Titta

Svenska till varje pris

Svenska till varje pris

Om Svenska till varje pris

Vi följer åtta deltagare som ska lära sig svenska på åtta veckor. I ett slott på landet långt från den vanliga undervisningen i sfi, svenska för invandrare får de studiero. Till sin hjälp har de två motiverade lärare. Varje vecka kommer en gäst som utmanar eleverna att visa vad de lärt sig.

Till första programmet

Svenska till varje pris : Del 5Dela
  1. De kommer från förtryck och krig.

  2. De har lämnat sin familj
    och sitt land.

  3. Åtta deltagare har antagit utmaningen
    att lära sig svenska på åtta veckor.

  4. Långt ifrån vanlig undervisning
    i svenska för invandrare-

  5. -i ett slott på landet,
    får de studiero.

  6. Till hjälp
    har de två motiverade lärare-

  7. -som ägnar dygnets alla vakna timmar
    åt att med alla medel hjälpa dem.

  8. Nu ska vi förklara.

  9. För att komma in i det svenska
    samhället måste de lära sig språket.

  10. Det handlar om svenska
    till varje pris.

  11. Femte veckan. Halva tiden har gått.

  12. När deltagarna nu återvänder, har de
    fortfarande mycket kvar att lära sig.

  13. Teman för veckan är mod och muntlig
    produktion, eller att prata.

  14. -Kan du hjälpa mig?
    -Absolut inte.

  15. Utmaningen den här veckan
    kommer verkligen att kräva mod.

  16. Det känns mycket bra-

  17. -att vara här igen.

  18. Nej, den är...

  19. Eftersom jag saknar mina kompisar-

  20. -och lärarna Jozefina och Jonas.

  21. Vad heter de? Gardin.
    Har du det på rummet?

  22. -Dra för dem, bara.
    -De räcker inte.

  23. När jag kom hit den första dagen-

  24. -och tills i dag, har jag lärt mig
    mycket. Många nya ord.

  25. Nya verb. Nya adjektiv. Nya adverb.

  26. -Jaha...
    -Den räcker inte.

  27. Nej, men titta...
    Vad är det här för nåt?

  28. Det känns bra-

  29. -därför att vi...

  30. ...träffar kompisar och lärare-

  31. -och vi pratar alltid svenska.

  32. Därför känns det bra.

  33. Hallå, vi ska vara där klockan tio.

  34. -Vi ska vara här, inte där.
    -Nej, kom.

  35. Att vara här med klasskamraterna
    är roligt.

  36. Vi tränar språket,
    och det är jätteroligt.

  37. Därför vill vi gärna komma hit.

  38. Jag vill klippa.
    Du måste lita på mig.

  39. Om du inte litar på mig
    känns det inte bra, eller hur?

  40. -Måndag.
    -Det är måndag. Vad är det för tema?

  41. -Mod, muntlig produktion.
    -Okej.

  42. Lektionen handlar om mod,
    och de ska jobba muntligt.

  43. De ska få prata om vad mod är
    och om de känner nån modig person.

  44. Hej och välkomna igen!
    Hur har ni haft det?

  45. -Bra.
    -Jättebra.

  46. -Hur har det funkat med läxan?
    -Bra.

  47. Qutaiba, vad är modigt för dig?

  48. Jag ska berätta om min pappa.

  49. Mod är för mig min pappa.

  50. Han är jättevarm och hjälper alla,
    han är inte rädd.

  51. Han jobbade som militärgeneral.

  52. "Vem är din hjälte?"

  53. "Leta information
    om en person som du tycker är modig"-

  54. -"och som är en hjälte."

  55. Jag tänker på Babrak Karmal.

  56. Han var president i Afghanistan.

  57. Han är en hjälte
    för att han kämpade mycket-

  58. -och han jobbade för folk.

  59. Min pappa var hjälpsam.

  60. Muntlig produktion är när vi pratar,
    uttrycker känslor, tankar, åsikter.

  61. Vi kanske ber om förklaringar, vi
    ställer frågor när vi inte förstår.

  62. Okej, tack. Du har hittat
    en person som är modig - din pappa.

  63. -Känner nån sig modig själv?
    -Ja.

  64. Du känner dig modig. Berätta.

  65. Jag tycker att en modig person-

  66. -är när du har ett problem
    som du kan fixa själv.

  67. Du behöver inte hjälp
    av en annan person.

  68. Jag kan också säga
    att en modig person-

  69. -är när du ser en jättesnygg tjej...

  70. Härligt,
    du kommer in på romantik igen.

  71. Det är underbart
    att han tänker romantiskt.

  72. Det triggar i gång hans berättarlust
    att han har en känslomässig koppling.

  73. Han pratar hela tiden om...

  74. "Den här tjejen är fin. Den här
    tjejen är snäll." Han älskar tjejer.

  75. Jag heter William Francisco
    och är 17 år.

  76. Jag är från Ecuador,
    och det är förstås ett vackert land.

  77. Det var en helt vanligt dag,
    när min farbror...

  78. Min pappa hade fått
    ett arbetskontrakt skickat till sig-

  79. -för att han skulle kunna jobba
    för min farbrors firma här.

  80. Enligt kontraktet kunde man
    ta med sin familj.

  81. Min farbror sa:
    "Varför tar du inte med dig Francisco?"

  82. "Han kan studera här."

  83. "Med examen härifrån
    kan han arbeta därborta sen."

  84. Men än sen, då? Vi går dit.

  85. När jag kom till Sverige-

  86. -trodde jag att det
    skulle vara ungefär som USA.

  87. Men jag märkte snart
    att det inte alls var så.

  88. Det är mycket lugnare här.
    Mycket lugnare.

  89. Den modigaste,
    som jag känner här inne.

  90. -...stiger upp och...
    -Att mina syskon...

  91. Tema: Mod.
    Varför man använder det inom skolan?

  92. -Alla är modiga.
    -Vad hade du för en historia?

  93. När man berättar om modighet hittar
    man ord man inte trodde man kunde.

  94. När man vill berätta om sina nära
    och kära hittar man många ord.

  95. Man blir... Wow! Fantastiskt!

  96. Det är
    för att man pratar om ett känt ämne.

  97. -Daniela, du är också modig.
    -Jag känner mig modig.

  98. Bra! Jag blir glad när du säger det.

  99. En dag när vi åkte med vår bil
    i Bulgarien-

  100. -på motorvägen-

  101. -hände en mycket stor olycka.

  102. Vi började dra ut-

  103. -sårade och skadade passagerare.

  104. När jag drog ut föraren ur bilen-

  105. -såg jag att han inte kunde andas.

  106. Då mindes jag att när jag var ung-

  107. -gick jag på en första hjälpen-kurs.

  108. Jag tog en fickkniv-

  109. -och desinficerade den
    med en tändare-

  110. -och gjorde hål i hans hals.

  111. Sen började han andas,
    och sen kom ambulansen.

  112. När jag tänker på det
    känner jag mig stolt-

  113. -eftersom jag hjälpte en person.

  114. Han lever ännu.

  115. Sen kontaktade han mig-

  116. -och tackade mig mycket.

  117. Än i dag är vi
    mycket goda vänner med hans familj.

  118. Han heter Vasili Zotijerov-

  119. -och nu är han 60 år gammal.

  120. Lektionen var intressant och lärorik.
    Det var bra.

  121. Vi pratade om mod på olika sätt.

  122. Det var bra.

  123. Det är också bra att prata svenska
    och lära sig svenska.

  124. Det var spännande.
    Jag vill lyssna mer.

  125. Nu svänger vi till... Vad är det?
    Vad ska vi svänga till?

  126. -Till höger, vänster.
    -Till vänster.

  127. Den här lektionen
    ska vi gå ut i naturen-

  128. -och försöka förklara
    och berätta om det vi ser.

  129. En pratar och en ritar, sen byter vi.

  130. Den som har pratat ska rita.
    Förstår ni?

  131. -Ja.
    -Det blir roligt, eller?

  132. -Runt.
    -Du måste...måla.

  133. Där?

  134. Okej... Nej.

  135. Den här lektionen är bra, man lär sig
    inte bara att kommunicera-

  136. -man hittar ord som man kanske aldrig
    skulle tänka på.

  137. -Ett hus.
    -"Kus"?

  138. Pornthip, har han fått med allting?

  139. -Ja.
    -Vi står på den här vägen nu.

  140. ...finns till vänster också, en bänk.

  141. Vi hade muntlig träning.

  142. Vi skulle se på slottet. Hur ser
    det ut? Och den andra skulle rita.

  143. Jag har aldrig ritat.
    Jag fick inte gå i skolan-

  144. -så jag kunde inte skriva nåt-

  145. -och inte rita nåt heller.

  146. Först nu har jag ritat.

  147. Som ett litet barn.
    Det känns konstigt.

  148. Så jag kan inte rita så fint.

  149. Förstår ni varför vi var här ute?
    Vad gjorde vi egentligen?

  150. För att kommunicera med varandra.

  151. Man tränar på det muntliga, när en
    person pratar ska den andra lyssna-

  152. -och försöka rita.

  153. Jonas!
    Kan du hjälpa mig, är du snäll?

  154. Att spela kubb var helt impulsivt.

  155. Jag har sett det här spelet en gång
    sen jag kom till Sverige.

  156. När jag skulle gå i skolan.

  157. Jag visste inte att namnet var kubb,
    men jag har sett spelet.

  158. Jag vet inte hur man ställer upp.
    Var är reglerna?

  159. Det vet jag inte, vi hittar på egna.

  160. Jozefina och Jonas kunde inte
    reglerna. De kunde inte spela.

  161. -Du ska ställa upp.
    -Inga problem.

  162. -K-u-b-b?
    -Ja, där har du... Titta!

  163. -Nej, den första.
    -Mycket konstigt är detta spel.

  164. Vem kan förklara?

  165. -Helt underbart!
    -Kungen ska vara i mitten.

  166. På två sidor ska det stå fem stycken.

  167. Vänta, vi ska göra så här...
    De ska få mindre pinnar.

  168. Bra!

  169. När man ska göra läxor blir man...
    "Nej, jag vill inte."

  170. Men när man omedvetet...
    Om vi spelar spel eller nåt-

  171. -då lär man sig,
    men man vet inte om det.

  172. Vill du?

  173. Det var första gången
    jag spelade spelet.

  174. Det var jätteintressant.

  175. Det var nära!

  176. Den väger inte mycket, korgen.

  177. Vi ska lyssna på en sång,
    och de ska följa med i texten.

  178. Sången handlar om mod. Efter det ska
    de få texten uppdelad i åtta bitar.

  179. Sen ska de få jobba två och två
    med att läsa den för varandra.

  180. Vad tror du? Är du sen eller inte?

  181. -Vad är klockan?
    -Jag har ingen.

  182. -Har du ingen klocka?
    -Vilken tid skulle vi ha varit här?

  183. Halv tio.

  184. Att eleverna kommer för sent
    är normalt för oss inom SFI-

  185. -men oacceptabelt.

  186. Jonas, de var en halvtimme sena.

  187. Kan inte vi vara sena?
    Vi kommer tillbaka om en halvtimme.

  188. Vi försöker lära dem, vi försöker
    förklara för dem hur viktigt det är.

  189. Även vi lärare försöker komma sent
    så att de ser hur det känns-

  190. -men då blir de bara glada.
    "Vad roligt, vi ska börja senare."

  191. Kära vänner, vi har pratat om mod.
    Vi ska lyssna på en sång...

  192. Här är en sång till modet

  193. En liten, enkel låt

  194. Det kanske verkar meningslöst

  195. Men jag sjunger den ändå

  196. I dag har vi pratat om mod.

  197. Vi har försökt att prata om mod,
    och sen fick vi lyssna på musik.

  198. Jag har lyssnat,
    men jag måste översätta den.

  199. När jag har översatt den förstår jag,
    men jag tror att den är intressant.

  200. När man lyssnar är den intressant.

  201. Ja. Varsågoda.

  202. Vi hade en specialare till dig,
    Francisco, som är så romantisk.

  203. Muntlig produktion - de läser
    sin text och pratar med varandra-

  204. -för att gemensamt förstå texten.

  205. -Lyssna.
    -"Här är en sång till modet."

  206. "Här är en sång till modet."

  207. Vi ska läsa och förstå. Hur är
    den här sången? Vad betyder orden?

  208. -Och den här: "En liten, enkel låt."
    -Han sjunger lite.

  209. Den var fantastiskt bra.

  210. -Okej.
    -Tack för i dag.

  211. Tack.

  212. Jättebra jobbat! Ni är fantastiska.

  213. Vad fyller man när man blir vuxen?

  214. Arton år.

  215. Francis är väldigt nyfiken. Han är
    mån om att utveckla sitt språk.

  216. Han läser, inte lättlästa böcker,
    utan han läser "vanlig" svenska.

  217. Han är anpassningsbar.

  218. Han anpassar sig
    till miljön han är i.

  219. Han ser inte negativt.

  220. Allt som han ser och gör är positivt,
    och det är fantastiskt.

  221. Ät.

  222. Om man jämför mitt liv här
    med mitt liv i Ecuador-

  223. -så gör jag nog samma saker,
    fast med andra människor.

  224. Men man kan säga
    att livet här är lite mer vanligt.

  225. Jag gör inte så mycket.
    Dels för att jag inte känner så många-

  226. -och dels för att
    man inte kan göra vissa saker här.

  227. Jag behöver prata med folk.
    Jag gillar inte att behöva vara tyst.

  228. Jag gillar att prata,
    för det är det allt handlar om.

  229. Men för att kunna prata-

  230. -måste man finna orden
    och komma ihåg allt man har lärt sig.

  231. När jag inte förstår eller kommer ihåg-

  232. -tänker jag på en bild
    för att koppla ihop ordet med nåt.

  233. Jag gillar elektronik och om jag
    kunde plugga elektronik här-

  234. -skulle jag vilja bli
    elektronikingenjör.

  235. Men min passion
    skulle vara att spela gitarr.

  236. Kära vänner, välkomna. Vi har jobbat
    med mod och muntlig produktion.

  237. Vi har pratat och sjungit om mod.
    Vi ska fortsätta att jobba med mod.

  238. Vi ska avsluta det här temat med
    att ni ska få visa hur modiga ni är.

  239. Vi ska använda sakerna på bordet.

  240. Vi har bestick, instrument, en hatt.

  241. Vi har även två gäster
    som ska hjälpa er med utmaningen.

  242. Jag heter Karl Dyall och är artist.

  243. Jag heter Rennie Mirro
    och är också artist.

  244. Vi är väl här
    för att hjälpa deltagarna-

  245. -med att uttrycka sig
    på sitt nya språk.

  246. Vi kanske också ska hjälpa dem
    att få kontakt med det fysiska.

  247. Det kan hjälpa till att få kontakt
    med ordet, sig själv och sina tankar.

  248. Välkomna. Varsågoda,
    ni får presentera utmaningen.

  249. Vi heter Rennie Mirro och Karl Dyall.

  250. Det vi gör i våra artistiska liv
    är att stå på scenen framför folk.

  251. Vi tänkte att ni ska få uppträda
    och sätta ihop en grej tillsammans-

  252. -med hjälp av texterna som ni har
    fått, instrumenten och rekvisitan.

  253. Vi ska försöka få dem att göra
    ett uppträdande, helt enkelt.

  254. Rekvisitan antyder
    att vi ska låta en hel del.

  255. Att försöka uttrycka sig själva
    genom antingen sång, tal-

  256. -eller med lite rytm och dans.
    Att våga ta plats, helt enkelt.

  257. Triangel, hatt...
    Och ni har era texter.

  258. Glöm inte era texter. "Let's go"!

  259. Det får inte vara så här...
    Det måste vara... Eller hur?

  260. Vi ska inte tänka
    att vi gör fel eller är dåliga.

  261. De sa att vi ska köra, bara.

  262. Daniela var kul. Det första hon sa
    var: "Varför valde jag tamburinen?"

  263. När du sa
    den första frasen om modet...

  264. Ta plats. Följ den med blicken,
    som om du letar efter fjärilar.

  265. Precis, där! "Yes!"

  266. Jag valde att sjunga-

  267. -för att jag gillar det. Det var
    lite pinsamt, men det var bra.

  268. "Men jag sjunger den ändå.
    Till glädje, hopp och skratt."

  269. "Här är en sång till modet."

  270. -"Till modet." Ännu större!
    -"Till modet."

  271. "Till glädje, hopp och skratt.
    Till dem som tror..."

  272. När man inte kan kommunicera riktigt
    ordentligt, tänk vad som krävs av en.

  273. Nu är det folk som vill,
    och det är så häftigt att se.

  274. -Gör en liten piruett.
    -Måste jag göra det?

  275. Ja.

  276. Jag vill bli mer modig.
    Jag tänker på framtiden-

  277. -att jag ska kämpa mer och göra saker
    så att jag blir mer modig.

  278. Jag vill inte stanna på samma plats
    och säga "Nej, jag vill inte".

  279. Men ibland tappar jag hoppet.

  280. -När jag tappar hoppet, går det inte.
    -Lycka till!

  281. Lite modig.

  282. Det går bra. Kanske.

  283. Hej!

  284. Det var underbart att få vara med er
    när ni repeterade.

  285. Vi skulle kolla vem
    som var modig. Jag gör vad som krävs.

  286. Jag ville göra
    bra teater, och jag sjöng.

  287. "Till dem som tror på kärlek."

  288. "På kärlek."

  289. Innan jag gick fram var det nervöst.

  290. Sen vågade jag gå fram,
    och jag läste...

  291. ...texten som dikt. När jag
    kom tillbaka till min plats...

  292. ...tänkte jag "Det är inte svårt".
    Det var lätt.

  293. Det var roligt,
    men lite pinsamt också.

  294. Det var bra, för att det visade
    att när en person vill bli modig-

  295. -måste den komma fram,
    man kan inte stanna.

  296. -Bravo!
    -Snyggt!

  297. Carole känner sig väldigt ledsen.

  298. -Kan du berätta varför du var ledsen?
    -Han blev arg, jag förstod inte.

  299. Bara läsa.

  300. Hon vill inte erkänna
    att hon är svagare än hon är.

  301. -Välkommen.
    -Tack så mycket.

  302. Jag tycker att SFI är viktigt.

  303. Ofta är det här ett försummat område.

  304. Textning: Maria Svedell
    www.broadcasttext.com

  305. Översättning: Tora Lane Malagón
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Del 5

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Femte veckan och nu har halva tiden gått. Deltagarna har fortfarande mycket att lära sig och vissa ligger efter. Veckans tema är muntlig produktion, det vill säga att prata. Artisterna Rennie Mirro och Karl Dyall utmanar eleverna att våga vara modiga. Del 5 av 8.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Svenska till varje pris

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 1

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Deltagarna anländer till slottet och träffar lärarna Jonas och Jozefina. Nu ska all vaken tid användas till att hjälpa deltagarna att klara slutprovet i sfi, svenska för invandrare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 2

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Lärarna försöker kartlägga deltagarnas olika behov och eleverna har fullt upp med att lära känna varandra. Tempot är högt och veckans tema är hörförståelse. Med musikens hjälp ska artisten Anne-Lie Rydé ge eleverna en känsla för språkmelodin.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 3

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Deltagarna är tillbaka på slottet efter helgen och veckans tema är läsförståelse. Författaren Theodor Kallifatides levererar en utmaning: De ska berätta sin historia. Abdulaahi berättar hur han tvingades fly hemlandet Somalia till fots.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 4

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Veckans tema är samtal eller muntlig interaktion som det står i läroplanen. För att träna på detta åker eleverna till Vaxholm för att söka jobb. Slottskocken Andreas Lindell serverar en riktig utmaning. Deltagarna ska lära sig laga ett delikat svenskt smörgåsbord!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 5

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Nu har halva tiden gått och flera av deltagarna ligger efter. Veckans tema är muntlig produktion, med andra ord att prata. Artisterna Rennie Mirro och Karl Dyall utmanar eleverna att vara modiga.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 6

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Det är tydligt att några av eleverna kan få svårt att klara slutprovet. Veckans utmaning handlar om att skriva en insändare tillsammans med en fullfjädrad proffsdebattör - Gudrun Schyman. Carol får reda på att hennes pappa blivit sjuk.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 7

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Snart dags för Nationella provet och näst sista veckan på slottet. Eleverna kämpar med språket. Veckans tema handlar om att möta en ny kultur. Vilka oskrivna regler finns det? Komikern Zinat Pirzadeh utmanar eleverna att berätta en rolig anekdot, om hur det kan vara att möta en ny kultur.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 8

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Sista veckan på slottet. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Skolforum 2015

Hur får nyanlända elever en bra början?

Vad ska man tänka på som lärare när man undervisar nyanlända elever? Vad säger forskningen? Hur får man ett kunskaps- och språkutvecklande arbetssätt? Forskaren Tore Otterup har själv mångårig erfarenhet av att undervisa flerspråkiga och mångkulturella elever och här ger han konkreta tips på hur undervisningen kan bedrivas i klassrummet. Inspelat den 27 oktober 2015 på Älvsjömässan i Stockholm. Arrangör: Skolforum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Lust för språkinlärning

Till vardags jobbar Jut Johan Persson som tal- och språkpedagog inom Rättviks elevhälsa. Just nu hoppar han också in som mellanstadielärare på en förberedelseskola i Trängslets asylboende utanför Älvdalen. För Jut Johan är uppgiften att lära nyanlända elever det svenska språket någonting helt annat än det han vanligtvis brukar ägna sig åt. Men efter tolv år i språk- och läsinlärningens tjänst har han hunnit samla på sig en hel del knep och metoder som visat sig fungera alldeles utmärkt även på Trängslet.