Titta

Gränssprängarna

Gränssprängarna

Om Gränssprängarna

Fotbollslaget Gränssprängarna i Gävle består av ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och autism. Vi får följa spelarna på och utanför planen när de tränar inför den stora fotbollscupen Dalecarlia Cup sommaren 2011. Vi möter tränare, föräldrar och andra anhöriga, fosterfamiljer, personliga assistenter, lärare och kompisar i ungdomarnas omgivning. Vi hör och ser dessa hantera de situationer som dagligen kan uppstå hos människor med dessa diagnoser och hör även ungdomarna själva berätta om sina handikapp, sina framgångar och motgångar. Vad kan utmärka personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur man kan hantera de utmaningar som dessa diagnoser ofta medför?

Till första programmet

Gränssprängarna : Dalecarlia CupDela
  1. -Hur är läget? Är du taggad nu, då?
    -Nej, för fan inte nu.

  2. -Jag är trött efter gårdagens...
    -Har du supit, eller?

  3. -Vad tror du?
    -Ska jag slänga de här? De är ojämna.

  4. Varför slänga dem?
    Man kan ändå ha dem.

  5. -De är så söta på dig, så.
    -Kom hit.

  6. Det ska vara lite pussi-gull-gull.

  7. -Det måste vara lite gull-gull.
    -Rör mig inte.

  8. Ska vi räkna in fåren?
    Det är avgång för sju minuter sen.

  9. -15.00 avgång.
    -Samling 15.00. Avgång 15.15.

  10. Det är bara några minuter kvar
    tills vi åker till Borlänge.

  11. Oscar, kom.

  12. Du ska ju gå på bio klockan sex. Du
    hinner inte se den gamla filmen före.

  13. Det tar ju tid innan vi är framme.
    Du får se den när du kommer hem.

  14. Det speciella med Gränssprängarna
    är att du får vara med-

  15. -och känna dig bra
    utifrån dina förutsättningar.

  16. Du får även vara arg
    och även vara ledsen-

  17. -överglad eller ha svårt att förstå.

  18. Du får alltid stöttning i övningar.

  19. Vi säger att alla är bra och duktiga.

  20. -Jävlar...
    -Ta det lugnt! Du ska stå i mål.

  21. De flesta har neuroproblem-

  22. -alltså ADHD, autism och Aspergers-

  23. -men även lättare hjärnskador,
    ofta i kombination med t.ex. ADHD.

  24. Vi har köpt lite presenter
    till vissa här i laget.

  25. Jag börjar med dig, Mia.
    Vi är stolta över dig.

  26. Vi är väldigt glada att vi har dig
    fastän du är sträng.

  27. Roger har klagat lite
    på att du inte är mjuk i kroppen...

  28. -...så vi har köpt en present åt dig.
    -Är det sant? Tusen tack.

  29. Här får du en present,
    så får du bjuda henne.

  30. Skicka i väg era barn
    så får ni ha det trevligt.

  31. Vad goa ni är.

  32. De är bra fina våra fotbollsspelare.

  33. Sommarcupen är det största som finns.
    Man undrar: Vart ska vi åka i sommar?

  34. Att få komma bort. Packa sin väska.

  35. En del får äta bra mat i tre dagar,
    sova gott och få lugn och ro.

  36. Gemenskap. De träffar ju de här lagen
    en gång om året.

  37. De längtar efter att träffa dem igen.

  38. Borlängecupen Dalecarlia.
    Det är ju alltid roligt att åka dit.

  39. Vi vet vad vi har att vänta oss,
    och det är en bra skola vi ska bo på.

  40. Det är en mysig, intim turnering.

  41. Det blir nog roligast med matcherna.

  42. Man kanske gör nåt roligt mellan
    matcherna. Man kanske grillar-

  43. -badar.

  44. Det blir skönt att åka på cup.

  45. Jag tror att jag kommer
    att vara vaken hela natten.

  46. Jag är som en mus på nätterna.

  47. Det känns som om
    jag är ett riktigt djur då.

  48. Min själ sticker ut, och jag
    ligger och sover, känns det som.

  49. Jag vet inte varför,
    men det känns så. Jag blir skitpigg.

  50. Jag blir nyfiken.
    Det är skitspännande.

  51. Det räcker. Det räcker.

  52. Erik, den här har följt med
    sen jag var fem år. Själva den här.

  53. Jag hade nåt liknande
    som gick sönder.

  54. Jag blev inte precis glad.

  55. Det här är min favoritkudde.

  56. Det är uppdelat i lag, så att
    lag vit, de som har spelat längst-

  57. -de sover med Göran i ett klassrum,
    och så sover jag med lag grön.

  58. Min roll i Gränssprängarna-

  59. -är ju först och främst
    att vara fotbollstränare-

  60. -men även att vara observant
    på självskadebeteenden.

  61. Om nån inte har ätit och sovit bra,
    eller så där.

  62. Jag har två barn.
    Sebastian och Alexander.

  63. Sebbe är den äldsta. Han fyller
    nitton nu, och Alex fyller femton.

  64. Alex är autistisk.

  65. Han är i Aspergersspektrat.

  66. Jag upplevde honom som väldigt normal
    under hela uppväxten.

  67. Jag förstod att Sebbe
    skulle få en diagnos.

  68. Han var inte normal på nåt vis
    som liten.

  69. Om Alex tänkte jag:
    Gud, vilken lillgammal liten farbror-

  70. -som sitter här och leker.

  71. Dagis tyckte inte likadant.

  72. Han bet folk för att han skulle
    äta kött. Då skulle han bita folk.

  73. Då började han gå på en utredning
    på BVC.

  74. De såg tecken
    på att han hade nån diagnos.

  75. Det tog jättehårt på mig.
    Det var inte väntat.

  76. Fast så här i efterhand
    så förstår jag ju varför.

  77. Nu när man har distans till det.

  78. Han gick i vanlig klass
    i sexårs, ettan-

  79. -och tvåan.

  80. Det gick över huvud taget inte.
    Han var jättearg.

  81. Han fattade ingenting.
    Han kunde inte läsa och skriva.

  82. Efter mycket strid med rektorn
    här på Pingeltorp-

  83. -så fick han börja i särskolan.
    Det finns bakvänd integration.

  84. Då läser man i särskolan fast
    under vanliga grundskolepremisser-

  85. -så att man kan få betyg.
    Det blev en helt annan kille.

  86. Efter ett år så började jag må dålig
    och bli ganska sjuk.

  87. Sen hände det en massa saker
    med hans pappa-

  88. -och pappans nya familj som gjorde
    att Alex var hos mig hela tiden.

  89. Då började han
    visa ett självskadebeteende-

  90. -vilket är vanligt hos Aspergersbarn.

  91. Han skulle mörda folk. Han var farlig
    för sig själv och för andra skolbarn.

  92. Jag ringde socialtjänsten
    som jag har haft mycket att göra med.

  93. Det hände ingenting,
    och då bad jag barnens rektor-

  94. -och Alex fröken, som han
    har en jättenära relation med-

  95. -att anmäla hans beteende
    till socialtjänsten.

  96. För det hände ingenting. Då fick vi
    en jättebra socialsekreterare-

  97. -som såg direkt att det här går inte.
    Det här måste vi göra nåt åt.

  98. Vi var och tittade på ett familjehem
    i Ludvika.

  99. Det var i november.

  100. Den 27 december
    flyttade vi upp Alex dit.

  101. Till Hörkna,
    till Kjell och Elisabeth, och...

  102. ...där bor han fortfarande i ett hus
    på en gård med massor av djur-

  103. -och två fantastiska människor
    som vet exakt vad Alex behöver.

  104. Det har gjort Alex till en...
    Det är så stora framsteg-

  105. -att han är en helt ny kille.
    På gång, liksom.

  106. Frukost mellan sju och nio.
    Sju till nio är det frukost.

  107. -Vi åker i väg nio?
    -Ja, då är vi vid busshållsplatsen.

  108. Jag undrar om pappa är här.

  109. -Hej, pappi!
    -Hej, Oscar!

  110. Oscar hade väldigt mycket problem
    med att få kompisar.

  111. Han har ingen att umgås med.

  112. Jag tror inte att Oscar
    ser att alla är jättemåna om honom.

  113. -Hej hej!
    -"Harry Potter och dödsrelikerna".

  114. Ettan kom när jag var sju år.
    Jag är sjutton år.

  115. -Då har du varit med hela epoken.
    -Nej, jag har sett trean, fyran...

  116. -...sexan och sjuan del ett.
    -Nu får du se sista delen.

  117. Jag vill inte missa premiären,
    för ibland-

  118. -är jag lite trött på att ha fotboll.

  119. Jag behöver bara ha lite semester.

  120. Oscar var i väg på bio med sin pappa-

  121. -och det var ett strålande tillfälle-

  122. -att visa honom: Du har visst
    kompisar, och folk bryr sig om dig.

  123. -Det var den sista.
    -Hur blir det nu, då?

  124. Du får vänta på den femte,
    om det blir nån mer.

  125. -Var det ett bra slut?
    -Ja.

  126. Han hade varit orolig för sina saker.

  127. Där sover du,
    och där har du två eluttag nära.

  128. Då hjälpte de andra i laget honom
    att packa in, så han blev jätteglad.

  129. Var du och kollade på filmen?
    Det var Harry Potter, va?

  130. -Det får ni se själva.
    -Var den bra?

  131. Lägg av nu, båda två. - Tack.

  132. -Ja, det var häftigt i 3D.
    -Var den i 3D?

  133. -Blev du rädd nån gång, då?
    -Va?

  134. -Var vill du ha dina matchkläder?
    -Lägg dem bara där.

  135. -Så jag vet var de är.
    -Vet du vad?

  136. I morgon ska vi kliva upp kl. 7.

  137. -Hur många matcher har vi?
    -En.

  138. Vi ska gå upp sju och äta frukost-

  139. -för sen åker vi klockan nio
    med bussen bort till sportfältet.

  140. -Sen har du matsedeln där uppe.
    -Tack och lov.

  141. -Jag blev lite orolig efter det här.
    -Varför det?

  142. Efter filmen så hade jag glömt
    var jag hade...

  143. -Dina grejer?
    -Nej.

  144. -Jag är för dålig på att planera.
    -Planera vad?

  145. -Fotboll.
    -Det är därför Roger och jag är här.

  146. Inte behöver du planera nåt, va? Nej.

  147. Var inte det bra att alla
    hjälpte till med dina grejer?

  148. -Så nu ser du ju att du har vänner.
    -Jag har vänner. Jag är inte ensam.

  149. Nej!

  150. Vi är femton stycken här inne. Alla
    undrade vart du hade tagit vägen.

  151. Det var ingen som visste
    att du var på bio.

  152. Alla frågade vart du hade tagit
    vägen. Ali kom ihåg alla dina saker.

  153. Tack. - Jag borde
    säga tack till honom.

  154. Vill du följa med upp och titta
    på fotboll, eller vill du vara här?

  155. -Jag kan vara med er en stund.
    -Annars är både Sebbe och Jonna...

  156. ...och Jossan kvar.

  157. Alex är kvar. Dan är kvar. Så är du
    trött så kan du vara kvar här.

  158. Roger och jag tittar på fotboll.

  159. -Jag ska hämta matchkläderna.
    -Om du vill kan jag hämta dem åt dig.

  160. Jag fryser.
    Kan jag få mina skor där?

  161. -Hur är det med din fot?
    -Det är okej.

  162. -Kan du spela?
    -Ja, ont får jag ha i morgon.

  163. Det är flera saker som är viktigt.

  164. Det viktigaste är att vi inte
    skriker åt Erik och Kjell.

  165. Erik och Kjell ska spela med
    det här laget för att de är för få.

  166. De är inte svikare. De är med
    för att de hjälper det andra laget.

  167. Rånäs och Sätra är jättetighta.
    Vi har jättenära samarbete med dem.

  168. Så jag vill inte höra nåt mer
    om att Erik är en svikare.

  169. De ställer upp för att vi sa åt dem.

  170. Skulle vi behöva låna folk
    så får vi göra det av dem.

  171. Är ni med?

  172. Nu är det femton minuter rätt av,
    och sen är vi klara.

  173. Sen åker vi och äter lunch.
    Femton minuter uppvisning mot Rånäs.

  174. Det är typ en vänskapsmatch.

  175. Vi ska visa upp oss.

  176. Det är en match för att se
    vilken division vi ska vara i.

  177. Du har så rätt, Emma. Jag tänkte
    lite tokigt. Det är tur att du finns.

  178. -Vilka är vi?
    -IK Sätra!

  179. -Vad ska vi göra?
    -Vinna!

  180. Högre upp, Oscar. Högre upp.

  181. Markera honom, Emil.

  182. Bra, rör på er. Rör på er hela tiden.

  183. Det är bra, Sätra. Kom igen!

  184. Det var ju tufft motstånd.

  185. Kom igen nu, tjejer. Fortsätt! Bra.

  186. Att möta jättetufft motstånd och vara
    nervös och spänd. Det blir inte bra.

  187. Vi hamnade i division två.

  188. Det som är så spännande med cuperna
    är att vart vi än kommer-

  189. -så när vi går och äter t.ex.,
    så är det tyst och lugnt.

  190. När de går så tackar de för maten.
    Det är rent. Det är fräscht.

  191. Alla blir väldigt förvånade.

  192. Nu åker vi och spelar.
    Sen åker vi hit och äter middag.

  193. Sen ska vi åka tillbaka
    och spela igen i kväll.

  194. -Ibland har jag inte så mycket koll.
    -Det är roligt att pappa är här.

  195. De är så vana vid att ha ögon på sig.
    Hur de sköter sig och så vidare.

  196. De är ju helt fantastiska.
    Vi är jättestolta.

  197. Tittar man
    på vanliga fotbollsspelare-

  198. -så blir man alldeles: Va?! Så ibland
    undrar man ju vilka som har problem.

  199. Om det är nåt som alla vill vara
    i vårt lag så är det lagkapten.

  200. Det är ärofyllt att dra på sig
    bindeln på armen med ett stort C på.

  201. Alla vill ha lagkaptensbindeln.
    Vi brukar alternera lite.

  202. Den spelare som får bindeln blir en
    sån här bit större när han får den.

  203. Så var det med Oscar Valle.

  204. Det är andra gången
    jag har varit det.

  205. Man kommer först till domaren
    och träffar nån annan lagkapten-

  206. -så bestämmer de
    vilka som ska börja sparka boll.

  207. -Det blev ett huvud. Då väljer du.
    -Vi börjar med bollen.

  208. Kom igen nu.
    Nu spelar vi fint sista matchen.

  209. -Såja. Kom igen, Oscar! Fortsätt.
    -Kom igen, Oscar!

  210. Kom igen, Oscar! Framåt.

  211. Fotbollen har betytt jättemycket.

  212. Gemenskapen.
    Att han äntligen har fått vänner.

  213. Det lönar sig att jobba med gruppen.

  214. Utan den här gemenskapen,
    då hade det fallit för honom.

  215. Fotbollen har tagit honom framåt.

  216. Han förstår: Om jag samspelar här,
    då händer detta, detta och detta.

  217. Det har öppnat nya möjligheter.

  218. Hela vägen, Sebbe!

  219. Gå till Roger och så sätter
    du dig där. Ta det lugnt.

  220. Är du ledsen?
    Det kommer att bli bra, tro mig.

  221. -Var det nån som klev på dig?
    -Ja.

  222. Oscar, det är precis som en lagkapten
    ska göra. Trösta och stötta.

  223. Hon får vara försiktig nästa gång.

  224. Vissa sporter är farliga.

  225. Jag ska ha skoj i morgon.
    Jag får inte spela nu.

  226. -Tjenare, Tobbe heter jag.
    -Stefan.

  227. -Sebbe.
    -Vad roligt. Kul att spela.

  228. Kanonmatch nu. Ni är bortalaget,
    så ni får knacka hand på mig här.

  229. Vänster eller höger. Om bollen.
    Då får du knacka.

  230. Rött blir det. Då får ni börja
    med bollen. Lycka till, grabbar...

  231. -...och tjejer.
    -Lycka till!

  232. Bra, Kajsa!

  233. Då byter vi.

  234. -Kom igen, Oscar!
    -Bra, Oscar!

  235. Det var ju jätte, jätteroligt.

  236. Laget vann ju jätte, jättestort.

  237. Du malde ner dem, mannen!

  238. Jag är så stolt.

  239. Man såg ju hur stora och bra de blev.

  240. Vilken glädje
    att äntligen få medvind.

  241. Nu blev det mål.

  242. Alex.

  243. -Frida. Ja, nu gjorde Frida mål.
    -Bra, Frida!

  244. Att få gå därifrån och känna:

  245. Herregud, vi vann!
    Det gör ju så mycket.

  246. På fjärde plats
    i årets Dalecarlia cup:

  247. Sätra röd.

  248. Lagkaptenen tar ett kliv framåt-

  249. -och tar emot det här fina bandet.

  250. Vi är framme vid den andra platsen.

  251. Årets andrapristagare
    i Dalecarliacupen:

  252. Sätra grön.

  253. Jag är så glad och stolt
    så det finns inga ord för det.

  254. Efter att ha kämpat så länge
    och haft så jobbigt motstånd-

  255. -så är det klart man gråter-

  256. -för att man får känna sig så bra.

  257. Alla är ju vinnarskallar.

  258. Text: Elin Dahlqvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Dalecarlia Cup

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fotbollslaget Gränssprängarna består av ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och autism. Efter all träning är det äntligen dags för laget att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Förväntningarna är stora på att träffa de andra lagen, att sova borta och att hinna med något kul utöver själva matcherna, som att grilla och bada. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Fotboll, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Gränssprängarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Bortamatch

Avsnitt 1 av 6

Fotbollslaget Gränssprängarna ska spela en match i Sandviken. På bussen på vägen dit diskuterar Jesper och Simon hur det är att bli arg och vad man ska göra för att inte skada andra. Lagkamraten Andreas berättar om sin fosterfamilj där mamma Erica är den som står honom närmast.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Relationer

Avsnitt 2 av 6

Fotbollsspelarna Erik, Jesper och Andreas lovordar och beskriver ömt sina flickvänner. Det gör också Sebbe. Jonna är en gudinna, säger han. Hon är vacker inte bara utanpå utan också inuti.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Utmaningar

Avsnitt 3 av 6

Oscars pappa berättar om sin reaktion när diagnosen stod klar. Först trodde han att om han inte låtsades om handikappet skulle detta hjälpa sonen, men insåg att han måste godta diagnosen. Att Oscar har gjort framsteg i fotbollen intygar både tränaren Göran och pappa.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Skolan

Avsnitt 4 av 6

Gränssprängarna Andreas och Erik går på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby där deras lärare uppskattar deras sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Framtiden

Avsnitt 5 av 6

Gränssprängarna är inget B-lag när det gäller träning. Gästtränare som kommer till laget blir imponerade över hur Mia Lindgren och Göran Djusberg lagt upp träningen för sina funktionsnedsatta spelare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGränssprängarna

Dalecarlia Cup

Avsnitt 6 av 6

Efter all träning är det äntligen dags för Gränssprängarna att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Världens bästa skitskola

Reformvirus i skolan

Under åren 1991-2014 har reformerna regnat över den svenska skolan. Syftet har varit att förbättra skolan men i stället har resultaten sjunkit liksom lärarnas status. I Finland har inga reformer genomförts sedan grundskolan infördes. Är det arbetsro som gett Finland deras goda resultat?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Hbtq-stress

Att tillhöra en minoritet kan vara stressande och stress påverkar inlärningen negativt. Matilda Wurm är psykolog med inriktning på hbtq och har forskat om kompisrelaterad stress. Hon menar att det finns skäl för lärare att ha lite extra fokus på hbtq-elever, eftersom det är en grupp där psykisk ohälsa är vanligare än bland andra. Antalet självmord är också fler bland unga transpersoner än andra. Här berättar Matilda Wurm hur lärare kan bidra till att minska stressen hos hbtq-elever.