Titta

Rasismens historia

Rasismens historia

Om Rasismens historia

Hur kunde en enda belgisk kung personligen äga Kongo? Hur kunde lilla England styra över en femtedel av jordens yta? Varför blev så många i hela världen lyckliga när Barack Obama blev vald till president i USA? Vi får lära oss om kolonialismen, slavhandeln och de vita européernas övergrepp mot olika folkslag i hela världen. Genom starka bilder, dramatiseringar, intervjuer och ett rikt dokumentärt material berättas historien om européernas rasistiska handlingar. Genom att förklara vilka drivkrafter som låg bakom rasismen kan vi också ställa frågor om demokrati, jämlikhet och respekt i ett nutida perspektiv.

Till första programmet

Rasismens historia : Är indianer människor?MaterialDela
  1. Människor har alltid
    behandlat varandra illa-

  2. -och hållit sig
    med slavar och trälar.

  3. Men för ca femhundra år sen
    började man med nåt nytt - rasism.

  4. Det innebär att de
    som styr helt öppet klassar-

  5. -hela grupper av människor
    som mindre värda utifrån egenskaper

  6. -som hudfärg eller kultur.

  7. Och att de folk som har makten
    därför tar sig rätten att förtrycka-

  8. -dessa s.k. mindervärdiga människor.

  9. Ni har säkert hört talas om
    Christofer Columbus-

  10. -och att det var han
    som upptäckte Amerika.

  11. Ja, eller om det var indianerna
    som upptäckte Columbus...?

  12. För det fanns ju redan folk där.

  13. "Hej, och välkomna ska ni vara."

  14. Var Columbus och de kristna span-
    jorerna upptäcktsresande good guys-

  15. -som blev kompisar med indianerna?
    Eller vad hände, egentligen?

  16. "Nu är det här vår ö,
    och ni är våra slavar."

  17. Efter att Columbus och spanjorerna
    klev iland på ön Hispaniola-

  18. -i Västindien tog det inte många år
    innan nästan alla indianer var döda.

  19. Det som hände i den Nya världen
    var extremt brutalt-

  20. -även om man tänker på
    hela mänsklighetens historia.

  21. Vissa folk utrotades. Vissa folk
    decimerades mycket kraftigt.

  22. Det var miljoner människor som dog
    som en reaktion på okända sjukdomar-

  23. -av våld, gå grund av svält
    och på grund av olika saker-

  24. -som orsakades av erövringen.

  25. De indianer som européerna
    tyckte var slöa och inte ville jobba-

  26. -åt européerna kunde få öron,
    tunga och näsa avskurna.

  27. Medan andra grillades till döds över
    öppen eld av de kristna upptäckarna.

  28. /Ångestfyllda skrik/

  29. Varför gjorde
    de kristna spanjorerna så här?

  30. Man ville tjäna pengar på de här
    områdena. Man ville stjäla råvarorna-

  31. -och skicka dem till Europa och pro-
    ducera en massa saker för att sälja.

  32. Allting som hindrar mig att tjäna
    pengar, bygga hus på ett område-

  33. -hugga ner träden,
    utnyttja vattnet osv.-

  34. -gör att om jag får motstånd och du
    gör motstånd och inte släpper detta-

  35. -då ytterst, kommer jag
    ta mig rätten att slå ihjäl dig.

  36. "Är det verkligen okej
    att jag tar det jag vill ha?"

  37. "Absolut."

  38. "Tack så mycket."

  39. Spanjorerna var på jakt efter guld
    och rikedomar och tyckte indianerna-

  40. -stod i vägen, om de inte ville jobba
    för dem eller ge dem sitt guld.

  41. Det här låter fruktansvärt,
    kanske ni tänker nu.

  42. Och jo, det var det också.

  43. Men ingen sa nåt, gjorde motstånd?

  44. Jo, det var det.

  45. På Kuba gjorde den unga indian-
    hövdingen, Hatuey, motstånd-

  46. -när spanjorerna ville
    fördriva dem och ta deras guld.

  47. -"Var finns ditt guld?"
    -"Det säger jag inte."

  48. "För sista gången, om du vill rädda
    ditt liv. Var är guldet?"

  49. "Guldet, det förbannade guldet,
    det hittar du aldrig!"

  50. "Vi har gjort så det försvunnit."

  51. "Förbannelse drabbar den
    som talar om var det finns."

  52. "Hm... Kanske du ändrar dig
    när elden bränner dina fötter."

  53. "Till bålet, med honom!"

  54. "Dö, i Guds nåd, min son!"

  55. "Jo, du kanske vill
    ta emot kristendomen"-

  56. -"och döpa dig innan du brinner opp."

  57. "Varför då?"

  58. "Jag ser gärna
    att du...du dör i Guds nåd."

  59. "Så du får
    komma till himmelen min son."

  60. "Dit går alla goda människor
    som Gud förlåter."

  61. "Kommer även spanjorer dit?"

  62. "Ja, de kommer dit om de
    varit goda och dör i Guds nåd."

  63. "Om spanjorer kommer
    till himmelen vill jag inte dit."

  64. "Jag vill aldrig mer träffa
    så ondskefulla människor"-

  65. -"som dödar
    och gör oss indianer till slavar!"

  66. Detta var Hatueys sista ord.
    Och snart var han död.

  67. Velázquez hittade inte mycket guld.
    Men snart hade han förslavat-

  68. -indianerna på Kuba och bränt in
    ett slavmärke i pannan dem.

  69. De indianer som inte tog livet av sig
    eller flydde, tvingades att slava-

  70. -i spanjorernas gruvor,
    där de dog som flugor.

  71. En person som såg Hatuey dö
    var prästen Bartolomé de las Casas.

  72. Han ägde själv indianer och mark.
    Men drabbades nu av tvivel.

  73. Vad spanjorerna gjorde
    kändes inte helt rätt.

  74. "Jo, Velázquez, det är nåt jag
    vill prata med dig om."

  75. "Jag kan inte stå för det här längre.
    Jag måste ge tillbaka"-

  76. -"indianerna och deras mark."

  77. "Va, är du inte klok!"

  78. "Jag vill att du
    ska vara lycklig och rik."

  79. "Jag är säker på
    att det ÄR en människa."

  80. "Jag tänker inte
    utnyttja indianer mer."

  81. Ganska snabbt kunde man se att det
    fanns två olika slags idéer om detta.

  82. Det fanns dominikanerorden, som
    var präster som ville missionera-

  83. -och lära ut kristendomen
    till de nya folken.

  84. Det var det som var den
    officiella anledningen till att man-

  85. -skulle lägga under sig
    den Nya världen-

  86. -att Spanien hade uppdraget
    att kristna dem.

  87. "Dessa människor skulle med all
    säkerhet vara de mest välsignade"-

  88. -"om de bara
    dyrkade den rätta guden."

  89. "Naturligtvis
    är indianerna människor."

  90. "De är varken dårar eller djur
    och de har rätt att leva i frihet."

  91. Och så fanns den andra sidan som
    bestod av erövrare och kolonisatörer-

  92. -och av vissa personer i det spanska
    hovet och vissa humanister-

  93. -som t.ex. Sepúlveda.

  94. "Indianerna kan
    inte styra sig själva."

  95. "Om vi lämnar dem återvänder
    de till sina gamla liv."

  96. "De kommer att dansa och äta ormar.
    Ägna sig åt fylleri och frosseri."

  97. "Det är bättre att de
    lever i slaveri, som människor"-

  98. -"än i frihet, som djur."

  99. De hade uppfattningen
    att indianerna var något man kallar-

  100. -för naturliga slavar,
    födda till slavar.

  101. Indianerna var inga riktiga
    människor, de ägde inte sina saker.

  102. Vi stjäl inte från dem
    om vi tar deras saker.

  103. De är inga riktiga människor
    så vi begår inga brott-

  104. -genom att förslava dem heller.

  105. Men i denna fråga
    var Spanien delat och djupt oense.

  106. Om man tänker efter så har vi
    människor ganska stor hjärna-

  107. -oavsett vem det är.
    Alla har en hjärna.

  108. Man föds ju som människa så...man
    måste väl inte vara på nåt sätt-

  109. -för att vara mänsklig eller så.
    Man är den man är.

  110. Nånting som står på två ben. Ungefär
    som en apa, fast bara hår på huvudet.

  111. Lite längre och rakare i ryggen.

  112. Alla ska behandlas lika,
    oberoende av hur de ser ut.

  113. Om de har ett handikapp spelar ingen
    roll. Alla är lika mycket värda.

  114. Man har olika hudfärg
    beroende på varifrån man kommer.

  115. Det spelar ingen roll
    vilket språk man pratar.

  116. Man föds ju till människa.
    Då är man en människa.

  117. Det låter så enkelt när en samling
    kloka människor uttrycker det så här.

  118. Men Las Casas, som vi berättat om,
    ägnade större delen av sitt liv-

  119. -åt att ge indianerna deras frihet.

  120. Och att få andra
    att se dem som människor.

  121. Han fick t.ex. den spanska kungen,
    Karl V, att stifta en samling lagar-

  122. -om livet i Amerika, Den Nya världen.

  123. "Indianerna är den spanska kronans
    fria undersåtar"-

  124. -"och skall behandlas väl."

  125. "Ingen indian får förslavas eller
    tvingas till farligt arbete"-

  126. -"såsom pärlfiske osv."

  127. "Man får inte längre
    slå ihjäl dem hursomhelst."

  128. "Åh, vad snäll jag är!"

  129. När Européerna kommer till Amerika,
    efter Columbus, år 1492-

  130. -bedriver européerna mer
    eller mindre utrotningspolitik.

  131. År 1520-1530 tror man att det
    bor ca 25 miljoner människor-

  132. -i det som är dagens
    Mellanamerika, dagens Mexiko.

  133. År 1600, knappt hundra år senare,
    är det 1 miljon människor kvar.

  134. De har dött av sjukdomar,
    tvångsarbete, slaveri-

  135. -eller helt enkelt
    blivit ihjälslagna av spanjorer.

  136. Det här är
    en mänsklig katastrof helt enkelt.

  137. Hela befolkningsgrupper
    utraderas, försvinner-

  138. -utplånas, under en kort tid.

  139. "Vad ska vi göra?
    Vi förlorar massor av pengar."

  140. "Var får man tag på arbetare som gör
    som vi säger, som inte dör så lätt"-

  141. -"som de klena indianerna,
    som jobbar gratis"-

  142. -"och, som inte är riktiga människor?

  143. "I Afrika."

  144. "I Afrika så klart."

  145. Ja, nu börjar ett nytt avsnitt
    i rasismens historia.

  146. Det svarta slaveriets historia.
    En historia där européer-

  147. -använder rasism för att kunna
    förtrycka miljoner afrikaner.

  148. En historia om makt, mord och extrem
    girighet - jakten på rikedomen.

  149. UR Text: Lisen Jobs

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Är indianer människor?

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

År 1492 steg Christoffer Columbus i land på det som senare skulle kallas Västindien och Amerika. Man brukar säga att han "upptäckte" Amerika men det bodde ju faktiskt människor där före Columbus ankomst. För indianerna, som folken här felaktigt kallades, blev mötet med spanjorerna en katastrof. De förslavades, slaktades och dog i sjukdomar som spanjorerna förde med sig. Samtidigt diskuterade man i Spanien om indianen var en människa eller en annan, mindre värd, varelse som kunde behandlas som boskap.

Ämnen:
Historia > Nya tiden - Europa och världen, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Rasism och främlingsfientlighet
Ämnesord:
Centralamerikas historia, Historia, Indianer, Indianernas historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Rasismens historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Är indianer människor?

Avsnitt 1 av 6

För människorna i de områden som Columbus och spanjorerna "upptäckte" vid 1400-talets slut blev mötet med den europeiska kulturen en katastrof. På mindre än ett sekel skulle hela folk utrotas.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Vad kostar ett människoliv?

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerade det svenska slavfortet Carolusborg i Ghana som byggdes på 1650-talet? Vad var triangelhandeln? Varför ansågs det legitimt att förslava afrikaner? Vem var Harriet Tubman som hjälpte slavar till frihet i USA under 1800-talet?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Ta vad man vill ha

Avsnitt 3 av 6

Vad betyder kolonisering? Hur gick de europeiska kolonialmakterna till väga när de tog över andra områden och utrotade eller förslavade dess befolkning? Hur försvarades dessa handlingar?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

De som inte fick leva

Avsnitt 4 av 6

När européerna börjat förslava andra folkslag under 1500-talet växte så småningom en speciell vetenskap fram, rasbiologin, som kom att ligga till grund för nazisternas folkmord.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Att göra motstånd

Avsnitt 5 av 6

I efterkrigstidens USA och i Sydafrika fortsatte rasdiskrimineringen, trots att alla kände till vad den lett till i Nazityskland. Men det fanns de som gjorde motstånd, bland andra Nelson Mandela och Martin Luther King.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Vilka svenskar var först?

Avsnitt 6 av 6

Hur ser Sveriges koloniala historia ut? Hur har svenskarna behandlat samerna genom åren?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Samisk historia med Ailo

Ailo är 17 år, född i Norge och uppvuxen i Sverige. Själv beskriver sig Ailo som en same i Sápmi. Den samiska identiteten har alltid funnits där för honom, liksom språket och traditionerna. Ailo är programledaren och han inramar berättelser om hur historien har lämnat spår i andra unga samers liv: Sara-Elvira och hennes familj har blivit påverkad av tvångsförflyttningar. För renskötaren Helena pågår kolonisationen fortfarande och hon blir påmind om det i sin vardag. Lars Levi gick på nomadskolan som barn och detta har präglat hans liv.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Gustav Vasa

Anna och Johan hamnar hos en grinig Gustav Vasa som har svår tandvärk. Lyckas de upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?