Titta

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Om UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Ingen elev ska behöva vara rädd i skolan. Att elever känner sig trygga och trivs i skolan är en förutsättning för fungerande inlärning. Det är utgångspunkten i Skolverkets konferens om den högsta ledningens ansvar för vad som händer i skolan. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Utvärderingar och inspektioner visar dock att skolornas arbete behöver utvecklas. Även myndigheter och organisationer har anledning att se över hur stödinsatserna kan förbättras. Konferensen har turnerat runt i Sverige. Denna är inspelad på Arlanda den 23 april 2010. och är relevant inte bara för skolornas huvudmän och rektorer, utan också för föräldrar, socialarbetare och andra som möter skolan i dessa sammanhang.

Till första programmet

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan : Goda exempel från kommunala skolorDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Goda exempel från kommunala skolor

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det finns kommuner och kommunala skolor som hanterar mobbning och andra kränkningar rätt, enligt Skolverket. Daniel Berr, utredare på Sveriges kommuner och landsting, SKL, kommer med en rad tips, och berättar bland annat om arbetet i Götene, Västerås och Åstorp.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Mobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolan, Skolans socialpsykologi, Skolor, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Du är så jävla ful!

Lars Arrhenius, Barn- och elevombud, ger en tydlig, kort, men skrämmande bild av hur det kan vara att vara ung och utsatt i skolan. Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, ger i sitt inledningsanförande en samlad bild av läget i landet, och förutsättningarna för både kommunala skolor och friskolor. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Skolornas arbete vid trakasserier och kränkningar

Anna Wide, undervisningsråd på Skolinspektionen, talar i sitt föredrag om vad skolorna bör tänka på i sitt arbete med kränkningar och trakasserier. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Vad säger lagen - huvudmännens ansvar

Lars Arrhenius, Barn- och elevombud och George Svéd, enhetschef Diskrimineringsombudsmannen, förklarar vems ansvaret egentligen är i samband med olika kränkningssituationer i skolan. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Goda exempel från kommunala skolor

Det finns kommuner och kommunala skolor som hanterar mobbning och andra kränkningar rätt, enligt Skolverket. Daniel Berr, utredare på Sveriges kommuner och landsting, SKL, kommer med en rad tips, och berättar bland annat om arbetet i Götene, Västerås och Åstorp. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Goda exempel från friskolor

Villkoren för friskolor är på flera sätt de samma som för de kommunala skolorna. Men huvudmannen är oftast ett företag, en organisation eller en stiftelse, vilket i sin tur skapar andra förutsättningar. Lena Lingman, rektor på prisbelönta Glada Hudikgymnasiet, berättar om skolans förhållningssätt, som utgår från elevens behov, snarare än från ett regelverk, något som ställer krav på ett ständigt självkritiskt arbete. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Nya råd från Skolverket

Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, berättar om en rad nya rekommendationer som ska underlätta i arbetet med att förebygga kränkningar och diskrimineringar, och att fånga upp dem om de redan har inträffat. Råden är tänkta att kunna fungera som verktyg både för skolornas huvudmän och för rektorerna, men också för föräldrar, socialarbetare och andra som möter skolan i detta sammanhang. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bedömning för och av lärande

Förebilder som Dylan Wiliam, John Hattie och Carol Dweck

Läraren och skolutvecklaren Bosse Larsson funderar på hur de senaste rönen kring bedömning skall tolkas och användas praktiskt i våra skolor. Vad betyder egentligen Dylan Wiliams, John Hatties och Carol Dwecks forskningsteorier för den enskilde lärarens undervisningspraktik och hur kan de appliceras i ett svenskt klassrum? Inspelat på Näringslivets hus i Stockholm den 12 februari 2016. Arrangör: Skolporten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Den svenska patienten

Christine Holst och Riikka Tilja är lärare på sfa-medicin i Södertälje. Det är en intensivutbildning i yrkessvenska för personer med utländsk akademisk examen i medicinska yrken. Flera tusen personer från länder utanför EU har en examen från någon vårdutbildning och vill börja jobba i Sverige. Ett viktigt led i processen är att lära sig språket. Men det handlar inte bara om det - många av diskussionerna i klassrummet berör också samhälleliga normer och svensk sjukvårdskultur. Vad behöver man veta om svenskar för att kunna möta dem som patienter?