Titta

Hej litteraturen! - Strindberg

Hej litteraturen! - StrindbergDela
  1. Ursäkta, vad heter den här människan?

  2. -Varför känner jag igen honom?
    -Han är en jättekänd författare. Död.

  3. -August Strindberg.
    -Du använder både a:et och u:et.

  4. -Tydligen.
    -August är ett bra namn. Det passar.

  5. -August Strindberg.
    -"Ågust?"

  6. Ja, "Ågust" är väl det man ändå hör-

  7. -när författare och andra
    talar om honom.

  8. Jag kanske byter till "Ågust".
    Det låter lite bättre.

  9. -Då får det bli det. Säg det igen.
    -"Ågust."

  10. August. Hade du vetat att man rotade
    i dina sopor det första man gjorde-

  11. -när du dött tror jag du skulle bli
    arg - för en gångs skull motiverat.

  12. Men jag har en obehaglig känsla av
    att du skulle gilla om du visste-

  13. -att man nu, 100 år senare,
    har innehållet i din sista sophink-

  14. -som utställningsobjekt
    på ett museum.

  15. Ditt liv måste ha varit skitjobbigt.
    Du krävde att bli älskad av alla.

  16. Samtidigt ville du bara
    bli lämnad i fred.

  17. Hur kan en författare som varit död
    i hundra år väcka så mycket känslor?

  18. Är det egentligen ens läsbart? Man
    pratar och skriver mer om Strindberg-

  19. -än man tar med sig nån av
    hans böcker i läsfåtöljen.

  20. Strindberg är lite
    som ett designklädmärke.

  21. Bara etiketten sitter där
    ser ingen att byxorna är skitfula!

  22. Det är lite "Kejsarens nya kläder"
    över Strindberg.

  23. Jag förstår inte.
    Vad är grejen med Strindberg?

  24. Nu känner jag mig exakt
    som Strindberg.

  25. August Strindberg kan man gå runt
    och nysa av som en evig allergi.

  26. Han var en väldigt galen människa
    med många galna idéer.

  27. Det är bra att ha en sån person
    i sin kultur.

  28. Han är och rotar överallt,
    i ockultism, politik, äktenskapet...

  29. Han är överallt och bråkar.
    Det är väldigt upplivande.

  30. Jag blir enormt fascinerad, förtjust
    och förälskad i många av hans...

  31. ...utflykter i sitt ego.

  32. Strindberg är inte värd
    allt det utrymme som han får.

  33. Jag tycker ändå
    att det är mycket bättre-

  34. -att en sån som har skapat mycket-

  35. -får mycket utrymme, än massa annat
    skit som får oerhört mycket utrymme.

  36. Han förnyade svenskan. Den hade
    sett annorlunda ut utan Strindberg.

  37. Det finns ju ett fåtal
    från olika tider - män-

  38. -som har blivit upplockade.
    Varför just de?

  39. Skit samma.

  40. Hur ska vi få bort dem så att vi
    kan få fram lite nya berättelser?

  41. Det finns eld i hans språk, flammor,
    eld, som man kan bränna sig av-

  42. -och bländas av, hämta kraft ur,
    värma sig vid. En mästerlig stilist.

  43. En äkta och genuin gengångare. Han
    uppstår från döden var gång du läser.

  44. 63 stormande år fick han uppleva,
    August Strindberg. Född 1849-

  45. -i ett borgerligt Stockholmshem. Han
    beskrivs som blyg och tillbakadragen.

  46. Kuvad av sin dominanta pappa.

  47. Augusts mamma dör när han bara är
    13 år. Efter att ha tagit studenten-

  48. -försökt sig på studier i Uppsala
    och olika ströjobb-

  49. -är det ett misslyckat försök
    att bli skådespelare-

  50. -som får honom
    att påbörja författarbanan.

  51. Hans första betydande pjäs
    var "Mäster Olof"-

  52. -ett historiskt drama som refuserades
    flera gånger innan det blev premiär.

  53. Stora genombrottet kom med romanen
    "Röda rummet" om Arvid Falks väg-

  54. -genom det samtida Stockholms
    bohemiska konstnärskretsar.

  55. Strindberg var verksam
    inom de flesta litterära genrer.

  56. Med sina 60 dramer, 10 romaner, 10
    novellsamlingar och tusentals brev-

  57. -är han en av Sveriges
    mest produktiva författare-

  58. -som det inte går att stå
    helt oberörd inför.

  59. Jag hade inte varit den jag är i dag
    utan honom. Jag är äldsta barnet.

  60. Alla behöver förebilder.

  61. Nån som kan leda en in i vuxenlivet-

  62. -för att hitta sig själv.

  63. Där jag är nu i dag, med min vän
    Amanda, och vårt liv vi skapar-

  64. -med våra respektive
    - allt kommer från Strindberg.

  65. Jag hade inte träffat Amanda
    utan Strindberg.

  66. Han är där, liksom. Inte bara som
    författare, utan som en storebror.

  67. Han är så självsäker i allt.
    Det är en sån självklarhet-

  68. -som det inte går att säga emot.
    Även om han har helt fel-

  69. -vilket vem som helst kan se,
    var han så övertygad.

  70. Jag var osäker när jag var yngre.
    Att då läsa nån som Strindberg...

  71. Så vill jag också kunna säga
    och vara och skriva.

  72. Vi har olika ingångar till Strindberg
    vilket gjorde att vi hittade varann.

  73. Att det funkar! Det kunde ha blivit
    väldigt fel. Jag skickade ut brev-

  74. -och mejl till Strindbergssällskapets
    ungdomsmedlemmar för att se:

  75. "Vilka är ni?" Vi var bara en
    handfull. Så var det du som svarade.

  76. Nu sitter vi här och äter middag...

  77. Och bor i ett kollektiv
    med Strindberg som ett av temana.

  78. Det är nåt slags total ärlighet.

  79. Han dissekerar saker på ett vackert
    sätt. Han använder många ord.

  80. Nästan aldrig samma ord
    på samma sida, i samma bok.

  81. Han hittar tusen synonymer.
    Han vräker på med sin ordrikedom.

  82. Det blir som ett landskap man ser
    framför sig. Det är väldigt filmiskt.

  83. Under sin samtid var Strindberg
    en stridbar författare.

  84. Beundrad, men även hatad.
    Han fick många fiender på sin väg.

  85. Strindbergs liv präglades av
    spänningar. Även tiden han levde i.

  86. Industrialismen blommar ut i full
    kraft. Storföretagen etablerar sig-

  87. -och elektriciteten introduceras.
    Det moderna Sverige föds.

  88. Strindbergs stad får vattenledningar,
    telefon och spårvagn.

  89. Borgerligheten har sin glansperiod. I
    reaktion mot den och klassklyftorna-

  90. -föds arbetarrörelsen. En rastlös tid
    som bjöd på rikligt med ämnen-

  91. -att vässa pennan för och emot.

  92. Han hade 1800-talets utvecklings-
    optimism: allting var möjligt.

  93. Det finns inga gränser. Den enskilda
    människan kan faktiskt göra allting.

  94. Han är en sån där människa
    som har många ansikten och åsikter-

  95. -som ändrar sig, som gör nya försök-

  96. -ger sig in på nya områden.

  97. Misslyckas, torskar,
    reser sig upp, kommer igen-

  98. -försöker sig på nya områden:

  99. Kemist, forskningsresande,
    fredskämpe.

  100. Dramatiker, poet, prosaförfattare.

  101. Ja, praktiskt taget allting.
    Han är otroligt levande hela tiden-

  102. -från det att han är ung
    till det att han dör, för 100 år sen.

  103. Man måste ge honom en värdig chans
    och ge hans texter en chans.

  104. Inte lyssna på andra. Som Strindberg
    säger: "Lyssna inte på andra."

  105. "Du måste tro på din egen röst
    och på ditt eget huvud."

  106. Ja, Strindberg hade många strängar
    på sin lyra, som man säger.

  107. Men kvantitet betyder inte alltid
    samma sak som kvalitet.

  108. En sak är säker: Strindberg vägrade
    att ägna sig åt bara litteratur.

  109. Han armbågade sig in
    i flera konstformer.

  110. Vid ett tillfälle
    försökte han t.o.m. göra guld.

  111. Finns det nåt
    Strindberg inte har sysslat med?

  112. Om det här skulle vara Strindberg,
    är det då nåt som ska bort?

  113. -Måla gjorde han ju.
    -Guld gjorde han också.

  114. -Han fotade också.
    -Gjorde han det?

  115. -Skrev böcker gjorde han ju.
    -Ja, den sätter man.

  116. Nåt som ska bort?
    Jag säger guldklimpen.

  117. -Guldklimpen?!
    -Om det nu är det.

  118. Han höll på med alkemi ett tag.
    Guldet ska vara kvar.

  119. -Var han verkligen alkemist?
    -Han trodde verkligen på det.

  120. Att han skulle lyckas?

  121. -Han fick väl inget Nobelpris?
    -Fick han inte?

  122. -Psykosmedicin passar in.
    -Ja, Gud, ja! Absolut.

  123. Strindberg mådde inte bra.
    Stora skapare mår inte bra, oftast.

  124. -Man mår inte bra och börjar skapa.
    -Man behöver bearbeta nåt.

  125. Jag är tveksam till Nobelpriset.

  126. Han fick aldrig det, men
    det cirklade mycket i hans tankar.

  127. -Han var avundsjuk.
    -Framför allt på Selma Lagerlöf.

  128. -Det var fruktansvärt.
    -Ja, han borde ha fått det.

  129. Alla vägar kan leda till Strindberg
    på ett eller annat sätt.

  130. Det kanske är en kuggfråga? "Skåpet
    ska bort. Det ska inte finnas ramar!"

  131. -Då får allt vara kvar.
    -Det blev ju så, då.

  132. -Ja, fast han fick ju inte det här.
    -Nej, vi kan ta bort den lösa delen.

  133. Ja, det gör vi.

  134. Tack så mycket. Hej då.

  135. I Sverige är "Röda rummet" en riktig
    bokhyllefyllare, men internationellt-

  136. -var det sina dramer
    Strindberg blev berömd för.

  137. Han inspirerades
    av olika genrer: grekiskt drama-

  138. -naturalistiska skildringar, kammar-
    spel och mer abstrakta stycken.

  139. Han ville uttalat förändra
    den moderna teatern.

  140. Man får väl ändå säga
    att han lyckades.

  141. Bland annat med "Ett drömspel".

  142. Var är du, dotter? Var?

  143. Här, fader. Här.

  144. Du har gått vilse, barn. Giv akt,
    du sjunker. Hur kom du hit?

  145. Jag följde blixtens stråle ifrån höga
    etern och tog ett moln till resvagn.

  146. Men molnet sjönk
    och nu går färden nedåt.

  147. Säg höge fader, Indra, vilka regioner
    jag hamnat i? Det är så kvavt.

  148. Så tungt att andas.

  149. "Ett drömspel" handlar om Agnes,
    Guden Indras dotter-

  150. -som kommer till jorden för att lära
    sig hur det är att vara människa.

  151. Sen färdas Agnes genom olika
    mänskliga situationer: ett äktenskap-

  152. -hon får ett barn, skiljer sig,
    möter kolgruvearbetarna som sliter-

  153. -är i paradiset på Fagervik, kommer
    till helvetet på andra sidan vattnet.

  154. Hon möter diktaren-

  155. -och lever sig igenom
    ett mänskligt liv-

  156. -och kommer till den kända slutsatsen
    att det är synd om människorna.

  157. Det är synd om oss, alla!

  158. Evige, hör dem! Livet är ont!

  159. Det är synd om människorna!

  160. "Ett drömspel" är en så fantastisk
    pjäs för att den är så stor.

  161. Den rymmer så mycket och handlar
    om hur det är att vara människa.

  162. Han har lyckats göra
    ett jättebrett verk-

  163. -ändå så otroligt konkret.

  164. Vi älskar Strindbergs dramatik
    för att han är så känslomässig.

  165. Han skriver alltid utifrån sig själv.
    Han är mitt i sin dramatik.

  166. Hans dramer är fullspäckade
    till bristningsgränsen av känslor-

  167. -relationer, emotioner, avundsjuka,
    svartsjuka, kärlek, passion...

  168. Allt det där stora, och det är
    formulerat enormt träffsäkert.

  169. Vad skönt!

  170. Jag har aldrig tyckt synd om mig.
    Det kan låta pretentiöst-

  171. -men jag har alltid gjort det jag har
    velat göra. Jag är den jag är.

  172. Jag är kanske för pessimistisk, men
    det saknas värderingar och respekt.

  173. Vi lever i en självisk värld. Det är
    inte synd om mig, men om mitt barn.

  174. Man ska inte tycka synd om sig själv,
    det är början till slutet.

  175. Om man har en familj, är frisk och
    har vänner har man vad man behöver.

  176. Strindbergs dramatiska produktion
    är både rik och gränsöverskridande.

  177. Han skrev över 60 skådespel
    som spänner över olika genrer.

  178. Strindbergs dramatiska resa går inte
    linjärt, så att han utvecklas så här.

  179. Det ena leder till det andra.
    Det går ganska upp och ner.

  180. Han börjar med realistiska dramer-

  181. -typ "Mäster Olof", historiedramer.

  182. Sen skriver han enaktare. Mot 80-
    talets slut gör han sin stora insats-

  183. -som det naturalistiska dramats
    förnyare i "Fröken Julie", t.ex.

  184. Sen skriver han ganska ointressanta
    kungadramer för att tjäna pengar.

  185. Sen gör han sin stora insats med
    vandringslegenderna "Ett drömspel"-

  186. -"Till Damaskus" 1, 2 och 3,
    "Stora landsvägen", osv.

  187. En helt ny typ av dramatik.
    Och sen dör han.

  188. Han hann med väldigt mycket
    under de 60 åren.

  189. Det är som dramatiker Strindberg är
    störst på den internationella scenen.

  190. Tre franska scenkonstnärer
    som arbetar med Strindbergs dramer-

  191. -förklarar vad som lockar:

  192. Det är svårt att förklara, men det är
    en författare som har en "äkta stil".

  193. Han har ett väldigt rikt
    och sammansatt språk.

  194. Hans teaterkomedier
    är verkligen innehållsrika.

  195. Han skrev oerhört intressanta
    och psykologiska roller.

  196. Han skildrar väldigt starka scener.

  197. Och relationerna mellan personerna.

  198. -Han berör mig verkligen.
    -Han skriver gripande.

  199. Och hans rollfigurer är både starka,
    kusliga och rörande.

  200. Det är väldigt känsloladdat.

  201. Under 1/3 av sin verksamma tid
    levde Strindberg utomlands.

  202. Inte bara en Sverigeflykt. Han
    ville etablera sig internationellt.

  203. Vissa av verken
    skrev han t.o.m. på franska.

  204. Och visst nådde han framgång utanför
    Sverige redan under sin livstid.

  205. Han fick internationellt rykte
    med sina naturalistiska dramer-

  206. -"Fadren", "Fröken Julie"
    och "Fordringsägare", och blev-

  207. -via sin drömspelsdramatik en radikal
    förnyare av det moderna dramat.

  208. Han vågade ta upp dystra
    och jobbiga saker-

  209. -som vi alla eller nästan alla
    går och bär på.

  210. Han pratar om det på ett väldigt
    grymt, hårt och hemskt sätt.

  211. Det är nästan som en andlig rening.

  212. Han talar om jobbiga saker
    med grymma ord-

  213. -men på ett vackert sätt.

  214. Strindberg är nåt vi i Sverige blir
    ilurade att vi ska vara stolta över.

  215. Som att allt han gjorde var bra
    bara för att han gjorde det.

  216. Jag önskar att jag också kunde fatta
    storheten med just hans texter.

  217. -Hej!
    -Hej.

  218. Kan du, snälla, övertyga mig
    om Strindbergs storhet?

  219. Absolut.

  220. Vi sätter i gång...med lite citat!

  221. Det här gillar jag:

  222. "Vargarna tjuta på Skansen,
    isarna råma på sjön."

  223. "Furorna knaka i backen,
    tyngda av första snön."

  224. "Vargarna tjuta i kölden.
    Hundarna svara från stan."

  225. "Solen gick ner efter middan.
    Natten börjar på dan."

  226. "Vargarna tjuta på berget,
    tjuta sig hesa av hat."

  227. "Mänskorna gav dem för frihet
    tukthus och celibat."

  228. -Det gillar jag.
    -Det är lite orättvist.

  229. Du läser väldigt bra. Då kan man
    få känslan av att texten är bra.

  230. Jag ska ge dig nåt dåligt här,
    ur "En dåres försvarstal":

  231. "Vi utbytte blickar, lika talande
    som en mängd underförstådda ord."

  232. Tror han att jag är dum? Jag vet väl
    förstås vad en mängd blickar betyder!

  233. Du blir provocerad och tycker
    att det är som tårta på tårta.

  234. Nej, man känner sig lite korkad när
    man läser Strindberg. Han berättar:

  235. "Det står ett hus, det är rött. Det
    röda huset står där med fyra knutar."

  236. "Det har väggar och tak, där står
    ett hus." "Jag vet, du skrev det."

  237. Det som skiljer en kvalitetstext
    från en som inte är det-

  238. -är det som ligger under,
    och som man kommer i kontakt med.

  239. Det sätter i gång saker i mig.
    Det är skitsvängigt med Strindberg.

  240. Jag har en annan här: "Vad är
    överklass? De tärande, de styrande."

  241. "Att styra är icke ett arbete. Det är
    bara en sysselsättning, knappt det."

  242. "Jämför de kungliga personernas
    ideliga jaktpartier, baler, resor"-

  243. -"och andra hemliga förlustelser..."
    "Hemliga förlustelser!"

  244. Här är ett som börjar väldigt bra.
    Sen blir det dåligt helt plötsligt.

  245. Det är det som är bra med Strindberg.
    Tempot är så här hela tiden.

  246. "Jag blev förälskad i brist på
    bättre. Äcklad av rännstenserotiken."

  247. "Led vid ensamheten i min vindskupa."
    Schyst. Förälskad i brist på bättre.

  248. Väldigt tydligt. Sen fortsätter det:

  249. "Mot slutet av vistelsen
    bjöd jag in henne till biblioteket"-

  250. -"i syfte att imponera.
    Att visa mig för henne i en miljö"-

  251. -"som verkar förkrossande
    på en inbilsk liten hönshjärna."

  252. Är det en kär man?

  253. "Din lilla hönshjärna som jag är
    förälskad i, i brist på annat."

  254. "Nu ska jag imponera på dig."

  255. Det är uppriktigt,
    och så han uppvaktar henne.

  256. Så motstridigt kan det väl vara.
    Man får ha den där distansen.

  257. Om man tar allt hans tokeri
    på allvar, det funkar inte.

  258. Då är han väldigt svår att tycka om.

  259. "Det förefaller mig som om jag går i
    sömnen som om dikt och lif blandats."

  260. Dramerna har gjort Strindberg
    internationellt känd.

  261. Men flera självbiografier,
    tusentals personliga brev-

  262. -och greppet att blanda dikt
    och verklighet har gjort-

  263. -att intresset för personen
    Strindberg är stort.

  264. Ett smart marknadsföringsgrepp,
    tycker vissa. Ett betydande inslag-

  265. -i styrkan med hans författarskap,
    tycker andra. Men oavsett vad-

  266. -har de självbiografiska dragen
    medverkat till stor fascination-

  267. -för Strindbergs person. Så vad är
    det då vi egentligen hyllar?

  268. Myten om författaren
    eller frukten av författarskapet?

  269. Jag hoppas verkligen
    att det är böckerna vi hyllar.

  270. Men det är klart att det är frestande
    med den här kontroversiella personen.

  271. Det är både och. Både hans person
    och hans skrifter. Det är underbart!

  272. Man får flytta dem runt,
    som två kinder i samma ansikte.

  273. Genom en person
    och ett konstnärskap lyfter vi fram-

  274. -och hyllar vissa delar
    av vårt samhälle, som det ser ut nu.

  275. Vi hyllar oss själva,
    men genom en konstnär.

  276. Hans verk. Som alla stora konstnärer
    flätar han in sig själv i det.

  277. I Strindbergs fall är det så
    att han var en spännande figur.

  278. Han hade ett omtumlande, händelserikt
    liv som fascinerar än i dag.

  279. Han är fortfarande en laddad, stark
    personlighet i litteraturhistorien.

  280. "Tjena, Strindberg." Eller ska
    jag säga: "Hej, stridspitten"?

  281. Förlåt, det var under bältet. Men du,
    jag tycker att du har ett skarpt öga.

  282. Bitvis ganska så bubblande språk.
    Ibland är det rätt schysta metaforer.

  283. Några gånger har du t.o.m.
    fått mig att skratta högt.

  284. När jag går till sängs med
    nån av dina böcker vet jag inte-

  285. -varför jag inte bara
    kan njuta av dina texter.

  286. Det är som att din person faktiskt
    står i vägen.

  287. Förlåt, men för mig, Strindberg,
    är du mycket svår att älska.

  288. Det får de andra syssla med.

  289. Men bli nu inte paranoid igen.
    De är många, och de älskar dig, okej?

  290. Vi hörs.

  291. Översättning: Lotta Rossi
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hej litteraturen! - Strindberg

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det har gått ett sekel sedan författaren August Strindberg gick ur tiden. Trots det fortsätter såväl personen Strindberg som hans verk att uppröra och inspirera. Vi möter de unga Strindbergivrarna Driva Leyonmarck och Amanda Setterwall Klingert som ägnar mycket tid åt sin litterära idol. Vi gör en djupdykning i pjäsen "Ett drömspel" och reser till Paris för att ta reda på om det är synd om människorna. Hur kommer det sig att Strindbergs dramer är så hållbara och internationellt uppskattade än idag? Regissören Anna Yorka förklarar Strindbergs storhet. Och är det författaren vi fascineras av eller står hans verk för sig själva? Den kanadensiske koreografen Tilman O'Donnell tolkar frågan i en uppsättning av Cullbergbaletten. Dessutom duellerar Johan Rabaeus och programledare Rebecca Vinterbarn Elg i ämnet Strindberg - ett område där deras åsikter går isär.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Litteraturvetenskap, Strindberg, August, 1849-1912, Svensk litteraturhistoria, Svenska författare
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kortfilmsklubben - isländska

Krass

Oli sköter det mesta på biltvätten, hans bror Keli är fullt upptagen med att lära sig skriva sitt namn. En kund vill få bilen tvättad. Det är nära att det går åt skogen när Keli har skrivit sitt namn på bildörren, men Oli lyckas fixa det. Kunden hämtar sin bil och Oli drar en lättnadens suck. Men så får han syn på andra sidan av bilen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt - syntolkat

Jim

Jim är 18 år och håller på med battle rap och skriver dikter och poesi. När hen var liten bråkade hens föräldrar mycket och till slut separerade de. Jim hittade tröst och flykt i böcker och det gör hen fortfarande. I battle rap kan hen uttrycka både sin kreativitet och sina känslor.