Titta

Gränssprängarna

Gränssprängarna

Om Gränssprängarna

Fotbollslaget Gränssprängarna i Gävle består av ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och autism. Vi får följa spelarna på och utanför planen när de tränar inför den stora fotbollscupen Dalecarlia Cup sommaren 2011. Vi möter tränare, föräldrar och andra anhöriga, fosterfamiljer, personliga assistenter, lärare och kompisar i ungdomarnas omgivning. Vi hör och ser dessa hantera de situationer som dagligen kan uppstå hos människor med dessa diagnoser och hör även ungdomarna själva berätta om sina handikapp, sina framgångar och motgångar. Vad kan utmärka personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur man kan hantera de utmaningar som dessa diagnoser ofta medför?

Till första programmet

Gränssprängarna : UtmaningarDela
  1. Vilken tid var det?

  2. Jag tänkte ringa,
    men hon hade redan pratat med honom.

  3. Jag hör av mig om lite grejer.
    - Tjena!

  4. Jag brukar inte sova så där länge.

  5. Shorts är ju fantastiskt, men när det
    blåser bör man ha typ som Klara har.

  6. -Ett underställ.
    -Jag fryser inte här, utan här.

  7. Den här diskussionen
    hade vi på träningen också.

  8. Varma kläder. Alltid.

  9. Eller hur, Sebbe? Du kan ju det här.

  10. Hej på dig! Grattis i efterskott!

  11. Jag trodde att det var sommar,
    för det stod i tidningen.

  12. Du tror alltid det,
    men att det blåser står inte där.

  13. Tjena, Simon. Är det bra?
    Är det kallt? Då får man springa.

  14. -Springa sig varm idag.
    -Ja.

  15. Visst skulle du vara med
    till Östersund? Borlänge också?

  16. -Ja, jag ska dit också.
    -Perfekt.

  17. Tjena, Oscar!
    Är det skönt att vara utomhus? Bra.

  18. Gränssprängarna är ett fotbollslag
    för folk med funktionshinder.

  19. Det är ett trevligt fotbollslag.

  20. Jag känner mig som Birger
    i de där...buskisarna.

  21. Mamma, Mia Lindgren,
    är tränare för fotbollslaget.

  22. Med polotröjan och glasögonen.
    Han som står så här.

  23. Man kan inte skippa träningarna.
    Hon måste ha en förklaring.

  24. Jag brukar alltid vara mig själv.
    Jag har ju inga vänner.

  25. En gång var jag med på Sätraskolan
    på fotbollsmatcherna-

  26. -men jag har lite svårt att fokusera
    och kan inte ens hänga med dem.

  27. Det är inte så lätt.

  28. -Fjortonde maj är...Sandviken, va?
    -Ja.

  29. Hur många vet redan nu att de ska
    åka med och spela seriespel?

  30. En, två, tre, fyra stycken.

  31. Fem, sex, sju, åtta. Okej.

  32. På onsdag får ni lappar av mig
    om vilka som ska med. Så är det.

  33. En annan grej om träningen: Söndagar
    är vi alltid på den här planen.

  34. 17.00 till 18.30.

  35. Jag är fotbollstränare
    för IK Sätra Gränssprängarna-

  36. -och jag sitter även med i styrelsen
    för laget, där jag är kassör.

  37. Hur jag kom in i bilden,
    på just handikappfotbollen-

  38. -det har att göra med
    att min son har ett handikapp.

  39. Jag började här i IK Sätra 2002.

  40. 2003 blev jag mer involverad i laget.

  41. Då började jag hjälpa till att träna
    och på den vägen är det.

  42. -Nu ser jag att ni fryser.
    -En sak till innan vi börjar.

  43. Ha alltid långbyxor
    och en tröja med er-

  44. -för det blir kallt
    om det blåser här på planen.

  45. Bra kläder måste ni ha med er
    på träningarna. Jätteviktigt. Okej?

  46. Frida tar täten och börjar springa
    runt planen. Kom igen!

  47. Tänk på att den här planen är större
    än den ni är van vid!

  48. Kom igen! Öka!

  49. Det viktiga man måste tänka på
    när man tränar såna här lag-

  50. -är att man måste utgå från
    hur duktiga de är.

  51. Sen måste man även tänka på
    den stora åldersskillnaden.

  52. Vissa är jätteduktiga och har hållit
    på många år och andra är ganska nya.

  53. Hur man då får det att fungera för
    att alla ska känna att det är kul.

  54. Vi ska göra som vi brukar:
    framåt, bakåt, höger, vänster.

  55. Ni måste ha utrymme.

  56. De stora utmaningarna
    är att få spelarna...

  57. ...att lära sig saker med boll.
    Teknik, motoriken.

  58. Man ser på dem
    att de växer för varje år som går.

  59. Framåt! Full fart!
    Inga händer i byxfickorna. Bakåt!

  60. Höger!

  61. Framåt!

  62. Full fart, full fart!

  63. De vill ha struktur. Mycket struktur.

  64. Det ska vara lika varje gång.
    Allt ska vara lika.

  65. De är rädda för förändringar. Om det
    blir en förändring stannar de upp.

  66. De blir stående där. "Hur gör vi nu?"

  67. Lägg ner bollarna.
    Jesper, Emma, Erik, Andreas.

  68. Sebbe.

  69. Ali, Simon, Sebbe, Filip Bengtsson.
    Kom hit, utan boll.

  70. Man måste få dem att ta ett steg till
    hela tiden.

  71. Det är det vi försöker bygga upp
    med olika saker.

  72. Vi har likadana övningar varje gång.

  73. När man lägger till en övning och kör
    den har de gått ytterligare ett steg.

  74. Då kör vi!

  75. De här ungdomarna
    har väldigt svårt med riktningar-

  76. -och rumsuppfattning.
    Vad är "rakt" och "en cirkel"?

  77. En cirkel kan ta tio minuter
    att få till i början.

  78. Vita linjer är A och O för oss.

  79. Om den vita linjen inte finns
    så blir det ingen linje.

  80. Det blir huller om buller. Man står
    bredvid varandra, på sidan och bakom.

  81. Gå fram lite längre du, Sebbe.
    Så att du står på ringen.

  82. De kan inte se själva
    hur en linje ska vara.

  83. Ibland blir man så trött.
    Hur svårt kan det vara?

  84. Men det är jättesvårt för dem
    om den vita linjen inte finns.

  85. Det är livsviktigt för oss,
    de vita linjerna.

  86. De som står på linjen ska inte säga
    åt nån annan att springa till nån.

  87. Oscar Valle har varit med ett tag nu.

  88. Han kunde bli väldigt arg
    på träningarna.

  89. Om nån kom åt honom,
    det tyckte han inte om.

  90. Han tycker inte om att de rör
    vid honom. Kroppsligt.

  91. Men det har försvunnit, faktiskt.

  92. Sista två åren, eller tre åren,
    har det blivit mycket bättre.

  93. Fotbollen har betytt mycket.
    Han tycker att det är väldigt kul.

  94. Fast ibland står han stilla-

  95. -och han inte vet vad han ska göra.
    Han blir väldigt arg.

  96. "Jag gör inga mål!"
    Men det är så det är.

  97. När jag var skild,
    det första året var det jobbigt.

  98. Vi bodde i Rinkeby.

  99. Det var bara en liten etta.

  100. Då tittade han så här. Ett litet rum.
    "Pappa, bor du verkligen här?"

  101. Det var jobbigt för honom,
    för han är van att ha mer "space".

  102. Men vi försökte få ut honom mer och
    sen har vi flyttat till lite större.

  103. Det här är min pappa, Oscar Valle
    Vega, och det här är min syster.

  104. Vi ska gå och äta på Burger King.

  105. Sen får du visa
    vad du vill göra i veckan.

  106. I Gävle var det lite kort. Lite...

  107. -Du gillar att vara i Stockholm.
    -Ja, det gör jag.

  108. -Är det bättre än Gävle?
    -Ja.

  109. -Varför då?
    -Det är inte så mycket stort.

  110. -Ska du flytta sen? Till Stockholm?
    -Ja, en dag. Jag ska skaffa jobb.

  111. -Ska du jobba här eller i Gävle?
    -I Stockholm.

  112. Det är pappa,
    han var snickare en gång.

  113. Men inte nu. Han jobbar på...
    Där man tar hand om människor.

  114. -Okej, nästa. Oscar.
    -En Big King XXL.

  115. -Vad vill du dricka?
    -Cola.

  116. Oscar tänker väldigt mycket
    på fantasivärlden.

  117. -Har du en bok?
    -Ja, från "Vilja av sten".

  118. Boken är baserad
    på den verkliga händelsen.

  119. -Den har inte jag läst.
    -Det finns en film, "127 timmar".

  120. Vi ska ju umgås lite och se på film.

  121. Hur många filmer ska vi se
    den här veckan?

  122. -Har du listan med dig?
    -I huvudet.

  123. Jag kunde inte se "Red Riding Hood"
    hemma, för mamma och Marit...

  124. Vi tittar inte på skräckfilmer ihop.

  125. Han vill ha "biorally".

  126. Han sa: "Jag ska inte vara här
    så länge, så vi måste ha rally."

  127. Då frågade vi vad han menade.
    "Vi ska se sex filmer på raken."

  128. "Kan vi göra det?" Det ville han.

  129. Killar måste alltid säga snällt
    till en tjej.

  130. Tjejer måste säga snällt
    till killar också.

  131. Ja, de båda också.

  132. En tjej och kille kan säga: "Ingen
    har nånsin sagt snällt till mig."

  133. "Nobody have said nice to me."

  134. Det är faktiskt inte lätt med vänner.
    Jag har fortfarande inte så många.

  135. När han var liten och gick på dagis,
    det var då det hände saker.

  136. Vi visste inte varför
    han slutade härma oss.

  137. Han var ungefär ett och ett halvt
    då han slutade att härma oss.

  138. Han kunde säga "mat", till exempel,
    och "mamma", "pappa".

  139. Vissa saker kunde han säga.
    Men sen kunde han inte säga nåt mer.

  140. Du kanske vill gå på sommarkurs,
    teaterkurs?

  141. -Jag går ju på teater.
    -Nej, men på sommaren när du är här.

  142. -Du kanske kan träffa nya vänner.
    -Ja, ja.

  143. Vi gick till öronläkare.

  144. Tyvärr hade han väldiga bekymmer
    med öroninflammationer, det blev så.

  145. Ja, det är bra
    om man vill bli vän med en kompis.

  146. -Ställer du upp?
    -Ja.

  147. När han var tre och ett halvt år
    började vi bli oroliga.

  148. -I juli, jag kommer till dig i juli.
    -Ja, jag vet.

  149. I juni ska jag ha fotbollsträning.
    Det är snart.

  150. Jag tänkte att det är nånting
    som inte stämmer.

  151. Det är nåt som inte är bra.
    Vi rådgjorde med personalen på dagis.

  152. Vi frågade vad det kan vara.

  153. Jag valde bio
    som sommarjobb nästa år.

  154. Ja, just det.

  155. De sa att han kanske är autist. Det
    var första gången vi hörde begreppet.

  156. För mig är det spännande om du klarar
    dig. Sen kan du ha din egen lägenhet.

  157. Det är jättejobbigt som förälder.
    Jag ville inte acceptera det.

  158. Jag tänkte att alla säger
    att han har det här problemet-

  159. -men om jag vägrar att inse det...

  160. Om jag säger att "du kan göra
    det här, du har inga problem"...

  161. Jag tänkte att då kanske han blir
    normalare. Det var dumt av mig.

  162. Men det var mitt sätt
    att tänka och reagera.

  163. Enn har klarat sig fint.
    Hon är vuxen. Nästan.

  164. När han började skolan
    blev det bra för mig.

  165. Då träffade vi en bra lärare
    som förklarade hur det var.

  166. Hon sa: "Det här är ett problem."

  167. "Om du accepterar det kan du söka
    alternativ, så att du stödjer Oscar."

  168. "Men om du vägrar att inse det
    så har vi ett större problem."

  169. Han måste ha ett system
    där han kan lära sig-

  170. -för han kunde inte lära sig nånting.

  171. Det var svårt.
    Men om vi gör så här...

  172. Att det blir begripligt för honom
    vad du vill...

  173. Man säger "Oscar, du ska gå på toa"
    och visar en bild på toaletten-

  174. -där det sitter ett barn...
    Då blir det begripligt för honom.

  175. Man säger "Du ska gå på toaletten nu
    för det är dags att lägga sig"-

  176. -eller "Du ska gå på toaletten nu
    för det är morgon."

  177. Då blir det begripligt
    och man får ett system.

  178. Det var enormt för mig att få höra
    att det kommer att gå bra för Oscar.

  179. Bra Oscar Valle!

  180. Andreas, mycket fin teknik!

  181. Andreas har vuxit väldigt mycket.

  182. Han har nog tagit åt sig mest
    av det här med träning och fokus.

  183. Ett tag var han väldigt ofokuserad
    på det han gjorde.

  184. Han liksom...
    "Äh, det vill jag inte göra"-

  185. -och tog sin keps
    och gick iväg från träningen.

  186. Ungefär "Säg till
    när ni spelar match, så kommer jag."

  187. Han hade väldigt...
    en konstig attityd.

  188. Han sa ofta nej och "Det vill
    jag inte göra, då åker jag härifrån."

  189. Men de sista två åren
    har han blivit väldigt fokuserad.

  190. -Men du har ätit frukost idag?
    -Ja.

  191. -Och lunch åt du på skolan?
    -Ja.

  192. Då ska vi gå igenom planeringen.

  193. -Se, jag tog din bok.
    -Ja, min bok.

  194. Andreas kräver ganska bra struktur
    och starka gränser för att må bra.

  195. Hans inlärning gör ju
    att han lär sig... Han kan ju mycket.

  196. Men det går långsammare
    för honom att lära sig.

  197. -Vet du när vi ska åka?
    -Nionde april.

  198. Dan före åker du till Ulla och Pelle.

  199. -På den här sidan...
    -Telefonnummer.

  200. -Varje dag har jag skrivit...
    -För att jag ska komma ihåg.

  201. Att du ska ringa och ta kontakt,
    så slipper du leta efter dem.

  202. Jag skrev inte Ann-Charlottes
    och Ingalills nummer.

  203. -När ska du ringa till Ingalill?
    -När jag är sjuk.

  204. Ann-Charlotte? Om det är riktig kris.

  205. Men annars är det... Ulla och Pelles
    telefonnummer har du ju i telefonen.

  206. När vi ska åka till USA,
    när vi bestämde det-

  207. -funderade vi
    om han skulle följa med.

  208. Men vi ska vara borta i två veckor
    och det blir många spontana saker.

  209. Det är inte saker som gagnar Andreas.

  210. Han mår inte bra
    av såna spontana händelser som blir.

  211. Plus att vi kommer att bo nio stycken
    i ett hus med en annan familj.

  212. -Det vi redan har bestämt är att...
    -Äta och sova. Hos dem.

  213. Ja, precis. Första natten
    kan det vara skönt. Eller hur?

  214. Sen så har du telefonnumren där.
    Här är det ju skola.

  215. Hela första veckan vi är borta
    är det skola.

  216. Jag vill vara hemma och träffa Erica
    och Markos, mina bästa kompisar-

  217. -som bor längre bort här.

  218. -Hur länge?
    -Det ska bara värmas upp lite.

  219. Innan vi åker till USA
    ska vi träna på att laga mat.

  220. Lättare maträtter. Lätt
    men ändå hemlagat. Det är viktigt.

  221. När han flyttar vill jag
    ha lärt honom ganska mycket redan-

  222. -så att han klarar saker själv
    och inte behöver så mycket stöd.

  223. Du måste träna på att hänga tvätt.

  224. När man flyttar måste man kunna det.
    Fast du får ju viss hjälp där.

  225. -Vadå "där"?
    -När du flyttar hemifrån.

  226. Då ska du ju bo på ett gruppboende.
    Det har vi ju kommit överens om.

  227. Första tiden. För att träna
    på att flytta hemifrån.

  228. Då får man alltid stöd och hjälp.
    Men det är bra att kunna själv.

  229. -Tycker du att det här är tråkigt?
    -Ja!

  230. Tycker du? Om man har familj måste
    man göra det här varje dag, nästan.

  231. Det vet jag väl. Jag är inte så dum.

  232. -Som du tror.
    -Jag tror inte att du är dum.

  233. -Jo, tydligen.
    -Nej.

  234. -Längtar du tills du får flytta?
    -Ja.

  235. -Det blir inte ensamt då?
    -Nä.

  236. -Var vill du bo då?
    -Nånstans.

  237. Nu hänger jag upp de här.

  238. Det här är lite tråkigt,
    med strumpor och kalsonger.

  239. Det är roligare att hänga tröjor.

  240. När man flyttar hemifrån
    till ett sånt gruppboende-

  241. -så bor man ju
    i en helt egen lägenhet.

  242. -Jag behöver ingen hjälp.
    -Men ibland kan man behöva råd.

  243. Alla människor, tycker jag,
    behöver viss struktur.

  244. Men vissa behöver mer än andra.

  245. Är jag tjatig? Men det är bra att vi
    tränar på så mycket som möjligt...

  246. Lyssna nu. Så mycket som möjligt
    innan du flyttar hemifrån.

  247. Du är ju på god väg med maten.
    Och tvätten klarar du nog av ändå.

  248. Det kommer du att fixa jättebra.
    Nu ska du tvätta.

  249. Titta upp!

  250. Fortsätt, Sebbe!

  251. -Vad är det här för fusk?
    -Jag är också med.

  252. -Kom igen!
    -Bra, Frida!

  253. Fort! Kom igen nu då!

  254. -Ni måste visa er!
    -Kom igen, skitbra!

  255. Nej!

  256. På mål!

  257. Det är ganska mycket förberedelser
    inför en träning.

  258. Man måste tänka på
    att även om de är 20-

  259. -så kanske du inte kan göra övningar
    för 20-åringar.

  260. Du kanske måste gå ner
    på sjumanna-träning upp till nio år-

  261. -för att alla ska kunna hänga med.
    Man får dela upp dem i olika grupper.

  262. Vilken sida ska jag vara?

  263. Jag tar de som är ganska nya,
    som har ganska mycket svårigheter.

  264. Göran tar de som har hållit på länge.

  265. Han har lagt upp
    en annan typ av träning.

  266. Och nu har vi med en massa tjejer
    som också ska knytas samman.

  267. Sen måste man även tänka på
    vilka som går bra tillsammans-

  268. -och även på relationerna
    som vi har i laget.

  269. Att man särar på dem,
    att de inte spelar tillsammans.

  270. Man måste vara uppmärksam på
    om de sköter sig på planen.

  271. Alltså att de inte pussas och kramas
    på planen, utan spelar fotboll.

  272. Sebbe och Jonna träffades...
    De går i samma klass på gymnasiet.

  273. De har varit tillsammans
    sen påsk förra året.

  274. Du kan titta vad det är för nåt.

  275. Det var under ett helgläger
    som jag ville åka på.

  276. Då skickade jag ett sms till henne:
    "Bli inte rädd nu."

  277. Hon svarade: "Vad ska jag bli rädd
    för?" Då skrev jag: "Jag älskar dig."

  278. Hon skickade tillbaka
    att hon älskar mig. Sen blev vi ihop.

  279. Om du ska stå i kiosken på lördag,
    Jonna och du ska stå...

  280. -Ja.
    -Det kan ni väl göra.

  281. -Det är en gymnastiktävling.
    -Jaha. Ja.

  282. I början var det väldigt
    "Åh, älskling" hela tiden.

  283. Då får man köra en "spegel".
    Då sitter jag och säger "älskling!"

  284. Då får han höra
    hur fjantigt det låter.

  285. Sen har jag förklarat
    att man måste ta det lugnt.

  286. Man kan inte sitta klistrad
    vid varandra.

  287. Man kan inte hångla dygnet runt,
    utan man måste kunna umgås med folk.

  288. Ingen vill umgås med er
    om ni sitter och pussas hela tiden.

  289. Ni måste även kunna sitta två stolar
    ifrån varandra.

  290. Jonna har anammat det mer än Sebbe.
    Han kan inte hålla sig.

  291. Han säger "älskling" på träningarna,
    så det brukar jag säga till om.

  292. Men annars så känns det faktiskt som
    om det är en mogen och stark kärlek.

  293. -Du kanske ska skriva din ålder.
    -Det känns som du är min mamma nu.

  294. Jag vill ha ett sommarjobb
    för jag vill kunna tjäna pengar.

  295. Knyta kontakter
    och få komma in på arbetsmarknaden.

  296. Att försöka få jobberfarenhet.

  297. Jag vill ha pengar till ett körkort
    och kunna flytta ihop med Jonna.

  298. Hittills har jag skrivit:

  299. "Hej, jag heter Sebastian Lindgren.
    Jag är 18 år."

  300. "Jag går på Polhemsskolan, andra året
    på barn- och fritidsprogrammet."

  301. "Jag gillar att hålla på
    med praktiska saker"-

  302. -"som att hålla på med barn,
    leka, med mera."

  303. "Jag har tidigare erfarenhet av att
    jobba på förskola och fritidsgårdar."

  304. Det är vad jag har skrivit.

  305. -Söker ni sommarpersonal?
    -Tyvärr.

  306. Så enkelt var det.

  307. -Söker ni sommarjobbare eller nåt?
    -Nej, tyvärr.

  308. Om ni vill ha vikarier eller nåt
    sånt? Nån gång? Bara, liksom...

  309. -Då görs det via vår hemsida.
    -Okej.

  310. Ja. Ja, tack ändå.

  311. Hej, jag tänkte höra
    om ni söker sommarjobbare.

  312. -Det är klart sen tidigare.
    -Ja, jag vet att jag är ute...

  313. -Jag har ju ett brev här.
    -Ett personligt brev och cv?

  314. -Jag lämnar det ändå, i fall att.
    -Javisst, man vet ju aldrig.

  315. -Det är bra att du har ett.
    -Och så står mina...ja.

  316. -Hej, jag tänkte höra om sommarjobb.
    -Vi har inget som det ser ut nu.

  317. -Sommarjobb. Söker ni nåt sånt?
    -Du kan alltid lämna cv.

  318. Hej, söker ni sommarjobbare
    eller nån som kommer in då och då?

  319. Absolut!
    Vi anställer just nu, faktiskt.

  320. Men det är lite speciellt, vi tar
    bara emot ansökningar digitalt.

  321. Det är jättesvårt
    att söka sommarjobb.

  322. Oftast ska man ha körkort och...

  323. Man måste vara... Jag vet inte.
    Det är svårt, helt enkelt.

  324. Ja!

  325. -Mamma, mina skor är smutsiga!
    -Frida, nu spelar vi fotboll.

  326. -Mål!
    -Men hör du, vassa brudar!

  327. Klara!

  328. Bra, Emma!

  329. Frida och Sebbe, samla ihop bollarna.
    Jag tar västarna.

  330. Mycket bra träning idag, hör ni!

  331. Det målet ska dit.

  332. Väldigt skön träning,
    att få komma ut på stor plan.

  333. Det var roligt med så många tjejer,
    att vi kan dela upp oss så här.

  334. Jätteskönt att vi får vara här borta
    och bli ett lag - för det tar tid.

  335. Seriespelet börjar om två veckor.
    Vi hoppas att alla ska följa med.

  336. Det är inte mycket fys,
    men det är mycket annat i stället.

  337. Textning: Teresa Landström
    www.broadcasttext.com

  338. -Jag orkar inte.
    -Då hjälper jag dig igenom det talet.

  339. -Det här är lite som en deckargåta.
    -Jag vill inte.

  340. Nu får du höra frågan i alla fall.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Utmaningar

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar Oscars pappa som berättar om sin reaktion när diagnosen stod klar. Först trodde han att om han inte låtsades om handikappet utan ställde samma krav som om Oscar inte haft en diagnos skulle detta hjälpa sonen, men insåg att han måste godta diagnosen. Att Oscar har gjort framsteg i fotbollen intygar både tränaren Göran och pappa. Tidigare hade Oscar svårt för fysisk beröring, men det är en av alla saker som Oscar vant sig vid idag. Andreas Boström är den i laget som utvecklats mest av alla vad gäller spelet, berättar tränaren Göran. Andreas fostermamma Erica Hedenström tränar Andreas i att laga mat och tvätta. Andreas håller motvilligt med om att det är bra kunskaper han får. Tillbaka på träningen berättar Mia om hur man måste hålla koll på hur spelarna grupperas, inte minst måste kärleksparen hållas isär. Inget hångel på plan.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Fotboll, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Gränssprängarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Bortamatch

Avsnitt 1 av 6

Fotbollslaget Gränssprängarna ska spela en match i Sandviken. På bussen på vägen dit diskuterar Jesper och Simon hur det är att bli arg och vad man ska göra för att inte skada andra. Lagkamraten Andreas berättar om sin fosterfamilj där mamma Erica är den som står honom närmast.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Relationer

Avsnitt 2 av 6

Fotbollsspelarna Erik, Jesper och Andreas lovordar och beskriver ömt sina flickvänner. Det gör också Sebbe. Jonna är en gudinna, säger han. Hon är vacker inte bara utanpå utan också inuti.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Utmaningar

Avsnitt 3 av 6

Oscars pappa berättar om sin reaktion när diagnosen stod klar. Först trodde han att om han inte låtsades om handikappet skulle detta hjälpa sonen, men insåg att han måste godta diagnosen. Att Oscar har gjort framsteg i fotbollen intygar både tränaren Göran och pappa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Skolan

Avsnitt 4 av 6

Gränssprängarna Andreas och Erik går på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby där deras lärare uppskattar deras sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Framtiden

Avsnitt 5 av 6

Gränssprängarna är inget B-lag när det gäller träning. Gästtränare som kommer till laget blir imponerade över hur Mia Lindgren och Göran Djusberg lagt upp träningen för sina funktionsnedsatta spelare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Dalecarlia Cup

Avsnitt 6 av 6

Efter all träning är det äntligen dags för Gränssprängarna att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Världens bästa skitskola

I spåren av kommunaliseringen

När kommunaliseringen av den svenska skolan inleddes i början av 1990-talet protesterade både lärarna och högern. Är det kommunaliseringen som har orsakat skolans problem med sjunkande resultat och sämre likvärdighet?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Skolan i flyktinglägret

Fler än 20 000 barn lär finnas bland de flyktingar som sitter fast i grekiska läger. De blev strandade där när land efter land i EU stängde sina gränser under höstens flyktingvåg. Någon skolgång för de här barnen kan Grekland än så länge inte erbjuda. Vi har besökt flyktinglägret i grekiska Katsikas där volontärer har startat en provisorisk skola. Vad är det för förhållanden de här barnen lever under? Och vilken betydelse har det för dem att få gå i skola i väntan på en framtid?