Titta

Idéfabriken

Idéfabriken

Om Idéfabriken

Går det att gå från noll till succéföretag på sex dagar? Här ges Sveriges unga idésprutor och affärstalanger en chans att jobba sida vid sida med de bästa och mest framgångsrika experterna i Sverige. Tillsammans ska de under en vecka utveckla en idé, från tanke till färdigt företag. Nio deltagare kommer att sporras och bedömas av en jury som består av Martin Anderlind, vd för Itrim; Maria Millquist Englundh, vd på pr-byrån Spoilconcept och Mikael Söderlindh, vd på Happy Socks. Varje dag i Idéfabriken bjuder dessutom på en expertcoach som ska hjälpa deltagarna att förverkliga drömmen om att starta ett framgångsrikt företag. Och för att lyckas finns det en hel del för deltagarna att lära. Finns det några knep att ta till när det känns som man helt har kört fast med sin idé? Vem är det egentligen som ska köpa den här varan eller tjänsten? Hur gör man en budget som är hållbar och hur ska jag marknadsföra min vara för att verkligen nå ut?

Till första programmet

Idéfabriken : Design

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Design

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Dag tre. De unga entreprenörerna ger sig av till en av världens främsta designbyråer. Nu är det dags för deras affärsidéer att komma till liv. Med hjälp av designbyråns experter coachas grupperna i allt från användarvänlighet, miljöansvar, teknik, material, utseende till vad som är unikt med deras idéer. Målet med dagen är att ta fram en prototyp av deras produkter och tjänster. Både det röda och gula företaget får en tuff dag då designbyråns experter pekar på stora svagheter i deras affärsidéer. Det blå företaget har dock en bra dag och står snart i verkstaden för att fila på sin prototyp. Del 3 av 6.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Företagande och entreprenörskap
Ämnesord:
Design, Entreprenörer, Entreprenörskap, Företagande, Företagsekonomi, Företagsformer, Företagsledning, Företagsorganisation
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Idéfabriken

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Affärsidén

Avsnitt 1 av 6

Del 1 av 6. Går det att gå från noll till succéföretag på sex dagar? Nio unga affärstalanger får en unik chans att tillsammans med några av Sveriges mest framgångsrika experter utveckla en idé - från tanke till färdigt företag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Kunden

Avsnitt 2 av 6

Del 2 av 6. Entreprenörerna presenterar sina affärsidéer för juryn. Efter en coachning i kundanalys av Donnie Lygonis, affärsutvecklare på KTH, är det sedan dags att ge sig ut i verkligheten.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Design

Avsnitt 3 av 6

Del 3 av 6. Entreprenörerna ger sig av till en av världens främsta designbyråer. Med hjälp av byråns experter coachas de i användarvänlighet, miljöansvar, teknik, material, utseende och vad som är unikt med deras idéer. Målet är att ta fram en prototyp av deras produkter och tjänster.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Budget

Avsnitt 4 av 6

Del 4 av 6. Det är dags för entreprenörerna att visa för juryn att deras idéer är ekonomiskt genomförbara. De får experthjälp i form av Jane Walerud. Hon räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla affärsänglar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Marknadsföring

Avsnitt 5 av 6

Del 5 av 6. Med vilket budskap ska de unga entreprenörerna övertyga kunderna om att deras produkt eller tjänst är värd att köpa? Kommunikationsexperten Pär Lager låter entreprenörerna testa sina talanger på ovetande båtpassagerare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Final

Avsnitt 6 av 6

Del 6 av 6. Nu är det dags för de unga entreprenörerna att få alla delar på plats. Juryn förväntar sig en färdig affärsplan. För att låta övertygande och proffsiga vid slutpresentationen får grupperna hjälp från Berghs School of Communication. Nu gäller det att vässa argumenten för att vinna juryns röst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta PK-mannen

Ska jag säga hen eller den?

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i världen

Afghanistans dansande pojkar

Av de ensamkommande barn som sökte asyl i Sverige 2016 var nästan en tredjedel från Afghanistan. Det kan finnas många skäl till att afghanska pojkar flyr. En orsak kan vara fenomenet bacha bazi och sexuella övergrepp i hemlandet, där pojkarna kan kidnappas eller säljas av sina föräldrar. Pojkarna kläs i kvinnokläder och tvingas dansa på fester. Efteråt händer det att männen bjuder på pojkarna som måste följa med den högstbjudande hem, där de ofta blir utsatta för våldtäkt. Många känner skam över det och vill själva inte berätta vad de varit med om.