Titta

UR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut

UR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut

Om UR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut

Emerich Roth överlevde fem av nazisternas koncentrationsläger. Här berättar han för elever i Bredäng utanför Stockholm om hatets och våldets grundorsaker och om hur man kan hjälpa unga människor som söker sig till hatiska och rasistiska grupperingar. Vi får också tillbakablickar från hans liv under andra världskriget då större delen av hans familj systematiskt dödades av nazisterna. Inspelat 21 november 2011. Arrangör: Slättgårdsskolan.

Till första programmet

UR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut : FrågestundDela
  1. -Är det sant att Adolf var jude?
    -Nej.

  2. Man har forskat mycket, och många
    påstår det, men det är inte sant.

  3. Han kunde ha varit det, varför inte?

  4. Men det var han inte.

  5. Nästa fråga är från Linnea M.

  6. Hon har två frågor. Hur var din
    känsla när du träffade din syster?

  7. Är det du?

  8. Det var mycket starka känslor.
    Det är svårt att uttrycka i ord.

  9. Men jag kan...
    Du kan försöka förstå...

  10. Jag var mycket sjuk.

  11. Och jag hade inte långt kvar.
    Det var en mycket allvarlig sjukdom.

  12. Jag hade bara några dagar kvar.

  13. När jag får reda på att jag har en
    syster som överlevt, blir jag frisk.

  14. Då kan du förstå
    vad det betydde för mig.

  15. Att ha en syster som lever.

  16. Linneas andra fråga är: Vem har
    filmat och tagit alla gamla bilder?

  17. Ja, många av dem-

  18. -tog de allierade
    som befriade koncentrationslägren.

  19. De filmade och fotograferade.

  20. En del om mig och min familj
    har jag fått tag i efter kriget.

  21. Jag ringde och skrev
    till vänner och bekanta.

  22. Som tur var så hade de
    några fotografier kvar.

  23. -Lever din syster fortfarande?
    -Hon är tre år yngre än jag.

  24. Hon bor inte så långt ifrån mig.
    Jag träffade henne i förrgår kväll.

  25. Vi åt middag tillsammans.
    Vi träffas ofta och ringer varann.

  26. Hon har man och två vuxna barn,
    och barnbarn.

  27. Varför tror du
    att Hitler inte gillade judar?

  28. Varför ogillar rasister i dag-

  29. -i Sverige och andra länder
    invandrare, till exempel?

  30. Hatiska människor har alltid funnits.

  31. De finns tyvärr fortfarande.

  32. Men vi måste tänka på det jag sagt:
    Hatiska människor var barn en gång.

  33. De gick i skolan.

  34. Hade man varit snäll mot dem
    när de gick i skolan-

  35. -de hade kanske föräldrar som inte
    kunde fostra dem på rätt sätt-

  36. -inte hade möjlighet eller kunskap-

  37. -då hade skolan kunnat hjälpa till.

  38. En manlig lärare kan vara som en
    pappa, och en kvinnlig som en mamma.

  39. Och ni positiva, fina ungdomar,
    pojkar och flickor-

  40. -skulle kunna vara i stället för
    en syster eller en bror.

  41. De skulle vara en familj i skolan.

  42. Det skulle säkert hjälpa många
    som inte mår bra.

  43. Det hoppas jag att ni tänker på.

  44. Om det finns en kille eller tjej
    som ni vet inte mår bra...

  45. ...att ni försöker se till
    att de mår bra-

  46. -medan de finns i skolan,
    så att de inte blir-

  47. -elaka människor
    när de blir vuxna-

  48. -och ställer till med problem
    i samhället.

  49. Fick du nån gång ett straff
    när du var i koncentrationslägret?

  50. Jag blev inte utvald så där ensam,
    bestraffad och torterad.

  51. Men... Alla blev straffade
    nästan varje dag.

  52. Det var kollektiv bestraffning.
    Förstår ni vad jag menar?

  53. De hade metoden, nazisterna,
    att om en har gjort fel-

  54. -så ska alla straffas.
    En för alla och alla för en.

  55. Det var kollektiva bestraffningar
    nästan varje dag - mycket jobbiga.

  56. Hur fick Hitler in
    så många människor i sin armé?

  57. Ja, inte bara Hitler
    har så många människor.

  58. Många andra onda ledare har haft...

  59. Saddam Hussein, Milosevic-

  60. -Mussolini. Har ni hört talas om dem?
    Också onda människor.

  61. De har haft
    en massa människor i sin armé.

  62. Hur känns det när du har varit i
    en skola och berättat om det här?

  63. För mig känns det bra.
    Det känns mycket viktigt.

  64. Jag möter mestadels
    fina och snälla ungdomar.

  65. Så för mig känns det jättebra.

  66. Har du fortfarande mardrömmar?

  67. Ja, det har jag.

  68. Och det kommer jag att ha
    så länge jag lever, tyvärr.

  69. -Har du sett Adolf Hitler?
    -Om jag sett honom?

  70. Adolf Hitler besökte aldrig
    ett koncentrationsläger.

  71. Kan du gissa varför?

  72. Jo, han var alldeles för feg.

  73. Han var duktig att ge andra order
    att mörda, och göra människor illa.

  74. Men han själv var en riktig fegis.

  75. Om du skulle spola tillbaka tiden-

  76. -skulle det vara nån handling
    som du skulle utfört annorlunda?

  77. Om jag skulle kunna
    spola tillbaka tiden-

  78. -då skulle jag kanske vilja vara
    lärare i den skola där Hitler gick.

  79. Jag skulle kanske hjälpa honom
    att komma in på konstfack.

  80. Ni kanske vet att han var duktig
    på att teckna, har ni hört det?

  81. Han ville bli tecknare, och
    sökte två gånger in på konstfack-

  82. -men han var inte
    tillräckligt duktig.

  83. Om jag skulle få vrida tillbaka
    tiden, med facit i handen-

  84. -då skulle jag vilja vara
    hans lärare och hjälpa honom-

  85. -så han skulle bli den
    han ville vara när han var ung.

  86. Varför gjorde inte människor
    och andra länder nånting-

  87. -för att hjälpa judarna i lägren?

  88. Inte bara judar,
    utan miljontals andra människor.

  89. Ni måste komma ihåg vad jag sagt
    i början av mitt anförande-

  90. -att det inte var bara judar-

  91. -även andra människor mördades.

  92. Det var en utomordentligt bra fråga.

  93. Varför inte andra människor,
    andra länder hjälpte till...

  94. Tyvärr är det passiviteten
    och likgiltigheten-

  95. -som är människans största fiende.

  96. Hitler hade aldrig lyckats
    komma till makten-

  97. -om det inte hade funnits
    så många passiva människor.

  98. Förstår ni ordet "passiv"?
    Människor som inte bryr sig om.

  99. Om två slåss och gör varann illa-

  100. -och den tredje står med armarna
    i kors och gör ingenting-

  101. -då är den tredje passiv.

  102. Tyvärr fanns det många passiva
    människor vid det tillfället.

  103. Det gjorde att Hitler
    lyckades komma till makten.

  104. Hur kändes det att se
    människor som dog?

  105. Det kändes hemskt.

  106. Det är fruktansvärt när man ser-

  107. -när man dödar, plågar
    eller torterar människor.

  108. Du var tretton år
    när andra världskriget började.

  109. Hann du få nån bar mitzva
    innan du blev tillfångatagen?

  110. Jättefin fråga.
    Den har jag aldrig fått.

  111. Jo, jag var nitton
    när kriget började.

  112. Bar mitzva blir man
    när man är tretton.

  113. Hade du nån tidsuppfattning
    när du var i lägret?

  114. Nej, det var också en bra fråga,
    det tror jag inte.

  115. Det hade vi inte, faktiskt.

  116. Vi hade varken radio eller tidning.

  117. Vi visste när det var söndag,
    för då var vi lediga.

  118. Ångrar du dig fortfarande
    för det med din pappa?

  119. Att du lät honom följa med dig
    på marschen?

  120. Det gör jag tyvärr ganska ofta.

  121. Jag besökte Auschwitz för fem år sen.

  122. Har du besökt det under senare år?

  123. Jag har varit tillbaka
    tre gånger med skolelever.

  124. Det var Skolverket
    som hade ett projekt-

  125. -bekostade ett projekt,
    och jag var projektledare.

  126. Jag fick välja en elev per skola-

  127. -men bara gymnasieelever-

  128. -och på den tiden fanns cirka
    trettio gymnasier i Stockholm.

  129. Jag valde en elev per skola,
    då blev det trettio elever-

  130. -plus några lärare.
    Det var alltså tre gånger.

  131. Men det blev för jobbigt.

  132. Jag undrar, under de fjorton
    hemska månader som du upplevde-

  133. -var det nån gång,
    som du kan minnas-

  134. -som du skrattade eller var glad?
    Vad var i så fall anledningen?

  135. Jättefin fråga.

  136. Nej, tyvärr. Det minns jag inte.

  137. Jag tror inte att jag-

  138. -kände mig glad nån gång
    under de fjorton månaderna.

  139. Tvärtom.

  140. Jag var ledsen, speciellt för att min
    pappa, som jag berättade i filmen-

  141. -han hade en skadad fot,
    kommer ni ihåg det?

  142. En skada från första världskriget.

  143. Jag fick hjälpa honom väldigt mycket,
    och trösta honom.

  144. Så det var bara jobbigt.
    Jag minns ingen...

  145. ...ingen dag när jag kunnat
    vara glad, eller...

  146. ...hade nån glädje.
    Det kommer jag inte ihåg.

  147. Hur kändes det när du såg ditt hus
    när du hade blivit frisläppt?

  148. Det kändes...

  149. Det var en mycket stark,
    negativ känsla.

  150. Jag kände att jag inte orkade
    stanna kvar-

  151. -utan jag sprang därifrån.

  152. -Ville du nån gång rymma?
    -Nej, jag tänkte inte tanken.

  153. Min pappa hade ont i foten.

  154. Det hade varit omöjligt
    att rymma med honom.

  155. Och lika otänkbart
    att rymma utan honom.

  156. De som försökte blev alltid tagna,
    tyvärr, och de blev hängda.

  157. Så jag tänkte inte ens tanken.

  158. -Fick du inga vänner i lägret?
    -Ja, vänner och vänner...

  159. Inte i den mening
    som ni betraktar vänskap.

  160. Jag var den enda
    som hade sin pappa där.

  161. Så jag hade fullt upp med det,
    det har jag redan sagt.

  162. Att trösta honom och hjälpa honom.

  163. Min vän, kan man säga,
    min enda vän, det var pappa.

  164. Men vi var inte elaka mot varann.

  165. Ni vet, när man är rädd hela tiden-

  166. -från det man blir väckt
    till dess man har somnat-

  167. -nät man är hungrig hela tiden,
    när man fryser när det är kallt-

  168. -då är man tvungen att tänka på
    sig själv. Förstår ni vad jag menar?

  169. Skulle inte ett världskrig uppstå
    även om man hjälpte Hitler-

  170. -genom att hatet fortfarande fanns?

  171. Det är en mycket svår fråga,
    det kan ingen svara på, tyvärr.

  172. Men jag tror att...

  173. Situationen hade blivit
    mycket bättre.

  174. Jag tror inte att nån annan-

  175. -som var ledare i Tyskland-

  176. -skulle ha gjort samma hemska saker
    som Hitler gjorde, jag tror inte det.

  177. Och det finns också en chans-

  178. -att andra världskriget inte hade
    ägt rum, om inte Hitler hade funnits.

  179. Två frågor från en elev och mig.

  180. Från Natalie,
    en av dem kastade bröd i tåget.

  181. Var det tillräckligt för alla?

  182. Nej, nej, nej.

  183. Det var några få som lyckades,
    men flera dog i det sambandet.

  184. Man trampade ihjäl varann, tyvärr.

  185. Och så allra sista frågan:
    Förutom din pappa, kanske-

  186. -var fick du kraft och styrka ifrån?

  187. En svår fråga, vad som gav mig kraft.

  188. När man hamnar i mycket svåra
    situationer i livet-

  189. -då är det inte den fysiska styrkan
    som är avgörande-

  190. -utan den psykiska styrkan.

  191. Fysisk styrka kan man få gratis
    om man bara tränar ordentligt.

  192. Man kan få muskler. Psykisk
    styrka får man genom kärlek.

  193. Jag fick mycket kärlek
    när jag växte upp.

  194. Det gav mig styrkan.

  195. Ni ska få titta på den här bilden.

  196. Läs inte texten, det ska jag göra.

  197. Ni ser en bebis,
    några månader gammal.

  198. Den övre bilden är inget märkvärdig,
    så ser de flesta ut i den åldern.

  199. Stora, oskyldiga ögon,
    dreglande.

  200. På den nedre -
    ni har väl sett Hitler på bild?

  201. Där har bebisen fått en hitlerfrisyr.

  202. Det ska symbolisera Hitler,
    och en hitlermustasch.

  203. Och texten hoppas jag
    att ni kommer ihåg.

  204. Speciellt när ni får egna barn.

  205. "Det vi ger barnen
    får vi igen när de tar över."

  206. Ger vi dem kärlek
    så får vi kärlek tillbaka.

  207. Tack ska ni ha.

  208. Tack så hemskt mycket.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Frågestund

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Elever ställer frågor till Emerich Roth efter att ha sett och hört om hans upplevelser från Förintelsen under andra världskriget. Inspelat 21 november 2011. Arrangör: Slättgårdsskolan

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget
Ämnesord:
Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judarnas historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i UR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut

Föreläsning och film

Emerich Roth överlevde nazisternas koncentrationsläger. Han berättar för skolelever om hatets och våldets grundorsaker och om hur man kan hjälpa unga människor som söker sig till hatiska och rasistiska grupperingar. Vi får också tillbakablickar från hans liv under andra världskriget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Emerich Roth - vägen ut

Frågestund

Elever ställer frågor till Emerich Roth efter att ha sett och hört om hans upplevelser från Förintelsen under andra världskriget.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Samernas tid - sydsamiska

Allianser i Sápmi

I arkeologiskt material finns spår som antyder nya idéer bland jägarfolken i norra Europa århundradena runt Kristus födelse. Den samiska kulturen med sin karakteristiska ornamentik, kåtans rumsindelning och nya sätt att begrava sina döda uppstår. Samerna blir tack vare sin fångstexpertis viktiga aktörer i vikingatidens handelsnätverk. Samiska pälsverk utgör motorn i den europeiska ekonomin.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ramp om historia

Irans religiösa revolution

Sedan revolutionen i Iran 1979 har hundratals kvinnor tvingats leva gömda i Sverige.