Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : Fummel och pannkakaMaterialDela
  1. Det liksom fattas nåt...

  2. Pannkaksafton!
    Mammas pannkakor luktar smaskens!

  3. Med sylt!

  4. -En lyxpannkaka.
    -Åh! Perfekt!

  5. Åh! Den blev ju snygg.

  6. -Varför har du jacka på dig?
    -Jag måste köpa mer mjöl. Rör inget!

  7. -En lyxpannkaka, varsågod!
    -Tack. Den var fin. Vet du vad?

  8. Vilket är egentligen mest,
    10 deciliter eller 1 liter?

  9. -Tio är alltid mer än en.
    -Tänk efter noga.

  10. Fröken!

  11. Gud, vad du skräms!

  12. -Vad får det lov att vara?
    -Vad finns det?

  13. Vi har lite olika rätter.

  14. Det är pannkaksafton med mammas
    pannkakor utan sylt, eller med.

  15. Då tar jag pannkakor med.

  16. -Med vadå?
    -Med vadå? Sylt!

  17. Det ska bli.

  18. Finns det mjöl nu? En herre vill äta.

  19. -Jag ska fråga mamma om receptet.
    -Skynda på. Han verkar lite...sur.

  20. Hallå, mamma! Det var jag igen.
    Hur var det man gjorde pannkakor?

  21. Hälften så mycket mjöl som mjölk.

  22. Hälften så många ägg
    som deciliter mjöl.

  23. -Och så lite salt.
    -Okej. Men du, hur många...?

  24. -Hur mycket mjölk ska det vara?
    -Åtta.

  25. -Åtta vadå?
    -Jag måste lägga på nu. Hej då!

  26. Åtta vadå?

  27. Åtta liter mjölk och sen
    hälften mjöl, fyra liter mjöl-

  28. -och två ägg och lite salt. Okidoki.

  29. En...

  30. Hoppas att det smakar!

  31. Den här är för rinnig för mig.

  32. Sa jag inte det? Vi har ändrat lite.
    Det är grötafton, med sylt.

  33. Vad är det för dumheter?
    Jag vill ha en riktig pannkaka!

  34. Han vill inte ha gröt, utan pannkaka.

  35. Varför blev det gröt?
    Kan det ha varit fel på smeten?

  36. Nej, jag gjorde precis som mamma sa.

  37. Vilket mått använde du?

  38. -Jag tog åtta mjölk.
    -Du måste ha använt fel mått.

  39. Du kanske ska pröva nåt annat mått.
    Det här till exempel!

  40. Ja, det tycker jag om! Åtta såna.

  41. Nu hoppas jag att det ska smaka.
    Säg till om det är nåt.

  42. Så väldigt studsig.

  43. Jag måste be er ta ut även den här.
    Och återkomma med en riktig.

  44. Men, åh!

  45. Den här dög inte heller. För studsig!

  46. Jaha.

  47. Åh!

  48. Hejsan!
    Här myser jag med en stark kopp te.

  49. Palek fyller år och vill ha hjälp med
    sitt kalas. Vi ska ta det på telefon.

  50. -Hallå, är det Palek?
    -Hallå? Vart har jag kommit?

  51. -Är det Palek?
    -Nej, det är Siv.

  52. -Siv?
    -Siv Sahlin.

  53. Det här är min sons favoritprogram,
    jag måste säga en sak till honom.

  54. -Din son?
    -Ja, han är kock.

  55. Det är mamma!
    Hon som pratar, det är mamma!

  56. Det är ett tv-program.
    Jag skulle ge några kalas-tips.

  57. Min son ska laga pannkakor
    på sin restaurang.

  58. Det är gott.

  59. Han ringde och frågade om receptet,
    men jag hann inte säga vilket mått.

  60. Det ska vara ett deciliter-mått.

  61. Kan du hålla upp det i tv,
    så att han ser vilket mått det är.

  62. -Kan du vara snäll och göra det?
    -Jag tror att jag har ett. Vänta.

  63. -Jag hittade ett.
    -Håll upp det, så att han kan se det.

  64. Tack för hjälpen!

  65. Där ligger ett sånt mått som han har!

  66. Han kanske kan laga pannkakor åt mig.
    Mums!

  67. Ja, tack då.

  68. Pannkaka är kalasmat.
    Vad sägs om det, Palek?

  69. Jag skulle bjuda Mona Sahlin,
    Roger Pontare och Björn Ranelid.

  70. Jag undrar vad de skulle prata om.

  71. Pannkaka! Ja!

  72. Nu hoppas jag verkligen
    att det ska smaka.

  73. Maj, nu har jag svaret på din fråga.

  74. Det är lika mycket! 10 deciliter
    är lika mycket som 1 liter.

  75. -Bravo! Nu får du guldstjärna.
    -Tack!

  76. Jag ser
    att pannkakan var till belåtenhet.

  77. Så här ska pannkakor smaka!
    Hälsa kocken och tacka.

  78. Det ska jag verkligen göra.

  79. -Oj, vilken kväll!
    -Nu tar vi en var sin.

  80. -Mums!
    -Nu blev det kalas i alla fall.

  81. Hej!

  82. Svensktextning: Maria Taubert
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Storheter och enheter
Ämnesord:
Matematik, Mål, Mått, Vikt, Volymmått
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Sortera

I Sifferverkstan hjälper Zero kunderna Åke och tant Tråk att förstå att det är roligare att dela på en tvåa än att ha en ensam etta var. Till Bråktemplet kommer Filo och Sofos som har uppfunnit hjulet, men inte kan dela det mellan sig. Ska mästaren Nin ja lyckas lösa deras bråk? I Matematikrestaurangen har alla bestick hamnat huller om buller och måste sorteras. Frågan är på vilket sätt. Teckenspråkstolkat av Joakim Hagelin Adeby.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?