Titta

Blomma, blad, en miljard

Blomma, blad, en miljard

Om Blomma, blad, en miljard

En matematikserie för barn i lågstadiet som tar upp och visar praktiska matematikstrategier. Några strategier är lätta, andra är svårare - men alla fungerar! I fridfulla Matteköping pågår en maktkamp mellan Linus Bladh i blomsteraffären och Sirkka Schöön i skönhetssalongen. Som superhjältarna Kapten Balans och Madame Ungefär utkämpar de matematiska superhjältestrider. Kapten Balans måste räkna rätt, annars tar Madame Ungefär över staden. Tur att han har ett matematikgeni till sin hjälp! Läromedelsförfattaren Margareta Forsbäck har hjälpt till med matematiken som visas i serien.

Till första programmet

Blomma, blad, en miljard : Dubblerings-duellenMaterialDela
  1. Jag ska sabotera din blomsterbutik
    och göra om den till skönhetssalong.

  2. Först den, sedan världen.

  3. Denna Pungus Vattnicus-

  4. -måste komma helskinnad fram
    till Dykarsällskapet.

  5. Om jag bara kunde begripa mig på
    den här bevattningstabellen...

  6. Där är han som ska hjälpa.

  7. Men i stället hjälper du mig utan
    att veta om det, du din dumma gås.

  8. Ursäkta. Jag vill inte besvära, men
    ska ansiktsmasken sitta så här länge?

  9. Du har betalat dyra pengar.

  10. -Hej.
    -Hej. Är du här igen? Kolla.

  11. -Kan det vänta lite?
    -Det är en Pungus Vattnicus.

  12. -Kan jag låna din...
    -Kolla på blomman.

  13. Eller mer specifikt
    på bevattningstabellen.

  14. Som du ser står ju stjärnorna
    i fiskens tecken, vilket ger 85 cl.

  15. Men solen står i zenit,
    vilket ger 5 cl.

  16. Alltså ska Pungus Vattnicus ha
    85 delat på 5 cl vatten per dag.

  17. Jag har svårt att räkna ut det själv.

  18. Ge mig en minut. Jag behöver...

  19. Usch, vad äckligt.

  20. Men jag vet tillräckligt för
    att kunna gillra en perfekt fälla.

  21. Blomstertönten förstår sig inte på
    dubblering inom division.

  22. Ta bort det här nu, snälla.

  23. Men gör det själv, människa!

  24. Nu känns det bättre. Jag kan en
    mycket användbar dubbleringsstrategi.

  25. Vad menar du
    med dubbleringsstrategi?

  26. Hur mycket vatten
    har vi i litermåttet?

  27. -10 dl.
    -Ja.

  28. Om vi nu delar 10 dl på 5
    och alltså häller upp det i 5 glas-

  29. -hur mycket vatten
    har vi då i varje glas?

  30. -2 dl i varje.
    -Precis.

  31. Men om vi skulle ha dubbelt så mycket
    vatten, hur mycket vatten har vi då?

  32. 20 dl.

  33. Men om vi dubblerar mängden vatten
    måste vi även dubblera antalet glas.

  34. -Hur många glas har vi då?
    -10.

  35. Om du häller upp vattnet i alla glas,
    hur mycket har vi då i varje glas?

  36. 2 dl, lika mycket som när jag
    delade upp 10 dl på 5 glas.

  37. Men Nahas, vad hjälper det
    när jag ska dela 85 med 5?

  38. Vad får du om du dubblerar 85?

  39. 170.

  40. -Vad får du om du dubblerar 5?
    -10.

  41. Vad är 170 delat med 10?

  42. Det är enkelt. 17.

  43. Vad är 85 delat med 5?

  44. Du menar att...

  45. Svaret är 17.
    17 cl ska blomman ha varje dag.

  46. Japp. Bra trick, va? Om du ska dela
    talet kan du dubblera talen.

  47. Det måste göras
    med både det som ska delas-

  48. -och det som det ska delas med.

  49. Annars blir det helt galet och fel.

  50. Fantastiskt. Vilket trick.

  51. Redo att ta ett dopp?
    Det lär bli ditt sista.

  52. -Vad var det?
    -Jag vet inte. Gå och se efter.

  53. -Är den här din?
    -Nej, verkligen inte.

  54. Håll Pungus.

  55. "Detta är en nödsituation. Leverera
    genast blomman till Dykarsällskapet."

  56. "Kom i eftermiddag
    till det övergivna vattentornet."

  57. En nödsituation!

  58. Lugn, det här är en nödsituation
    av det ungefärliga slaget.

  59. Vakta butiken.
    Jag måste rädda världen.

  60. Det här är ett uppdrag
    för Kapten Balans.

  61. Mot vattentornet.

  62. Välkommen, Kapten Balans.

  63. -Vi möts igen, Madame Ungefär.
    -Den dörren är låst...

  64. ...med en matematisk uppgift
    som du aldrig kommer att klara av.

  65. Och när du inte kan öppna
    din blomsteraffär i morgon...

  66. För mycket information samtidigt...

  67. ...så tar jag över den och gör om den
    till min skönhetssalong.

  68. Och snart är hela världen min.
    Bara min!

  69. Det är omöjligt!

  70. Om du kan lista ut vad 115 delat på 5
    är, så kommer superlåset att öppnas.

  71. -Var ska jag börja?
    -Hej!

  72. Varför inte dubblera talen?
    Det kan hjälpa dig i din division.

  73. Dubblera det som ska delas, men
    också det som det ska delas med.

  74. Om jag dubblerar 115, så blir det
    230. Om jag dubblerar 5 blir det 10.

  75. 230 delat på 10. Det är jätteenkelt.

  76. Det är 23!

  77. -Där har du svaret, Madame Ungefär.
    -Nej!

  78. Nästa gång, Kapten Balans,
    har du inte en chans.

  79. Nästa gång du vill åt min butik
    får du komma med svårare matematik.

  80. Textning: Marie Ekenstav
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Dubblerings-duellen

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Förenkla en division genom att dubblera täljare och nämnare. Linus Bladh ska vattna en väldigt ömtålig växt efter en speciell tabell. Nahas lär honom att man kan dubblera täljare och nämnare.

Ämnen:
Matematik > Fyra räknesätt
Ämnesord:
Aritmetik, Division, Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Blomma, blad, en miljard

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Gånger-gruffet

Avsnitt 1 av 10

Linus Bladh ska skänka blommor till en välgörenhetstillställning. Först är det fem personer som ska få tre blommor var, men plötsligt blir det 50 personer. Så hur många blommor ska han ge bort? Tur att herr Nahas har lärt honom generalisering!

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Multiplikations-konfrontationen

Avsnitt 2 av 10

Linus vill låna pengar för att köpa en serietidning. Herr Nahas lär honom lägga upp en besparingsplan. Han kan ju betala tillbaka 400 kr på 2 månader eller 200 kr på 4 månader eller 160 kr på 5 månader eller... ja, det finns i alla fall flera alternativ.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Förenklings-striden

Avsnitt 3 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladh ska droppa ett visst antal droppar på en växt för att få den att blomma, men han slarvar med instruktionerna på flaskan. Nahas lär honom att det kan vara enklare om man låtsas att det är pengar man växlar med när man subtraherar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Minus-maran

Avsnitt 4 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladhs mamma fyller år och Nahas vill skicka henne en födelsedagsbukett. Det ska vara lika många blommor i buketten som differensen i år räknat mellan Nahas och Linus mamma. Nahas lär Linus ett sätt att förenkla subtraktionen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Fakta-fighten

Avsnitt 5 av 10

Att räkna med relevanta fakta. Linus Bladh räknar ihop alla tal som står på fakturan. Men inte ska man väl räkna ihop postadressen, gatunumret och datumet med kostnaderna? Nahas kommer till undsättning och lär honom att sålla bort information. När man ska räkna ut någonting så gäller det ju att man räknar med de tal som har med saken att göra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Plus-dusten

Avsnitt 6 av 10

Förenkling av addition med större tal. Linus Bladh ska skicka blommor till ett bröllop. Han har fått in två lådor orkidéer men hur många blommor har han sammanlagt? Nahas lär honom hur man kan förenkla "krångliga" tal genom att flytta över tal från det ena talet till det andra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Dubblerings-duellen

Avsnitt 7 av 10

Förenkla en division genom att dubblera täljare och nämnare. Linus Bladh ska vattna en väldigt ömtålig växt efter en speciell tabell. Nahas lär honom att man kan dubblera täljare och nämnare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Divisions-drabbningen

Avsnitt 8 av 10

Hur kan man förenkla en division genom att dela upp täljaren? Linus Bladh ska fördela ett visst antal frön i ett visst antal krukor. Enkel division, tycker Nahas, och lär Linus att man kan dela upp täljaren i två högar som är enklare att dividera med nämnaren än ursprungstalet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Bråk-bråket

Avsnitt 9 av 10

Om att räkna bakilänges om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Linus Bladh har nio tulpaner kvar efter tre dagars försäljning. Men hur många hade han från början? Nahas lär honom att man kan räkna bakifrån om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Klurigt, men användbart.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

X-fejden

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna med X. Linus har spillt kaffe på en beställning och kan nu bara delvis se vad som står. Nahas visar hur man kan räkna ut vilket tal som döljer sig bakom kaffet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Hälften och dubbelt

I Sifferverkstan vill en ensam musketör ha en fyra för att kunna bli de tre musketörernas fjärde vän. Men hur ska det gå, när alla fyror är slut? I Räknebageriet vill syskonen Teddy och Freddy hela tiden ha dubbelt så många frallor som den andra. Till Geometribanken kommer en man som är på jakt efter ett fyrkantigt lock att lägga på sin stora korg. Vad är det som inte får smita ut?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?