Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : Kärlek och spagettiMaterialDela
  1. Italiensk afton.
    Att vi inte har tänkt på det förut.

  2. Klart att restaurang Spagetti
    makaroner ska ha italiensk afton.

  3. Vänta! Det liksom fattas nåt...

  4. Åh! Vad italienskt det blev.

  5. -Italienskt så att det förslår.
    -"Viva Italia!"

  6. "Ciao, bella. Prego."
    Det är italienska för "varsågod".

  7. I kväll blir det fullt.
    Alla älskar pasta.

  8. Det blir musik
    - dragspel och mandolin.

  9. -Det här är ju bara sju makaroner.
    -Du är petig.

  10. -Ja, jag är gammal lärarinna.
    -Det ante mig!

  11. Då ska jag tänka ut
    nåt klurigt åt dig.

  12. Femton gäster får en makaron var.
    Hur många blir det?

  13. -Femton stycken.
    -Det var för lätt, va?

  14. Det kommer gäster!
    Nej, de gick förbi.

  15. -Tut! Tut! Hej, hur går det?
    -Jag är beredd.

  16. En sak bara: Det är ju italiensk
    afton. Vad brukar vi ha på menyn?

  17. Vi har en hög med ärtor,
    en lite mindre hög med köttbullar-

  18. -korv med fläsk, och spagetti med
    makaroner, som är vår paradrätt.

  19. Ja! Vår paradrätt spagetti makaroner.
    Jag visste att jag hade glömt nåt.

  20. Men snälla nån! Snart väller
    gästerna in, säkert fler än tio.

  21. -För sjutton gubbar! Sätt i gång!
    -Ja, här ska bli makaroner.

  22. Ja! "Viva Italia!"

  23. "Una pinne italiana."

  24. En, två, tre, fyra, fem...

  25. -Vad vill gästerna ha?
    -Det är tomt, men snart väller de in.

  26. Pastan ska koka i tolv minuter.

  27. Nu har den kokat i fem minuter.
    Så då är det...

  28. Hm...minuter kvar.

  29. Vad då?
    Hur många minuter är det kvar?

  30. Jag kan inte. Jag vet inte.
    Jag är inget bra på matematik.

  31. Det var skönt att säga det.
    Nu vet du det.

  32. Vill du anställa en annan kock,
    så varsågod.

  33. Vet du...

  34. Jag är inte heller så bra på matte-

  35. -men det är aldrig för sent
    att lära sig. Vi tar det lugnt.

  36. Här har vi tolv makaroner.

  37. Varje makaron är en minut.

  38. Nej, det går inte. Det blir bara fel!

  39. Kom igen nu! Vi gör det tillsammans.
    Vi är ett team, du och jag.

  40. Det har kokat i fem minuter.
    En, två, tre, fyra, fem.

  41. Hur många är kvar?

  42. En, två, tre, fyra, fem, sex...

  43. -...sju!
    -Alltså är det sju minuter kvar.

  44. Hej, alla kompisar.
    I dag ska jag ha fest-

  45. -med italienskt tema.

  46. Jag har gjort inbjudningskort,
    som jag har klistrat pasta på.

  47. När man har ett jättekalas är det bra
    med en bordsplacerings-lista.

  48. På de blå lapparna har jag skrivit
    vilka som ska komma. Det ringer.

  49. -Hallå?
    -Hej, det är Håkan.

  50. Ursäkta mig.

  51. -Vad gör du, då?
    -Jag fixar och står i.

  52. -Hur många blir det?
    -Vi blir elva totalt.

  53. -Vilka kommer?
    -Bamse, Lille Skutt och Skalman.

  54. -Men de är ju tecknade.
    -Tecknade? Inte riktiga? Nehej.

  55. -Vi är i alla fall åtta.
    -Vilka då?

  56. Karl XII,
    Selma Lagerlöf och Gustav Vasa.

  57. -Men de är ju döda.
    -Va? Det är ju fruktansvärt.

  58. -När hände det?
    -Det var jätte-jättelängesen.

  59. Jaha. Så längesen. Vi har ju
    i alla fall Astrid Lindgren.

  60. -Tokfrans! Hon är också död.
    -Va? Nej...

  61. Men Lotta på Bråkmakargatan
    och Madicken, då?

  62. -De är ju bokfigurer!
    -Då är det ju bara du och jag kvar.

  63. -Jag har fått halsfluss.
    -Halsfluss? Var det därför du ringde?

  64. Så tokigt.
    Hoppas att det blir kul ändå. Hej då.

  65. Då är det ju bara jag kvar.

  66. Då blir det ingen fest.

  67. Nu hörde jag nån där ute.

  68. Tut! Tut! Jaså, var det bara ni?

  69. Upp med hakan, Bibbi. Det ordnar sig.

  70. Jag trodde på många gäster
    och så kom ingen-

  71. -förutom du Maj,
    men du är ju alltid här.

  72. Heja, heja, heja!

  73. -Hej, jag blev hungrig.
    -Hej, det är du från tv.

  74. Varsågod.
    Vårt finaste bord. "Viva Italia!"

  75. -Men det är bara jag. Jag är ensam.
    -Oj då, nu blev jag också hungrig.

  76. -Maj! Kan du hämta mat till oss?
    -Ja, det tar bara ett ögonblick.

  77. -Vi har italiensk afton.
    -Jättefint.

  78. Är det riktigt skägg eller lösskägg?
    Får jag känna?

  79. Wow! Snälla, gör så en gång till.

  80. -Jag har sett alla dina program.
    -Har du?

  81. -Varsågod.
    -Tackar.

  82. -Hej, det var visst italiensk afton.
    -Slå er ner!

  83. Maj!

  84. Om det är fyra personer
    i en tom restaurang-

  85. -och så kommer det in många fler.
    Hur många är det då?

  86. -Då är det fullt.
    -Rätt svar.

  87. Hej! Hej!

  88. Textning: Sirje Rundqvist Talva
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Ämnen:
Matematik > Fyra räknesätt
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?