Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : I tid och otidMaterialDela
  1. Ja, nu... Nu tycker jag...
    Men lägg...

  2. ...på den där tomaten. Men du,
    hur går det med allt här egentligen?

  3. Hinner du få allting klart?
    Det kommer snart gäster.

  4. Lugn, bara lugn. Allting
    kommer att vara klart om fem minuter.

  5. -Jaha.
    -Nej, vänta!

  6. Vänta! Det ska inte bara smaka gott,
    det ska vara en fröjd för ögat också.

  7. Oj!

  8. -Aha!
    -Perfekt.

  9. -Tut-tut!
    -Nu har jag väntat i två minuter.

  10. -Varför sitter ni inte?
    -Vi är inte i sällskap.

  11. Kom igen, det är de oväntade mötena
    som är trevligast.

  12. Kan jag beställa med en gång?
    Jag ska med ett tåg.

  13. I kväll har vi bufféspecial.
    Många rätter att plocka åt sig av.

  14. Man äter
    så mycket och så länge som man vill.

  15. -Nej, det tar för lång tid.
    -Något från menyn? Mm...

  16. En hög med ärter. Den kan jag
    rekommendera. Korv med fläsk.

  17. -Ris...
    -Nej. Tyst, jag kan inte tänka.

  18. -Nåt måste gå fortare.
    -Tyst, själv!

  19. Minutstek och snabbmakaroner,
    det går fort.

  20. -Det tar jag, men låt det gå undan.
    -Ursäkta, du får beställa senare.

  21. Vad trevligt. Du skulle i väg sen.
    Var det nåt tåg?

  22. -Vart ska du ta vägen då?
    -Hem.

  23. -Minutstek med snabbmakaroner. Fort.
    -Det fixar jag på studs.

  24. -Det luktar bränt här.
    -Inga problem.

  25. Småproblem bara.
    Ingenting som inte går att lösa.

  26. Okej...

  27. Skönt, söndagkväll. Då kan man
    slappna av och njuta av tiden.

  28. -Njuta av tiden?
    -Det är skönt att sitta och softa.

  29. Jättemysig restaurang och så där.
    - Hej.

  30. -Vad får det lov att vara?
    -Nu ska vi se.

  31. Jag funderade lite på menyn. Det var
    väldigt mycket gott att välja på.

  32. Det är svårt.
    Det är inte gjort i en handvändning.

  33. -Jag har inte hela kvällen på mig.
    -Ursäkta mig ett ögonblick.

  34. -Javisst.
    -Min klocka gick baklänges...

  35. -...men nu är jag här.
    -Jag undrade just var du var.

  36. Vad du ser bekymrad ut.
    Har du problem?

  37. -Ja, med tid.
    -Med tiden.

  38. Om du har en halvtimmes rast klockan
    sex, när ska du börja jobba igen?

  39. Ursäkta, jag måste få min mat.
    Annars missar jag tåget.

  40. Jag har väl inga raster
    på det här stället!

  41. Men i alla fall... Då skulle vi hyra
    såna här snöskotrar.

  42. -Vad har du gjort?
    -Jag fattar ingenting.

  43. Potatisen ska koka i tjugo minuter,
    spagettin ska koka i tolv minuter-

  44. -köttbullarna och korvarna ska stekas
    i fem minuter.

  45. Ärterna ska värmas i en minut.

  46. Det bli sammanlagt 38 minuter.

  47. -Men det här ser inte helt bra ut.
    -Du, vet du vad?

  48. -Jag tar mat ur kylskåpet så länge.
    -Okej.

  49. Ingenting här, ingenting där. Borta!

  50. Ursäkta, jag har inte riktigt bestämt
    mig ännu.

  51. -Så att jag...
    -Håll dem.

  52. Men i alla fall... Jaha.

  53. Buffé. Då slipper jag bestämma.
    Då kan jag ta lite som jag vill.

  54. Just det. Buffé. Varsågod.

  55. Hallå, damen!

  56. Minutstek med supersnabba,
    jättesupersnabba makaroner.

  57. Perfekt. Kolla.

  58. Gurka genom huvudet.

  59. Jag måste ha mätt tiden fel. Det här
    går nog inte att äta. Vad tycker du?

  60. Hallå, allihopa.
    Jag har fått brev från Hassan.

  61. Han har fått en stund över efter att
    skolan slutar och basketen börjar.

  62. Han undrar om jag har tips på
    vad han kan göra då.

  63. Hassan skriver till rätt person.
    Jag har hur många tips som helst.

  64. Man ska utnyttja tiden till max.

  65. Jag vill göra en flugsvamp av
    en toarulle och en papptallrik-

  66. -och göra en ormsnurra, men har bara
    tid för det ena. Jag vill inte välja.

  67. Jag tänker göra båda.
    Jag ska visa er hur.

  68. Så där.
    Nu ska jag bara måla toarullen vit.

  69. Om jag hade en stund över skulle jag
    bara borsta och borsta hans hår.

  70. Så där ja, och nu till själva grejen.
    Medan färgen torkar-

  71. -kan jag klippa till min ormsnurra.

  72. Så där ja, nu blev den klar.

  73. Medan jag klippte, har färgen torkat
    på de andra grejerna.

  74. Jag tar och sätter ihop dem.

  75. Snyggt. Det blev precis
    som jag hade tänkt mig.

  76. En ormsnurra och en flugsvamp
    på samma tid som en.

  77. Så ska det ju så klart vara!

  78. Man kan inte lägga ihop koktiderna.
    De lagas ju samtidigt!

  79. Då vore det bästa vara
    att ha en klocka för varje rätt.

  80. Ja, så klart. Och nu,
    minutstek och snabbmakaroner.

  81. Kolla, kolla. Ta-da!

  82. Supersnabb service med supersnabba
    makaroner och supersnabb minutstek.

  83. Supersnabbt, varsågod.

  84. Lätt som en plätt på en sommaräng.
    Halv sju.

  85. -Är klockan så mycket?
    -Nej, det är svaret på din fråga.

  86. Om jag tar en halvtimmes rast
    klockan sex...

  87. ...börjar jag jobba igen
    klockan halv sju.

  88. -Nu får du guldstjärna igen.
    -Tackar och bugar.

  89. -Allt till belåtenhet?
    -Jättegott. Tack så hemskt mycket.

  90. Så lättätet, det slinker ner.
    Man behöver inte anstränga sig alls.

  91. Betalning. Behåll växeln.

  92. Du, trevlig resa, då.

  93. Hej då!

  94. Textning: Helena Lindén
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Storheter och enheter
Ämnesord:
Matematik, Tid, Tidsuppfattning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Jämna tal

Den mänskliga spelpjäsen Lajla saknar en siffra på sin tärning. Zero lägger fram en nia. Kan den verkligen passa på en tärning med sex sidor? Den gode medmänniskan Ulf kommer till Räknebageriet för att få ett antal som går att dela jämnt med en annan människa. På Geometribanken försöker Måttstocken mota iväg en biodlare som vill hämta ut en hexagonformad vaxkaka.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?