Titta

Historiepolisen

Historiepolisen

Om Historiepolisen

Lekfullt och rafflande om kända historiska personer. Historien är full av hjältar. Men det finns även bedragare, och någon måste skilja dem åt. På polisens historiska avdelning tas en rad personer in för förhör. De måste bevisa för polisen att de verkligen är de historiska personer de utger sig för att vara. De flesta är historiska svenskar men en och annan dansk och grönlänning finns också med. Vi får bland andra möta Heliga Birgitta, Gustav Vasa, Drottning Margareta och Carl-Michael Bellman. Med hjälp av film och bevismaterial får vi ta del av deras liv och gärningar.

Till första programmet

Historiepolisen : Ett förord till dig som pedagogMaterialDela
  1. Vi gör en ganska stor satsning på
    historia från UR:s barnredaktion-

  2. -både på webben, vi gör radioprogram
    och tv-serien "Historiepolisen".

  3. När vi gjorde "Historiepolisen"
    funderade vi på:

  4. Hur gör man en tv-serie om historia
    om man inte har några rörliga bilder-

  5. -på till exempel Gustav Vasa
    eller Heliga Birgitta?

  6. "Historiepolisen" är en historieserie
    för skolår 4-6.

  7. Det är tio program à tio minuter.

  8. Vi tar upp en historisk person
    per program:

  9. Fem kvinnor och fem män som alla
    levde före 1800-talet.

  10. "Historiepolisen" är gjord
    som en polisserie-

  11. -där en historisk person tas in
    till förhör i varje avsnitt.

  12. Vi har valt att ta fasta på
    spänningen i de här personernas liv-

  13. -och dramatiserat det här
    för att åskådliggöra...

  14. ...och få överblick över
    personernas liv och betydelse.

  15. Historia ska berättas, engagera och
    beröra och de här människorna-

  16. -påverkar vår tid
    och finns med här och nu.

  17. Det som hände då var ett led
    i den utveckling som vi har nu.

  18. Det skulle vara bra för Sverige
    att vi har våra egna industrier.

  19. Det är som en saga
    eller fictionserie-

  20. -men man blir intresserad,
    man vill gå vidare.

  21. Det väcker nyfikenheten
    och då vill barnen lära mer.

  22. Det spelar ingen roll i ingångsskedet
    om det är saga eller verklighet.

  23. Vi vet inte mycket om medeltidens
    människor, som är en del av kursen.

  24. Vi bygger ut det
    med ett sagomaterial.

  25. Sen lägger pedagogen på fakta,
    så att de kan skilja på rätt och fel.

  26. Den misstänkte säger sig alltså vara
    den här mannen, Carl Michael Bellman.

  27. Vi misstänker
    att den misstänkte ljuger.

  28. -Svensson, du tar hand om förhöret.
    -Ja.

  29. Det som är roligt med en polisserie-

  30. -är att förhörsmomentet
    i en polisserie...

  31. ...påminner mycket
    om en klassisk talk show.

  32. En person kommer
    och får berätta om sitt liv.

  33. Det är ett effektivt knep som man
    kan fortsätta med i klassrummen.

  34. Man spelar den historiska personen
    respektive polisen som förhör.

  35. Man ställer frågor om personens liv,
    man svarar i jagform, lever sig in-

  36. -och sen byter man roller. Det kan
    man vara efter att man har tittat...

  37. ...och när man har forskat vidare.

  38. "Vad hände 1523?",
    "Vad gjorde du 1744?"-

  39. -och såna frågor
    och så berättar man det.

  40. Förhör med okänd som påstår sig vara
    Anders Celsius.

  41. Varje program avslutas med en fråga
    som har med personen att göra.

  42. Där är tanken
    att man ska vilja forska vidare-

  43. -och att vi inte ska ge
    alla svaren i programmen.

  44. Vi gör inte en heltäckande berättelse
    om de här personernas liv.

  45. Det finns mycket att ta reda på sen.

  46. Vi gör det extra tydligt med frågan
    i slutet, lite som en cliffhanger.

  47. Du, innan jag släpper dig fri-

  48. -kan inte du berätta om din kompis
    Linné? Vem var han, vad gjorde han?

  49. Den misstänkte ljuger,
    det är inte Anders Celsius.

  50. Han är död, han dog 1744.

  51. Textning: Linda Rosvall
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ett förord till dig som pedagog

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett reportage där vi tittar in bakom produktionen av Historiepolisen. Projektledare, producenter och lärare berättar om tankarna bakom serien och hur man kan arbeta med programmen.

Ämnen:
Historia
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Historiepolisen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Leif Eriksson

Avsnitt 1 av 10

En person som utger sig för att vara vikingen Leif Eriksson tas in för förhör. Han berättar om sin resa till Nordamerika, om vikingatiden och runstenar. Men talar han sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Heliga Birgitta

Avsnitt 2 av 10

En person som utger sig för att vara den heliga Birgitta tas in för förhör. Hon berättar om sina uppenbarelser och hur man blir ett helgon. Men talar hon sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Drottning Margareta

Avsnitt 3 av 10

En person som utger sig för att vara drottning Margareta tas in för förhör. Hon berättar om sin väg till makten och om Kalmarunionen. Men talar hon sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Gustav Vasa

Avsnitt 4 av 10

En person som utger sig för att vara Gustav Vasa tas in för förhör. Han berättar om sitt liv och frihetskampen mot Kristian Tyrann. Men talar han sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Drottning Kristina

Avsnitt 5 av 10

En person som utger sig för att vara drottning Kristina tas in för förhör. Hon berättar om hur hon konverterade till katolicismen. Men talar hon sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Sophia Elisabet Brenner

Avsnitt 6 av 10

En person som utger sig för att vara Sophia Elisabeth Brenner tas in för förhör. Hon berättar om sin kamp för att som första kvinna i Sverige få ge ut sina dikter i eget namn. Men talar hon sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Jonas Alströmer

Avsnitt 7 av 10

En person som utger sig för att vara Jonas Alströmer tas in för förhör. Han berättar om hur han utvecklade jordbruket och fick svenskarna att äta potatis. Men talar han sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Anders Celsius

Avsnitt 8 av 10

En person som utger sig för att vara Anders Celsius tas in för förhör. Han berättar om sin expedition till polcirkeln och allt han vet om termometern. Men talar han sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Eva Ekeblad

Avsnitt 9 av 10

En person som utger sig för att vara vetenskapskvinnan Eva Ekeblad tas in för förhör. Hon berättar hur hon som första kvinna blev invald i Kungliga Vetenskapsakademien. Men talar hon sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Carl Michael Bellman

Avsnitt 10 av 10

En person som utger sig för att vara Carl Michael Bellman tas in för förhör. Han berättar hur han blev en känd skald och om flykten undan kronofogden. Men talar han sanning?

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHistoriepolisen

Ett förord till dig som pedagog

Introduktionsprogram till serien Historiepolisen.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Grym kemi

Krig

Vad finns det för kemi i krig? Programledaren Brita Zackari och kemiprofessor Ulf Ellervik reser till Flandern och besöker gamla skyttegravar från första världskriget. Första världskriget kallades också kemisternas krig, bland annat på grund av senapsgasen som först inte märktes men gav otäcka sår på huden. Vi får också höra om juden Fritz Habers Nobelprisbelönade upptäckt som gav upphov till konstgödsel. Upptäckten räddade miljoner människor ifrån svält men den var även grund för gasen som dödade väldigt många människor, däribland Habers släktingar, i koncentrationslägren under andra världskriget.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Harrisons historiepodd

Nallen

Historikerna och makarna Dick och Katarina Harrison reser runt i Sverige och pratar om historiska föremål och epoker. De pratar om en nalle från nutid. Vems var nallen och hur uppstod fenomenet nalle?