Titta

Max 1800-tal

Max 1800-tal

Om Max 1800-tal

1800-talet kallas ibland ångans och nyttans århundrade. Industrialismen och nya vetenskaper revolutionerade Europa. Det var även skräckens, romantikens och dubbelmoralens sekel och en tid då tankar om mänskliga rättigheter och likhet inför lagen föddes. Epoken mellan franska revolutionen och första världskriget skildras genom Max Landergård som gestaltar olika 1800-talskaraktärer, däribland jordenruntresenären Phileas Fogg, en överläkare som tror på att kvinnor styrs av sin livmoder, en statare som faller offer för koleraepidemin och en patriarkalisk verkstadschef som skålar för sin nyss inköpta automobil. Genom att testa 1800-talets teknik och tankegods får vi se hur dessa påverkar oss än idag och hur seklets revolutionerande tankar, uppfinningar och vetenskaper finns representerade överallt.

Till första programmet

Max 1800-tal : Emigrationens århundradeMaterialDela
  1. 1860 kom tusentals fartyg hit.

  2. Det vimlade av människor, åsnor,
    hästar och ångdrivna kranar.

  3. Det var en väldig kalabalik-

  4. -när alla försökte ta sig österut
    för att söka lyckan.

  5. Hamnområdet var en skog av master.

  6. Här låg hundratals fartyg
    kom från Europa och Asien-

  7. -fyllda med människor
    som ville till guldfälten.

  8. Omkring en och en kvarts miljon
    svenskar kom till USA-

  9. -mellan åren 1850 och 1930.

  10. År 1900 motsvarade det en femtedel
    av Sveriges befolkning.

  11. Min far kom från Sverige hösten 1894.

  12. Mina mor- och farföräldrar
    kom hit 1893.

  13. Min farfar var från Dalsland.

  14. Han kom hit 1868.

  15. Före 1891 var gränserna öppna.

  16. Vem som helst kunde komma hit.
    Det fanns ingen invandringskontroll.

  17. På 1880-talet
    kom det alltfler katoliker och judar-

  18. -från Öst- och Sydeuropa,
    vilket orsakade oro.

  19. Det fanns fördomar.

  20. Det fanns en misstänksamhet
    mot katoliker och judar.

  21. Man undrade varför de kom hit
    och försökte stoppa dem.

  22. Kongressen drev igenom
    1891 års invandringslag-

  23. -och inrättade
    en särskild invandringsmyndighet.

  24. Ellis Island i New York blev
    den första immigrantstationen.

  25. Ellis Island användes
    åren 1892-1954...

  26. ...alltså i 62 år.

  27. Invandringens höjdpunkt
    var dock 1892-1924.

  28. Då kom tolv miljoner immigranter,
    de flesta från Europa.

  29. Svenskarna var en stor grupp.
    Ca 300 000 kom till Ellis Island.

  30. Precis som andra immigranter
    undersöktes de för difteri, tbc-

  31. -mental hälsa och alkoholism.

  32. Efter läkarundersökningen köade de-

  33. -för att blir registrerade
    i ankomsthallen.

  34. Det var det avgörande ögonblicket.
    Nu skulle de få träffa inspektören-

  35. -som avgjorde
    om de fick komma in i landet.

  36. Tack. - Nästa.

  37. Inspektionen gick snabbt.

  38. Inspektörerna fick den svenska
    passagerarlistan från rederiet.

  39. Svenska rederier
    gjorde som alla andra rederier-

  40. -och skickade passagerarlistorna
    till Ellis Island-

  41. -så att inspektörerna var förvarnade.
    De ropade upp namnen på listan.

  42. Vad heter du?

  43. -Namn?
    -Max Landergård.

  44. -Max Longago?
    -Max Landergård.

  45. Inspektören ställde frågor
    utifrån passagerarlistan.

  46. Namn? Ålder? Yrke?
    Vart i USA tänker ni resa?

  47. Nationalitet, ras och etnicitet?

  48. Talar ni engelska? Kan ni läsa
    och skriva på ert eget språk?

  49. Vilken är er religiösa tillhörighet?

  50. Kristen.

  51. -Är ni protestant?
    -Protestant.

  52. Svenskar var ofta läskunniga-

  53. -till skillnad från exempelvis
    portugiser och armenier.

  54. Svenskarna sågs som
    en välkommen invandrargrupp.

  55. -Jag ska till Minnesota.
    -Minnesota?

  56. -Vad ska du göra där?
    -Farmare.

  57. Om man inte klarade kontrollen,
    saknade pengar-

  58. -bar på smittsamma sjukdomar,
    var dömd för brott-

  59. -eller ansågs olämplig
    på annat sätt, så blev man utvisad.

  60. Tusentals människor
    fick resa tillbaka inom en vecka.

  61. Max Longago från Sverige.
    - Okej, nästa.

  62. Efter inspektionen var det grönt.

  63. Man fick bosätta sig i landet
    och göra vad man ville.

  64. Mina mor- och farföräldrar
    kom hit 1893 från Jämtland.

  65. De tog tåget från New York
    till Wadena County i Minnesota.

  66. De fick bo hos vänner
    tills de hittade en egen bostad.

  67. Martin Bergstroms butik.
    Han var född i Sverige.

  68. 1867, tror jag.

  69. Ni har kommit till Wyanett Township-

  70. -i Isanti County i Minnesota.

  71. Det är speciellt eftersom nästan bara
    svenskar emigrerade hit.

  72. Några tyskar och finländare,
    men mestadels svenskar.

  73. De flesta kom från Dalarna,
    men just här mest från Dalsland.

  74. Min farfar kom från Dalsland.

  75. Han kom hit 1868-

  76. -och tog tjänst
    hos en man som hette John Lindberg.

  77. Han hade förvärvat de 160 tunnland
    mark som vi står på nu.

  78. Varför hoppar du över gärdsgården?

  79. -Använd grinden som anständigt folk!
    -Jag söker mr Lindberg.

  80. Jag ska hugga... Vad fan...?
    Stubbar. Hugga stubbar.

  81. Är du den nya drängen?
    Välkommen till ditt nya land.

  82. -Är ni mr Lindberg?
    -Javisst.

  83. Hej.

  84. Svenskar anpassade sig i regel lätt
    till det nya landet.

  85. Det påminde om
    det land de hade lämnat.

  86. Hemma talade man svenska,
    men på gatan talade man engelska-

  87. -eller svengelska.

  88. De skapade ett slags pidginspråk
    av engelska och svenska.

  89. Komiker drev med det språket.

  90. En del av dem
    var själva svensk-amerikaner.

  91. Det märks fortfarande
    i skandinavisk-amerikansk humor.

  92. Nästa sommar ska vi röja en åker här.

  93. Det är mycket präriegräs här bakom,
    och det måste bort.

  94. Samma sak med tallarna.

  95. Ditt jobb nu blir att hugga ner dem.

  96. -Klippa av...hugga ner.
    -Ja. Absolut. tack.

  97. Farfar och farmor.
    Fotot togs strax efter bröllopet.

  98. I vår familj ansågs det artigt
    att tala svenska med farmor.

  99. Mamma var lång och stark
    och arbetade gärna utomhus-

  100. -så min farmor Matilda Wiklund
    fungerade som barnflicka åt mig-

  101. -och mina bröder.
    Vi talade svenska med henne.

  102. Hon förstod engelska,
    men vi ville vara artiga.

  103. Det var ovanligt. De flesta ville
    inte att barnen skulle tala svenska-

  104. -eftersom brytningen kunde leda till
    problem på jobbet och i skolan.

  105. Vi lärde oss gammaldags svenska,
    inte modern svenska.

  106. Där är du ju. Hur gick det där borta?

  107. -Det gick bra.
    -Högg du ner allt?

  108. När nya immigranter kom på besök
    talade de ofta svenska-

  109. -och vi barn förstod dem,
    vilket förstås var bra.

  110. Minnesota öppnades för kolonisering
    när svenskarna började komma hit.

  111. Enligt myten valde de Minnesota
    för att det påminde om hemlandet.

  112. Delar av Minnesota gjorde det,
    men det var en slump.

  113. Det handlade om när och var
    land blev tillgängligt för dem.

  114. Minnesota öppnades för kolonisering.
    Man köpte land av indianerna-

  115. -så när svenskarna kom på 1850-talet
    gick nybyggargränsen här.

  116. I augusti 1876 dog John Lindberg
    av en skottskada.

  117. I november samma år ansökte
    min farfar om att få förvärva-

  118. -de 160 tunnland mark
    som John Lindberg hade ägt.

  119. Det blev början
    för familjen Larson i USA.

  120. Tre kilometer västerut
    hade indianerna sin sommarboplats.

  121. Indianerna var nomader
    och flyttade mellan olika boplatser.

  122. De föredrog grunda sjöar
    där de kunde skörda vildris.

  123. Gärna mindre sjöar,
    som var mer fiskrika.

  124. Sommarboplatsen låg
    alldeles i närheten.

  125. Pappa berättade
    att indianerna brukade titta förbi-

  126. -särskilt under den tid på året
    då man bakade paj.

  127. Indianerna använde honung
    som sötningsmedel, inte socker.

  128. Men de älskade socker,
    pajer och sötsaker.

  129. I Minnesota blandades kulturen ut
    och mycket annat hände.

  130. Man begick övergrepp mot urinvånarna.

  131. De fördes till Fort Snelling och
    till läger runt omkring Minneapolis.

  132. Många sattes i läger
    eller deporterades till Oklahoma-

  133. -för att ge norrmän, tyskar, svenskar
    och andra mark-

  134. -som då röjde den.

  135. Men de skulle även
    förse fortet med mat.

  136. Urinvånarna trängdes undan.
    Till slut drabbades de av svält-

  137. -när de inte kunde försörja
    sina familjer på traditionellt sätt.

  138. De hade levt på jakt
    sedan slutet på istiden-

  139. -men nu skulle de leva
    av regeringens matleveranser.

  140. På rutten potatis,
    dåligt vete och såna saker.

  141. Ibland hittade de en bortsprungen ko
    eller några hönor-

  142. -men det betraktades som stöld.
    Och det var belagt med dödsstraff.

  143. Många indianer hängdes för att
    de försökte försörja sina familjer.

  144. Hur kom man över indianernas land?
    Ofta köpte man det.

  145. Man övertalade dem att lämna området-

  146. -i utbyte mot löften om betalning.
    Men ofta betalade man aldrig.

  147. De värsta avtalsbrotten
    skedde mot siouxindianerna-

  148. -i västra och sydvästra Minnesota.

  149. Ett avtal på 1850-talet-

  150. -lovade dem bra marker
    längs med Minnesotafloden.

  151. De skulle flytta till området
    och få jakt- och fiskerättigheter.

  152. Men de blev lurade.

  153. Man bedrog dem. Det är
    ett mörkt kapitel i vår historia.

  154. Indianerna kördes bort
    för att ge plats åt vita nybyggare.

  155. Vi välkomnade immigranterna
    utan att veta vad det innebar.

  156. Ingen klandrar immigranterna.
    Det är inte deras fel.

  157. Men vi vill att man erkänner att vi
    är landets ursprungsbefolkning.

  158. Man måste öppna ögonen-

  159. -och respektera och erkänna oss.

  160. Flytta på dig. Jag sköter det här.

  161. Gå och samla grus. Och sluta sura.

  162. Guldrushen startade 1849, men guldet
    upptäcktes den 24 januari 1848.

  163. När James Marshall hittade guld
    stod han vid sågverkets utloppsränna.

  164. Inloppsrännan var ett stort dike
    som förde vatten från floden-

  165. -till sågen. Han inspekterade
    utloppsrännan när han hittade guldet.

  166. Han plockade upp en guldklimp
    och slog mot den med en sten.

  167. När han visade guldet sa han:

  168. "Herregud, pojkar!
    Jag har bestämt hittat en guldgruva."

  169. John! Kom hit.

  170. -Var hämtade du gruset?
    -Där borta.

  171. Gå dit igen. Vi kan ha hittat något.

  172. De förstod att det skulle bli problem
    och försökte hålla det hemligt.

  173. Men efter några veckor hade ryktet
    spritt sig och folk strömmade hit.

  174. Först kom de från Kalifornien,
    men året därpå, 1849-

  175. -kom det 80 000 människor.

  176. De korsade prärien i vagnar
    eller seglade runt Kap Horn-

  177. -och kom hit till Coloma
    i Kalifornien.

  178. Nästa år var det samma sak,
    80 000-90 000 människor kom.

  179. Vad tusan?

  180. Vad är det där?

  181. -Är det här vad jag tror?
    -De var fina.

  182. Fina klimpar. Den är nog värd
    3,50 dollar, den andra 3 dollar.

  183. -Jag är rik!
    -Vi får vaska mer här.

  184. Ja, jag tror det.

  185. Men först ska jag in till stan.

  186. Den största guldklimpen som hittades
    i Kalifornien vägde 88,5 kg.

  187. Det är en rejäl klimp.

  188. Vi hade nyligen erövrat Kalifornien
    från Mexiko.

  189. Mexiko avträdde en tredjedel
    av sitt territorium till USA.

  190. Men befolkningen var mexikansk,
    så man behövde locka hit amerikaner.

  191. Fanns det ett bättre lockbete
    än en guldrush?

  192. Det var ett politiskt projekt,
    men det fanns mycket guld här.

  193. Först gick det lugnt till,
    men det förändrades.

  194. 1849 kom många hårdföra människor
    som ville bryta upp från det liv-

  195. -som de levde i öster.
    De var bråkmakare.

  196. Minns du klassens översittare
    och hur han styrde och ställde?

  197. Det fanns hela städer med såna,
    och man bråkade inte med dem.

  198. Kom och ta det!

  199. Livet var hårt. Maten och de
    hygieniska förhållandena var usla.

  200. 10 % av alla som reste hit
    dog på vägen, de flesta av sjukdomar.

  201. 15 % av dem som kom hit dog
    inom två år, de flesta av sjukdomar.

  202. Om du blev sjuk och inte hade vänner,
    så fick du ingen hjälp.

  203. Alla var som galna efter guld.
    Du hade fått dö i tältet.

  204. Jag hade velat känna farfar bättre.
    Han tillbringade sin sista tid-

  205. -i en knarrig gammal stol
    i vardagsrummet-

  206. -i sin stuga,
    där han bodde med sin yngsta dotter.

  207. Hon gifte sig aldrig.
    Hon tog hand om farfar i stället.

  208. Han sa sällan nåt,
    och om han gjorde det var han vresig.

  209. Han verkade ha krupit in i ett skal.
    Kanske längtade han hem till Sverige.

  210. Min mormor var alltid ensam.

  211. Hon lärde sig aldrig engelska,
    och hon dog tidigt, vid 56 års ålder.

  212. Av diabetes. Och ensamhet, tror jag.

  213. Hon tänkte alltid på hemmet
    i Sverige.

  214. Det är allt.

  215. Översättning: Niclas Balinder
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Emigrationens århundrade

Avsnitt 5 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Under 1800-talet drömde många om främmande länder och kontinenter. Det var också en fattig tid och många drömde om ett bättre liv. Följden blev att 1,3 miljoner svenskar lämnade allt här hemma och flyttade till Amerika som blev ett "varumärke" för idén att vem som helst kunde göra sig en förmögenhet. Många svenskar hamnade i delstaten Minnesota som öppnats för nybyggande efter att siouxindianerna fördrivits. Vi träffar släktingar till svenskar som emigrerade, företrädare för ursprungsbefolkningen och experter som berättar om århundradet då drömmen om att bli rik förändrade livet för miljontals människor.

Ämnen:
Historia > Nya tiden - Sverige och Norden
Ämnesord:
Förenta staterna, Historia, Nya Sverige, Svenska emigranter, Svenskar i utlandet, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Max 1800-tal

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Jagets århundrade

Avsnitt 1 av 7

Under 1800-talet föddes idén om människan som en fri individ. Samtidigt trodde man sig kunna skapa en god människa genom politiska reformer som folkskolan och cellfängelser.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Revolutionernas århundrade

Avsnitt 2 av 7

Franska revolutionens idéer om frihet, jämlikhet och broderskap spreds över Europa med Napoleonkrigen. Samtidigt skedde en annan revolution, den industriella, som skulle förändra Sverige och Europa för alltid.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Kvinnans århundrade

Avsnitt 3 av 7

1800-talet var en tid av ökad frihet för kvinnor. Industrialismen och nya politiska idéer öppnade upp samhället. Samtidigt ledde borgarklassens könsideal till en ny typ av ofrihet.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Uppfinningarnas århundrade

Avsnitt 4 av 7

Under 1800-talet skulle uppfinningar som tåget, telegrafen och telefonen komma att revolutionera kommunikationen mellan människor. Då oljan upptäcktes skulle världen aldrig mer bli sig lik.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Emigrationens århundrade

Avsnitt 5 av 7

Under 1800-talet fick drömmen om ett bättre liv 1,3 miljoner svenskar att flytta över Atlanten till Amerika. Hur kom det sig att så många hamnade i Minnesota?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Rasismens århundrade

Avsnitt 6 av 7

Kolonialismen gjorde Europa rikt under 1800-talet och motiverades bland annat av rasism som gjordes till vetenskap. Även antisemitismen ändrar karaktär och blir rasistisk snarare än religiös.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax 1800-tal

Nöjenas århundrade

Avsnitt 7 av 7

Under 1800-talet får människor mer tid och pengar att lägga på nöjen som kläder, danser och middagar. Vi bekantar oss med dandyn, den första serietidningen och följer med på bal hos societeten.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Min farmor överlevde Förintelsen

Gabriel Rosenbergs farmor, Agneta, överlevde Förintelsen. När Gabriel var barn berättade farmor vad hon hade upplevt, och hon ville att Gabriel skulle föra hennes berättelse vidare. Här går Gabriel Rosenberg kort igenom första världskriget, Versaillesfreden och Hitlers maktövertagande som leder till andra världskriget. Han berättar om farmoderns tid i koncentrationsläger, familjemedlemmar som avrättas och slutligen freden och Agnetas resa till Sverige och livet som följde. Inspelat på Nalen, Stockholm, den 9 februari 2016. Arrangör: Zikaron.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Pop och politik - eftersnack

Vardag

Vardag och fritid är inte samma för alla. Vi tipsar om dokumentärer om vardagsskildringar som ofta förbises. Och hur kommer det sig att Spanien, som under 1950- och 1960-talet var en diktatur, blev en oas för svenska kvinnor där de kunde undslippa dömande blickar när de tog sig ett glas? Prince, Tupac och Elvis är några av artisterna vars musik getts ut efter deras död. Redaktionen resonerar kring huruvida de skulle uppskatta att gömda gamla inspelningar ges ut om de visste om det.