Titta

Max 1800-tal

Max 1800-tal

Om Max 1800-tal

1800-talet kallas ibland ångans och nyttans århundrade. Industrialismen och nya vetenskaper revolutionerade Europa. Det var även skräckens, romantikens och dubbelmoralens sekel och en tid då tankar om mänskliga rättigheter och likhet inför lagen föddes. Epoken mellan franska revolutionen och första världskriget skildras genom Max Landergård som gestaltar olika 1800-talskaraktärer, däribland jordenruntresenären Phileas Fogg, en överläkare som tror på att kvinnor styrs av sin livmoder, en statare som faller offer för koleraepidemin och en patriarkalisk verkstadschef som skålar för sin nyss inköpta automobil. Genom att testa 1800-talets teknik och tankegods får vi se hur dessa påverkar oss än idag och hur seklets revolutionerande tankar, uppfinningar och vetenskaper finns representerade överallt.

Till första programmet

Max 1800-tal : Jagets århundradeMaterialDela
  1. -Kan du berätta om några drömmar?
    -Ja.

  2. Jag hade en dröm i natt.
    Ett primitivt folk mötte mig.

  3. Jag kommer dit. Jag lär dem
    att läsa, att starta en egen blogg.

  4. Jag läser inte deras,
    men de läser min.

  5. Jag lär dem att prata.
    Deras första ord - Max.

  6. Deras andra ord - Landergård.

  7. Ja du, ditt patrask.

  8. Där lever du i det självgoda
    2000-talet som vore det smör-

  9. -blandat med grädde.

  10. Hade du däremot varit med mig
    på 1800-talet...

  11. ...då lovar jag dig
    att du inte hade blivit besviken.

  12. Hej på dig, Larsson!

  13. Ja, det här är velocipeden.

  14. Modell från tidigt '60-tal.

  15. Det är ett riktigt praktverk,
    förstår Larsson.

  16. Om han vill låna?
    Nej, det går inte för sig.

  17. Det är min velociped, förstår du.

  18. 1800-talet är en dynamisk period.

  19. Du har plötsligt en kombination
    av vetenskap.

  20. Vetenskapen når en väldigt hög nivå.

  21. Du har tekniken.

  22. Du har människans skaparkraft,
    lusten att skapa.

  23. Och du har människor.

  24. De här sakerna tillsammans bildar
    en otroligt kreativ, dynamisk miljö.

  25. Och plötsligt inser människor att de
    kan tillfredsställa sina olika behov.

  26. "...som under en andefattig tid
    gjort sig gällande."

  27. Hej på dig, Larsson!

  28. Kom i fatt mig om du kan!

  29. Men en av 1800-talets största
    uppfinningar var jaget, identiteten-

  30. -att man var en enskild individ,
    fri från kollektivet-

  31. -en person med eget tycke och smak.

  32. Västvärldens utveckling
    fram till 1700-talet-

  33. -är präglad av nån slags enhetstanke,
    av livet styrt av Gud.

  34. Vi talar t.ex. om Gud
    som skapar universum.

  35. Det här tänkandet...

  36. På nåt sätt
    förlorar det sin attraktionskraft-

  37. -under upplysningstiden.

  38. Det fundament
    som västvärlden hade vilat på-

  39. -är plötsligt borta, ungefär som om
    man har en gigantisk jordbävning-

  40. -och marken delar sig.

  41. För vetenskapen.

  42. Med Vår herres hjälp, så klart.

  43. Det råder delade meningar om det
    men jag förstår vad en pastor menar.

  44. 1800-talet var dubbelmoralens
    århundrade i västerländsk litteratur.

  45. Vi känner detta i namn av
    viktorianism - viktoriansk kultur.

  46. Du har en fasad utåt som visas upp-

  47. -och sen döljer man hemligheter
    som inte får visas upp.

  48. Det gäller hela samhällsklassen som
    dominerar kulturen under 1800-talet.

  49. Det är
    borgarklassens stora århundrade.

  50. Det har kommit till min kännedom
    att Staaff utför experiment på djur.

  51. Kan Staaff återge vad det är
    för experiment han sysslar med?

  52. För att uttrycka mig
    så enkelt jag kan, pastorn-

  53. -så är det så: Gott och ont är tätt
    sammankopplade i människans inre.

  54. I själva verket är vi inte ett,
    utan två väsen.

  55. Det finns både den goda
    och den onda sidan.

  56. Ponera då att man skulle kunna skilja
    det goda i människan ifrån den onde.

  57. Då skulle den gode kunna lyftas
    mot fria, höga höjder, samtidigt...

  58. Det är nu-

  59. -som författarna börjar intressera
    sig för skräckmotiv av olika slag.

  60. Driftlivet, eller det omedvetna,
    hypnos, suggestion...

  61. Dubbelgångarmotiv. Det går
    som en underström genom 1800-talet.

  62. Det fascinerar hela seklet.

  63. Menar Staaff
    att det skulle vara på det sättet-

  64. -att ont och gott
    finns i samma människa?

  65. Självklart finns det ondska
    i alla människor.

  66. Det vore väl ett självbedrägeri
    om vi inte kunde erkänna det?

  67. Vi har alla tankar - det vet nog
    pastorn - som inte tål dagens ljus.

  68. -Jag undrar vad läkarvetenskapen...
    -Läkarvetenskapen...

  69. ...pastorn, har aldrig gynnat
    de vetenskapliga nyheter...

  70. ...som den inte belönar.

  71. Jag har aldrig hört
    så chockerande saker i hela mitt liv.

  72. -Jag vill inte höra mer!
    -Nähä!

  73. Då finns det ingen anledning för mig
    att vara kvar här. Adjö.

  74. Sitta på en middag och...

  75. Det mest brännbara av alla
    i en så dubbelmoralisk kultur-

  76. -det är erotiken, sexualiteten.

  77. Jag är motarbetad, både av
    prästerskapet och mina läkarkollegor.

  78. Om jag bara kunde få mitt elixir
    färdigt i tid.

  79. Den officiella bilden
    av 1800-talets moral och sexualitet-

  80. -var att ung man och ung flicka
    sedesamt och kyskt träffar varandra-

  81. -gifter sig, får barn
    och lever livet ut i ett äktenskap.

  82. I själva verket gick det till så att
    alla unga herrar besökte bordeller.

  83. Hela dubbelmoralen gav upphov till
    ett oerhört fantasiliv-

  84. -kring erotik av olika slag.

  85. Temat i "Dr Jekyll och Mr Hyde", en
    läkare som med hjälp av experiment-

  86. -kunde gå in i en annan,
    ond identitet-

  87. -fascinerade
    det skräckhungrande 1800-talet.

  88. Dr Jekyll
    var en av många karaktärer.

  89. Det fanns en verklighetens
    Dr Jekyll och Mr Hyde.

  90. På den här platsen i London inledde
    1888 Jack the Ripper sin mordorgie-

  91. -då sex prostituerade kvinnor
    mördades under bestialiska former.

  92. Det är oklart
    vem som låg bakom morden-

  93. -men mycket talar för att
    mördaren var en av samhällets toppar.

  94. För författarna, romantikens diktare-

  95. -var denna människans dubbelnatur
    ett centralt tema.

  96. En av de första att tänka
    i dessa banor var Charles Baudelaire.

  97. Baudelaire har gått till historien
    som 1800-talets störste poet.

  98. "Lyfta ben som en kvinna i brunst,
    svettandes gift som en sjuk."

  99. "Utbjöde fräckt sin av febrig dunst
    stinna, obscena buk."

  100. "Kring buken
    surrade asflugors flock medan..."

  101. Baudelaire dras till det här
    som handlar om hat, kärlek-

  102. -passion, erotik,
    det moderna stadslivet-

  103. -och sist men inte minst död,
    förintelse, undergång.

  104. Han väljer motiv som samtiden
    klassificerade som farliga-

  105. -utmanande, eller som ordet löd då
    och ännu heter ibland - perversa.

  106. Vi känner igen de här motiven
    från många deckare. Eller hur?

  107. Skräckmotiv av olika slag.

  108. Det går som en underström
    genom 1800-talet.

  109. Allt det här kommer en doktor från
    Wien mot seklets slut, Sigmund Freud-

  110. -att fånga upp och lägga till grund
    för den moderna psykoanalysen.

  111. Doktor Glyning,
    lämna rummet omedelbart.

  112. "Han förde glaset till läpparna
    och drack i ett andetag."

  113. "Ett skrik följde. Han raglade,
    snavade, grep tag i bordet"-

  114. -"flämtade med öppen mun."

  115. "Det var den första dimman
    under säsongen."

  116. "Sohos dystra stadsdel
    med sina leriga gator"-

  117. -"och smutsiga fotgängare."

  118. "Medan droskan körde fram
    lättade dimman en aning."

  119. -Nej, släpp!
    -Kom hit!

  120. "Plötsligt fick han
    ett våldsamt raseriutbrott."

  121. "Man kunde tydligt höra
    hur ben knäcktes."

  122. Och så stannar du kvar där.

  123. Samtidigt som intresset
    för människans ondska var stort-

  124. -kom teorier om
    att människan var förbätterlig.

  125. Det gick att skapa en god människa
    om bara samhället förändrades.

  126. Hur mår far?

  127. Jag har ont i magen.

  128. Det är inte bra alls.

  129. Sverige var vid 1800-talets början
    ett fattigt, smutsigt land-

  130. -där epidemiska sjukdomar härjade.

  131. På 1830-talet
    kom den första koleraepidemin.

  132. Under hela seklet
    dog 37 000 svenskar i kolera.

  133. Far, hur mår du? Vad har hänt?

  134. Far har ont i magen.

  135. -Hur mår du?
    -Gå din väg.

  136. I södra Stockholm finns fortfarande
    en del av kolerakyrkogården kvar-

  137. -en enorm massgrav där de
    som avlidit i tarmsjukdomen dumpades.

  138. P.g.a. den höga dödligheten,
    de öppna avloppen, sjukdomarna-

  139. -avfolkades Stockholm
    i början av 1800-talet.

  140. Många medeltida system
    - som skråsystemet - levde kvar.

  141. Sverige var ett privilegiesamhälle
    där människor av börd-

  142. -hade större makt än andra.

  143. Straffen var ålderdomliga. Bödlar
    fick betalt för att plåga dödsdömda.

  144. Fängelserna var överfulla.

  145. Med liberala reformer under
    1840-talet inleddes en förändring.

  146. Människor blev lika inför lagen
    och Sverige reformerades.

  147. En av de som gick i spetsen
    för utvecklingen var kronprinsen.

  148. Som jag ser det är Oscar I
    en av de viktiga figurerna-

  149. -i det svenska 1800-talet, därför
    att dels via personliga initiativ-

  150. -men också som kronprins först
    och kung sedan-

  151. -så är han med och lägger grunden
    till ett antal reformer-

  152. -som är fullständigt självklara
    för oss i dag.

  153. Oscar - både som kronprins
    och som kung-

  154. -var oerhört socialt engagerad.

  155. Han var på sjukhusinrättningar,
    i skolor och på fängelserna-

  156. -och han var oerhört chockerad.

  157. Det pågick i Europa
    - inspirerade från USA-

  158. -en intensiv debatt om fångvård.

  159. Ja du, Staaff.
    Nu är du inte så stursk längre.

  160. In med dig!

  161. Satan.

  162. Ifrån USA kommer då ett nytt ideal-

  163. -om en humanare, öppnare fångvård.

  164. Den innebar
    att man byggde speciella fängelser-

  165. -där varje fånge hade ett eget rum.

  166. Då går Oscar in och skriver en bok-

  167. -där han sammanfattar
    debatten på kontinenten.

  168. Han talar om vikten av-

  169. -en god vård av fångar.

  170. Det mynnar ut i
    just byggandet av cellfängelser.

  171. Staaff är väl medveten om att han
    inte deltog i aftonbönen i går?

  172. Alla deltar i aftonbönen.

  173. Alla svenska kungar har ett valspråk.

  174. Oscar I valde "Rätt och sanning"-

  175. -att det ska vara
    ett rättvist samhälle.

  176. Där kommer skolfrågan in.

  177. Den allmänna skolan kom 1842.

  178. Varje socken skulle ha en skolbyggnad
    och barn skulle gå i skola i fyra år.

  179. Många barn gick i skola varannan dag
    för att det saknades skolbyggnader.

  180. I Stockholm var det problem. Befolk-
    ningen fördubblades på några år.

  181. Barnen gick i skola i skift.

  182. I slutet av 1800-talet
    kunde det gå till så här i en skola:

  183. Bra barn!

  184. -Då säger ni "Tack, magistern".
    -Tack, magistern.

  185. Jag ser att Amanda har kommit hem
    från kurering i hemmet.

  186. Edvin borde nog klippa sig
    samt hålla sin hårhygien.

  187. Ja, magistern.

  188. -Sluta klåda så där.
    -Ja, magistern.

  189. -Vi vill väl hålla gnetterna borta?
    -Ja, magistern.

  190. Oscar myntar en slags princip-

  191. -som säger att det är
    alla svenska barns rätt att-

  192. -oavsett om föräldrarna är fattiga
    eller rika-

  193. -om de har hög ställning eller inte-

  194. -så ska dessa barn få lära sig
    att läsa, skriva och räkna.

  195. Då går han in som lobbyist, om man
    får använda det moderna uttrycket.

  196. Han skriver alltså debattartiklar
    i tidningar.

  197. Bara det att en svensk tronföljare
    går in i den offentliga debatten.

  198. Det har inte hänt före det
    och knappast efter heller.

  199. Det här var fullständigt unikt
    och ett djärvt initiativ.

  200. Han är alltså med och driver fram
    skolreformen som kom 1842.

  201. "Vår magister var sträng.
    Det var viktigt att vi kom i tid."

  202. "Vi skulle lyda det han sa. Vi skulle
    vara stilla och uppmärksamma."

  203. "Vi fick inte svära
    och skulle kunna läxorna."

  204. "Man skulle sitta med rak rygg.
    Händer och hår skulle vara rena."

  205. Vad är det här?

  206. Dina händer är ju skitiga.

  207. Vad tittar du på? Läs boken.

  208. Vad är det här?

  209. -Du tvättar dem till nästa gång.
    -Ja, magistern.

  210. "Vi hade flera ämnen, som räkning.
    I modersmål fick vi läsa innantill."

  211. Sonja.

  212. -Ja, magistern.
    -Vi har kommit fram till sje-ljudet.

  213. Kan Sonja vara vänlig och stiga fram
    och stava till "sjukstuga"-

  214. -"skjuta" och "schatull"?

  215. Repetera orden.

  216. Sjukstuga, skjuta, schatull.

  217. Ser du, Petter?
    Sonja kan skriva rätt.

  218. Kanske nånting
    du också kan lära dig i framtiden.

  219. Sonja kan sitta ner.

  220. Vi ska nu be den bön-

  221. -som Herren har lärt oss.

  222. "Fader vår som är i himmelen"-

  223. -"helgat varde Ditt namn..."

  224. "Det viktigaste ämnet var kristendom.
    Man skulle kunna psalmer utantill."

  225. "Det var viktigt att svara rätt
    på frågor om katekesen"-

  226. -"boken som sammanfattade
    den kristna tron."

  227. Amen.

  228. "Ske din vilja, såsom i himlen
    så ock på jorden."

  229. -Gustav.
    -Ja, magistern.

  230. -Vad innebär det här?
    -Guds goda och nådiga vilja...

  231. ...sker väl vår bön förutan...

  232. ...men vi bedja i denna bön
    att det må ske även hos oss.

  233. Det är bra. Gustav kan sitta ner.

  234. Vi går vidare i katekesen
    fram till fjärde huvudkapitlet-

  235. -om döpelsens sakrament.

  236. -Edvin.
    -Ja, magistern.

  237. Berätta om döpelsen, det heliga
    vattnet och nyttan med det.

  238. Döpelsen är blott vatten
    och djävulen blir frälst.

  239. Djävulen blir frälst?
    Skändar Edvin det heliga vattnet?

  240. Magistern, det står så i katekesen.

  241. Edvin talar som att han
    har Satan i sig när han säger så där!

  242. Det ska jag nog ta ur honom.

  243. Han tar sig ton också!

  244. Det blir inte två, utan tre rapp.

  245. "Jag hade en skolkamrat
    som aldrig var kammad"-

  246. -"hade sår under näsan, flytningar
    ur öronen, vilka luktade illa."

  247. "Hans händer var orena,
    hans kläder fläckiga och trasiga."

  248. Edvin kan gå tillbaka.

  249. "Sällan kunde han läxorna
    och fick alltid anmärkningar."

  250. "En dag anklagades han
    att ha infört ohyra i klassen."

  251. "Han fick då en egen plats.
    Han var utstött."

  252. "Han grät bittert, så bittert."

  253. Strindberg
    var ju en av de stora ifrågasättarna.

  254. Han ifrågasatte det mesta.

  255. Framför allt handlar det i botten om-

  256. -att ifrågasätta etablissemanget,
    så att säga.

  257. Det är det centrala
    och att ifrågasätta auktoriteterna.

  258. -För vetenskapen.
    -Med Vår herres hjälp, så klart.

  259. Läskunnigheten var oerhört viktig
    för Strindbergs karriär.

  260. I Sverige hade vi den stora
    folkskolereformen på 1840-talet.

  261. Snabbt kan man se då
    att Strindberg blev oerhört läst-

  262. -bland folkets breda lager.

  263. Tydligast ser man det kanske
    om man studerar arbetarrörelsen-

  264. -för där fanns det en misstro
    - en skepsis - mot skönlitteratur.

  265. Det fanns även inom frikyrkan,
    en annan stor folkrörelse-

  266. -där det ansågs
    föra bort från den rätta vägen.

  267. Men man gjorde ett
    intressant undantag för Strindberg.

  268. Böcker som "Röda rummet", "Det
    nya riket" var inte skönlitteratur-

  269. -utan fick rubriken Social litteratur
    i gamla bibliotekskataloger.

  270. En sinnessjuk fröken Elin Carlberg-

  271. -ändade sitt liv genom att hoppa
    i Vadstena slottskanal.

  272. En dåre mindre på vår jord.
    Det skålar vi på.

  273. Ordet - det tryckta ordet -
    var viktigare än i dag.

  274. Vi lever i ett bildsamhälle.
    Det var inte så på Strindbergs tid.

  275. Tidningar innehöll inga fotografier,
    i bästa fall någon teckning.

  276. Vad en författare
    eller en journalist skrev-

  277. -hade inte lika mycket konkurrens
    som i dag och vägde oerhört tungt.

  278. Det här bidrog självfallet till-

  279. -att Strindberg blev
    vårt lands första yrkesförfattare.

  280. "Mitt liv har blivit ett skuggliv.
    Jag svävar utan tyngd i en atmosfär"-

  281. -"icke av luft, utan av mörker."

  282. Man blir otroligt imponerad av
    vad han hann med egentligen.

  283. Bortsett från allt han skrev,
    målade, fotograferade och levde.

  284. Jag menar, tre äktenskap,
    barn och sådant.

  285. Han hann också med
    att fungera som reklamagent-

  286. -och det gör han ju i första hand
    via brev.

  287. Han skrev ju alltså ca 11 000 brev.

  288. "Faller ljuset in i detta mörker,
    så dimper jag ner krossad."

  289. Då August Strindberg gick in i
    en svår religiös och psykisk kris-

  290. -personifierade han omedvetet
    1800-talet.

  291. Hans sökande,
    hans vetenskapliga experiment-

  292. -ifrågasättandet av överheten
    och av kvinnor-

  293. -och inte minst hans skilsmässor
    var frukten av det omtumlande seklet.

  294. Det som ledde in Europa i 1800-talet
    var den franska revolutionen-

  295. -och industrialismen. Om det handlar
    nästa program av "Max 1800-tal".

  296. 2000-talet. Det enda du pratar om
    är jag. Jag, jag, jag, jag, jag.

  297. Nä, du.

  298. Själviskheten är något som min vän
    Oscar Wilde berättade för mig:

  299. "Själviskhet är inte
    att leva som man själv vill."

  300. "Själviskhet är att tvinga någon
    annan att leva som man själv vill."

  301. Textning: Andreas Besmanoff
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Jagets århundrade

Avsnitt 1 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Under 1800-talet tappade kristendomen något av sin makt över människan och istället blev vetenskap den nya religionen. Idén om människan som en fri individ med såväl rättigheter som skyldigheter föddes. Att människan hade en fri vilja var något som inspirerade seklets författare, som började undersöka om människan var en ond eller god varelse. Skräcklitteraturen blev populär och de onda karaktärerna var många. Samtidigt föddes tanken att det gick att skapa en god människa genom att förändra samhället. Skolreformen och fångvårdsreformen är båda exempel på det svenska välfärdssamhällets början. Att allt fler fick lära sig att läsa och skriva kom att förändra Sverige för alltid.

Ämnen:
Historia > Nya tiden - Europa och världen > 1815-1914, Historia > Nya tiden - Sverige och Norden
Ämnesord:
1800-talet, Historia
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Max 1800-tal

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Jagets århundrade

Avsnitt 1 av 7

Under 1800-talet föddes idén om människan som en fri individ. Samtidigt trodde man sig kunna skapa en god människa genom politiska reformer som folkskolan och cellfängelser.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Revolutionernas århundrade

Avsnitt 2 av 7

Franska revolutionens idéer om frihet, jämlikhet och broderskap spreds över Europa med Napoleonkrigen. Samtidigt skedde en annan revolution, den industriella, som skulle förändra Sverige och Europa för alltid.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Kvinnans århundrade

Avsnitt 3 av 7

1800-talet var en tid av ökad frihet för kvinnor. Industrialismen och nya politiska idéer öppnade upp samhället. Samtidigt ledde borgarklassens könsideal till en ny typ av ofrihet.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Uppfinningarnas århundrade

Avsnitt 4 av 7

Under 1800-talet skulle uppfinningar som tåget, telegrafen och telefonen komma att revolutionera kommunikationen mellan människor. Då oljan upptäcktes skulle världen aldrig mer bli sig lik.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Emigrationens århundrade

Avsnitt 5 av 7

Under 1800-talet fick drömmen om ett bättre liv 1,3 miljoner svenskar att flytta över Atlanten till Amerika. Hur kom det sig att så många hamnade i Minnesota?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Rasismens århundrade

Avsnitt 6 av 7

Kolonialismen gjorde Europa rikt under 1800-talet och motiverades bland annat av rasism som gjordes till vetenskap. Även antisemitismen ändrar karaktär och blir rasistisk snarare än religiös.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Nöjenas århundrade

Avsnitt 7 av 7

Under 1800-talet får människor mer tid och pengar att lägga på nöjen som kläder, danser och middagar. Vi bekantar oss med dandyn, den första serietidningen och följer med på bal hos societeten.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Bilderna som förändrade vetenskapen

Martellus världskarta

Henricus Martellus karta över världen från slutet av 1400-talet var tidens mest detaljerade. Forskare tror att kartan låg till grund för den explosiva kartläggningen av planeten som bland annat ledde till Christofer Columbus upptäcktsresa västerut.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Pop och politik - eftersnack

Mixade lag

Vi diskuterar oväntade och roliga artistkonstellationer och tipsar om en nyttig skoluppgift och funderar över kvotering och kompetens. Inom vilka yrken behöver männen träda fram? Hör berättelsen om när tennisproffset, musikern och skådisen Althea Gibson fick en roll i Hollywood som hon protesterade emot.