Titta

UR Samtiden - Learning study

UR Samtiden - Learning study

Om UR Samtiden - Learning study

Learning study är en nationell, lärarfortbildande konferens för forskare, universitetslärare och lärare i grund- och gymnasieskolan. Konferensen pågick en hel dag, den 18 januari 2010, Konferensen arrangerades av Göteborgs universitet, och hölls i Wallenbergcenter. Både forskningsläge och praktiskt utbyte mellan lärare är viktiga delar av dagen.

Till första programmet

UR Samtiden - Learning study : Naturorienterande ämnen, NODela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Naturorienterande ämnen, NO

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lärare från Sjöstadsskolan i Stockholm presenterar sina erfarenheter av att arbeta med modellen Lerning study inom naturorienterande ämnen.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Inlärning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Learning study

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Matematik

Inledning av konferensen Learning study och presentation av temat matematik av lärare från Karl Johans skola i Örebro.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Naturorienterande ämnen, NO

Lärare från Sjöstadsskolan i Stockholm presenterar sina erfarenheter av att arbeta med modellen Lerning study inom naturorienterande ämnen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Svenska

Fyra lärare från Öjersjö Brunnskolan i Partille berättar hur de upplever att arbeta med Learning study inom svenska.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

I variationsteorins kölvatten

Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Feedback - och grunden i learning study

Mona Holmqvist, docent vid högskolan i Kristianstad, föreläser om Learning study - en modell som förenar skoluteckling och lärarfortbildning. Först feedback på konferensdagens tidigare presentationer. med Ulla Runesson, docent vid Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Panelsamtal

Diskussion om Learning study och olika erfarenheter av inlärningsmodellen mellan dagens föreläsare och en panel bestående av lärare, universitetslektorer och Ylva Ståhle, studierektor vid Stockholms universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Estetiska lärprocesser

Tema: estetik och lärande. Vi besöker Svedala där alla kommunens förskolebarn får upptäcka sina röster och sin musikalitet med sångpedagogen Elinor Fryklund. Det handlar om att ge barnen tillgång till den egna rösten och om sång på barnens villkor. Sedan sångundervisningen infördes på förskolan har man som bonus fått se hur bland annat barnens språkliga utveckling tar stora kliv framåt, berättar förskolechefen Anette Lindh.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Skev världsbild

Tänk dig att använda Hans Roslings inspirerande föreläsningar som lektionsunderlag. Enligt läraren Mikael Arevius är det inte bara möjligt utan direkt nödvändigt. Mikael, som arbetar som lärarutbildare på Gapminder School och förser just Hans Rosling med faktaunderlag, hävdar att det finns stora kunskapsluckor kring hur världen faktisk ser ut idag hos såväl lärare och elever som hos folk i allmänhet. Bidragande orsaker är föråldrade läromedel, undervisning som bygger på gammal fakta och medias nyhetsvärdering.