Titta

Svenska till varje pris

Svenska till varje pris

Om Svenska till varje pris

Vi följer åtta deltagare som ska lära sig svenska på åtta veckor. I ett slott på landet långt från den vanliga undervisningen i sfi, svenska för invandrare får de studiero. Till sin hjälp har de två motiverade lärare. Varje vecka kommer en gäst som utmanar eleverna att visa vad de lärt sig.

Till första programmet

Svenska till varje pris : Del 3Dela
  1. De kommer från förtryck och krig.

  2. De har lämnat sin familj
    och sitt land bakom sig.

  3. Åtta deltagare
    har antagit utmaningen-

  4. -att lära sig svenska på åtta veckor.

  5. Långt borta från den vanliga
    undervisningen i svenska-

  6. -i ett slott på landet
    får de lugn och ro.

  7. Till sin hjälp
    har de två motiverade lärare-

  8. -som ägnar all tid
    åt att hjälpa dem med sitt nya språk.

  9. Nu ska vi förklara.

  10. För att komma in i det svenska samhället
    måste de lära sig språket.

  11. Det handlar om svenska
    till varje pris.

  12. Det är tredje veckan på slottet.
    Deltagarna är tillbaka efter helgen.

  13. Veckans fokus är läsförståelse.

  14. En känd författare dyker upp för att ge
    deltagarna en riktig utmaning.

  15. Hallå!

  16. Jag har studerat mycket hemma.

  17. Jag måste lära mig svenska.

  18. När man lever i Sverige
    måste man lära sig svenska.

  19. Qutaiba, kan du hämta lite socker?

  20. Hej, och välkomna tillbaka.

  21. Ni hade ju med er en hemläxa.
    Hur har det gått?

  22. Det har gått bra,
    men det var lite svårt.

  23. En läxa med tekniska hjälpmedel
    är det finaste man kan ge dem.

  24. Att lära sig är jättesvårt,
    men när du lär dig tänker du:

  25. "Wow! Vad enkelt. Vad fantastisk hjälp
    jag får att lära mig språket."

  26. Jag tycker att det var lätt.

  27. Vi har fått läxa på surfplattan-

  28. -och vi måste göra många saker där.

  29. Till exempel en blogg
    där jag måste skriva om mig.

  30. Bloggen är mycket bra för mig,
    för där finns översättning.

  31. Jag hade skrivit en komplimang.

  32. Det är min personlighet.

  33. När jag ser en tjej, till exempel på
    gatan, ger jag henne en komplimang.

  34. De andra skriver lite konstigt,
    till exempel "Jag äter nu."

  35. Det funkar inte.
    Jag ville skriva en komplimang-

  36. -så att nån en dag ska säga:
    "Wow, vad bra!"

  37. Den här ipaden... Jag sa: "Jag gör det
    inte, jag förstår inte den."

  38. Några är ovana vid
    att jobba med läsplatta.

  39. Om man är ovan blir det givetvis svårare
    att klara den-

  40. -och hitta arbetsuppgifterna.

  41. Min son förstod. Han lärde mig lite.

  42. Vi ska hjälpa dig. Men ville du lära
    dig, eller struntade du i det?

  43. -Nej. Jag tycker om den.
    -Jättebra.

  44. Mina tekniska kunskaper
    är begränsade.

  45. Jag vill arbeta mer med tekniken,
    som jag nu kan bli bättre på.

  46. Jag behöver utveckla det.

  47. Vi ska jobba den här veckan-

  48. -med att försöka tänka på
    några personer-

  49. -som har invandrarbakgrund eller är
    invandrare själva, som bor i Sverige-

  50. -och som har lyckats med sina mål.

  51. I dag ska vi ha läsförståelse
    - "Berätta din historia."

  52. Vi ska ha en författare som gäst.

  53. I dag ska vi försöka förbereda våra
    deltagare på vad man ska tänka på.

  54. "När jag var i mitt land,
    vad gjorde jag då?"

  55. Målet är att vi själva
    ska försöka berätta vår historia.

  56. Vad har vi gjort,
    och vad ska vi göra i Sverige?

  57. Vad vill vi göra här för att lyckas? Vi
    kommer alla att göra det!

  58. Deltagarna har fått jobba med
    en text av Theodor Kallifatides.

  59. Det är en berättelse
    om hans första tid i Sverige.

  60. Jag tycker det är fantastiskt bra.

  61. Han är författare.
    När han kom hit till Sverige-

  62. -tog det bara fyra år,
    och sen började han skriva böcker.

  63. Känner ni nån som har invandrar-
    bakgrund, eller är invandrare-

  64. -som är känd i Sverige-

  65. -som gör nåt som får alla att säga "Wow,
    titta"?

  66. Det finns en kille
    som spelar fotboll, till exempel.

  67. -Zlatan.
    -Precis, Zlatan.

  68. -Zlatan Ibrahimovic.
    -Oj, oj, oj.

  69. Han spelar fotboll.
    Han är mycket känd.

  70. Eftersom temat är läsförståelse tycker
    jag att vi ska göra så-

  71. -att man läser kortfattat
    om olika kända personer.

  72. Ni jobbar tillsammans. Ni har Zlatan. Ni
    läser informationen på lappen-

  73. -och sen får ni berätta om honom
    för en annan grupp.

  74. Meningen är att visa människor
    som har lyckats här i Sverige.

  75. Varsågoda, kom och sätt er.

  76. Ni jobbade ju länge i går...

  77. Syftet med att arbeta med
    sin historia-

  78. -är ju att det är en historia
    man är förtrogen med.

  79. -"Hur"?
    -H-u-r.

  80. De ska få jobba med en berättelse-

  81. -som de förhoppningsvis är glada
    i att få berätta: Sitt livs historia.

  82. Alla kanske inte har fått möjlighet att
    prata om det förut, heller.

  83. Vi ska skriva om vår historia.

  84. Jag ska förstå de andras historier,
    som Fransiscos eller Caroles-

  85. -och de kan förstå min historia.

  86. Det är jättebra. Jag gillar att få veta
    mer om deras historia.

  87. Vad har du skrivit? Får jag läsa?

  88. Alla språk är svåra. Men när
    man använder den här tekniken...

  89. ...kan man lära sig snabbt.

  90. Abdulaahi jobbar väldigt duktigt
    och är också omtänksam och hjälpsam.

  91. Den är imperfekt, inte supinum.

  92. Han har två eller tre syskon kvar i
    Somalia. Han hoppas de kan komma hit.

  93. Prova så här.

  94. Jag gillar Abdulaahi.
    Vi kommer att bli bästa kompisar.

  95. Jag vill dela
    många stunder med honom-

  96. -och följa honom.

  97. Jag kan hjälpa dig.

  98. Jättebra!

  99. Jag heter Abdulaahi. Jag kommer
    från Somalia. Jag är 22 år.

  100. Jag kom till Sverige
    för att det är problem i mitt land.

  101. Jag letar efter trygghet och jobb.

  102. Sista gången jag såg min mamma
    var för tio år sen.

  103. Mamma var affärskvinna. Hon dödades av
    en förlupen kula på bussen.

  104. Jag vill helst av allt
    leva med min mamma.

  105. Det var ett okänt gäng
    som torterade och dödade min pappa.

  106. De hotade att döda mig också.

  107. De ringde mig och sa:

  108. "Om du inte kommer till oss
    i morgon den här tiden"-

  109. -"följer du i din pappas spår."
    Den natten flydde jag.

  110. Jag vill inte berätta om mina föräldrar-

  111. -eftersom det är känsligt.

  112. Jag kämpade hårt för att komma hit.

  113. Somalia ligger långt härifrån.

  114. Det är långt.
    Sju eller åtta månader...

  115. ...tar resan.

  116. Jag reste landvägen. Ofta med buss, men
    ibland gick vi i tio timmar.

  117. Migrationsverket var inte nöjda.
    Jag fick avslag på min ansökan.

  118. Så jag levde två år i Sverige-

  119. -utan att få hjälp från kommunen.
    Men jag klarade mig själv.

  120. Om jag hade fått uppehållstillstånd
    i början-

  121. -skulle jag kunna klara mig,
    göra mycket, och jobba nu.

  122. Man kan inte utbilda sig
    om man inte har uppehållstillstånd.

  123. De tillåter inte det.

  124. Jag gjorde en ny ansökan
    och andra gången fick jag stanna.

  125. Nu känner jag mig lycklig över att jag
    kan dela mitt liv med svenskarna.

  126. Okej, kära vänner. Vi håller ju på och
    jobbar med läsförståelse.

  127. Hur kan man jobba med läsförståelse. Vad
    gör ni?

  128. -Tränar på att läsa.
    -Här är nånting som är lätt att läsa.

  129. Det är jättebra att ta tillfället
    i akt när man hittar tidningar.

  130. Vi pratar om läsvanor för att visa att
    läsning inte bara är böcker.

  131. Andra former av läsning
    är också språkutvecklande.

  132. Vad står det här? Vad handlar det om?

  133. "Köld...chock...i vinter..."

  134. "Så drabbas du, karta."

  135. -Köldchock.
    -I vinter.

  136. Köld. Vad är köld för nånting?

  137. Löpsedlarna är väldigt svåra.
    Det är mycket mellan raderna.

  138. Det är när det är kallt. Kyla. Köld.

  139. Vad är en chock?

  140. Reaktionerna var ganska ljumma.

  141. Det var inte en jättebra lektion.

  142. Jag lyckades inte
    göra det intressant.

  143. Jag förstår deltagarna.
    Löpsedlarna var svåra.

  144. "Jimmy Nordins egna ord
    timmarna före fyllekollapsen..."

  145. Som lärare känner man sig jätteusel.

  146. Man får se till
    att nästa lektion blir bättre.

  147. -Tröja.
    -Tröja.

  148. Det är jättebra att alla kom i tid,
    utom...

  149. Daniela var fem minuter sen.
    Vad hände?

  150. -Jag målade naglarna.
    -Vad gjorde du?!

  151. Okej...ska man göra det
    på morgonen klockan åtta?

  152. Och så ska man hinna till skolan
    med röda naglar...?

  153. Du ska alltid vara fin.
    Det är viktigt för en kvinna.

  154. Men försök komma i tid i alla fall.

  155. Ni har fått i uppgift
    att läsa om Theodor.

  156. Hans berättelse. Kommer ni ihåg den?

  157. Vi är jättenöjda med texten
    vi använder nu.

  158. En historia som Kallifatides
    har valt att berätta.

  159. Den kommer nog att vara nyttig.

  160. -Theodor skriver böcker på svenska.
    -Han är författare.

  161. Jag läste hans historia i går.

  162. När han hade bott i Sverige i tre år-

  163. -skrev han en bok.

  164. Det finns också människor
    som bott här i 10, 15 år-

  165. -och inte kan skriva.

  166. Han är...den bästa människan,
    jag tror det.

  167. Och då tänkte vi också
    att ni ska läsa en bok i hemläxa.

  168. De ska försöka läsa
    "Glasets hemlighet".

  169. Det är en bra bok
    på lättläst svenska.

  170. När de är klara ska de försöka
    skriva en kort recension.

  171. Och sen ska de redovisa muntligt inför
    hela klassen.

  172. Man kan lära sig mera svenska
    när man läser en bok.

  173. Hela dagen lär man sig nya ord.
    Man lär sig nya ord av det.

  174. Jag vill gärna börja läsa den nu.

  175. -Tack så mycket.
    -Jättebra jobbat.

  176. Abdulaahi, kan du stanna med mig
    en liten stund?

  177. -Vi ska försöka träna på V och...
    -V.

  178. -Skillnaden mellan "vita" och...
    -Den andra...

  179. Just det. Vi ska träna på det, så att
    det blir rätt när man säger det.

  180. Abdulaahi, jag tycker att
    du pratar jättebra.

  181. Du är väldigt duktig på tempus.

  182. Abdulaahi kommer från Somalia.

  183. Det är typiskt för honom-

  184. -att när han ska säga V
    säger han F i stället.

  185. Vi har bara F.
    Därför glömmer jag att säga V.

  186. Sen har de "bil" och "pil". B och P.
    Det har de också väldigt svårt med.

  187. -Säg det!
    -"Fille".

  188. -V!
    -"Ville".

  189. Han ska "veta", han ska "visa"...

  190. Jag vet att "fisa mig" inte är rätt.

  191. Vad betyder det?

  192. Han ska inte använda F i stället,
    för det blir lite konstigt.

  193. -V.
    -V.

  194. När du är hemma,
    eller var som helst...

  195. ...ska du hålla ett papper så här
    framför munnen.

  196. När du säger "P" ska du tänka på
    P och ett litet, litet h.

  197. "P" som exploderar.
    Då måste papperet röra på sig.

  198. Kan jag få ett...papper? Papper...

  199. Han har inte svårt med nåt annat.
    Han är väldigt duktig-

  200. -på meningar och tempus.

  201. Det blir flyt,
    fast det blir flyt på fel sätt.

  202. Det är det som vi måste jobba med.

  203. Om man lär sig språket får man en nyckel
    som kan öppna alla dörrar.

  204. SFI är jättebra. Men ibland går eleverna
    till jobb eller praktik.

  205. Ibland är det fullt i klassen, ibland
    tomt. Läraren säger vad som helst.

  206. I klassrummet är det drygt 20 personer,
    men bara en lärare.

  207. I framtiden vill jag arbeta hårt
    och försörja mig.

  208. Och sen skaffa en egen familj.

  209. Leta efter jobb
    och leva som en vanlig svensk.

  210. Somalia är ett jättebra land,
    det är alltid fint väder.

  211. Om det skulle vara fred i Somalia skulle
    många olika folk komma dit.

  212. Nu hoppas jag att det blir
    fred i Somalia igen.

  213. Jag heter Theodor Kallifatides
    och är född i Grekland.

  214. Jag har bott i Sverige i femtio år nu
    och jag skriver böcker.

  215. Det som intresserar mig
    är att förstå-

  216. -i vilken grad de här
    unga människorna är intresserade-

  217. -av att lära sig språket.

  218. Är de öppna, eller är det inte det?
    Det är så jag tänker i första hand.

  219. "När jag var liten trodde jag
    att jag skulle dö före min mor"-

  220. -"i enlighet med principen
    att trädet överlever sin frukt."

  221. "Med tiden insåg jag den rätta,
    eller den naturliga ordningen"-

  222. -"varpå jag fick ett nytt problem."

  223. "Hur skulle jag kunna tillfoga henne en
    sådan smärta som min död?"

  224. "Denna insikt tvingade mig
    till försiktighet även som barn."

  225. -Hej.
    -Hjärtligt välkommen.

  226. Varsågod och sitt.

  227. Jag ska inte göra det här svårare
    än det behöver vara-

  228. -men naturligtvis är jag intresserad av
    allas historia här.

  229. Det finns en sak som jag skulle vilja
    att ni skrev nånting om.

  230. Det starkaste ni minns
    från era länder.

  231. När ni blundar på nätterna,
    vad tänker ni på?

  232. Vad får er att känna att...

  233. "Hur länge jag än lever i ett annat land
    glömmer jag aldrig det här."

  234. Ett sånt starkt minne vill jag
    att ni försöker berätta på svenska.

  235. Har ni några frågor?

  236. -Tänker du ofta på ditt hemland?
    -Varje dag, flera gånger om dagen.

  237. Jag vill svära på grekiska, för svenskan
    har inte så många svordomar.

  238. "Fan" räcker inte.

  239. Men på grekiska
    har vi massor med svordomar.

  240. Jag tycker det är väldigt roligt-

  241. -om ni försöker göra
    den här lilla uppgiften nu.

  242. Vi träffas igen om nån halvtimme
    och ser vad ni har åstadkommit.

  243. Deltagarna kommer att lära sig-

  244. -att de har en historia
    som är värd att berätta.

  245. Att de får använda
    en egen erfarenhet-

  246. -tror jag är jätteviktigt
    för deras språk.

  247. Att skriva på beställning är inte ens
    lätt för professionella författare.

  248. -Hur går det?
    -Äh, jag har börjat...

  249. -Hej, Carole. Hur går det?
    -Jättebra.

  250. Det är svårt att bara sätta sig
    och få fantasin och hjärtat med.

  251. Det är en besvärlig situation
    jag har försatt eleverna i.

  252. -Hej, hur går det?
    -Det går bra.

  253. Det är en jätteintressant person.

  254. När han kom till Sverige-

  255. -tänkte folk
    att han inte kan skriva en bok.

  256. Men nu är han författare.

  257. Jag tror att
    om du vill göra saker kan du det.

  258. -Hej igen. Har ni jobbat hårt?
    -Ja.

  259. Vad fint. Det ska bli kul att höra vad
    ni har skrivit.

  260. Får jag be Wajiha
    läsa sin berättelse?

  261. Okej.

  262. "När jag tänker på min barndom"-

  263. -"minns jag när min familj flyttade från
    Afghanistan till Iran."

  264. Jag skulle få ett jättebra liv där,
    få gå i skolan och ha leksaker-

  265. -men jag fick inget av det.

  266. När jag blir påmind om det-

  267. -tänker jag att jag går tillbaka
    till den tiden som var.

  268. "När jag kom till Sverige
    var jag analfabet."

  269. "Jag började i skolan här i Sverige."

  270. "Jag kommer aldrig att glömma detta."

  271. Tack ska du ha. Tack, det var fint.

  272. Nå, min unge Abdulaahi.
    Vad har du skrivit?

  273. Jag har skrivit en historia
    om mitt liv.

  274. "Jag känner saknad
    när jag tänker på mina föräldrar."

  275. "Jag önskar att de levde än."

  276. "Men tyvärr dog de. Jag älskade
    mina föräldrar så mycket."

  277. "Speciellt min mamma."

  278. "Jag gråter, för hon var
    en viktig person i mitt liv."

  279. "Jag kan inte glömma min mamma."

  280. "Hon bor i mitt hjärta."

  281. "Mina systrar, jag har bara dem."

  282. "Men de lever kvar i Somalia."

  283. "Jag vill verkligen ha
    mina systrar här."

  284. "Hela dagen och hela natten
    saknar jag dem."

  285. "Jag känner mig ensam här."

  286. Jag kommer ännu ihåg mina föräldrar.
    Jag saknar dem.

  287. Det är svårt att berätta.
    Det är svårt.

  288. En person kan inte glömma
    sina föräldrar.

  289. Jag tycker att det var
    väldigt gripande.

  290. Att komma till ett nytt land,
    lära sig ett nytt språk-

  291. -och ändå ha kraft nog att skriva
    de där sakerna på kort tid.

  292. Jag är mäkta gripen av det.

  293. -Var det svårt att skriva det här?
    -Nej.

  294. -Tycker ni att svenskan är vacker?
    -Ja.

  295. Vad bra. Då kommer ni att lära er. Det
    är grundförutsättningen.

  296. Tack för att jag
    fick lyssna på era berättelser-

  297. -och lycka till framöver.

  298. Lycka till!

  299. -Jag heter Francisco.
    -Andreas.

  300. "Jag vill inte"...
    Ska vi tänka så, eller vad tycker du?

  301. Det är inte obligatoriskt.
    Jag vill inte, jag kan inte göra det.

  302. Det går inte om hon ska göra så.

  303. Textning: Nina Brander Källman
    www.broadcasttext.com

  304. Översättning:
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Del 3

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Deltagarna är tillbaka på slottet efter helgen och veckans tema är läsförståelse. Författaren Theodor Kallifatides ger deltagarna en riktig utmaning; De ska berätta sin historia. Abdulaahi berättar hur han tvingades fly hemlandet Somalia till fots. Läraren Jonas misslyckas med en lektion. Del 3 av 8.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Svenska till varje pris

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 1

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Deltagarna anländer till slottet och träffar lärarna Jonas och Jozefina. Nu ska all vaken tid användas till att hjälpa deltagarna att klara slutprovet i sfi, svenska för invandrare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 2

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Lärarna försöker kartlägga deltagarnas olika behov och eleverna har fullt upp med att lära känna varandra. Tempot är högt och veckans tema är hörförståelse. Med musikens hjälp ska artisten Anne-Lie Rydé ge eleverna en känsla för språkmelodin.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 3

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Deltagarna är tillbaka på slottet efter helgen och veckans tema är läsförståelse. Författaren Theodor Kallifatides levererar en utmaning: De ska berätta sin historia. Abdulaahi berättar hur han tvingades fly hemlandet Somalia till fots.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 4

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Veckans tema är samtal eller muntlig interaktion som det står i läroplanen. För att träna på detta åker eleverna till Vaxholm för att söka jobb. Slottskocken Andreas Lindell serverar en riktig utmaning. Deltagarna ska lära sig laga ett delikat svenskt smörgåsbord!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 5

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Nu har halva tiden gått och flera av deltagarna ligger efter. Veckans tema är muntlig produktion, med andra ord att prata. Artisterna Rennie Mirro och Karl Dyall utmanar eleverna att vara modiga.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 6

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Det är tydligt att några av eleverna kan få svårt att klara slutprovet. Veckans utmaning handlar om att skriva en insändare tillsammans med en fullfjädrad proffsdebattör - Gudrun Schyman. Carol får reda på att hennes pappa blivit sjuk.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 7

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Snart dags för Nationella provet och näst sista veckan på slottet. Eleverna kämpar med språket. Veckans tema handlar om att möta en ny kultur. Vilka oskrivna regler finns det? Komikern Zinat Pirzadeh utmanar eleverna att berätta en rolig anekdot, om hur det kan vara att möta en ny kultur.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 8

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Sista veckan på slottet. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Svenska till varje pris

Del 1

Del 1 av 8. Deltagarna anländer till slottet och träffar lärarna Jonas och Jozefina. Nu ska all vaken tid användas till att hjälpa deltagarna att klara slutprovet i sfi, svenska för invandrare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Tre pedagoger - om nyanlända och svenska språket

Hur hjälper man bäst elever som är nya i Sverige att komma in i svenska språket? Vi hör tre lärare ur tidigare program som alla möter den utmaningen i sin vardag. Medverkar gör Lotta Ahlström, lärare i svenska som andraspråk och SO för en förberedelseklass på Bagarmossens skola i Stockholm, Helena von Malortie, textil- och bildlärare på mottagningsskolan Mosaik i Malmö och Camilla Edvall som undervisar i svenska som andraspråk på Nivrenaskolan i Kvissleby.