Titta

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Om UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Ingen elev ska behöva vara rädd i skolan. Att elever känner sig trygga och trivs i skolan är en förutsättning för fungerande inlärning. Det är utgångspunkten i Skolverkets konferens om den högsta ledningens ansvar för vad som händer i skolan. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Utvärderingar och inspektioner visar dock att skolornas arbete behöver utvecklas. Även myndigheter och organisationer har anledning att se över hur stödinsatserna kan förbättras. Konferensen har turnerat runt i Sverige. Denna är inspelad på Arlanda den 23 april 2010. och är relevant inte bara för skolornas huvudmän och rektorer, utan också för föräldrar, socialarbetare och andra som möter skolan i dessa sammanhang.

Till första programmet

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan : Du är så jävla ful!Dela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Du är så jävla ful!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kränkningar av olika slag är skolvardag för många barn. Barn- och elevombudet Lars Arrhenius ger en tydlig, kort, men skrämmande bild av hur det kan vara att vara ung och utsatt i skolan. Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, ger i sitt inledningsanförande en samlad bild av läget i landet, och förutsättningarna för både kommunala skolor och friskolor.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Mobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolan, Skolans socialpsykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Du är så jävla ful!

Lars Arrhenius, Barn- och elevombud, ger en tydlig, kort, men skrämmande bild av hur det kan vara att vara ung och utsatt i skolan. Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, ger i sitt inledningsanförande en samlad bild av läget i landet, och förutsättningarna för både kommunala skolor och friskolor. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Skolornas arbete vid trakasserier och kränkningar

Anna Wide, undervisningsråd på Skolinspektionen, talar i sitt föredrag om vad skolorna bör tänka på i sitt arbete med kränkningar och trakasserier. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Vad säger lagen - huvudmännens ansvar

Lars Arrhenius, Barn- och elevombud och George Svéd, enhetschef Diskrimineringsombudsmannen, förklarar vems ansvaret egentligen är i samband med olika kränkningssituationer i skolan. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Goda exempel från kommunala skolor

Det finns kommuner och kommunala skolor som hanterar mobbning och andra kränkningar rätt, enligt Skolverket. Daniel Berr, utredare på Sveriges kommuner och landsting, SKL, kommer med en rad tips, och berättar bland annat om arbetet i Götene, Västerås och Åstorp. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Goda exempel från friskolor

Villkoren för friskolor är på flera sätt de samma som för de kommunala skolorna. Men huvudmannen är oftast ett företag, en organisation eller en stiftelse, vilket i sin tur skapar andra förutsättningar. Lena Lingman, rektor på prisbelönta Glada Hudikgymnasiet, berättar om skolans förhållningssätt, som utgår från elevens behov, snarare än från ett regelverk, något som ställer krav på ett ständigt självkritiskt arbete. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Nya råd från Skolverket

Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, berättar om en rad nya rekommendationer som ska underlätta i arbetet med att förebygga kränkningar och diskrimineringar, och att fånga upp dem om de redan har inträffat. Råden är tänkta att kunna fungera som verktyg både för skolornas huvudmän och för rektorerna, men också för föräldrar, socialarbetare och andra som möter skolan i detta sammanhang. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Pedagogik och särskilt stöd

Tema: elevhälsa. Vi besöker Friggaskolan i Östersund där man arbetar aktivt för att förekomma diagnoser och remisser. I kommunen har den gemensamma elevhälsan sökt olika sätt att förebygga koncentrations- och beteendesvårigheter i klassrummet. Skolpsykolog Niklas Fröst berättar hur kommunens skolpsykologer och pedagoger jobbar tillsammans. Eleverna får stöd att hitta strategier för sitt lärande. Reportaget följs upp av samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Sveriges ledarskola

På Djursholms skolor går en stor andel av Sveriges framtida ledare och chefer. Där ses lärarna som servicepersonal som ska administrera verksamheten och leverera höga betyg. Misslyckande är inte ett alternativ. Det säger Mikael Holmqvist, professor i företagsekonomi som ägnat fem år åt att studera samhället Djursholm. Resultatet blev boken "Djursholm: Sveriges ledarsamhälle", en 700 sidor lång socialantropologisk studie där en stor del ägnas åt just skolan. Både samhället och dess skolor beskrivs som något extrema. Vad kan andra skolor lära av Djursholm? Är det ens relevant att jämföra sig?