Titta

Blomma, blad, en miljard

Blomma, blad, en miljard

Om Blomma, blad, en miljard

En matematikserie för barn i lågstadiet som tar upp och visar praktiska matematikstrategier. Några strategier är lätta, andra är svårare - men alla fungerar! I fridfulla Matteköping pågår en maktkamp mellan Linus Bladh i blomsteraffären och Sirkka Schöön i skönhetssalongen. Som superhjältarna Kapten Balans och Madame Ungefär utkämpar de matematiska superhjältestrider. Kapten Balans måste räkna rätt, annars tar Madame Ungefär över staden. Tur att han har ett matematikgeni till sin hjälp! Läromedelsförfattaren Margareta Forsbäck har hjälpt till med matematiken som visas i serien.

Till första programmet

Blomma, blad, en miljard : Divisions-drabbningenMaterialDela
  1. Jag ska sabotera din blomsterbutik
    och göra om den till skönhetssalong.

  2. Först den, sen världen.

  3. 72 för den.

  4. Lika många frön i varje kruka.

  5. Okej, men...
    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8...

  6. Där är han, som ska hjälpa.

  7. Men i stället hjälper du mig utan att
    veta om det, din dumma gås.

  8. Börjar det inte bli dags
    att börja nu?

  9. Håll.

  10. Varsågod.

  11. Det stod en säck jord på trappen.

  12. Jord? Det är väl bra
    att plantera de här fröna i.

  13. -Så du planterar frön?
    -Ja.

  14. Det här ska till
    Svenska frösällskapet i morgon.

  15. Det måste vara exakt lika många frön
    i varje kruka.

  16. Jag vet inte var jag ska börja.
    Det är så himla många frön.

  17. Vadå lika många i varje kruka?
    Hur ska jag veta det?

  18. Jädrans apparat!

  19. Nu har jag fått veta tillräckligt
    för att gillra den perfekta fällan.

  20. Blomtönten förstår sig inte på
    division med större tal.

  21. Får jag titta nu?

  22. Vad sitter du där för? Ut!

  23. Jag har en fälla att gillra.

  24. Hur många frön har du här?

  25. -72 stycken.
    -Hur många krukor ska de fördelas på?

  26. Ja, du...
    Hur många kan det vara egentligen?

  27. -1, 2, 3, 4 stycken kanske.
    -Jaha.

  28. Tycker du att det är svårt
    att fördela 72 frön på 4 krukor?

  29. Ja.

  30. Bort.

  31. Dela upp fröna i två högar:
    En mindre och en större.

  32. -Vadå? Dela upp det hur som helst?
    -Nej!

  33. Vi har 72 frön.

  34. Om vi tar bort 12 frön,
    hur många har vi kvar då?

  35. -60.
    -Precis.

  36. Vad är 60 delat på 4?

  37. -15.
    -Exactamundo!

  38. -Vad händer med de 12 andra fröna?
    -De delar du också med 4.

  39. -Vad får du då?
    -Ganska enkelt. 12 delat på 4 är 3.

  40. -Vad har du kvar då?
    -15 i den högen, 3 i den högen.

  41. Och så lägg ihop dem.

  42. -18.
    -Där har du svaret.

  43. 72 delat på 4 är 18.

  44. -Jaha.
    -Ja.

  45. Om du ska dela - dividera - ett tal
    kan du dela upp det i mindre tal-

  46. -som är lättare att dela - dividera.
    Sedan lägger du ihop resultaten.

  47. Nu är det dags
    att sätta planen i verket.

  48. -Blomma blad.
    -Hej, din fina blommänniska.

  49. Vi på Svenska frösällskapet
    har ändrat tid och dag.

  50. -Jaså. När då?
    -Nu till i eftermiddag.

  51. -Nu i eftermiddag?
    -Ja.

  52. Vi vill att du levererar krukorna
    till den tomma lantgården-

  53. -på Monstervischan
    och vi vill att du kommer ensam.

  54. Okej.

  55. Nu blev det lite bråttom.

  56. Kanske lite för bråttom.

  57. Sakta i backarna.

  58. Det ligger en hund begraven här.

  59. Och jag slår vad om att den är
    begraven av Madame Ungefär.

  60. Det här är ett jobb för
    Kapten Balans.

  61. Mot bondgården!

  62. Välkommen, Kapten Balans.

  63. -Vi möts igen, Madame Ungefär.
    -Den dörren är låst...

  64. ...med en matematisk uppgift
    som du aldrig kommer att klara av.

  65. När du är inlåst här och inte
    kan öppna butiken i morgon...

  66. För mycket information samtidigt.

  67. ...tar jag över den
    och gör om den till skönhetssalong.

  68. Och snart är hela världen min.
    Bara min!

  69. Det är omöjligt!

  70. Jag känner till din svaghet,
    din klant.

  71. Att dividera är inte din starka sida.
    Lös talet, och du är fri.

  72. Var ska jag börja?

  73. Kom ihåg: Vi delade upp fröna i högar
    som var enklare att dividera.

  74. Dela upp i högar. Det här
    kanske inte är så omöjligt ändå.

  75. 91 delat på 7. Lös ut nånting stort
    som är jämt delbart med 7.

  76. 70! Det är lätt att dela med 7.

  77. Så har jag kvar 21.

  78. 70 delat med 7 är 10.

  79. 21 delat med 7 är 3.

  80. Åh nej. Han kan förenkla divisionen.

  81. Alltså 10 plus 3 är lika med 13.

  82. Där har du svaret, Madame Ungefär.
    13!

  83. Åh nej. Han gjorde det igen.

  84. Fy bubblan, vad jag blir arg!

  85. Nästa gång, Kapten Balans,
    har du inte en chans!

  86. Nästa gång du vill åt min butik
    får du komma med svårare matematik.

  87. Textning: Andreas Besmanoff
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Divisions-drabbningen

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan man förenkla en division genom att dela upp täljaren? Linus Bladh ska fördela ett visst antal frön i ett visst antal krukor. Enkel division, tycker Nahas, och lär Linus att man kan dela upp täljaren i två högar som är enklare att dividera med nämnaren än ursprungstalet.

Ämnen:
Matematik > Fyra räknesätt
Ämnesord:
Aritmetik, Division, Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Blomma, blad, en miljard

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Gånger-gruffet

Avsnitt 1 av 10

Linus Bladh ska skänka blommor till en välgörenhetstillställning. Först är det fem personer som ska få tre blommor var, men plötsligt blir det 50 personer. Så hur många blommor ska han ge bort? Tur att herr Nahas har lärt honom generalisering!

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Multiplikations-konfrontationen

Avsnitt 2 av 10

Linus vill låna pengar för att köpa en serietidning. Herr Nahas lär honom lägga upp en besparingsplan. Han kan ju betala tillbaka 400 kr på 2 månader eller 200 kr på 4 månader eller 160 kr på 5 månader eller... ja, det finns i alla fall flera alternativ.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Förenklings-striden

Avsnitt 3 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladh ska droppa ett visst antal droppar på en växt för att få den att blomma, men han slarvar med instruktionerna på flaskan. Nahas lär honom att det kan vara enklare om man låtsas att det är pengar man växlar med när man subtraherar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Minus-maran

Avsnitt 4 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladhs mamma fyller år och Nahas vill skicka henne en födelsedagsbukett. Det ska vara lika många blommor i buketten som differensen i år räknat mellan Nahas och Linus mamma. Nahas lär Linus ett sätt att förenkla subtraktionen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Fakta-fighten

Avsnitt 5 av 10

Att räkna med relevanta fakta. Linus Bladh räknar ihop alla tal som står på fakturan. Men inte ska man väl räkna ihop postadressen, gatunumret och datumet med kostnaderna? Nahas kommer till undsättning och lär honom att sålla bort information. När man ska räkna ut någonting så gäller det ju att man räknar med de tal som har med saken att göra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Plus-dusten

Avsnitt 6 av 10

Förenkling av addition med större tal. Linus Bladh ska skicka blommor till ett bröllop. Han har fått in två lådor orkidéer men hur många blommor har han sammanlagt? Nahas lär honom hur man kan förenkla "krångliga" tal genom att flytta över tal från det ena talet till det andra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Dubblerings-duellen

Avsnitt 7 av 10

Förenkla en division genom att dubblera täljare och nämnare. Linus Bladh ska vattna en väldigt ömtålig växt efter en speciell tabell. Nahas lär honom att man kan dubblera täljare och nämnare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Divisions-drabbningen

Avsnitt 8 av 10

Hur kan man förenkla en division genom att dela upp täljaren? Linus Bladh ska fördela ett visst antal frön i ett visst antal krukor. Enkel division, tycker Nahas, och lär Linus att man kan dela upp täljaren i två högar som är enklare att dividera med nämnaren än ursprungstalet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Bråk-bråket

Avsnitt 9 av 10

Om att räkna bakilänges om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Linus Bladh har nio tulpaner kvar efter tre dagars försäljning. Men hur många hade han från början? Nahas lär honom att man kan räkna bakifrån om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Klurigt, men användbart.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

X-fejden

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna med X. Linus har spillt kaffe på en beställning och kan nu bara delvis se vad som står. Nahas visar hur man kan räkna ut vilket tal som döljer sig bakom kaffet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Tiokompisar

Vilka är egentligen tiokompisarna? Det undrar Uno när gänget i Matematikrestaurangen får i uppdrag att göra en låt på det temat. En mycket trött person kommer in till Bråktemplet med sin luftmadrass som har tio hål. Hur ska han kunna laga dem när han bara har en enda lagningslapp?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?