Titta

UR Samtiden - Learning study

UR Samtiden - Learning study

Om UR Samtiden - Learning study

Learning study är en nationell, lärarfortbildande konferens för forskare, universitetslärare och lärare i grund- och gymnasieskolan. Konferensen pågick en hel dag, den 18 januari 2010, Konferensen arrangerades av Göteborgs universitet, och hölls i Wallenbergcenter. Både forskningsläge och praktiskt utbyte mellan lärare är viktiga delar av dagen.

Till första programmet

UR Samtiden - Learning study : I variationsteorins kölvattenDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

I variationsteorins kölvatten

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anna Vikström berättar om variationsteorin, som ger möjlighet att tala om och utveckla undervisning på ett fritt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om att kunskap och förståelse kan värderas i relation till ett visst syfte, menar hon. Även mycket unga elever kan utveckla sin förståelse för tämligen abstrakt naturvetenskap om möjligheterna erbjuds dem. Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds. Med "rätt" undervisning kan även mycket unga elever utveckla en komplex förståelse.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Inlärning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Learning study

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Matematik

Inledning av konferensen Learning study och presentation av temat matematik av lärare från Karl Johans skola i Örebro.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Naturorienterande ämnen, NO

Lärare från Sjöstadsskolan i Stockholm presenterar sina erfarenheter av att arbeta med modellen Lerning study inom naturorienterande ämnen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Svenska

Fyra lärare från Öjersjö Brunnskolan i Partille berättar hur de upplever att arbeta med Learning study inom svenska.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

I variationsteorins kölvatten

Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Feedback - och grunden i learning study

Mona Holmqvist, docent vid högskolan i Kristianstad, föreläser om Learning study - en modell som förenar skoluteckling och lärarfortbildning. Först feedback på konferensdagens tidigare presentationer. med Ulla Runesson, docent vid Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Panelsamtal

Diskussion om Learning study och olika erfarenheter av inlärningsmodellen mellan dagens föreläsare och en panel bestående av lärare, universitetslektorer och Ylva Ståhle, studierektor vid Stockholms universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Mottagandet

Tema: nyanlända elever. På onsdagar kommer nyanlända barn och ungdomar till mottagningsenheten Välkomsten i Helsingborg. Det brukar bli fullt av liv och lite rörigt när alla samlas. Personalen tar reda på vilka olika språkgrupper alla tillhör och därefter påbörjas kartläggningen. Sedan en tid tillbaka har personalen använt sig av en modell som går i linje med de direktiv Skolverket kommer ut med i början av januari 2016. "Det bästa med att göra kartläggning här istället för på skolorna är likvärdigheten, vi erbjuder ju en samlad kompetens som kanske inte alla skolor har", säger Jenny Bladh, pedagogisk utvecklingskonsult på Välkomsten. Reportaget följs upp med samtal i studion med gäster.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Har det blivit omodernt med moderna språk?

De stora moderna språken tyska, franska och spanska får allt svårare att locka till sig både lärare och elever i skolan. Vad beror den här dalande populariteten på? Vilka förklaringar kan man hitta om man lyfter blicken från skolan och ser på hur språk värderas i det omgivande samhället? Och om färre nu lär sig tyska, franska och spanska - vad spelar det egentligen för roll?