Titta

Svenska till varje pris

Svenska till varje pris

Om Svenska till varje pris

Vi följer åtta deltagare som ska lära sig svenska på åtta veckor. I ett slott på landet långt från den vanliga undervisningen i sfi, svenska för invandrare får de studiero. Till sin hjälp har de två motiverade lärare. Varje vecka kommer en gäst som utmanar eleverna att visa vad de lärt sig.

Till första programmet

Svenska till varje pris : Del 2Dela
  1. De kommer från förtryck och krig. De har
    lämnat sin familj och sitt land.

  2. Åtta deltagare har antagit utmaningen
    att lära sig svenska på åtta veckor.

  3. Långt
    från den vanliga undervisningen-

  4. -får de lugn och studiero.

  5. De har två mycket motiverade lärare-

  6. -som ägnar all sin tid
    åt att hjälpa dem med sitt nya språk.

  7. Nu ska vi förklara...

  8. För att komma in i det svenska samhället
    måste de lära sig språket.

  9. Det handlar om svenska
    till varje pris.

  10. Lärarna försöker kartlägga deltagarnas
    olika behov.

  11. Eleverna lär känna varandra.

  12. Temat för veckan är hörförståelse.

  13. Musik ska ge deltagarna
    känsla för språkets melodi.

  14. Deras första utmaning
    kommer från en känd artist.

  15. Bra att komma hit.
    Trevligt att lära sig mera.

  16. Det är ibland jobbigt också.

  17. Alla barn i Sverige måste gå i skola.

  18. -Alla barn?
    -Alla gamla också.

  19. Varför jag kom hit? Jag vill studera mer
    svenska och många saker.

  20. Jag kan inte berätta så mycket.

  21. Jag har bara lärt mig svenska
    i tre månader, riktigt lärt mig.

  22. Det tog lite tid för mig
    att veta många ord.

  23. Människor som kommer från Thailand kan
    inte säga R.

  24. Ja, jag måste "rära".

  25. -Lära.
    -Trött. Är du trött?

  26. Nej, jag är inte trött.

  27. -Men jag kan...
    -Rrrr...

  28. Kan du säga R?
    Du är ju duktig, du kan.

  29. Svenskan har speciella språkljud.

  30. Det märker vi på flera deltagare.

  31. -Finns inga R? Ah, därför.
    -Inte R.

  32. Hon hör säkert skillnad på R och L, men
    det blir svårt i egen produktion.

  33. Rrr, rrr, rrr. Jag måste träna.

  34. Jag måste lära och lyssna.

  35. Lyssna på mig!

  36. Jag tycker om ett ord i svenskan. Det är
    som i livet, man måste försöka.

  37. Rrr... Du måste...

  38. Jag är inte duktig, men jag försöker.

  39. Jag heter Pornthip. Jag kommer
    från Thailand och är 42 år.

  40. Jag träffade en kille när jag var arton
    och fick två barn.

  41. Sen träffade han en ny tjej.

  42. Jag fick jobb i Bangkok.

  43. Barnen fick bo hos mina föräldrar.
    Jag jobbade för att försörja dem.

  44. Jag jobbade i Bangkok i sexton år.

  45. Jag jobbade med elektronik.

  46. Jag jobbade tolv timmar om dagen.

  47. Det kunde gå månader
    utan att jag var ledig.

  48. Jag saknar mina barn.

  49. Ibland gråter jag,
    men inte så att nån ser.

  50. Det är sorgligt.

  51. Jag vill inte visa mig svag, men
    jag kan inte sluta tänka på familjen.

  52. De finns i hjärtat,
    jag kan inte göra nåt åt det.

  53. Jag blev uppsagd efter sexton år, men
    en kompis med salong gav mig jobb.

  54. Jag var där i två månader.

  55. Sen fick jag chansen att komma hit.

  56. Mitt liv hade varit så eländigt.

  57. Jag tänkte bara på jobb.

  58. Jag saknar Thailand,
    maten och familjen.

  59. Men jag måste jobba och försörja dem.
    Det ger mig kraft att fortsätta.

  60. Perfekt.

  61. Vi ska börja jobba med hörförståelse.

  62. Vi ska jobba med att förstå när vi
    pratar med andra och lyssna på musik.

  63. Oj, den ska vi ha. Nu har vi fem.

  64. Det betyder
    att man förstår det nån annan säger-

  65. -eller det man hör på tv och radio. Att
    man kan ta in budskapet.

  66. Hej igen, allihopa.
    Ni har haft en läxa.

  67. -Pornthip?
    -Jag tycker om.

  68. Jag tycker om
    att läsa och lyssna och skriva.

  69. -Hur var det att jobba med läxan?
    -Jag tycker om.

  70. -Var den lätt?
    -Ja.

  71. Deltagarna har fått i uppgift
    att hitta en låt-

  72. -och arbeta med texten.
    De ska öva på att lyssna och förstå.

  73. De ska även lyssna på uttal.

  74. Jag lever med mina minnen

  75. Jag lyssnade på...
    Hon heter Sara Varga.

  76. Jag tycker om henne.

  77. Spring för livet om det är dig kärt

  78. Jag jobbar med att läsa, skriva-

  79. -och lyssna på musik.

  80. Panetoz kommer in och vi skapar kaos
    Utmanar er alla till en afrobounce

  81. Baby, dansa, pausa

  82. Jag gillar inte svensk musik.

  83. Jag förstod två ord när jag lyssnade
    första gången: dansa och pausa.

  84. När jag lyssnar på svensk musik
    är det bra att den är snabb.

  85. Skiter i om du är tjock, smal
    fin eller ful

  86. Du ska dansa, pausa, dansa, pausa

  87. Det tar lång tid att lära.
    Det är svårt i början.

  88. Jag måste lära.

  89. Jag ska höra vinden andas

  90. Jag ska känna vågor slå

  91. -Vad är det?
    -Är det Adele?

  92. -Lyssnar ni mycket på musik?
    -Ja.

  93. Att använda musik är bra av flera skäl.
    Musik triggar igång nåt.

  94. Francisco, vad brukar du lyssna på?

  95. Jag gillar romantisk musik.
    När du är kär...

  96. -Vad betyder kär?
    -Att älska en person.

  97. Person eller kvinna?

  98. För mig, en kvinna.

  99. Om jag är kär måste jag lyssna
    på musik. Jag ska säga: "För dig."

  100. Den pedagogiska tanken bakom att använda
    musik är att trigga känslor.

  101. De flesta tycker
    att det är lustfyllt.

  102. Även andra tycker om övningar
    där musik är inkluderat.

  103. Den här veckan ligger fokus på
    att träna på att prata.

  104. Den muntliga delen är diskussioner.

  105. Det vi tycker att ni ska göra nu-

  106. -är att ni tre pratar,
    ni två och ni två.

  107. Jag och Jonas går runt och lyssnar.
    Okej? Ska vi försöka? Vi börjar nu.

  108. Samtals betydelse för hörförståelse-

  109. -är givetvis att man ska lyssna på och
    förstå det nån säger.

  110. Lugn och... Lugn musik, alltså låtar.

  111. Man ska låta varandra
    prata till punkt.

  112. Den sociala förmågan att samtala.

  113. Jag tycker om jättemycket.
    Det är fint på thailändska.

  114. I Sverige är det fint också.

  115. Jag tycker om lugn musik.
    Inte så som rap.

  116. Det är viktigt att lyssna på varandra
    eftersom vi är bra på olika saker.

  117. Man lär sig hela tiden av varandra.

  118. Om man lyssnar på vad nån annan kan
    tar man till sig det.

  119. Musik och dansa tycker jag om.

  120. Jag har känslor, vad heter det...

  121. Nu börjar vi lära känna deltagarna.

  122. Vi vet vem som behöver
    en extra klapp på axeln.

  123. Jag känner absolut en oro för att vi ska
    misslyckas. Det vore inte kul.

  124. Vi får hjälp av
    att lyssna på varandra.

  125. Om vi låter en person prata i taget och
    lyssnar så lär vi av varandra.

  126. Att hela tiden lyssna på varandra
    är jätteviktigt. Jätteviktigt.

  127. Vi ska fortsätta jobba med adjektiv. Vi
    gör det utomhus, som ni ser.

  128. Vi ska titta runt omkring oss-

  129. -och tillsammans bygga ord.

  130. Vi ska ha substantiv
    och lägga till ett adjektiv till det.

  131. -Vad är substantiv?
    -En sak.

  132. -Och vad är då ett adjektiv?
    -En lång man och en kort kvinna.

  133. Hörförståelsen kommer
    när man lyssnar på varandra-

  134. -och det blir ett aktivt lyssnande.

  135. Underbart, toppen. Vi går vidare.

  136. Absolut, absolut. Visst är det så.

  137. -Två...?
    -Grå stenar.

  138. Hör alla? Du skriver? Mycket bra.

  139. Grejen är att gå ut och röra på sig.

  140. Man kanske inte uppfattar att man
    har lektion. Det blir ett avbrott.

  141. Man kanske inte reflekterar över
    att man lär sig.

  142. Jag har sett, Pashtoon, att du
    har ett block med dig. Varför?

  143. Jag skriver,
    sen frågar jag en lärare-

  144. -eller hittar i lexikon.

  145. Underbart, jag blir jätteglad.

  146. Ta gärna med er papper och penna.

  147. Gör det till en vana varje gång ni hör
    ett nytt ord att skriva upp det.

  148. Mitt intryck efter de här lektionerna är
    att Pashtoon är väldigt blyg.

  149. Inte jättebra när man ska tala.
    Hon är blyg när hon ska säga något.

  150. Hon har även barn kvar i Pakistan
    som hon förstås saknar.

  151. Det upptar ju mycket av hennes tid.

  152. Det påverkar hennes studier,
    den här oron.

  153. -Qutaiba, vad heter den här vägen?
    -Romantisk väg?

  154. -Varför det?
    -Allé, kanske.

  155. Det är träd här och där.

  156. -Kanske en romantisk väg.
    -Varför romantisk?

  157. -Kolla på träden.
    -Är de romantiska?

  158. Jag tror. Vad tycker ni?

  159. Du är en romantisk kille, tror jag.

  160. På kvällen ska du ta med en tjej här.

  161. Vad bra med allé. Jättebra.

  162. Att lära sig ett nytt språk
    som vuxen person-

  163. -då är det inte bara svårt med orden,
    det är även vokalerna.

  164. Hur ska man säga? Har man två
    konsonanter efter den vokalen?

  165. Det är väldigt tufft, faktiskt.

  166. -Sommarskor.
    -Vad har de för färg?

  167. Färg... Jag har ett par skor.

  168. Jag har fitta skor.

  169. Fitta skor... Eller fitta?

  170. V! V!

  171. -Vita.
    -Fitta skor.

  172. -Inte den andra.
    -Vita skor.

  173. Det är typiskt för alla från Somalia.

  174. När han ska säga V
    säger han F i stället.

  175. I mitt land, som i de flesta länder,
    säger man inte "hurra", utan "hora".

  176. Och då ska man också förklara...

  177. Det går inte om en kvinna fyller år att
    ropa "Hora! Hora! Hora!"

  178. Förklara för honom vad det betyder.

  179. -Du vet inte?
    -Nej.

  180. -Det betyder en annan sak.
    -Vilken?

  181. -Berätta!
    -Jag ska förklara i morgon.

  182. Nu ska vi förklara.

  183. Vad har en kvinna?

  184. En kvinna har en sak,
    en man har en sak.

  185. -Förstår du?
    -Nej.

  186. -Vad gör man med den?
    -En tjej?

  187. Man kan kissa. Kissa.

  188. -Hej!
    -Hej, kom in! Ställ er här runt.

  189. -Jag tänkte presentera maten för er.
    -Vi är hungriga.

  190. I dag ska vi äta italienskt.

  191. I dag har vi lektion under lunchtid.

  192. Andreas, vår kock,
    får berätta vad han gjorde för mat.

  193. Vi börjar med det mest italienska:
    En pasta. Jag har gjort spagetti.

  194. Det är bland det godaste som finns.

  195. Till det, en krämig köttfärssås
    där hela tomater har fått koka ner.

  196. Där har ni parmesanost och en sallad.

  197. Nu tänkte jag att det skulle vara
    jättekul om ni presenterade det här-

  198. -på samma sätt som jag gjorde.
    - Du får börja.

  199. Då får du komma in här och vara kock.

  200. Genom det får vi hörförståelse.

  201. -Jag glömde namnet på den.
    -Köttfärssås.

  202. Vi har återberättande
    och vi får det muntliga.

  203. Sås? Spagetti...bitterbetterien?

  204. Italiensk spagetti, ja.

  205. Jag har inte så lätt att prata
    om olika länder. Det var roligt.

  206. Det är roligt att höra.
    Jag lär mig samtidigt.

  207. Jag lär mig, men ibland blir det fel.

  208. I Thailand har vi den också,
    men inte samma...

  209. Alla skrattar, jag vet. Det är svårt att
    komma från Thailand till Sverige.

  210. Vi bara inte... rrrr.

  211. -Tack så mycket.
    -Nästa!

  212. Allt är svårt.
    Jag är inte duktig, men jag försöker.

  213. Jag gillar det ordet.

  214. Jag har använt det ordet hela livet.

  215. -Vilken storlek var det?
    -32.

  216. Den blir kanske lite tajt. Tyvärr.

  217. Jag lär mig ord genom att lyssna-

  218. -på folk härifrån på bussen eller tåget.

  219. Jag memorerar, sen säger jag rätt
    eller fel. Ofta skrattar folk åt mig.

  220. Vi är strax vid veckans utmaning.
    Men hur har den här veckan varit?

  221. Pornthip?

  222. Under veckan
    har jag träffat många kompisar.

  223. Vi har roligt tillsammans och lär oss
    tillsammans. Många olika delar.

  224. -Francis, har du lärt dig nåt?
    -Det var jättebra.

  225. Till exempel när vi promenerade.
    Vi gjorde många spännande saker.

  226. Härligt.

  227. Abdulaahi,
    vad har du för färg på dina skor?

  228. -Mina skor?
    -Du har dem på dig nu.

  229. -De är vita.
    -Vita? Okej. Bra.

  230. Vi har kommit till veckans uppdrag.

  231. I arbetet med den här uppgiften
    ska vi få hjälp av en välkänd artist.

  232. Jag heter Anne-Lie Rydé
    och är sångerska.

  233. Jag har själv tänkt tanken, att om jag
    måste invandra i ett annat land-

  234. -hade det absolut viktigaste varit
    att få lära sig språket i det landet.

  235. -Välkommen, Anne-Lie Rydé.
    -Tack så mycket. - Hej.

  236. Vad är uppdraget?

  237. Tillsammans med mig ska ni
    sjunga en känd svensk låt-

  238. -som jag har gjort många gånger.
    Är ni redo?

  239. -Ja.
    -"Ja!" ska ni säga.

  240. När vi jobbar ska vi träna på melodi. Vi
    ska träna på betoning.

  241. I texten kommer allt vävas samman.
    Ni ska få jobba två och två.

  242. Jag och Anne-Lie
    kommer att lyssna och hjälpa er.

  243. Kom ihåg: Anne-Lie kan sjunga,
    inte jag.

  244. -Det vet vi inte.
    -Vi får se.

  245. Anne-Lie går runt och lyssnar-

  246. -och hjälper dem med uttal,
    betoning och melodi.

  247. Bra. Då sätter vi i gång.

  248. Han går som en karl
    han ser ut som en karl

  249. Med en kropp som en karl

  250. Med en styrka som en karl har

  251. För jag vet ju vad den karl'n har

  252. Fy fan.

  253. Jag ska ge allt vad jag har

  254. Till denna underbara karl

  255. Jag kan inte sjunga.
    Jag har ingen röst.

  256. Daniela är lite skraj för att sjunga.
    Det handlade inte om språket.

  257. Hon tycker inte att hon har nån röst.
    Jag tycker att alla kan sjunga.

  258. Du kan ju. "Det går inte." Jo, det går!
    Samma sak, en gång till.

  259. Hon kan!

  260. Francisco går till och med upp
    på falsettonerna, det är modigt.

  261. Och han rör sig som en karl ska

  262. Bra!

  263. Hos Pornthip och Qutaiba är det rock.

  264. Då sjunger ni alltså:
    Visst kan han som en karl

  265. Högljutt, underbart.
    Helt orädda är de.

  266. Med en styrka som en karl har

  267. Yeah! Här har vi ju rocken.

  268. Här har vi rock'n'roll. Härligt!

  269. Övningen gick bra.

  270. Det som är positivt är
    att de släppte loss.

  271. Modet att våga sjunga är jätteviktigt
    att ta med sig för att våga prata.

  272. Kanon.

  273. Alla har kanske inte det modet,
    men det blev lite islossning.

  274. Så ja!

  275. Jag tycker om att sjunga. Svenska,
    thailändska, engelska, det är roligt.

  276. Ja, jag ska ge allt vad jag har

  277. Till denna underbara karl
    Så han blir min

  278. för hela livet

  279. Bravo, Carole!

  280. -Jag är hungrig.
    -Varsågod.

  281. Vår prinsessa Daniela,
    du var fem minuter sen.

  282. Jag målade naglarna.

  283. Okej.

  284. Kan jag få ett papper?

  285. Papper...

  286. Vad handlar den här om?

  287. Jag gjorde det inte intressant,
    så som lärare känner man sig usel.

  288. -Jag förstår inte.
    -Man får göra nästa lektion bättre.

  289. Det går inte bra.

  290. Textning: Sofia Sundqvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Del 2

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är andra veckan på slottet och lärarna försöker kartlägga deltagarnas olika behov. Eleverna har fullt upp med att lära känna varandra. Tempot är högt och temat är hörförståelse. Deltagarnas utmaning kommer från Anneli Rydé, som med musik ska ge eleverna en känsla för språkmelodin. Pornthip från Thailand kämpar med rätt uttal. Del 2 av 8.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Svenska till varje pris

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 1

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Deltagarna anländer till slottet och träffar lärarna Jonas och Jozefina. Nu ska all vaken tid användas till att hjälpa deltagarna att klara slutprovet i sfi, svenska för invandrare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 2

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Lärarna försöker kartlägga deltagarnas olika behov och eleverna har fullt upp med att lära känna varandra. Tempot är högt och veckans tema är hörförståelse. Med musikens hjälp ska artisten Anne-Lie Rydé ge eleverna en känsla för språkmelodin.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 3

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Deltagarna är tillbaka på slottet efter helgen och veckans tema är läsförståelse. Författaren Theodor Kallifatides levererar en utmaning: De ska berätta sin historia. Abdulaahi berättar hur han tvingades fly hemlandet Somalia till fots.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 4

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Veckans tema är samtal eller muntlig interaktion som det står i läroplanen. För att träna på detta åker eleverna till Vaxholm för att söka jobb. Slottskocken Andreas Lindell serverar en riktig utmaning. Deltagarna ska lära sig laga ett delikat svenskt smörgåsbord!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 5

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Nu har halva tiden gått och flera av deltagarna ligger efter. Veckans tema är muntlig produktion, med andra ord att prata. Artisterna Rennie Mirro och Karl Dyall utmanar eleverna att vara modiga.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 6

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Det är tydligt att några av eleverna kan få svårt att klara slutprovet. Veckans utmaning handlar om att skriva en insändare tillsammans med en fullfjädrad proffsdebattör - Gudrun Schyman. Carol får reda på att hennes pappa blivit sjuk.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 7

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Snart dags för Nationella provet och näst sista veckan på slottet. Eleverna kämpar med språket. Veckans tema handlar om att möta en ny kultur. Vilka oskrivna regler finns det? Komikern Zinat Pirzadeh utmanar eleverna att berätta en rolig anekdot, om hur det kan vara att möta en ny kultur.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 8

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Sista veckan på slottet. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Svenska till varje pris

Del 8

Del 8 av 8. Sista veckan på slottet. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Yrkesutbildning med språkstöd

På yrkesutbildningen i Stenungsund kan SFI-elever söka till olika utbildningar som erbjuder språkstöd. Utbildningarna genomförs i tätt samarbete med olika branscher och målet är att eleverna dels ska bli bättre på svenska men också få ett yrke. Vi träffar svenskläraren Maria Jakobsson och några av hennes elever som läser till busschaufför och fordonstekniker. De berättar om vad för olika slags kurser som finns på skolan och vad språkstöd egentligen innebär.