Titta

Gränssprängarna

Gränssprängarna

Om Gränssprängarna

Fotbollslaget Gränssprängarna i Gävle består av ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och autism. Vi får följa spelarna på och utanför planen när de tränar inför den stora fotbollscupen Dalecarlia Cup sommaren 2011. Vi möter tränare, föräldrar och andra anhöriga, fosterfamiljer, personliga assistenter, lärare och kompisar i ungdomarnas omgivning. Vi hör och ser dessa hantera de situationer som dagligen kan uppstå hos människor med dessa diagnoser och hör även ungdomarna själva berätta om sina handikapp, sina framgångar och motgångar. Vad kan utmärka personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur man kan hantera de utmaningar som dessa diagnoser ofta medför?

Till första programmet

Gränssprängarna : FramtidenDela
  1. -Nyckeln pajade för honom.
    -Vad sa du?

  2. Nyckeln pajade
    när han skulle låsa cykeln.

  3. Grattis!

  4. Sluta! Bort med tassarna! Nej!

  5. -Sluta, han ramlar.
    -Hon?

  6. Vad skrattar du åt, Danne?

  7. -Det är bra, Danne.
    -Jonna! Jonna!

  8. -Vad vill du då?
    -Skrämmas.

  9. -Jag kanske inte ska med på lördag.
    -Ska du med på lördag?

  10. -Jag ska med.
    -Jag får inte spela med ert lag.

  11. -Om du kommer på lördag får du.
    -Hur vet du att jag får spela snart?

  12. Vi har bestämt det.
    Jo, du ska få vara med.

  13. -Det får du väl.
    -Inte när det är tre lag.

  14. Vi är tre lag. I Östersund
    är vi två lag. Då får du vara med.

  15. Och i Dalecarlia.
    När ni är tre är jag med i det andra.

  16. Nej, du får vara med oss då.

  17. Min diagnos är att jag blir
    på väldigt dåligt humör snabbt.

  18. Och så har jag
    koncentrationssvårigheter.

  19. Ibland kan jag bli arg och börja slå,
    men inte nu. Jag försöker lugna mig.

  20. Vissa spelare är för hårda. När de
    inte ber om ursäkt blir jag sur.

  21. Det började när han var...

  22. Vi bodde i Los. Vi flyttade
    från Södertälje till Los 1995.

  23. Jag fick reda på det
    när han började skolan.

  24. Han var bara en jobbig unge.
    Alla föräldrasamtal-

  25. -gick jag gråtande därifrån.
    Det var jättejobbigt. Det var det.

  26. Det var då vi kom på
    att det var nåt fel med Jesper.

  27. Nu får vi gå.

  28. ADHD-Damp har jag.
    Jag har haft det sen jag föddes.

  29. Tio tror jag att jag var.

  30. Jag blev inskriven på särskolan
    när jag flyttade till Arvika.

  31. Han kunde inte sitta still
    och var allmänt jobbig för lärarna.

  32. Fast jag var duktig på matte i år.

  33. En som hette Kenneth gav mig ett tal:
    "hundra minus tolv" Kan du det?

  34. -Ått... 98.
    -88.

  35. Vi gick på en massa utredningar,
    men sen blev inte så mycket gjort.

  36. Han var jobbig. De gjorde inte
    så mycket. Han fick lite special...

  37. De satt i ett hörn i klassrummet och
    försökte aktivera honom på nåt sätt.

  38. Men det var inte så lätt.

  39. -Grejer, extrapris...
    -Ja.

  40. -Kostym? Kostym i dag.
    -Ja.

  41. Det var när jag flyttade till Arvika
    som jag fick stöd och hjälp.

  42. Då kom alltihop. Kontaktfamilj
    och stöd från alla ställen.

  43. Där har de hjälpt mig
    att komma på fötter med min son.

  44. Nu tror jag att vi har rätt storlek.

  45. -Ja.
    -Nu sitter den som en smäck.

  46. Den där var mycket bättre.
    Den får inte hänga. Sträck på dig.

  47. -Nu får du inte äta jättemycket mer.
    -Nej, jag ska inte äta så mycket mer.

  48. Man ska kunna stänga den,
    men man har den oftast öppen.

  49. Det ska bli skönt att ta studenten.

  50. Sen ska jag väl... Jobba ska jag
    väl göra. Söka jobb ska jag göra.

  51. Ovanligt att se dig i så fina kläder.

  52. Bältet tror jag inte att han behöver.

  53. -Nej, de sitter... De sitter.
    -Ett bälte är som ett smycke.

  54. Det har inte bara funktion,
    utan det ska vara snyggt.

  55. Man kanske går ner och blir mindre.

  56. Ska du ha bälte, skjorta, slips,
    alltihop? Det blir mer än 799.

  57. Pojken börjar bli stor.

  58. Det är lite vemodigt
    att han ska sluta skolan.

  59. Men han måste ju få växa, pojken.

  60. -Så...
    -Jajamänsan.

  61. -Klara?
    -Jobba nu då! Jossan!

  62. I dag sköter inte
    jag och Mia träningen.

  63. I dag får ni svettas väldigt mycket.

  64. Eller hur, Lasse?
    Det är de här som sköter träningen.

  65. Lasse och Danne.

  66. Jag heter Lasse Nylund,
    jag tränar IK Sätra herrar.

  67. Det här är Danne,
    som spelar mittback i A-laget.

  68. Dagens träning
    kommer att se ut på följande:

  69. Vi värmer upp tio minuter,
    sen har vi teknikövning tio minuter.

  70. I dag kommer
    IK Sätras A-lag och ska träna oss.

  71. Så...

  72. De brukar träna oss en gång om året.

  73. Inför cuper och så, som vi brukar ha.

  74. Kom igen, nu.

  75. Bra...

  76. En stor utmaning är att...

  77. Dels att få dem att kliva ytterligare
    ett steg i sin utveckling-

  78. -med fotbollen här. Vi märker ju det
    här med kondition, till exempel...

  79. Bygger man upp konditionen
    blir man piggare som människa-

  80. -och får mer självförtroende. Många
    hos oss har dåligt självförtroende.

  81. Det är det vi försöker bygga upp-

  82. -att de känner att de är
    duktiga på det de håller på med.

  83. VI samlas vid linjen.

  84. Det var några som kanske
    inte uppfattade hur vi skulle göra.

  85. En eller två gånger per år brukar
    Sätras herrlag, deras tränare-

  86. -och några spelare,
    träna oss före vårt första seriespel.

  87. Första gången var för två år sen.
    De frågade hur de skulle göra.

  88. "Kör som ni gör." Sen gjorde de en
    övning och frågade "Kan ni det här?"

  89. "Den här övningen gör vi också."
    Då blev tränaren förvånad.

  90. "Det är en övning för våra seniorer."

  91. Vad var temat
    för dagens träning? Fokus, precis.

  92. -Ha fokus på det man gör.
    -Prata gör vi efteråt.

  93. Då slänger man bollen. Det är viktigt
    att man tittar på kompisen-

  94. -så att man tar bredsidan
    och skjuter tillbaka bollen.

  95. Varannan fot,
    och så driver man på så här.

  96. Fortsätt, varannan fot,
    ända upp till mittlinjen.

  97. Där byter man.
    Nästa gång får ni göra nåt annat.

  98. Jag och Mia har sagt
    att vi ska göra riktiga övningar.

  99. I början tyckte jag att...
    När man spelade match och såna saker-

  100. -släppte målvakten in bollen
    med flit så att det blev mål.

  101. I och för sig är tanken väldigt god,
    men då var de så pass små.

  102. När de kom hem och skulle spela
    med kompisar utan handikapp-

  103. -då finns inga såna regler,
    att man släpper in mål.

  104. Då har vi sagt att det ska fungera
    på våra träningar som det gör hemma-

  105. -när de är ute med sina kompisar och
    spelar fotboll. Det är samma regler.

  106. Då kör vi!

  107. Bra.

  108. Ta i.

  109. Ibland har jag svårt med att hänga
    med, eller med vad de säger.

  110. Först ska vi bara jogga, och sen...

  111. ...ha kondition och öva...

  112. ...hålla balans...

  113. -Hej, Fredrik.
    -Hej, Oscar.

  114. -Ja, här är Fredrik.
    -Tjena.

  115. -Ingen fara, ingen fara.
    -Läget?

  116. -Hej, Oscar. Camilla heter jag.
    -Hej, Camilla.

  117. Vad roligt att träffa er.
    Vi går upp så ska jag visa-

  118. -hur kontoret ser ut. Kom in.

  119. Oscars utveckling
    har varit upp och ner.

  120. Sex månader går det jättebra och sen
    känns det inte som han utvecklas mer.

  121. Jag har insett att jag inte räcker
    till. Jag kan inte täcka hans behov.

  122. Det är dags att han får
    lite hjälp utifrån, tror jag.

  123. -Det kommer att göra honom gott.
    -Oscar, vill du stanna själv?

  124. Är det okej att mamma väntar utanför?

  125. Går det bra? Då går jag ner,
    så väntar jag på dig där nere.

  126. -Vi ringer om det är nånting.
    -Så får ni prata i lugn och ro.

  127. Du, jag är så glad att få träffa dig.

  128. Jag har Fredrik här,
    som du har träffat förut-

  129. -som gärna vill bli kontaktperson.
    Ni ska lära känna varandra-

  130. -och göra sånt som du
    drömmer om och vill, dina intressen.

  131. Att man har nån kompis med sig
    på staden eller så.

  132. Kanske kollar på film
    och lär känna varandra.

  133. Lära känna varandra, Fredrik.
    Jag går på Polhemsskolan, basåret.

  134. Fast det är sommar
    så går jag på andra året.

  135. Hur gammal är du, Fredrik?
    Berätta lite om dig.

  136. Jag är 28 år gammal.

  137. Jag fyller 29 i sommar.
    Just nu jobbar jag på mejeriet.

  138. Jaha?

  139. -Annars spelar jag musik.
    -Har du nån hobby?

  140. Det är ju musiken, då.
    Jag spelar trummor.

  141. Så det är det som tar upp
    större delen av min fritid.

  142. -Och så var det fotboll.
    -Jag gillar att kolla på fotboll.

  143. Ibland
    tittar inte jag på fotbolls-tv.

  144. -Vad sa du?
    -Jag tittar inte på fotbolls-tv.

  145. Jag har ju fotboll när jag spelar
    med IK Sätra Gränssprängarna.

  146. Det är lite roligt. Du utövar sporten
    och Fredrik tittar på sporten.

  147. Han verkar trevlig.

  148. Han går och spelar musik
    och spelar trummor och sånt...

  149. -Han gillar filmer också.
    -Fredrik är din kontaktperson.

  150. Du ska skriva på ett papper
    om du vill att det ska vara så.

  151. -Ja.
    -Han får en kompis. Det är ju det.

  152. Att gå på bio med en kompis
    är inte samma som att gå med mamma-

  153. -eller styvfar eller pappa.

  154. Så det...
    Det var det som gjorde att...

  155. -...jag var motiverad att söka hjälp.
    -Mamma väntar.

  156. Ja, hon väntar på mig där nere.

  157. Så. Tryck till med pannan.

  158. Så, ja. Bra.

  159. Sluta pussas!
    Ni får pussas när ni kommer hem!

  160. -Jag har inte gjort nåt.
    -Då vet jag inte hur jag tolkar det.

  161. Med Roger var det så här...
    Det är en helt annan sak.

  162. -Ni har fotbollsträning. Fokus.
    -Man fokuserar bättre med en puss.

  163. Ja... Nu får jag jobb.

  164. Det här är Arbetsmarknadsenheten.
    Varje sommar delar vi ut feriejobb.

  165. Det är för dem som går i årskurs två,
    som ska kunna tjäna en slant.

  166. Det är mest kommunala arbeten
    och mest arbeten med människor.

  167. Man måste vara tidigt ute
    för att söka sommarjobb.

  168. Nu är väl alla de bra upptagna,
    men jag kom in ganska snabbt.

  169. Tur att du fick ett tidigt nummer.
    Vill du vara på Estraden?

  170. -Ja, det kan jag.
    -Kan du jobba första perioden?

  171. Direkt efter skolavslutningen, fram
    till midsommar. Det skulle bli kanon.

  172. Ja, det är det bästa.
    Då är det 13:e juni...till den 24:e.

  173. På Estraden handleder man personer
    med funktionsnedsättningar...

  174. Hej. Nu är jag klar. Jag fick
    på Estraden. Handikappade.

  175. Jag kanske får mer än åtta timmar.
    Det skulle vi komma överens om där.

  176. När man går genom konerna,
    måste man först göra så här...

  177. ...och liksom att man är på tå.

  178. Årets A-lagträning
    ser lite annorlunda ut än förut.

  179. Det är en ny tränare, Lasse,
    som inte har tränat oss förut.

  180. Han brinner för Gränssprängarna
    och tycker att det är jätteroligt.

  181. Jättebra. Titta.

  182. Alldeles utmärkt.

  183. Det var ganska svårt, den träningen.

  184. Med alla dessa goda intentioner
    som man har som tränare-

  185. -så märkte nog han också,
    och vi, att det var lite svårt.

  186. Så, jättebra.

  187. Här, Alex.

  188. Passning här, då.

  189. -Spring.
    -Ner med händerna. Passa.

  190. -Tillbaks, Oscar.
    -Runt allihop.

  191. Ta bollen där. Så kör du slalom sen.

  192. Kom tillbaka, Oscar.

  193. Vi fick hjälpa till.
    Det blev för mycket information-

  194. -och så hör de ju kanske inte
    om du inte verkligen betonar-

  195. -att nu ska du lyssna.

  196. -Ja, precis.
    -Bra att du kom på det där själv.

  197. Det är inte helt enkelt, va?
    Runt den här konen också.

  198. Jessica, är du beredd?

  199. Använd insidan av fötterna. Så, ja.

  200. Då täcker man bollen. Då är det
    svårare för motståndaren att ta den.

  201. -God morgon.
    -God morgon.

  202. -Är det bra?
    -Ja, det är bra. Själv då?

  203. Jag var nervös,
    eftersom jag hade råkat sova över.

  204. Det var inget bra
    första intryck jag gjorde.

  205. Vi erbjuder dagverksamhet
    för vuxna som omfattas av LSS, då.

  206. -Och det är?
    -Lagen om stöd och service.

  207. Det är personkrets ett och två.

  208. Ja... Då tillhör ju
    vuxen hjärnskada det också.

  209. Då ska man ha
    blivit skadad efter sexton års ålder.

  210. Vad gör vi här då?
    Vi servar ju parkens personal...

  211. -...med småjobb, som...
    -Papperskorgar och grejer.

  212. Jag brukar göra rent barerna
    och plocka ner stolar.

  213. Och fylla på med läsk och sånt där
    som behövs till danser och sånt.

  214. -Ja.
    -Vad brukar du göra, Kent?

  215. Ja, jag brukar
    ta reda på tomflaskor...

  216. ...kartonger, sopor...
    Jag brukar dammsuga biljardbord...

  217. Jag brukar städa nere i logerna.

  218. -Du är duktig på parkarbete.
    -Ja. Ogräs och det.

  219. -Vad är mina sysslor?
    -Dina sysslor är...

  220. ...först att se vad det finns för
    arbeten att utföra och planera dagen.

  221. Anneli är min handledare och då...

  222. Det är hon som visar mig runt
    och säger vad jag ska göra.

  223. Hon är snäll och rolig.
    Hon är inte så sträng.

  224. -Har du regnbyxor? Är det inte varmt?
    -Nej, jag måste.

  225. Jag har inte kalsonger på mig.

  226. Han har börjat jobba redan.

  227. Han har börjat jobba.

  228. Vi kan gå och låna en skottkärra.
    Följer du med honom?

  229. -Ja. Jag följer med.
    -Vi går.

  230. -Tror du vi får låna en skottkärra?
    -Ja, då.

  231. Jag tror att jag har nytta av
    att jag har funktionshinder.

  232. Jag kan tänka mig in
    i deras roll, vad de har svårt med-

  233. -och vad de kan behöva hjälp med.

  234. Kom, så går vi.

  235. Personerna som jobbar
    var inte som jag hade trott.

  236. Jag hade trott att jag skulle jobba
    med...att hjälpa dem skriva och så.

  237. -Men de kan ju göra allt själv.
    -Det är jättekul att du är här.

  238. Här är bra.

  239. Är det roligt att vara här och jobba?

  240. -Ja.
    -Och testa nåt nytt?

  241. -Ja.
    -Det är bra det.

  242. Olle, han är rolig. Han är snäll.

  243. Vad hade du gjort om du inte var här?

  244. Då hade jag nog
    jobbat kvar på Lego-Brynäs.

  245. -Vad då? Med Lego?
    -Det ligger på Brynäs.

  246. Vi håller på
    och viker lite brev och det...

  247. Lite annat. Håller på
    med tandborstar och sånt där.

  248. På namnet verkade det som om ni höll
    på med Lego. Du vet, små byggklossar.

  249. Det är som...
    Legojobb, det är att man håller på...

  250. -Det är pyssel.
    -Jaha.

  251. -Här kommer vi med skottkärran.
    -Här kommer vi.

  252. Bra att ni fick låna en.

  253. Man ska aldrig döma boken
    efter omslaget, om man säger så.

  254. Man tror ju
    att de inte kan göra nånting.

  255. Hade du ingen annan spade?

  256. -Olle, vill du ha hjälp?
    -Gärna.

  257. Men de kan göra exakt allt som
    de gör här. De kan ju jättemycket.

  258. -Du kan ta spaden.
    -Javisst.

  259. Sov du sött i morse? Jag har en kudde
    där det står "Bara fem minuter".

  260. "You drunking bastard. Give me that."

  261. Så samlas vi längs linjen igen
    och sprider ut er.

  262. Nu blir det väldigt jobbigt, alltså.

  263. Det här kör jag
    med A-laget nästan kontinuerligt.

  264. Danne får svettas enormt. Vi börjar
    gå ner på knä, med händerna i luften.

  265. Gå ner på knä
    och händerna upp. Bägge knäna ner.

  266. -Upp i luften, Erik. Kom igen.
    -Jag har bett.

  267. Full fart då!

  268. Bra, och så lugnt tillbaka.

  269. Upp, upp, upp! Bra. Lugnt tillbaka.

  270. O, vad snabba ni är!

  271. Bra!

  272. Kom igen nu då! Jobba, jobba, jobba!

  273. -En kram också.
    -Det är skönt att ta studenten.

  274. -Grattis!
    -Tack.

  275. Söka jobb ska jag göra.

  276. -Får du på mig den?
    -Så.

  277. -Och kramen!
    -En kram.

  278. Och mormor sätter på den.
    Åhej, åhej, åhej.

  279. -Grattis!
    -Tack.

  280. Ska du kramas? Hej, gumman.

  281. -Den här också.
    -Va?

  282. Hoppas det blir bra nu.

  283. Upp med händerna så här.
    Tack för en bra träning.

  284. Fortsätt bakom mig.

  285. Bra träning.

  286. Jag går sen. Jag går sen, jag.

  287. Jag går sen. Nu går jag.

  288. Alla var jättenöjda med träningen.
    De fick verkligen en utmaning.

  289. Det var lite annorlunda. Det är
    inte enkelt. Det är jättesvårt.

  290. Textning: Peeter Sällström Randsalu
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Framtiden

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lasse Nylund är tränare för herrlaget i IK Sätra. Han kommer till Gränssprängarna två gånger per år och tränar med laget. Ordinarie tränare Göran Djusberg berättar att gästtränarna brukar bli imponerade över hur han och Mia har lagt upp träningen för sina funktionsnedsatta spelare. Gränssprängarna är inget B-lag när det gäller träning. För tre av spelarna ljusnar framtiden även utanför fotbollsplanen: Oscar får äntligen sin kontaktperson, Sebbe får ett sommarjobb och Jesper tar studenten.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Fotboll, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Gränssprängarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Bortamatch

Avsnitt 1 av 6

Fotbollslaget Gränssprängarna ska spela en match i Sandviken. På bussen på vägen dit diskuterar Jesper och Simon hur det är att bli arg och vad man ska göra för att inte skada andra. Lagkamraten Andreas berättar om sin fosterfamilj där mamma Erica är den som står honom närmast.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Relationer

Avsnitt 2 av 6

Fotbollsspelarna Erik, Jesper och Andreas lovordar och beskriver ömt sina flickvänner. Det gör också Sebbe. Jonna är en gudinna, säger han. Hon är vacker inte bara utanpå utan också inuti.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Utmaningar

Avsnitt 3 av 6

Oscars pappa berättar om sin reaktion när diagnosen stod klar. Först trodde han att om han inte låtsades om handikappet skulle detta hjälpa sonen, men insåg att han måste godta diagnosen. Att Oscar har gjort framsteg i fotbollen intygar både tränaren Göran och pappa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Skolan

Avsnitt 4 av 6

Gränssprängarna Andreas och Erik går på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby där deras lärare uppskattar deras sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Framtiden

Avsnitt 5 av 6

Gränssprängarna är inget B-lag när det gäller träning. Gästtränare som kommer till laget blir imponerade över hur Mia Lindgren och Göran Djusberg lagt upp träningen för sina funktionsnedsatta spelare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Dalecarlia Cup

Avsnitt 6 av 6

Efter all träning är det äntligen dags för Gränssprängarna att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2016

Integration genom körsång

Jämtlands musikskola växte med hundra körmedlemmar när Jonas Hagström startade integrationskören "The Rockin Pot's" för de asylsökande på en flyktingförläggning utanför Östersund. Han menar att dessa möten har varit oerhört betydelsefulla för de asylsökande som fått ett starkt nätverk och bidragit till en lättare språkinlärning. Här ger Jonas en demonstration direkt på plats av hur körsång kan förena. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Deaf power i skolan

De kallar sig dövaktivister och de rycker ut när dövas och hörselskadades rättigheter är hotade. 23-åriga Rebecca Jonsson och några andra aktivister kedjade vid ett tillfälle fast sig i trappen till dövskolan Östervångsskolan i Lund. De protesterade mot att ingen döv kandidat gått vidare i rekryteringen av en ny rektor till skolan. En annan tendens som väcker protester bland unga döva är att dövskolor slås ihop med skolor för hörande. Vi möter dövaktivisterna som vänder sig mot vad de kallar hörselnormen i samhället och som vill att dövskolan ska vara en fristad där döva och hörselskadade får vara sig själva. Hela programmets innehåll finns som text i programmanuset.