Titta

Vara vänner

Vara vänner

Om Vara vänner

Hur säger man ifrån när någon är dum? Varför är vissa människor så rädda för dem som är annorlunda? Kan man vara taskig utan att förstå det själv? Här får du se berättelser om empati, kompisskap och mod - det handlar bland annat om att vara ny i klassen, att vara olik sina kompisar och att hamna utanför. I berättelserna möter du både mobbningsoffer, förövare och den som passivt ser på. Historierna ser ut att sluta olyckligt ända tills rollfigurerna inser att de kunde ha handlat annorlunda och får chansen att ge berättelsen ett bättre slut. Vad händer när vi backar bandet och låter alla som är med vara lite schystare, och lite modigare?

Till första programmet

Vara vänner : Varför är Ville så bråkig?MaterialDela
  1. Det här är Ville. Han går i tvåan.
    Efter skolan går han till fritids.

  2. När det är dåligt väder är de inne.
    Ville avskyr att vara inne.

  3. Ute kan man springa all världens väg
    när de andra är idioter.

  4. De andra barnen är korkade, tycker
    Ville. De säger att han bara stör.

  5. De kallar honom Ville Sprattelgubbe
    för att han inte kan sitta stilla.

  6. Korkade. De har sina tråkiga lekar
    och hittar på idiotiska regler.

  7. Ingen kan komma ihåg dem.
    Man fattar dem inte.

  8. -Vad gör du? Du förstör teckningarna.
    -Jag bara gick här!

  9. -Sluta med det där, Ville!
    -Sluta själv!

  10. Amir, som jobbar på fritids,
    är också korkad, tycker Ville.

  11. Alltid ska han tjata.
    Tjata, skälla och lägga sig i.

  12. Varje dag säger alla samma sak.

  13. "Sluta springa, Ville." "Sluta kasta,
    Ville." "Sluta, sluta, Ville."

  14. Folk som säger "sluta"
    är det värsta han vet.

  15. Då blir det krig i Ville.
    Då exploderar han.

  16. Sen tar kriget slut.
    Då vill han göra nåt annat.

  17. "Åh!" tänker Ville.
    "De fattar ju ingenting!"

  18. Han vill lägga ett parkeringshus.
    Det är det enda som är roligt i dag.

  19. -Jag vill också bygga!
    -Ville!

  20. -Vad gör du?
    -Det ska bli ett parkeringshus.

  21. -Nej, det ska det inte!
    -Jo!

  22. -Nej!
    -Lägg av, Ville! - Vi går.

  23. -Jag vill också bygga parkeringshus.
    -Det är en borg.

  24. -Du får inte vara med, du förstör.
    -Annars river jag parkeringshuset.

  25. Det är en borg!

  26. Vad gör du? Du förstör!

  27. Det är ni som förstör, för ni
    vill inte bygga ett parkeringshus!

  28. Vad håller ni på med?

  29. Du kan inte gå kvar i den här skolan
    om du ska förstöra hela tiden!

  30. "Inte gå kvar i den här skolan",
    hade Amir sagt. Som om han vill det.

  31. "Jag kommer aldrig mer tillbaka",
    tänkte Ville.

  32. Och snipp snapp snut,
    så var berättelsen om Ville slut.

  33. Men stopp!

  34. -Så här kan det ju inte sluta.
    -Varför inte?

  35. Berättelser ska ha lyckliga slut,
    det här var ju jättedåligt.

  36. Ja, men det var ju du som inte
    lät Ville vara med och leka.

  37. Han får visst vara med ibland,
    men han är så arg och jobbig!

  38. Jag förstår att du tycker det.
    Men ni måste inte bli bästa vänner.

  39. Tänk om det går
    att låta Ville vara med på sitt sätt.

  40. -Hur då?
    -Ni måste förstå att alla är olika.

  41. Du hade ju svårt att lära dig simma.
    Ville har svårt att lära sig leka.

  42. -Förstår du?
    -Ja, jag tror det.

  43. -Vad hände, Ville?
    -Alla är alltid så arga på mig.

  44. -Och så blir du arg på dem.
    -Ja, de fattar ju inget.

  45. Det låter jobbigt. Du behöver nog
    lite hjälp med att vara med och leka.

  46. -Jag vet av vem. Ska jag ordna det?
    -Ja.

  47. Att Ville inte skulle få gå kvar,
    det var väl inte så bra sagt, va?

  48. Nej, jag tog i lite.
    Men vi har faktiskt regler.

  49. Men kan inte
    förstöra och bråka hela tiden.

  50. Nej, men det är knepigt för Ville
    att följa reglerna-

  51. -för han har så svårt att leka
    som de andra och blir arg extra lätt.

  52. -Vad skulle jag ha gjort, då?
    -Ville måste veta vad som gäller...

  53. ...både i lekarna och på skolan,
    annars blir han orolig.

  54. Och de andra barnen måste veta
    att Ville funkar så.

  55. -Okej, jag förstår.
    -Du får hjälpa Ville att leka.

  56. -Prata med honom. Skäll inte.
    -Okej, jag ska försöka.

  57. Nu spolar vi tillbaka historien,
    så ska vi ordna ett bättre slut.

  58. Just det!
    Här har vi ju Ville och Amir.

  59. Du, Ville!
    Stanna lite så får jag prata med dig.

  60. Nu åkte teckningarna ner på golvet.

  61. -Där ska de väl inte ligga?
    -Nej.

  62. Ska vi sätta upp dem igen,
    så hittar vi på nåt annat sen?

  63. -Okej.
    -Bra!

  64. Ville tänker
    att Amir är inte så dum i alla fall.

  65. Faktiskt
    är han till och med ganska snäll.

  66. -Kolla på den här.
    -Få se.

  67. -Snygg ekorre.
    -Ja.

  68. Ska vi kolla vad de andra gör?
    Du kan också vara med.

  69. -Jag vill också bygga!
    -Berätta för Ville vad ni bygger.

  70. -Vi bygger en borg för riddare.
    -Jag vill bygga ett parkeringshus.

  71. Vi har ju nyss börjat. Hjälp oss
    så bygger vi ett parkeringshus sen.

  72. Ja, men... Det är ingen riktig borg,
    för den har inget fängelse.

  73. Just det! Kan inte du hjälpa oss
    att bygga ett fängelse?

  74. Okej!

  75. Det är som ett indiantält!

  76. Det blir den bästa borgen nånsin.

  77. Fängelset blir förfärligt otäckt,
    och de spärrar in en massa fiender.

  78. Där svälter de ihjäl
    och blir uppätna av råttor.

  79. -Hur höga ska tornen vara?
    -Jättehöga!

  80. Alla barnen tycker
    att det blir världens bästa fängelse.

  81. Och, tänk, det tycker Ville också.

  82. -Var är bilarna, då?
    -Det kan ju vara kaplastavar.

  83. Det var ju verkligen ett bättre slut.
    Mycket bättre, faktiskt.

  84. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Varför är Ville så bråkig?

Avsnitt 4 av 9

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ville får aldrig vara med och leka. Alla säger att han stör och förstör. De kallar honom "Ville sprattelgubbe" för att han har svårt att sitta stilla. Just idag tycker Ville att det är roligt att bygga parkeringshus, men det får han inte göra för de andra barnen. Om Ville ska kunna vara med och leka behöver han få hjälp av någon vuxen.

Ämnen:
Värdegrund
Ämnesord:
Barnpsykologi, Elever med särskilda behov, Psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning, Utagerande barn, Utanförskap, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Vara vänner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Ida är utfryst

Avsnitt 1 av 9

Berättelse om mobbning. Ida har ont i magen, eftersom hon aldrig får vara med när Agnes och Marissa umgås. Nu ska Agnes ska ha disco, och alla utom Ida är bjudna.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Elliot är ny i klassen

Avsnitt 2 av 9

Elliot är nio år och har just börjat i en ny klass, men ingen av hans nya klasskamrater pratar med honom.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Maria har det jobbigt hemma

Avsnitt 3 av 9

I skolan säger de att hon luktar illa. Hemma är Marias mamma så sjuk att de aldrig gör något roligt tillsammans. Men det berättar inte Maria i skolan.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Varför är Ville så bråkig?

Avsnitt 4 av 9

Ville har svårt att sitta still och får aldrig vara med och leka. Alla säger att han bara förstör. Ville behöver få hjälp av en vuxen för att vara med och leka.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Emanuel sviker sin kompis

Avsnitt 5 av 9

En berättelse om att bli sviken. Emanuel och Elvira är kompisar hemma, men inte i skolan. En dag råkar Elvira höra hur Emanuel skämtar med de andra killarna om hennes mamma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Benny är en mobbare

Avsnitt 6 av 9

I skolan är Benny arg och retas, slåss och förstör. Men hemma är han ledsen. Hans pappa skäller på honom hela tiden och Benny känner sig värdelös.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Får Gabriel vara prinsessa?

Avsnitt 7 av 9

Gabriels klass ska spela en sagopjäs. När Gabriel vill vara prinsessa börjar alla skratta, och fröken säger att bara flickor kan vara prinsessor. Varför finns det regler för hur tjejer och killar ska vara?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Bella säger ifrån

Avsnitt 8 av 9

Wilma retar Oscar för hans röda hår. När klassen har julpyssel ser Bella att Wilmas elakheter går för långt.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaVara vänner

Ett förord till dig som pedagog

Avsnitt 9 av 9

Introduktionsprogram till serien Vara vänner. Producenterna förklarar hur serien blev till, vad de vill förmedla och hur programmen kan användas i klassrummet.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Folksagor i världen - ryska

Kalifen som förvandlades till en stork

En kalif blir förvandlad till en stork. Kalifen inser snart att det är hans giriga bror som ligger bakom förvandlingen. Han vill ta över kalifens plats i palatset. Med hjälp av en uggla försöker kalifen att ställa saker och ting till rätta. Animerad saga från Irak om farorna med girighet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Stora ord

Om jämlikhet med Uma

Uma Lindström ville köpa en t-shirt och blev tvungen att gå till killavdelningen. Hon reagerade på hur kläderna var uppdelade och skrev ett brev till ledningen. Hon fick svar men var inte nöjd. Uma berättar vad hon tycker att jämlikhet är. Medverkande skådespelare: David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.