Titta

UR Samtiden - Amos Oz - tolerans och fanatism

UR Samtiden - Amos Oz - tolerans och fanatism

Om UR Samtiden - Amos Oz - tolerans och fanatism

Vem är fanatiker? Hitler, forbollshuliganen eller Bamse? Den israeliske författaren och fredsförespråkaren Amos Oz säger att det finns en fanatisk gen i oss alla, och han berättar hur han som barn i 40-talets Jerusalem försökte bygga en raket som han skulle avfyra mot London för att få briterna att lämna hans land. Tillsammans med EU-minister Birgitta Ohlsson diskuterar Oz tolerans och botemedel mot fanatism.

Till första programmet

UR Samtiden - Amos Oz - tolerans och fanatism : I fokus: EmpatiexperimentDela
  1. Jag vill delge er ett experiment
    jag en gång genomförde.

  2. Jag undervisade i Mellanösternpolitik
    på ett amerikanskt universitet.

  3. Bland mina studenter fanns en grupp
    militanta arabiska studenter-

  4. -en grupp militanta israeliska
    studenter och en större grupp-

  5. -mer eller mindre neutrala
    amerikanska studenter-

  6. -med varmare känslor
    för den ena eller den andra sidan.

  7. Kursen blev till en eldig debatt
    mellan palestinier och israeler-

  8. -med högljudda anklagelser,
    skrik, oväsen, folk som rusade ut.

  9. Det var omöjligt att undervisa.
    Ingen lyssnade, alla skrek.

  10. Till slut sa jag:
    "I morgon gör vi nåt nytt."

  11. "I morgon ska den palestinska gruppen
    presentera de israeliska argumenten."

  12. "Ni behöver inte identifiera er
    med dem eller hålla med om dem."

  13. "Ni måste bara upprepa dem
    så övertygande som ni kan."

  14. "Låtsas att ni är advokater. Ni är
    den israeliska sakens advokater."

  15. "Och ni israeler är
    den palestinska sidans advokater."

  16. Det här var oerhört jobbigt
    för båda grupperna.

  17. Och i början av lektionen-

  18. -var de väldigt motvilliga,
    tveksamma och obekväma.

  19. Men efter cirka 20 minuter
    var de så försjunkna i sina roller-

  20. -att de återigen skrek på varandra.

  21. Men nu skrek palestinierna
    de israeliska argumenten-

  22. -och tvärtom.

  23. Birgitta, tolerans är nära förbundet
    med det svenska politiska systemet.

  24. Vi har en "Harpsundsdemokrati",
    där man pratar tills alla är överens.

  25. Hur tillämpar du den politiska
    bakgrunden internationellt-

  26. -och ser du
    några kulturella skillnader här?

  27. Man får inte tro att tolerans
    är ett västerländskt begrepp.

  28. Det är nåt universellt. Sydafrika
    har världens liberalaste författning.

  29. Den finns inte i Europa eller
    Amerika. Det ska man komma ihåg.

  30. Men det är viktigt att göra gemensam
    sak av dessa värderingar-

  31. -och det har vi haft svårt för.

  32. Jag träffade Christer i Kungälv,
    och han beskrev sin modell.

  33. Du pratade mycket
    om det individuella-

  34. -och du berättade om flickan
    som följde med till Auschwitz.

  35. Den unga, nynazistiska flickan.
    Det är en rörande historia.

  36. Om vi nu fokuserar på individen,
    och inte på den extrema bakgrunden.

  37. Jag hade en klass med bara flickor.

  38. Jag tänkte som ni-

  39. -och ville ge nynazisternas
    flickvänner större inflytande.

  40. Det här var för femton år sen.

  41. Så jag utbildade flickorna
    i ungefär ett halvår-

  42. -och vi åkte till Polen
    och Auschwitz.

  43. Flickorna lärde känna varandra,
    och gruppdynamiken förändrades.

  44. Och när vi var i Auschwitz-Birkenau-

  45. -började alla gråta, och jag kände
    mig väldigt lyckad och intelligent.

  46. Jag trodde att det var ett kvitto på
    att allt stod rätt till nu.

  47. Alla utom en flicka grät.

  48. Dum som jag är kände jag
    att jag hade misslyckats med henne.

  49. Men vi var tvungna att åka,
    så vi tog bussen mot färjan.

  50. Vi stannade på en bensinstation
    på kvällen-

  51. -och hon satte sig vid ett eget bord.

  52. Jag såg att hon var ledsen,
    så jag satte mig bredvid henne-

  53. -och hon började gråta.
    Och jag kände mig lättad.

  54. "Vad smart jag är."

  55. Jag sa till henne att jag förstod att
    dagen hade varit väldigt känslosam.

  56. Och hon sa:
    "Nej, det är inte Auschwitz."

  57. "Min far är borta,
    jag vet inte var han är."

  58. "Han är narkotikaberoende.
    Och min mamma har alkoholproblem."

  59. "Jag har tagit hand om min
    lillasyster sen hon föddes."

  60. "Hon är sex år gammal, och jag minns
    inte om jag gjorde mat nog åt henne"-

  61. -"så jag vet inte
    om hon har ätit nåt i dag."

  62. "Det är därför jag är ledsen."

  63. Och där satt jag och försökte
    lära henne nåt om empati.

  64. Hon hade tänkt på nån annan
    än sig själv i hela sitt liv.

  65. Men jag kan ändå hjälpa henne
    i min roll som lärare.

  66. Jag kan ge henne en utbildning-

  67. -som i slutändan
    kanske kan frigöra henne.

  68. Och den frigjorde henne från den
    sociala kontext som hon växte upp i.

  69. Det är därför jag kallar mig själv
    för en fanatiker.

  70. Jag hade en egen agenda.

  71. Jag tänkte konvertera barnen
    till mitt toleranta paradis-

  72. -där lejonet och lammet älskar
    varandra. Hon botade min fanatism.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

I fokus: Empatiexperiment

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När läraren Christer Mattsson tog med en grupp flickor till Auswitch var det en av dem som inte grät. Om henne och om de militanta skrikande studenterna i Amos Oz klass handlar det när den israeliske författaren och fredsförespråkaren Amos Oz diskuterar tolerans och fanatism med EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) och Christer Mattsson, lärare och författare och initiativtagare till Kungälvsmodellen.

Ämnen:
Värdegrund > Empati och kamratskap
Ämnesord:
Empati, Fanatism, Fysiologisk psykologi, Känslor, Psykologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Amos Oz - tolerans och fanatism

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Amos Oz - tolerans och fanatism

Hur botar man en fanatiker?

Varför vill fanatiker alltid omvandla sin omvärld och hur kan en fanatiker botas? Den israeliske författaren och fredsförespråkaren Amos Oz diskuterar tolerans och fanatism med EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) och Christer Mattsson, lärare och författare och initiativtagare till Kungälvsmodellen. Arrangerat av Teskedsorden, Expo, Wahlström och Widstrand och Handelshögskolans i Stockholm studentförening.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Amos Oz - tolerans och fanatism

I fokus: Empatiexperiment

Den israeliske författaren och fredsförespråkaren Amos Oz diskuterar tolerans och fanatism med EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) och Christer Mattsson, lärare och författare och initiativtagare till Kungälvsmodellen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

När mobbning plötsligt verkar ok

Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, har studerat vilka konsekvenser mobbning har för de inblandade. Mobbning i olika former förekommer på de flesta skolor idag. Nästan var tionde elev blir utsatt någon gång under sin skoltid. Lärare, föräldrar och elever som tvingas bevittna mobbning står ofta handfallna. Tillsammans med sitt team har Robert Thornberg undersökt hur människor beter sig när de blir vittne till mobbning. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Den tuktade lusten

Lars Ullerstams "De erotiska minoriteterna" kom ut på 60-talet och menade att alla typer av sexualitet skulle accepteras. Samtal med författaren som tycker att mycket i boken håller än. Programledarna från ”Ligga med P3" säger de har få sexuella tabun, förutom djursex. Idéhistorikern Susanne Dodillet och professorn Sven Axel Månsson har olika åsikter om den svenska sexköpslagen.