Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : Ärtor och trolleriMaterialDela
  1. -Åh, det blir spännande med trolleri!
    -Vänta.

  2. -Jag älskar trolleri.
    -Vänta!

  3. Japp, där satt den.

  4. Snajdigt.

  5. -Varsågod.
    -Tack så mycket.

  6. Ett glas vatten.

  7. Tackar.

  8. Tänk att det kommer
    en trollkarl i kväll!

  9. Här kommer den store Max Magi!

  10. Men vart tog hatten vägen?

  11. Nämen... Bravo!

  12. -Vad får det lov att vara?
    -Jag vill ha en hög med ärtor.

  13. -Hur kan du veta att det finns?
    -Jag är ju faktiskt trollkarl.

  14. För mig räcker det
    med en enda ärta.

  15. Resten fixar jag med magi.

  16. Nu är han här. Han är jättehungrig
    men vill bara ha en ärta.

  17. -Märkligt.
    -Ja, visst är det.

  18. Smakar det bra?

  19. Varsågod.

  20. "Höna, tupp dubbelt upp."

  21. -Bertil heter jag.
    -Ja, jag med.

  22. Anita.

  23. Fröken!
    Vi behöver dubbelt så mycket mat här.

  24. Se där! Vad får det lov att vara?

  25. Vi tar samma som de.

  26. "Höna, tupp dubbelt upp.
    Många gånger långkalsonger."

  27. Varför händer inget?

  28. Två, fyra, sex, åtta, tio...

  29. Jo, jag tackar och tar emot,
    men så törstig är jag inte.

  30. -Hur gick det här till?
    -Säg det, du.

  31. Det räcker med hälften av tio.

  32. -Fem!
    -Ja! Visa hur du tänker.

  33. -Annars räknas det inte.
    -Jag bara kunde.

  34. Ett, två, tre, fyra...

  35. Fem! Vad var det jag sa?
    Hälften av tio är fem.

  36. Jag fattar ingenting.
    Först hade jag en talrik.

  37. Sen hade jag plötsligt två, och sen
    dubbelt så många en gång till.

  38. -Vad ska jag göra med allt?
    -Det är likadant i restaurangen.

  39. Ett sällskap
    vara bara hälften så många nyss.

  40. -Det är nåt magiskt över alltihop.
    -Det är värsta trollkarlen där ute.

  41. Varsågod.

  42. -Och varsågod.
    -Tackar.

  43. En sista gång...
    "Höna, tupp dubbelt upp."

  44. "Många gånger långkalsonger."

  45. Så, ja! Äntligen fungerar det.

  46. Ärtor!

  47. Fröken!

  48. Vi vill beställa fyra kaffe
    och lika många tårtbitar.

  49. Det kommer.

  50. Det var gott.

  51. -Fyra tårtbitar!
    -Okej.

  52. Jaha...

  53. Det är bara två bitar kvar.

  54. Men om man delar varje bit på hälften
    så blir det ju fyra bitar.

  55. Fast väldigt smala bitar...
    För smala!

  56. Hejsan!

  57. I dag har jag fått brev från Gudrun.
    Hon är mormor till en massa barnbarn.

  58. Och de blir bara fler och fler.

  59. Nu får de inte plats
    runt Gudruns bord.

  60. Ja... Du kan ju bjuda hälften en dag
    och den andra hälften nästa dag.

  61. Men känns det tråkigt
    kan du göra som jag.

  62. Jag har själv ett litet bord.
    Och när jag får många gäster-

  63. -tar jag ett bord till, och får plats
    med dubbelt så många gäster.

  64. "Voilà!" Tummen upp.
    Det här fixar du galant.

  65. Till mitt kalas-

  66. -ska jag nog bjuda Selma Lagerlöf,
    Barack Obama och Johan Palm.

  67. Jag undrar vad de skulle prata om.

  68. Hälften, dubbelt...

  69. Det är ju genialt!
    Max Magi får trolla fram...

  70. -...dubbelt så mycket tårta.
    -Ja, ja!

  71. -Det är ju bara två tårtbitar.
    -Ett ögonblick.

  72. -Ursäkta, jag behöver lite hjälp.
    -Med vad kan jag stå till tjänst?

  73. Mina damer och herrar...
    "Höna, tupp dubbelt upp."

  74. En, två, tre, fyra...

  75. Det var magi.

  76. Och som ett extranummer:
    Känn i din ficka.

  77. Känn i din väska.

  78. Och sist, men inte minst...

  79. "Voilà!"

  80. Fyra tårtbitar blev dubbelt så många.

  81. Åtta!

  82. Med det tackar jag för mig.

  83. Hej, hej!

  84. Textning: Sofie B. Grankvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Skala
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Dela lika

Del 12 av 12. I Matematikrestaurangen förbereds en show om vänskap och att dela lika. Primus i Sifferverkstan får besök av Bubbis och Tubbis som vill dela lika på det ojämna talet femton. Eftersom det inte går får de hitta en ny lösning så att det blir rättvist. Tant von Schickenbrack får hjälp i Räknebageriet med att dela sina sexton årgångsbakelser lika mellan sina fyra barnbarn. Det luktar inte färskt, men Bullino ser till att det är korrekt!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?