Titta

UR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

UR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

Om UR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

Vilka kunskaper och färdigheter behövs i dagens och morgondagens samhälle? Vad är entreprenörskap och vad krävs för att bli entreprenör? Hur hittar vi stödjande mentorer och förebilder? Kan, och ska, skolan stödja och utveckla entreprenörer och samhällsutvecklare? Hur skapar vi en skola som attraherar ungdomar? Hur gör vi kunskaper till kompetens och entreprenörskap? En seminariedag arrangerad av Stiftelsen Solstickan i samarbete med Fryshuset den 21 januari 2010.

Till första programmet

UR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap : InledningDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Inledning

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Stiftelsen Solstickans ordförande, landshövdning Per Unckel och Anders Carlberg, mottagare av 2009 års Solstickepris och dagens moderator, hälsar välkommen till seminariedagen "Kunskap och entreprenörskap - ungdomars nycklar till framtiden".

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Företagande och entreprenörskap
Ämnesord:
Entreprenörskap, Företagande, Företagsekonomi, Företagsformer, Företagsledning, Företagsorganisation
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

Inledning

Stiftelsen Solstickans ordförande, landshövdning Per Unckel och Anders Carlberg, mottagare av 2009 års Solstickepris och dagens moderator, hälsar välkommen till seminariedagen "Kunskap och entreprenörskap - ungdomars nycklar till framtiden".

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

Praktisk kunskap

Vilka kunskaper och färdigheter behövs i dagens och morgondagens samhälle? Panelsamtal: Lotte Alsterdal, fil.dr., arbetslivsforskare samt lektor på Centrum för praktisk kunskap, Peje Emilsson styrelseordförande och grundare av Kunskapsskolan och Kreab Gavin Anderson, Rosemary Waher Schennings, chef för Fryshusets KunskapsCentrum samt Anders Wall, entreprenör och finansman, mecenat och styrelseordförande i bl.a. Beijerinvest och Beijer Alma.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

Sådan är entreprenören

Panelsamtal: Björn Bjerke, professor i entreprenörskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar, Sven-Olof Johansson, entreprenör och VD vid FastPartner, Birgitta Stymne Göransson, styrelseordförande i Fryshuset och VD för Semantix samt Tjia Torpe, förbundschef för Studiefrämjandet och f.d. kultur- och skolborgarråd, lärare och rektor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kunskap och entreprenörskap

Kunskapsspridning i samhället

Hur gör vi kunskaper till kompetens och entreprenörskap? Panelsamtal mellan Charlotte Engel, teol.dr. vid enheten för forskning om det civila samhället på Ersta Sköndal Högskola samt Malin Gavell, fil.dr. vid Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning och Johan Oljeqvist, nytillträdd VD på Fryshuset. Avslutande samtal mellan Lotte Alsterdal, Björn Bjerke och Charlotte Engel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Världens bästa skitskola

Partiledardebatt

Partiledardebatt om skolan med Jan Björklund (FP), Gustav Fridolin (MP), Stefan Löfven (S), Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD). Programledare: Isabella Grybe och Natanael Derwinger.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Skolan i flyktinglägret

Fler än 20 000 barn lär finnas bland de flyktingar som sitter fast i grekiska läger. De blev strandade där när land efter land i EU stängde sina gränser under höstens flyktingvåg. Någon skolgång för de här barnen kan Grekland än så länge inte erbjuda. Vi har besökt flyktinglägret i grekiska Katsikas där volontärer har startat en provisorisk skola. Vad är det för förhållanden de här barnen lever under? Och vilken betydelse har det för dem att få gå i skola i väntan på en framtid?