Titta

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Om UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Ingen elev ska behöva vara rädd i skolan. Att elever känner sig trygga och trivs i skolan är en förutsättning för fungerande inlärning. Det är utgångspunkten i Skolverkets konferens om den högsta ledningens ansvar för vad som händer i skolan. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Utvärderingar och inspektioner visar dock att skolornas arbete behöver utvecklas. Även myndigheter och organisationer har anledning att se över hur stödinsatserna kan förbättras. Konferensen har turnerat runt i Sverige. Denna är inspelad på Arlanda den 23 april 2010. och är relevant inte bara för skolornas huvudmän och rektorer, utan också för föräldrar, socialarbetare och andra som möter skolan i dessa sammanhang.

Till första programmet

UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan : Goda exempel från friskolorDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Goda exempel från friskolor

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Villkoren för friskolorna är på flera sätt de samma som för de kommunala skolorna. Men huvudmannen är oftast ett företag, en organisation eller en stiftelse, vilket i sin tur skapar andra förutsättningar. Lena Lingman, rektor på prisbelönta Glada Hudikgymnasiet, berättar om skolans förhållningssätt, som utgår från elevens behov, snarare än från ett regelverk, något som ställer krav på ett ständigt självkritiskt arbete.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Fristående skolor, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolan, Skolans socialpsykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Du är så jävla ful!

Lars Arrhenius, Barn- och elevombud, ger en tydlig, kort, men skrämmande bild av hur det kan vara att vara ung och utsatt i skolan. Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, ger i sitt inledningsanförande en samlad bild av läget i landet, och förutsättningarna för både kommunala skolor och friskolor. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Skolornas arbete vid trakasserier och kränkningar

Anna Wide, undervisningsråd på Skolinspektionen, talar i sitt föredrag om vad skolorna bör tänka på i sitt arbete med kränkningar och trakasserier. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Vad säger lagen - huvudmännens ansvar

Lars Arrhenius, Barn- och elevombud och George Svéd, enhetschef Diskrimineringsombudsmannen, förklarar vems ansvaret egentligen är i samband med olika kränkningssituationer i skolan. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Goda exempel från kommunala skolor

Det finns kommuner och kommunala skolor som hanterar mobbning och andra kränkningar rätt, enligt Skolverket. Daniel Berr, utredare på Sveriges kommuner och landsting, SKL, kommer med en rad tips, och berättar bland annat om arbetet i Götene, Västerås och Åstorp. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Goda exempel från friskolor

Villkoren för friskolor är på flera sätt de samma som för de kommunala skolorna. Men huvudmannen är oftast ett företag, en organisation eller en stiftelse, vilket i sin tur skapar andra förutsättningar. Lena Lingman, rektor på prisbelönta Glada Hudikgymnasiet, berättar om skolans förhållningssätt, som utgår från elevens behov, snarare än från ett regelverk, något som ställer krav på ett ständigt självkritiskt arbete. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Diskriminerad eller kränkt i skolan

Nya råd från Skolverket

Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, berättar om en rad nya rekommendationer som ska underlätta i arbetet med att förebygga kränkningar och diskrimineringar, och att fånga upp dem om de redan har inträffat. Råden är tänkta att kunna fungera som verktyg både för skolornas huvudmän och för rektorerna, men också för föräldrar, socialarbetare och andra som möter skolan i detta sammanhang. Arrangör: Skolverket.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2016

Stöd till pojkar med skrivsvårigheter

Dr Murray Gadd, gästforskare från Nya Zeeland, berättar om vikten av att entusiasmera den unga kämpande eleven. Oftast handlar det om pojkar med skriv- och lässvårigheter. Ett knep Dr Gadd införde bland sina elever för att få loss skrivandet är så kallad "speed-writing", då tävlar barnen om vem som skriver flest ord på en minut. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Fler lärare behövs för att rädda samiskan

Många vittnar om att intresset för den samiska kulturen och det samiska språket ökar bland unga samer. Om man vill fånga upp den trenden behövs behöriga lärare med kompetens i de samiska språkvarieteterna. Men återväxten av sådana lärare är dålig. En ämneslärarutbildning i samiska startade vid Umeå universitet efter en satsning från regeringen. Utbildningen har för närvarande inga studerande alls. Vad behöver göras för att få fram fler samiska lärare?