Titta

UR Samtiden - Specialpedagogik

UR Samtiden - Specialpedagogik

Om UR Samtiden - Specialpedagogik

En skola för alla måste förstås inkludera även barn med funktionshinder. Men hur ska det gå till i praktiken? Skolporten, som sammanställer forskningsrön om skolan, anordnar en konferens på temat specialpedagogik.

Till första programmet

UR Samtiden - Specialpedagogik : Rätt hjälp till elever med asperger och autismDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Rätt hjälp till elever med asperger och autism

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Barn med Aspergers syndrom eller autism och friska barn har glädje av varandra, säger Inger Nilsson, forskare specialpedagogik vid Stockholms universitet. De elever som är inkluderade nådde signifikant bättre resultat. Forskningen ger stöd för verklig inkludering, men varnar för falsk inkludering. Då låter man barnen gå på samma skola, men tar inte fullt ansvar för att de ska fungera bra ihop. Det finns många rapporter om elever som haft dåliga upplevelser under sin skoltid på grund av detta. Det är vanligt att målen för denna elevgrupp handlar om det som är deras symptom. Det handlar om att jobba med problem inom socialt samarbete/kommunikation i stället för akademiska färdigheter. Är man kunnig inom något område har andra lättare att acceptera att man inte är som andra.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Elever med särskilda behov, Specialundervisning, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Specialpedagogik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Specialpedagogik i ett mångkulturellt Sverige

Om lärares förhållningssätt till elevers internationella bakgrund. Pirjo Lahdenperä, professor i pedagogik vid Mälardalens högskola, menar att det pågår ett tänkande, som går ut på att betona likhet. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Diagnos påverkar inte utformning av stöd

Hur mycket hjälper en diagnos när en elev ska få stödinsatser? Föräldrar förväntar sig ofta specifik stödundervisning utifrån diagnos, men så blev det inte i vår undersökning, säger Joakim Isaksson, forskare socialt arbete vid Umeå universitet. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Bedömning av elever med funktionsnedsättning

Skolan går alltmer från individuella till kunskapsrelaterade bedömningar av eleverna, menar Peter Fagerlund, undervisningsråd vid Skolverket. Rätt bedömning är till stöd för lärarna och samtidigt bra återkoppling till eleverna. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Rätt hjälp till elever med asperger och autism

Barn med Aspergers syndrom eller autism och friska barn har glädje av varandra. Att inkludera ger barnen bättre resultat både akademiskt och socialt, säger Inger Nilsson, forskare specialpedagogik. Elever med autism vill inte alltid vara ensamma, men de vet inte hur de ska umgås. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Dyslexi och andraspråk

Dyslektiker har det lättare i Finland och Turkiet. Det beror på att finska och turkiska hör till de mest lättstavade språken. Logopeden Bodil Andersson Rack berättar vadf sådana språkskillnader kan betyda för elever med dyslexi som undervisas på sitt andraspråk. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

God självkänsla minskar adhd-symptom

Det finns ett samband mellan adhd-symptom och självkänsla, säger Tobias Edbom, forskare Karolinska Institutet. De som har mycket symptom på adhd men hög självkänsla får mindre problem vid långtidsuppföljning. Deras adhd minskar mer med åren än för dem som har låg självkänsla. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Hjärnan och lärandeprocessen

Lärarna arbetar ofta i pannloben där arbetsminnet finns, men då missar de elevernas stora aktivitet i hjässloben, center för motorik och rytm, menar Carl E Olivestam, forskare neurodidaktik. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Eleven som producent

Tema: medie- och informationskunnighet. Helena von Malortie är slöjd- och bildlärare på Mosaikskolan i Malmö. Där går nyanlända elever från årskurs 7 till 9. Hennes elever får presentera sina kreativa arbeten genom att dokumentera dem digitalt på Ipads. När filmerna visas för andra klasser blir eleverna väldigt stolta och extra motiverade att göra ett bra arbete. En lärarpanel följer upp med samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Hela skolans angelägenhet

Professor Nihad Bunar, som är knuten till barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet, har länge forskat kring nyanländas skolgång. Enligt honom är nyckeln till en fungerande skolgång och integration att nyanlända börjar ses som en angelägenhet för hela skolan och att rektorer slutar bolla över ansvaret för dem till andra. När det äntligen finns nya riktlinjer och råd, färskt kartläggningsmaterial och tydliga policypaket så är det också dags att också börja ta tag i situationen, menar Nihad Bunar.