Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Uppdrag och tester i vetenskapens tjänst. Doktor NO tar upp fenomen kopplade till alla naturorienterande ämnen, som exempelvis vattnets tryck, dess olika former, metaller i berget, jordens klimat, djurs och människors sinnen och hur människor reser i rymden. Doktor NO:s tvillingbror Stefan guidar genom programinslagen. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 3.

Till första programmet

Doktor NO : Under vattnetDela
  1. Ett svårlöst uppdrag
    i naturvetenskapens tjänst.

  2. Vi sökte en person...

  3. ...med mod, styrka, uthållighet...

  4. ...och briljans.

  5. Vi fann...doktor NO.

  6. Hej och välkomna till "Doktor NO".

  7. Vetenskapsmagasinet
    med det stora pluset.

  8. Jag heter Stephan och är er värd.

  9. Ute på fältet utsätts min tvilling-
    bror Stephán för stenhårda uppdrag.

  10. Allt i vetenskapens tjänst, förstås.

  11. I kväll handlar det om det tryck
    som vatten kan skapa under ytan-

  12. -och vad man kan göra med hjälp av
    vattnets kraft mot en moped.

  13. Men nu är det dags att sätta min bror
    i arbete. Vi har honom på länk.

  14. Stephán, hör du mig?

  15. Ja, jag är vid Vanadisplan,
    som du sa att jag skulle vara.

  16. Perfekt. Ditt uppdrag blir
    att tryckas ihop med vattnets kraft.

  17. Vadå "tryckas ihop"?

  18. Det är inte så farligt som det låter.
    Gå och leta upp Dykar-Stefan.

  19. Du skulle nog inte så gärna bli
    hoptryckt. Men jag letar upp honom.

  20. Oj! Nej!

  21. -Hoppsan!
    -Förlåt!

  22. -Den är full med luft.
    -Det var inte meningen att leka.

  23. -Är det du som är Dykar-Stefan?
    -Ja.

  24. -Är det du som är Stephan?
    -Ja. Snyggt namn.

  25. -Är det du som ska pressa ihop mig?
    -Exakt. Vi ska dyka i poolen.

  26. Det är det som händer när vi dyker:
    vi trycks ihop av vattnets vikt.

  27. Eftersom vattnet väger mer än luft-

  28. -trycker det på dig från alla håll.

  29. Då trycks din dräkt, din mask
    och dina lungor också ihop.

  30. Under vattenytan dubblas trycket
    redan på 10 meters djup.

  31. Vi ska dyka till 5 meters djup.

  32. -Hur långt har du dykt som djupast?
    -Till 130 meters djup.

  33. Där är det 14 gånger så högt tryck
    som på jordytan.

  34. Shit, vad djupt!

  35. Då ska vi sluta drömma
    och sätta på oss dykutrustning!

  36. Det roliga med den här dräkten är att
    du kan ha på dig dina kläder under.

  37. Den sitter ju hur tajt som helst!
    Jag ska bara fixa slipsen.

  38. Den sitter tajt! Akta näsan!

  39. -Så där!
    -Då är vi redo.

  40. -Då kör vi.
    -Till poolen!

  41. Det här var ju...

  42. Oj, vilken het gångstil! Han såg ut
    som en pingvin eller nåt liknande.

  43. Men man ska inte underskatta
    vattnets kraft under ytan.

  44. En annan stark kraft är vågorna.

  45. Vår reporter Daniel har lovat
    att ta med oss till en liten ö-

  46. -som ligger
    mellan Sverige och Finland.

  47. Vart exakt ska du nånstans?

  48. Jag ska till Gotland-

  49. -där vattnet har format
    raukar, grottor och sköna stränder.

  50. Gotlands landskap är format av havet.
    I vattnet finns en otrolig kraft.

  51. På Gotland är det extra starka vågor.
    Man kan till och med surfa på dem.

  52. -Vart ska vi?
    -Till Holmudden.

  53. Fårös nordligaste udde.
    Vi ska leta efter vågor att surfa på.

  54. Var är den bästa stranden?

  55. Runt hela Gotland
    finns det bra förutsättningar.

  56. Det är idealiska bottenförhållanden.

  57. Men jag kan inte surfa.

  58. Förhoppningsvis blir det vågor.
    Då lär du dig snabbt.

  59. Vi ska hålla till i en skyddad vik
    med lugna vågor.

  60. Vågornas storlek
    beror på hur mycket det blåser.

  61. I dag blåser det inte så starkt,
    men vågorna är stora nog ändå.

  62. Jobbigt! Men roligt! Man känner
    att det är kraft i vågorna ändå.

  63. Javisst. Det är på gränsen
    att de är för små.

  64. Men ibland
    kommer det lite större dyningar.

  65. Här går det en kalkstensplatå
    som kallas för pallkanten.

  66. Kanske hundra meter ut går det
    snabbt ner till hundra meters djup-

  67. -så dyningarna får en väldig kraft
    när de bryter på grundare vatten.

  68. Är pallkanter vanliga i Sverige?

  69. -Det är en pallkant runt Gotland.
    -Andra kuster, då?

  70. Det är bara Gotland som har det. Ön
    är ett gammalt kalkstens-korallrev.

  71. De stora vågorna bildas alltså här,
    under ytan.

  72. Pallkanten ligger som en tröskel
    runt ön.

  73. När vattnet slår mot tröskeln
    bildas stora, starka vågor.

  74. Det vore kul att bli lika bra som
    Daniel. Men då måste man nog öva.

  75. Gotland består inte bara av stränder.

  76. Vattnet har skapat Lummelundagrottan
    också. Den vill man inte missa.

  77. -Hej, Hanne.
    -Hej. Ska vi gå ner, då.

  78. -Går man genom en dörr?
    -Ja, vi måste ju stänga.

  79. Behövs det nyckel och allt?
    Det ekar till och med här inne.

  80. Ett gäng killar upptäckte grottan
    för ca 60 år sen.

  81. Här inne växer det stenar.
    Droppstenar.

  82. -Det är alldeles kallt och fuktigt.
    -Det är 8 grader.

  83. Pojkarna som kom in hit först
    döpte den här till Örnvingen.

  84. Du ser alla de fina dropparna.

  85. Det är mycket kalk i vattnet.
    Det ser ut som grädde.

  86. Hur blir droppstenarna till?

  87. Det regnar där uppe på ytan
    och det är sprickor i berget.

  88. Surt vatten rinner genom sprickorna
    och löser upp berget.

  89. När vattendroppen når hit
    är det mycket kalk i den.

  90. Lite av kalken fastnar på berget
    och då bildas droppstenar.

  91. När det är mycket vatten här
    tar det med sig material ut-

  92. -och då bildas håligheter.
    Vattnet formar grottan.

  93. Vattnet har eroderat grottan.

  94. -Därför är den så stor.
    -Ja, och den blir större.

  95. Nån dag kommer den att rasa.

  96. Berget står still,
    så det är lätt att slå sig.

  97. -Vadå "berget står still"?
    -Det gör ont att krocka med det.

  98. Titta, så mycket fossil det finns.
    Ser du alla maskarna?

  99. -Den här rauken är full av djur.
    -Det är ett enda myller.

  100. -Det ser nästan lite äckligt ut.
    -Det kan du inte mena!

  101. Nu är de blöta också.

  102. -Kan du bli fossil, förresten?
    -Nej.

  103. Helt säker? Om du tänker efter.

  104. De här har kunnat bli fossil för att
    det var kalk i skal eller skelett.

  105. Lite fossil kan jag bli, då.

  106. Men det måste vara ganska gynnsamt
    för att du ska kunna bli det.

  107. Han är riktigt skarp, den där Daniel.

  108. Visst var fossilerna fascinerande?

  109. Nu ska vi inte låta min bror vänta
    tills han blir ett fossil.

  110. Slå upp det - det är så man säger.

  111. Nu över till Stephán och Dykar-Stefan
    som bör har tagit sig till bassängen.

  112. Hur mycket väger den här?

  113. Vänta en sekund.
    Jag kommer inte fram!

  114. Det blir lättare om du tar av dem.
    Du ser ut som Pingu.

  115. -Jag ska gå i baklänges.
    -Ska jag gå bakåt?

  116. -Det händer nåt konstigt med dräkten!
    -Vattnet trycker upp luften.

  117. Vad konstigt det känns!

  118. När du går nedför trappstegen
    så kommer du ner i vattnet.

  119. Vattnet trycket upp allt.

  120. Eftersom vattnet
    är mycket tyngre än luften-

  121. -så trycks all luft i dräkten upp.

  122. Nu har du all luft här uppe. För att
    få ut den måste du trycka in knappen.

  123. Ja! Skönt!

  124. -Du fyller på luft här...
    -Coolt, alltså!

  125. -...och tömmer ut luft där.
    -Roligt!

  126. Ska jag ha den här på höger fot?

  127. Prova bitmunstycket. Stoppa in det
    i munnen och andas som vanligt.

  128. Innan vi går ner
    är det några saker vi måste tänka på.

  129. Nummer ett
    är att vi måste tryckutjämna.

  130. Det gör vi genom att hålla för näsan
    och försöka blåsa ut genom näsan.

  131. -Det ska ploppa till i öronen.
    -Varför måste jag tryckutjämna?

  132. Eftersom trycket ökar
    så kommer trycket på bihålorna...

  133. Vi har bihålor och hörselgångar
    som är luftfyllda.

  134. När trycket ökar trycks de ihop
    precis som din torrdräkt nyss.

  135. Det känns obehagligt i öronen
    och bihålorna när de trycks ihop.

  136. Tryckutjämningen tillför ny luft-

  137. -och därigenom
    återfår de sin naturliga form.

  138. Under vattenytan
    måste vi använda teckenspråk.

  139. "Okej". "Upp". "Gå ner".

  140. Har du problem med nåt, visar du var
    med fingret, sen gör du så här.

  141. -All right.
    -Då dyker vi.

  142. Jag undrar hur det kommer att gå
    för lillebror på djupare vatten.

  143. Kommer han att klara trycket?

  144. "Trycket"!
    Ja, den var kanske inte så kul...

  145. Fem meter ner i vattnet
    är ett tufft uppdrag-

  146. -men ingenting
    för min vän kaskelotvalen.

  147. Som ni ser har den fantastiska
    förmågor att ta sig ner i vattnet.

  148. Hela 2 000 meter ner
    kan den dyka.

  149. Där är trycket 200 gånger starkare
    än vid ytan.

  150. En människas revben skulle gå sönder
    efter några hundra meter.

  151. Vi pratar om starka grejer.

  152. Vill ni se ett experiment på vad
    trycket kan göra? Kika på det här.

  153. Världens djupaste plats
    är Marianergraven i Stilla havet.

  154. Den är över 10 000 meter
    som djupast.

  155. Vad skulle hända om man sänkte ner
    nåt där? Hur skulle det påverkas?

  156. Det ska vi testa här inne.

  157. På det här forskningsinstitutet
    finns en tryckkammare.

  158. Där kan man skapa samma tryck som 10
    000 meter ner under vattenytan.

  159. En moped ska in i kammaren
    och utsättas för vattnets krafter.

  160. Den binds fast för att
    hållas på plats under experimentet.

  161. Några uppblåsta ballonger
    ska också följa med ner.

  162. Mopeden sänks ner
    i den vattenfyllda kammaren.

  163. Alla lösa delar
    har plockats bort i förväg.

  164. Vad som är kvar är
    den hårda ramen av stål och däcken.

  165. Ett lock som väger tio ton
    sätts på toppen av kammaren.

  166. Och ovanpå det en tyngd
    så att locket inte ska poppa upp.

  167. Dags att starta experimentet.

  168. Trycket i kammaren ökar.

  169. Mopeden börjar ändra form.

  170. När trycket motsvarar några hundra
    meters djup exploderar lyktan.

  171. Efter 2 500 meter kroknar styret.

  172. Del för del pressas moppen ihop
    och går sönder.

  173. När djupet har passerat 5 000 meter
    händer inte så mycket mer.

  174. Då har det som kan tryckas sönder
    redan gjort det.

  175. Där är vi nere på 10 000 meters djup.

  176. Dags att lätta på trycket i kammaren.

  177. Delarna som har varit fyllda med luft
    har knölats ihop - styret, lyktan.

  178. Men ballongerna
    ser fortfarande likadana ut.

  179. Luften har pressats ur dem.
    De har fyllts med vatten.

  180. Trycket har därför inte påverkat dem.

  181. Samma sak med bränsletanken.
    Den ser likadan ut.

  182. Moppen har utsatts för samma tryck
    som i världens djupaste djuphavsgrav.

  183. Den är tillknöglad
    men ser fortfarande ut som en moppe.

  184. Även om den inte går att köra så bra.

  185. Vilken kraft
    vanligt vatten kan skapa ändå.

  186. Hoppas inte lillbrorsan ser ut så där
    efter sitt uppdrag!

  187. Jag blir nästan lite orolig!
    Vi kollar hur det går för dem.

  188. Du...hur djupt är det här?

  189. Precis under oss
    är det 5 meters djup.

  190. När vi kommer dit ner
    har trycket ökat med 50 %.

  191. 1,5 gånger trycket här på vattenytan.

  192. -Då gäller det att tryckutjämna.
    -Ja.

  193. Med den här flaskan
    kommer vi att kunna se tryckökningen.

  194. Den är fylld med luft
    och luften trycks ju ihop.

  195. -Det där var skumt!
    -Men det gick jättebra!

  196. -Men det var läskigt!
    -Men du är jätteduktig.

  197. Såg du hur flaskan trycktes ihop?

  198. -Nu har den fått tillbaka sin form.
    -Såg jag också ut så där?

  199. Nej, för du kom ihåg att tryckutjämna
    både dräkt, mask och trumhinnor.

  200. -Skulle jag ha sett ut så annars?
    -Ja. Ungefär.

  201. -Nu har jag testat det här.
    -Du har klarat uppdraget!

  202. Yes. Tack! High five på den!

  203. Verkligen high five på den!
    Det löste sig till slut! Skönt!

  204. Strax ska vi prata med lillebror
    om vad han tyckte om uppdraget.

  205. Han får hämta sig lite först.

  206. Under tiden ska vi hälsa på
    vattnets minsta beståndsdel:

  207. Vattenmolekylen.

  208. Vi ska kolla hur den tänker
    om hur det är i dess värld.

  209. Jag är en vattenmolekyl.

  210. Vi är många i vatten.
    Men små. Osynligt små.

  211. Nu blir det sol!

  212. Jag vill ut och åka! Upp i luften!

  213. Är vi många blir vi moln.

  214. Små moln, stora moln, tunga moln.

  215. Nu åker vi in över land...

  216. ...uppför berget.

  217. Nej! Vi kommer att rasa!
    Ska vi bli regn nu?

  218. Nej, jag håller i mig.
    Jag vill bli snö. Det var längesen.

  219. Men vänta, jag kom för högt.
    Är det här en...glaciär?

  220. Jag låg i en sån i tusen år
    och det var jättetråkigt!

  221. Nej, vi smälter.
    Jag kommer i väg och får åka bäck!

  222. Och flod!

  223. Oj! Vad mörkt det blev!

  224. Jaha...och så åka ut igen.

  225. Och in i en växt! Jaha.

  226. Åka hiss upp i växten.
    Jag undrar var jag sitter nu.

  227. Är det jordbävning?
    Nej, nån äter mig!

  228. En människa? Det var längesen.
    Undrar var jag behövs nu.

  229. Blodet? Ja!

  230. Nej...? En njure...?

  231. Nu åker jag ut igen!

  232. Det här är ju äckligt!

  233. Tvätta mig nu!

  234. Nu, då?
    Lite dimma kanske jag kan bli-

  235. -som smyger upp på kusten
    och lägger sig på växterna-

  236. -som nån kan slicka i sig.

  237. Eller riktigt regn
    som hamnar i en storstad!

  238. På gatan...
    Då blir det ju avloppet igen... Nej!

  239. Jag vet, jag åker lite fisk!

  240. Nähä. Förlåt, då!

  241. Då kan jag vara i en snäcka ett tag.
    Högt däruppe under skalet.

  242. Jag får se vad jag gör om tusen år.

  243. Kära tittare,
    tyvärr är programmet slut för i dag.

  244. Det blir nya uppdrag nästa vecka.

  245. Innan jag säger hej
    ska jag se om brorsan mår bra.

  246. Jag tror att vi har honom på länk.
    - Lillebror, hur kändes det?

  247. Det känns coolt nu efteråt.
    Läskigt, men häftigt samtidigt.

  248. Vad bra. Lärde du dig nåt?

  249. Va? Alltså vänta...

  250. -Åh! Jag hörde inte vad du sa!
    -Lärde du dig nåt?

  251. Jag har ju lärt mig att dyka och
    hur viktigt det är att tryckutjämna.

  252. Grymt! Gå och torka dig nu.

  253. Jag är ju redan torr! Hallå!

  254. Däremot
    vill jag ha ett glas vatten...

  255. Vilken lirare! Vi ses nästa vecka.

  256. Tills vi ses: var försiktiga
    när ni är ute i vatten.

  257. Nu måste jag lätta på trycket.
    Jag måste besöka muggen.

  258. Ha det så bra. Ciao på er!

  259. Textning: Lisa Albright
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur påverkas människor och föremål av vattnets tryck? Doktor NO får i uppdrag att dyka fem meter under vattenytan, och för att klara det måste han lära sig tryckutjämna. Vi ser även vad som händer med en moped som utsätts för vattentrycket som råder på 10 000 meters djup. Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten och får dessutom veta allt om hur droppstenar bildas av vatten i Lummelundagrottan.

Ämnen:
Fysik
Ämnesord:
Fysik, Kemi, Naturvetenskap, Vatten
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Doktor NO

Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Linjalbilen

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.