Titta

UR Samtiden - Learning study

UR Samtiden - Learning study

Om UR Samtiden - Learning study

Learning study är en nationell, lärarfortbildande konferens för forskare, universitetslärare och lärare i grund- och gymnasieskolan. Konferensen pågick en hel dag, den 18 januari 2010, Konferensen arrangerades av Göteborgs universitet, och hölls i Wallenbergcenter. Både forskningsläge och praktiskt utbyte mellan lärare är viktiga delar av dagen.

Till första programmet

UR Samtiden - Learning study : Feedback - och grunden i learning studyDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Feedback - och grunden i learning study

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mona Holmqvist, docent vid Högskolan i Kristianstad, föreläser om Learning study - en modell som förenar skoluteckling och lärarfortbildning. Men först feedback på konferensdagens tidigare presentationer. Ulla Runesson, docent vid Göteborgs universitet håller i den.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Inlärning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Learning study

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Matematik

Inledning av konferensen Learning study och presentation av temat matematik av lärare från Karl Johans skola i Örebro.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Naturorienterande ämnen, NO

Lärare från Sjöstadsskolan i Stockholm presenterar sina erfarenheter av att arbeta med modellen Lerning study inom naturorienterande ämnen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Svenska

Fyra lärare från Öjersjö Brunnskolan i Partille berättar hur de upplever att arbeta med Learning study inom svenska.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

I variationsteorins kölvatten

Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Feedback - och grunden i learning study

Mona Holmqvist, docent vid högskolan i Kristianstad, föreläser om Learning study - en modell som förenar skoluteckling och lärarfortbildning. Först feedback på konferensdagens tidigare presentationer. med Ulla Runesson, docent vid Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Panelsamtal

Diskussion om Learning study och olika erfarenheter av inlärningsmodellen mellan dagens föreläsare och en panel bestående av lärare, universitetslektorer och Ylva Ståhle, studierektor vid Stockholms universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Elevaktiv undervisning

Lusten att lära ökar om eleverna själva får påverka skolarbetet. Men hur går det till, och vad krävs för att eleverna ska ta en aktiv roll? Vi besöker Årstaskolan i Stockholm, där språkläraren Lotta Bohlin jobbar med elevaktiv undervisning. Grundstenarna i hennes undervisning är en god relation till eleverna och tydliga ramar för undervisningen. Det är viktigt att eleverna känner att det finns utrymme för dem. Studion gästas av Jimmie Nordberg, lärare i årskurs 4, och Ellinor Lundsten, lärare i årskurs 3. Övriga medverkande: Anne-Marie Körling, lärare och författare, och Sofia Kruth, lärare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Processen

Hur får man lärare att dela med sig av sin kunskap till andra lärare? Och att jobba med skolutveckling så att den blir bestående och ständigt pågående? Det är processer som måste få ta tid och plats, enligt Lena Göthe, före detta lärare och rektor som numera helt ägnar sig åt skolutveckling. Det viktiga är att fokusera på lärandet snarare än läraren, för att nå de mål som satts upp.