Titta

Gränssprängarna

Gränssprängarna

Om Gränssprängarna

Fotbollslaget Gränssprängarna i Gävle består av ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och autism. Vi får följa spelarna på och utanför planen när de tränar inför den stora fotbollscupen Dalecarlia Cup sommaren 2011. Vi möter tränare, föräldrar och andra anhöriga, fosterfamiljer, personliga assistenter, lärare och kompisar i ungdomarnas omgivning. Vi hör och ser dessa hantera de situationer som dagligen kan uppstå hos människor med dessa diagnoser och hör även ungdomarna själva berätta om sina handikapp, sina framgångar och motgångar. Vad kan utmärka personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur man kan hantera de utmaningar som dessa diagnoser ofta medför?

Till första programmet

Gränssprängarna : SkolanDela
  1. Gå in i mitten, hämta varsin boll,
    ställ er på linjen.

  2. Framåt, ta det lugnt.
    Teknik, teknik, teknik.

  3. Gränssprängarna är ett lag för barn,
    ungdomar och även vuxna-

  4. -med nån form av
    funktionsnedsättning.

  5. Gränssprängarna är ju ett lag
    där man får vara annorlunda.

  6. Och alla får vara med.
    Det är ju Gränssprängarna.

  7. Nu är ni på Polhemsskolans
    Naturbruksgymnasium-

  8. -uppe på Hemlingbyberget.

  9. Vi har mycket verksamhet utomhus,
    så nära verkligheten som möjligt.

  10. Sen är det röjsåg och motorsågs-
    utbildning som pågår en bit ut också.

  11. -Vi har material för det.
    -Då ska vi se...

  12. Kommer ni ihåg vad de sa?

  13. Ja, allt skulle bort.

  14. Det är en gammal äng
    som vi ska röja.

  15. Så.

  16. -Hur går det med selen?
    -Bra.

  17. Andreas har många starka sidor
    som han inte visar så mycket.

  18. Så han tar inte för sig på nåt
    dåligt sätt, han är ganska diskret.

  19. Han kan ge utrymme för andra.

  20. Det trasslar ju ibland
    på klingan, ser du.

  21. Ha full fart på klingan, gasa
    och håll fart lite emellanåt.

  22. Alla måste ju få
    använda alla sina sinnen.

  23. Bejaka dem.
    Vi är med när lamm föds, eller...

  24. Det är så häftigt att vara ute.

  25. Naturen är helande.

  26. Det är ju människan framför allt,
    och bakom kombinationerna-

  27. -så är det ju
    som vilka ungdomar som helst.

  28. Och det är viktigt - det finns
    en medvetenhet, naturligtvis-

  29. -om att man har problem
    med vissa saker-

  30. -men våra ungdomar
    har inte problem-

  31. -med att jobba.

  32. Det flera har haft problem med
    är ju att sitta i ett klassrum-

  33. -och utgå ifrån läs-
    och skrivinlärning.

  34. Det kan göra att det blir myror
    i baken eller mycket annat.

  35. Här tror jag att ungdomarna
    får utlopp för sin energi-

  36. -och kreativitet. De kommer på
    saker hela tiden vad de ska göra.

  37. -Har de rymt?
    -Erik, stanna här!

  38. Just nu så vet vi inte riktigt.

  39. De kan ha rymt på nåt konstigt sätt.

  40. De kan ha hoppat över tråden
    som vi har på andra sidan här.

  41. Så vi vet inte.
    Just nu så ska vi ringa.

  42. Vår lärare ska ringa Rosie-

  43. -så vi ska försöka ta in
    både tackorna och lammen.

  44. Rosie ska valla med sina hundar,
    valla in fåren.

  45. Vi kan locka in dem, fram med maten.

  46. Jag fyller på vatten åt dem-

  47. -så att de får minst två
    dunkar vatten i en sån här.

  48. De får två fulla dunkar med vatten-

  49. -så de klarar sig resten av dagen.

  50. Först ger vi tackorna
    så vi vet hur många de är.

  51. Som jag vet så är det två, tre...

  52. Fem, sex, sju.

  53. Åtta. Nio.

  54. Svårt att hålla koll på alla
    lammungar när de springer.

  55. Två lammungar för varje tacka.

  56. Vi behöver människor som är
    annorlunda, som har annan energi.

  57. Våra ungdomar, om vi inte
    försöker göra dem fyrkantiga-

  58. -kommer med nya bitar,
    ett nytt sätt att se, nya lösningar.

  59. Det här är ju framtiden
    för oss också.

  60. Jag tycker, jag anser
    att skolan har ett ansvar-

  61. -eftersom de ser barnen
    hela dagarna-

  62. -och har en pedagogisk utbildning.

  63. De har ett ansvar att anmäla om
    man tycker att nånting är märkligt.

  64. Man har en väldigt bra dialog
    med föräldrarna-

  65. -men även att man inte skyggar
    för att det här barnet mår inte bra.

  66. Det är nåt som inte är bra hemma
    eller i skolan-

  67. -så att man gör nånting åt det.

  68. Uppfostringsmässigt har man inga
    skyldigheter, men man måste-

  69. -se till att barnen får hjälp
    och stöd om de behöver det.

  70. Det har skolan som skyldighet.

  71. Nej, det där är höger.

  72. "Skottet kom säkerligen
    från nån av båtarna, kommissarien."

  73. "Det låg två stycken i hamninloppet."

  74. Emma går i nian nu.
    Hon är på väg ut ur grundskolan.

  75. Och jag skulle beskriva henne
    som en nyfiken-

  76. -men lite försiktig tjej.

  77. Det tar lång tid att lära känna
    henne, om man lär känna henne helt.

  78. De saker som hon upplever själv
    som svåra, det är ju till exempel-

  79. -att skriva en berättelse
    och komma på en handling-

  80. -och personer som inte finns.
    Det är nästan omöjligt.

  81. Även med mycket stöd så tar det
    lång tid att skriva en berättelse.

  82. -Jag orkar inte.
    -Då hjälper jag dig igenom talet.

  83. -Men det är lite som en deckargåta.
    -Jag vill inte.

  84. Nu så får du höra frågan i alla fall.

  85. Det finns inget sätt, jag har
    inte kommit på nån patentlösning.

  86. Man kan säga att det är
    olika metoder nästan varje dag.

  87. "...så att Arnold fick
    tre åttondelar av vinsten"-

  88. -"Bertram tre sextondelar
    och Rusty en fjärdedel av vinsten."

  89. "Hur mycket fick Groupy
    om vinsten var 8 000 kronor."

  90. -Han fick sju kronor.
    -Han fick det han fick.

  91. -Nu har vi löst gåtan.
    -Hängde du med?

  92. Den kan bli så att Emma genomskådar
    ett sätt att lura henne-

  93. -som hon kanske ser det som,
    att börja jobba med en uppgift.

  94. Därför går det inte att använda
    samma metod flera gånger.

  95. Han har stuckit till maten.

  96. De tror att jag har,
    vad heter det, Asperger.

  97. Jag vill inte gå på utredningen.

  98. Jag vill inte ha den där diagnosen,
    när jag kommer att bli mobbad.

  99. Hon har inte pratat så mycket
    om utredningen.

  100. Jag tror att hon funderar väldigt
    mycket på det.

  101. Hon har varit extra skoltrött
    och extra svår att motivera-

  102. -de senaste veckorna. Jag tror
    att hon grubblar och funderar.

  103. Det är ju det med diagnoser-

  104. -dels så kan det ju hjälpa
    att man kan få en förklaring-

  105. -till varför man har svårt med vissa
    saker. Det tror jag kan vara skönt.

  106. -Vill du sitta i fred så...
    -Jag vill sitta här.

  107. -Nu börjar lektionen.
    -Nej, jag ska köra klart.

  108. Då får du gå ut, för du pratar
    på ett sätt som inte funkar i skolan.

  109. -Ska jag ställa den där?
    -Varför skulle jag dricka?

  110. Jag vet inte.
    Men, Emma, du vill inte, eller...

  111. Vill du hjälpa till
    med en råttfällebil?

  112. -Är du helt säker?
    -Ja.

  113. -Vad är det som gör det...?
    -Jag är inte intresserad.

  114. Jag är inte ett dugg intresserad.

  115. -Men då skippar du en teknikuppgift.
    -Jag bryr mig inte om jag får IG.

  116. Jag har redan G i alla andra ämnen.

  117. Om jag hjälper till med matten,
    får Daniel vara chef för råttfylle...

  118. -Sa du råttfylle?
    -Ja. Råttfyllebilar. Råttfällebilar.

  119. -Bra, Emma! Vem är kvar?
    -Jag vet inte.

  120. Sebbe är kvar.

  121. Bra, Jonna.

  122. Sebbe. Du måste röra på dig.

  123. Jag har en del drömmar med tjejlaget.

  124. Därför är jag så glad
    att det har kommit tjejer.

  125. Min dröm är ju att jag ska få
    tjugo tjejer, ett helt lag.

  126. Hela vägen nu Therese!

  127. Där vi kan träna separat, kanske.

  128. Åka på SM med bara tjejerna.

  129. I kväll är vi
    utanför fritidsgården Träffen.

  130. För att jag har sagt åt tjejerna
    i laget att komma hit.

  131. Så ska vi fika och prata lite.

  132. Men hallå, tjejer!

  133. Hur tyckte ni, apropå Sandviken-

  134. -hur kändes det
    att spela match mot killar?

  135. Det kändes så här...
    Det var starkt motstånd.

  136. Men vi hade i alla fall kul.

  137. För grejen är-

  138. -att man kan tycka det är otäckt,
    för att de är stora och skräniga-

  139. -och de tar ingen hänsyn till
    att ni är tjejer.

  140. Fast det tycker jag är bra.

  141. Även om ni är tjejer
    så är ni ganska hårda och tuffa ändå.

  142. Det var många av ledarna i det andra
    laget som var jätteimpade-

  143. -av att ni går ut och kör järnet.

  144. Kom nu, så går vi in och tackar.

  145. Vi tackar för en bra match.

  146. Hej på dig!

  147. Ska du prova i dag?
    Hur är det med Fredrik?

  148. -Det är väl lite så där.
    -Med foten, jobbigt?

  149. Det är Fredriks lillasyster,
    som ska börja prova lite.

  150. Ja! Jättevälkommen.

  151. Gör som Emil Nordin och Kjell.

  152. De tittar på en punkt framför sig,
    så hör de inte vad ni säger.

  153. Jag har DAMP och så har jag
    läs- och skrivsvårigheter.

  154. Så. Kan du skicka vidare, Agnes?

  155. Här har vi arbetsgången för i dag.
    Hur vi lägger upp det.

  156. Nummer ett är att göra moset.
    Koka potatisen tar ju längst tid.

  157. Sen är det väldigt svårt
    att spritsa när moset är varmt.

  158. För Emmas och Thereses del
    så gäller det att ni måste...

  159. Receptet är för två personer
    och ni ska ha tio.

  160. -Så hur många gånger måste ni dubbla?
    -Åtta. Nej...

  161. -Fem
    -Ja. Sen bara följ receptet.

  162. Det är inte bara Therese
    som behöver träna-

  163. -utan jag måste som lärare anpassa
    undervisningen så att den passar.

  164. När Therese började här i höstas så
    kände hon lite mindervärdeskomplex-

  165. -om det vara nån som låg före,
    hon fick lite prestationsångest.

  166. Jag får inget bra grepp.

  167. Nu ser jag att du trycker mycket
    på mitten. Det är här uppe...

  168. Den är lite halkig.

  169. Då kan jag känna att hon kan
    gå och sätta sig och, ja, ge upp.

  170. Så då får man kanske hjälpa henne.

  171. För Thereses del kan det vara svårt
    att hålla ut när det börjar krångla.

  172. Allting känns jobbigt då,
    jag blev så förbannad.

  173. Jag tänkte slänga moset på mig själv.

  174. Jag bara, nej nu skiter jag i det.
    Då ska jag slänga moset på mig själv.

  175. Nej, men det kan jag ju inte. Jag
    måste vara fin när jag ska servera.

  176. Jag kan inte se ut så här.
    Inte i Foppatofflor?

  177. Om jag snyggar till mina svarta skor
    så kan vi byta.

  178. Så där, Therese. Då byter vi.

  179. Jag ska bara torka av lite matrester.

  180. Nån serverar två personer
    och nån serverar tre personer-

  181. -så att ni delar upp det. Det är
    första gången Therese ska servera.

  182. Hon fick bollen på sig.
    Gjorde det ont?

  183. Antingen vara det jag eller Krille,
    eller nån annan.

  184. Jag tror inte att det har hänt nåt.

  185. -Vill du spela, eller vila resten?
    -Jag vill vila.

  186. Har du nån tröja med dig?
    Sätt på dig den, då.

  187. Så här går det vilt till
    på fotbollsträningarna.

  188. Eller hur? Som boxningsmatcher.

  189. Men vi ska inte ta fotboll
    med händerna, eller hur?

  190. Egentligen ska man inte göra illa
    händerna när man spelar fotboll-

  191. -fastän det blir ofta så ändå.

  192. Sensmoralen i den historien
    är alltså att:

  193. Om man inte använder händerna
    så gör man inte illa dem heller.

  194. Jag skojar nu, det vet du.

  195. -Är ni nervösa?
    -Ja.

  196. Det ska ni vara.
    Det är bra att vara nervös-

  197. -det är alla stora idrottsmän.

  198. Är det nåt jag är duktig på
    så är det att skrika. Spring!

  199. Jag hörde Jessica mer än dig.

  200. Bra. Men det är också ett mål
    som jag har.

  201. Om man är lagkapten, så ska jag
    inte behöva skrika lika mycket.

  202. Hela vägen, Jessica! Hela vägen.

  203. Ja, det är bra.

  204. Vad tror ni att jag tänker på
    när jag tar ut en lagkapten?

  205. -Att man inte är ovän med nån.
    -Ja.

  206. Fast det är inte det viktigaste.

  207. Vad tror ni?

  208. Det som är det mest uppenbara,
    som ni inte nämner...

  209. Det är... Jag vet inte.

  210. Första anledningen är
    att man tränar jättemycket.

  211. Och det har Jessica gjort.

  212. Andra anledningen är att man är en
    person som är ganska jämn i humöret.

  213. Man är ganska så.

  214. Att man inte exploderar,
    men att man kan säga ifrån.

  215. Man belönar nån också.
    Jessica har tränat fantastiskt bra.

  216. Det är ganska jobbigt att springa
    och skrika samtidigt.

  217. Bra, Jessica!

  218. Jessica, Jessica! Jes-si-ca!

  219. Yes. Är klockan tio?
    Då kommer de när som helst.

  220. Har du bara två väskor i dag?
    Skönt.

  221. Var är de andra?

  222. -Hanna? Har du sett de andra?
    -Nej.

  223. -Bergman. Mobil?
    -Jag har ingen.

  224. Du kan kolla igenom.

  225. -Har du sett Jocke eller Oscar?
    -Nej.

  226. Welcome. Hej.

  227. Oscars klass består av åtta elever.
    Och de går på basåret.

  228. Det är förstaårseleverna på
    gymnasiesärskolan på Polhem.

  229. Om man har en elev med autism
    så tänker man mycket på strukturen.

  230. De ska veta vad det är som händer.

  231. Som i Oscars fall, att han inte
    behöver tänka på var han ska vara.

  232. Han får ett schema så att han vet
    var han ska vara på varje lektion.

  233. Det är strukturerat, och han vet
    vad som kommer att hända.

  234. Då underlättar det väldigt mycket.

  235. Ja, matte är egentligen
    det enda ämne som jag tycker om.

  236. Det märks. Det funkar för dig
    med det logiska tänkandet, eller hur?

  237. Oscar är en väldigt egen elev.

  238. Han säger exakt
    vad han tycker och tänker.

  239. Visar sina känslor, samtidigt
    som han har svårt för det sociala.

  240. Men en fantastiskt god människa.

  241. Det här har vi böcker,
    fast vi läser i 20-minuters läsning.

  242. "Svinalängorna".

  243. Jag har läst "Snabba cash"-

  244. -och "Twilight
    - Om jag kunde drömma".

  245. Vi fick såna där tidningar.

  246. Vi satt och tittade på en film
    med hela basåret.

  247. När det var den filmen
    så körde de olika filmmusik.

  248. Han visste exakt från vilken film
    musiken kom och från vilket avsnitt.

  249. Och vad som hände under tiden.

  250. Han älskar verkligen filmer.

  251. Oscar har en god självkännedom.

  252. Han vet vad han är duktig på
    och vad han har problem med.

  253. Han vet att han har
    vissa svårigheter.

  254. Han har svårare att sätta ord på
    vad det är han tycker är jobbigt.

  255. Men han är duktig på att säga till.

  256. Han vet att han inte är
    som många andra på särskolan.

  257. Han har svårare att få kompisar,
    det kan han säga rätt ut.

  258. Jag har inte skaffat nån vän än.

  259. Jag pratar inte så mycket
    med eleverna.

  260. För jag brukar alltid vara
    mig själv.

  261. Ibland pratar ingen med mig.

  262. Annars ska jag bara leva ensam?

  263. Han skulle passa ypperligt
    på en biograf på det sättet.

  264. Fixa och dona där runtomkring.

  265. Kanske inte sälja biljetter-

  266. -men just att fixa och dona,
    sätta upp planscher-

  267. -eller jobba bakom med filmerna.
    Det skulle passa honom ypperligt.

  268. Just för att han brinner för det.

  269. Jag skulle vilja ha det
    som sommarjobb nästa år.

  270. Vissa tonåringar
    får ta hand om sig själva nu.

  271. Det är mycket att lära sig-

  272. -som att man måste vara försiktig
    om sitt hus eller sin lägenhet-

  273. -betala räkningar,
    om man inte gör det, då tar de...

  274. Då har du ingenstans att bo.

  275. Jag städar för jag vill inte ha
    kackerlackor i lägenheten.

  276. De kan komma när som helst.

  277. Hålla ordning, bädda sängen,
    byta sängkläder varje månad-

  278. -eller en gång i månaden.

  279. Gå till tvättstugan
    när du inte har några kläder kvar.

  280. Ha en alarmklocka,
    dammsugare och ett schampo.

  281. Mat, tallrikar och disktabletter
    om man har en diskmaskin-

  282. -eller så får man diska för hand.

  283. Favoritämnet, det tror jag är-

  284. -förutom teoriundervisningen -
    gymnastiken och musiken.

  285. Lägger straffar här. Kom igen!

  286. -Bosse, ta det lugnt nu.
    -Kom igen Bosse, lägg in den.

  287. Onsdagen 15 juni är sista träningen
    före seriespelet i Borlänge.

  288. Då vill jag att alla kommer. Sätras
    A-lag kommer och tränar med oss.

  289. Det var väl ganska roligt? Nej...

  290. Sätras A-lag har träning nu.
    De börjar halv åtta.

  291. Så det passar ganska bra.
    De går upp och tränar sen.

  292. Det är ju kanon det, eller hur, det
    brukar ju peppa oss lite extra också.

  293. Nu får ni gå hem, om ni vill.

  294. Det är skönt att ta studenten.

  295. Söka jobb ska jag göra.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Skolan

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Gränssprängarna Andreas och Erik går till vardags på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby. Deras lärare uppskattar ungdomarnas sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon. Vi besöker även gymnasiesärskolan inom ramen för Polhemsskolan i Gävle, där flera av eleverna går. Therese går restauranginriktningen och förbereder serveringen av laxplanka. Oscar berättar om sitt läsintresse, han slukar böcker som Svinalängorna och Twilight. Emma Persson är under utredning för att få en diagnos. Troligen får hon diagnosen Aspberger, men hon är kluven inför resultatet av utredningen. Tränare Mia Lindgren tröstar henne med att det är bättre att veta än att gå och oroa sig.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Fotboll, Gymnasiesärskolan, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Gränssprängarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Bortamatch

Avsnitt 1 av 6

Fotbollslaget Gränssprängarna ska spela en match i Sandviken. På bussen på vägen dit diskuterar Jesper och Simon hur det är att bli arg och vad man ska göra för att inte skada andra. Lagkamraten Andreas berättar om sin fosterfamilj där mamma Erica är den som står honom närmast.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Relationer

Avsnitt 2 av 6

Fotbollsspelarna Erik, Jesper och Andreas lovordar och beskriver ömt sina flickvänner. Det gör också Sebbe. Jonna är en gudinna, säger han. Hon är vacker inte bara utanpå utan också inuti.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Utmaningar

Avsnitt 3 av 6

Oscars pappa berättar om sin reaktion när diagnosen stod klar. Först trodde han att om han inte låtsades om handikappet skulle detta hjälpa sonen, men insåg att han måste godta diagnosen. Att Oscar har gjort framsteg i fotbollen intygar både tränaren Göran och pappa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Skolan

Avsnitt 4 av 6

Gränssprängarna Andreas och Erik går på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby där deras lärare uppskattar deras sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Framtiden

Avsnitt 5 av 6

Gränssprängarna är inget B-lag när det gäller träning. Gästtränare som kommer till laget blir imponerade över hur Mia Lindgren och Göran Djusberg lagt upp träningen för sina funktionsnedsatta spelare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Dalecarlia Cup

Avsnitt 6 av 6

Efter all träning är det äntligen dags för Gränssprängarna att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Världens bästa skitskola

Partiledardebatt

Partiledardebatt om skolan med Jan Björklund (FP), Gustav Fridolin (MP), Stefan Löfven (S), Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD). Programledare: Isabella Grybe och Natanael Derwinger.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Starka känsloutbrott

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.