Titta

När barnet blev barn

När barnet blev barn

Om När barnet blev barn

Vem definierar och bestämmer vad som är ett barn? Är barnet ett oskrivet blad eller en medveten social varelse när det föds? Är barnet oskuldsfullt och gott eller har det en gränslös vilja som måste civiliseras? Varje föreställning om vad som är ett "naturligt" barn blir tveksam när man inser att alla barn villigt anpassar sig till sin egen särskilda miljö och att den miljön är resultatet av en rad geografiska, ekonomiska, kulturella och historiska faktorer. Programserien är tänkt att användas i kurser i Barn- och ungdomskunskap.

Till första programmet

När barnet blev barn : Det arbetande barnetDela
  1. Se så där coola ut liksom!
    Jättefint, gud vad bra!

  2. Det finns en föreställning om
    att omfattande barnarbete-

  3. -var ett resultat av
    industrialiseringen.

  4. I själva verket har barn arbetat
    i alla tider.

  5. I jordbruket, inom hantverket
    eller inom hemindustrin.

  6. Barnens insats var avgörande-

  7. -för att man skulle få mat på bordet
    i de allra flesta hem.

  8. Långt in på 1800-talet-

  9. -bodde 90 procent av befolkningen
    på landsbygden.

  10. Att barnen skulle delta i arbetet
    var en självklarhet.

  11. Arbetet ansågs dessutom
    fostrande och nyttigt.

  12. Barnen skulle lära sig att veta hut.

  13. Lättja sågs som en dödssynd.

  14. Genom att vara med de vuxna lärde sig
    barnen vuxenlivets arbetsuppgifter.

  15. Sätt foten bakom så.

  16. Härligt. Få se en sådan till.

  17. Uppfattningarna om barn och barndom-

  18. -har skiftat
    under olika historiska tider.

  19. Det var först på 1960-talet-

  20. -som man på allvar började forska
    om barndomens historia.

  21. Initierat av den franske
    socialhistorikern Philippe Aries.

  22. Han argumenterade för att barndomen,
    som vi nu uppfattar den-

  23. -är en förhållandevis
    sentida uppfinning.

  24. Länge betraktades barnet
    inte annorlunda än de vuxna.

  25. Utom sett till storleken.

  26. Barnen kläddes som vuxna,
    roade sig som de vuxna-

  27. -och de arbetade precis som de vuxna.

  28. Du har världens kavaljer bredvid dig.
    Han har hatten på svaj.

  29. Det var under 1700-talet-

  30. -som det växte fram ett nytt
    och speciellt barndomsbegrepp.

  31. Idén om barnet som en
    från vuxna skild individ-

  32. -med barndomen som en period av lek-

  33. -och oansvarighet.

  34. I Sverige formulerades senare
    liknande idéer av Ellen Key-

  35. -i boken "Barnets århundrade".

  36. Idéerna tog tid att förverkliga-

  37. -och det var bara borgarbarnens liv
    som förändrades.

  38. I verkligheten utanför
    de vita trädgårdsgrindarna-

  39. -slet samtidigt andra små barn
    på stallbackarna.

  40. Arbetarbarn sorterade plank på sågen-

  41. -och elvaåriga glasarbetare
    gick nattskift i hyttorna.

  42. Fotografier från de här
    arbetsplatserna visar inga barn-

  43. -utan småväxta, underbetalda arbetare
    med bara fötter.

  44. Barnarbete pågår i dag fortfarande
    i många länder runt om i världen-

  45. -och många av leksakerna
    de svenska barnen leker med-

  46. -har tillverkats av barnarbetare-

  47. -i Kina, i Indien
    eller i Sydostasien.

  48. Barnen var och är värdefulla
    för familjeekonomin-

  49. -i kraft av sin arbetsinsats.

  50. När den allmänna folkskolan
    infördes i Sverige på 1840-talet-

  51. -protesterade många föräldrar mot
    att barnen, genom att gå i skolan-

  52. -inte kunde bidra
    till familjens försörjning.

  53. En av den förlängda skolgångens
    följder-

  54. -har blivit en isolering
    av barnen från arbetslivet.

  55. Utvecklingen som räddat många barn
    från att utnyttjas som arbetskraft-

  56. -har också berövat dem rätten
    att delta i de vuxnas dagliga liv.

  57. Textning: Terese Lundquist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Det arbetande barnet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Barn har arbetat i alla tider; inom jordbruket, hantverket och senare inom industrin. Barnens insats var avgörande för att man skulle få mat på bordet i de allra flesta hem. Att barnen skulle delta i arbetet var en självklarhet och arbetet ansågs dessutom fostrande och nyttigt, barnen skulle lära sig att veta hut. Lättja sågs som en dödssynd. Genom att vara tillsammans med de vuxna lärde sig barnen vuxenlivets arbetsuppgifter. När den allmänna folkskolan infördes i Sverige på 1840-talet protesterade många föräldrar mot att barnen genom att gå i skolan inte längre kunde bidra till familjens försörjning.

Ämnen:
Historia, Pedagogiska frågor, Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbete, Arbetsmarknad, Barn och ungdom på arbetsmarknaden, Barnarbete, Barndomen, Historia, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i När barnet blev barn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det onda barnet

Den medeltida kyrkan predikade att barnen var i djävulens våld innan de blev döpta. Aga blev det främsta medlet för att driva ut ondska och att fostra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det arbetande barnet

När den allmänna folkskolan infördes i Sverige på 1840-talet protesterade många föräldrar mot att barnen genom att gå i skolan inte längre kunde bidra till familjens försörjning.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det romantiska barnet

1700-talsfilosofen Jean-Jacques Rousseau kom med en ny syn på barndomen. Från och med nu började barn ses som något väsensskilt från vuxna.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Barndomens århundrade

Samhällets ansvar för barns uppväxtvillkor kommer alltmer i centrum under 1900-talet. Under detta århundrade gör också flera lagar att aga till sist blir förbjudet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Det kompetenta barnet

På 1980-talet sker ett paradigmskifte i vår syn på barn. Nu framhäver man barns förmågor och möjligheter istället för sårbarhet och omvårdnadsbehov.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNär barnet blev barn

Barndomen som försvann

Skyddet som tidigare omgärdade barndomen har långsamt demonterats. Via olika medier exponeras dagens barn för helt andra saker än tidigare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kvinnors makt i världshistorien

Separation

Amanda Foreman reser i Vietnam, Kina och Japan och undersöker värderingar och ideal inom konfucianismen och buddhismen. Hon tar upp maktförhållandet mellan kvinnor och män i olika samhällssystem och berättar om förhållandet mellan Yin och Yang. Det handlar om patriarkat, förtryck och underordning men också om kvinnliga ledare, banbrytande poesi och kvinnliga rebeller. Foreman berättar om systrarna Trung, som revolterade mot traditionella könsroller och kejsarinnan Wu Zetian, skapare av ett styrelseskick som grundas på individers kunskap och meriter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Pop och politik

Sex

Vem var kvinnan som grundade RFSU? Hör om pionjären Elise Ottesen-Jensen som upplyste svenska kvinnor om preventivmedel under det tidiga 1900-talet. Vi tittar på Loretta Lynns låt The pill och hur den skapade rabalder i 1970-talets konservativa countryvärld. Beatrice Eli berättar om hur hon kom ut via låten Girls. Vi kollar också in blueskvinnornas låtar om gränsöverskridande sex och de porriga affischerna från tidningen Poster som hängde på svenska tonårsväggar under 1970-talet.