Titta

Svenska till varje pris

Svenska till varje pris

Om Svenska till varje pris

Vi följer åtta deltagare som ska lära sig svenska på åtta veckor. I ett slott på landet långt från den vanliga undervisningen i sfi, svenska för invandrare får de studiero. Till sin hjälp har de två motiverade lärare. Varje vecka kommer en gäst som utmanar eleverna att visa vad de lärt sig.

Till första programmet

Svenska till varje pris : Del 6Dela
  1. De kommer från förtryck,
    krig och ett liv på flykt.

  2. De har lämnat sin familj
    och sitt land bakom sig.

  3. Åtta deltagare har antagit utmaningen
    att lära sig svenska på åtta veckor.

  4. Långt bort från den vanliga under-
    visningen får de lugn och studiero.

  5. Till sin hjälp
    har deltagarna två motiverade lärare-

  6. -som ägnar dygnets vakna timmar åt
    att hjälpa dem med sitt nya språk.

  7. Nu ska vi förklara.

  8. För att komma in i det svenska
    samhället måste de lära sig språket.

  9. Det handlar om svenska,
    till varje pris.

  10. Det är sjätte veckan på slottet.
    Några får svårt att klara slutprovet.

  11. Veckans tema
    handlar om att påverka samhället.

  12. Utmaningen är att skriva en insändare
    tillsammans med en proffsdebattör.

  13. -Hur mår ni?
    -Bra.

  14. -Har ni gjort alla läxor?
    -Ja.

  15. -Inte alla.
    -Vi jobbade på samhällspåverkan...

  16. Att påverka samhället, bra.

  17. Att ha "påverka samhället"
    som tema i skolan är väldigt viktigt-

  18. -för man lär sig hur det är att vara
    i samhället, att säga sina åsikter-

  19. -vart man kan vända sig
    om man behöver hjälp-

  20. -eller om man behöver säga att nåt
    är bra eller att nåt inte är bra.

  21. "Allt fler invandrare som kommer
    till Sverige är an...analfabeter."

  22. Jag och Abdulaahi
    har gjort läxan i dag.

  23. Vi har läst i tidningen-

  24. -om personer som är analfabeter
    och kommer till Sverige.

  25. "Många kommer från länder där flickor
    inte får gå i skolan." Var är det?

  26. Det är så. I Afghanistan
    får kvinnor inte gå i skolan.

  27. -Kvinnor eller flickor?
    -Både och.

  28. Jag blir överraskad.
    Kvinnor är människor precis som män.

  29. Talibaner köper kvinnor och flickor.
    Det är därför föräldrar blir rädda...

  30. Om en person inte kan gå i skolan
    blir det svårt i livet.

  31. "Det bästa vore om de fick lära sig
    att läsa och skriva på sitt språk"-

  32. -"innan de börjar på SFI,
    säger hon."

  33. -Det tycker jag är bra.
    -Ja, det är viktigt...

  34. Jag kan inte läsa och skriva
    på mitt språk.

  35. Det är bra om man först får lära sig
    att skriva och läsa på sitt språk.

  36. Då kanske det blir lättare
    att lära sig svenska.

  37. Förut när jag såg en person läsa
    tänkte jag:

  38. "Hur kan de läsa?
    Hur förstår de vad orden betyder?"

  39. Jag är stolt över henne,
    för hon kan allt nu.

  40. Hon kan skriva och läsa.

  41. -Du är jätteduktig.
    -Tack. Inte så, men jag försöker.

  42. -Du kan skriva och läsa.
    -Ja, nu kan jag.

  43. Jag tänker så här:
    Vi ska försöka lära oss i dag-

  44. -hur vi ska skriva, vad vi ska skriva
    och varför vi ska skriva.

  45. Till vem ska vi skriva? Vad är det vi
    måste tänka på när vi börjar skriva?

  46. Vad är en insändare?

  47. Poängen med insändare är att alla får
    uttrycka sig och säga sina åsikter.

  48. När ni tittar...
    - Jonas, vi har några...

  49. -Insändare.
    -Insändare. Ska jag hjälpa dig?

  50. Vi fick ett papper från Jozefina-

  51. -där det stod
    hur man skriver en insändare.

  52. Först ska vi välja en rubrik.

  53. Sen ska vi skriva om vår idé.

  54. När vi börjar skriva insändare,
    vad är det första vi tittar på?

  55. Rubriken.

  56. Den pedagogiska tanken
    är att man ska försöka se-

  57. -vad den här lilla rubriken
    egentligen handlar om.

  58. Man övar på att tänka på
    hur mottagaren som ska läsa rubriken-

  59. -ska kunna förstå det jag vill säga.

  60. Okej, förstår ni? Bra!

  61. Jag tror att vi alla har möjligheter.

  62. Vi kan skicka ett meddelande,
    en insändare-

  63. -vi kan påverka
    samhället eller regeringen.

  64. Jag och eleverna ska sätta oss
    och planera elevernas kursgång.

  65. Vi ska se vad det är du vill,
    var du är i dag, vad som är ditt mål-

  66. -och vad du behöver för att nå målet.

  67. Det som jag måste kryssa i här-

  68. -är om du är i närheten
    av kursens mål vid intagningen.

  69. Jag tycker
    att du är ungefär i mitten.

  70. Du är jätteduktig, men... Så vi
    säger att du är nånstans i mitten.

  71. Är det okej?

  72. Pashtoons svaga sida
    är att hon behöver träna på flytet.

  73. Det är det som hon saknar
    fortfarande. Hon letar efter ord.

  74. Då ska vi se här.
    Vad skulle du göra efter SFI?

  75. Jag älskar jobb.
    Att sälja eller "plata"...

  76. -Prrra...
    -Prata. Med människor...

  77. Pornthips svaga sidor är att hon
    fortfarande har svårt med R och L.

  78. Det måste vi träna på,
    men hon är på god väg.

  79. Jag måste läsa mer..."räsa"...

  80. Läsa.

  81. -Kan du engelska?
    -Lite.

  82. -Och lite svenska.
    -Ja, svenska mår bättre.

  83. Svenska mår bättre, vad bra!

  84. Vad skulle du vilja ändra på...

  85. Caroles starka sidor är
    att hon är duktig. Hon vill jobba.

  86. Den svaga sidan är
    att hon tror att hon är starkare-

  87. -och att hon kan mer än hon kan.

  88. -Du är fortfarande på C-nivå.
    -I Eskilstuna klarade jag kurs C...

  89. ...men här har jag börjat på kurs C.
    Jag förstår inte. Jag är arg.

  90. Jag förstår din frustration, men
    samtidigt måste du tänka så här...

  91. Hon pratar rätt så bra, men det
    är inte bara tal som vi kollar på.

  92. Du är jätteduktig...

  93. Hon är en liten tjej
    som måste lära sig mer om livet.

  94. Hon är inte så van... Jag vet inte.

  95. Hon måste träna mer,
    träffa människor.

  96. Jag heter Carole.

  97. Jag är född i Centralafrikanska
    republiken men växte upp i Kamerun.

  98. Jag är 21 år gammal.

  99. Först gick jag i skolan. Sen har jag
    gått en frisörutbildning också.

  100. Jag älskar hår och frisyrer,
    så jag valde att utbilda mig inom det.

  101. Jag brukade fixa håret
    på mina kompisar-

  102. -och under utbildningen kom det
    folk som vi fick göra frisyrer på.

  103. Jag tycker också om musik, speciellt
    Shakira. Det är min favorit.

  104. Jag älskar att sjunga hennes musik
    och att dansa till den.

  105. Jag brukade dansa med mina
    kompisar, men ibland själv också.

  106. Jag bodde med min mamma och min
    syster, men nu bor jag här med pappa.

  107. Det jag saknar med Kamerun är mina
    vänner, min mamma och min syster.

  108. Du vägrade göra dina läxor.
    Du var ledsen.

  109. Kan du berätta varför du var ledsen?

  110. Jag ska åka till Stockholm
    den 28 augusti...

  111. Jag blir arg på dem, för jag
    förstår inte varför jag är i kurs C.

  112. Jag sa att jag måste gå över till
    kurs D och han sa "Ingen fara..."

  113. Carole känner sig väldigt ledsen.

  114. Hon vill inte erkänna
    att hon är svagare än hon tror.

  115. Hur jag som lärare bedömer hennes
    kunskap och hur hon bedömer den-

  116. -det är det som vi...ja,
    inte riktigt kommer överens om.

  117. Jag blir arg.

  118. Jag kan inte bara sitta där
    och inte prata med henne eller andra.

  119. Jag bedömer
    att du inte kan gå på D-nivå.

  120. Man kan inte hoppa över en trappa.
    Du måste gå steg för steg.

  121. Hoppar man över ett steg, alltså
    C-kurs, blir det svårt på D-nivå.

  122. Jag tror att det mer är frustration.
    Hon tror att hon kan mer än hon kan.

  123. Men det är upp till dig.
    Du är vuxen, du får göra som du vill.

  124. Vi kommer att göra ett prov
    innan det riktiga provet.

  125. Då ser både lärare och elever-

  126. -var de är,
    vad de kan och vad de inte kan.

  127. Hej! Hur känns det?

  128. Stress? Nej? Det är så här:
    Vi ska göra det nationella provet.

  129. Glöm inte att skriva förnamn och
    efternamn, helst personnummer också.

  130. Leende!

  131. Det kommer att bli jättebra.
    Lycka till! - Jonas, tack.

  132. Del A är läsförståelse.
    B-delen handlar om hörförståelse.

  133. Del C är läsförståelse,
    samhällsorientering och ordkunskap.

  134. Del D handlar om det skriftliga.

  135. Del E är det muntliga. Den görs
    både enskilt och genom diskussioner.

  136. Om jag vill komma in
    på universitetet-

  137. -måste jag först ha betyg.

  138. Jag måste plugga språket först
    och sen andra ämnen.

  139. Jag skulle vilja bli
    elektronikingenjör.

  140. Det vill jag. Jag gillar teknik.

  141. Jag tror att jag
    kommer att få det yrke jag vill.

  142. Om tio år är jag ingenjör.
    Det hoppas jag.

  143. Vi ses där nere.

  144. Vi tittar på proven
    tillsammans med eleverna-

  145. -så att de också vet var de är,
    hur lång tid de har på sig-

  146. -vad de måste träna på-

  147. -och vad som krävs för att de
    ska klara det riktiga provet.

  148. Carole? Hur är det med din pappa?

  149. Jo, det är lite bättre nu.

  150. Carole fick reda på att hennes pappa
    hade blivit sjuk, jättesjuk.

  151. När Carole hörde det
    blev hon jätteledsen och grät.

  152. Pratade du med din syster
    eller din pappa?

  153. Min syster. Jag ska åka i dag.

  154. Jag är också ledsen. Det är jobbigt
    när ens pappa eller mamma blir sjuk.

  155. Härifrån är det långt.
    Det blir svårt för henne att åka.

  156. Jag tycker att det är ganska lätt.

  157. Jag har verkligen gått in för
    att plugga svenska.

  158. Det behöver han inte, tänker Karin,
    för nu är det bara jag kvar.

  159. Jag pratar franska, sango-

  160. -lite svenska och bamileke.

  161. "Föräldrar kan ha problem
    med att vara sjuka..."

  162. Undervisningen i Sverige skiljer sig
    inte så mycket från den i Kamerun.

  163. Man koncentrerar sig
    och lyssnar på vad läraren säger.

  164. Det viktiga nu är att avsluta SFI.

  165. Jag vet inte vad jag ska göra sen.
    Jag har inte funderat på det än.

  166. Min dröm är att göra musik,
    som Shakira-

  167. -eller att bli filmskådespelerska.

  168. Men jag behöver nån som hjälper mig
    om jag ska kunna göra allt det där.

  169. Jag kan inte göra det själv.

  170. -Hej igen. Välkomna.
    -Hej.

  171. Vi ska fortsätta
    att försöka skriva insändare.

  172. Vi ska titta på Nyamko Sabuni.

  173. Vi ska lyssna på henne i dag,
    på vad hon säger.

  174. Så lyssna noga, för efteråt
    ska vi försöka skapa argumentation-

  175. -och huvudrubrik,
    som ska leda till insändare.

  176. När vi kom till makten 2006 kunde vi
    se direkt att SFI var misskött.

  177. Målen var abstrakta...

  178. Vi har lyssnat på Nyamko Sabuni.

  179. Hon berättade om skolan,
    alltså om hur SFI är.

  180. Vi ska skriva
    en insändare om vad vi tycker.

  181. Nu tar vi nästa steg i reformeringen
    av SFI. Jag har fått en utredning-

  182. -som vill tidsbegränsa SFI...

  183. Tidsbegränsningen finns redan i dag
    och för några är det väldigt bra.

  184. De behöver inte så många timmar som
    de har, men några behöver ännu fler.

  185. Det är en känslig fråga.

  186. Jag tycker så här: Det är olika
    personer. Om en person är analfabet-

  187. -kan den få lite extra tid,
    extra tid för skrivning.

  188. Jag tror att på nivå C
    är lång tid inte bra.

  189. Många blir klara snabbt.

  190. Så du tycker
    att man redan har begränsat tiden-

  191. -och du tycker
    att man är kvar för länge på C-kurs.

  192. Då gör vi två grupper.
    I den ena gruppen är Wajihe-

  193. -och i den andra gruppen är Qutaiba,
    Pashtoon och Pornthip.

  194. -Är det okej?
    -Ja.

  195. Rubrik:
    "Praktik och studera arbetsspråk."

  196. -"Insändare" eller "insändere"?
    -Insändare.

  197. -Jag förstår inte vad jag vill säga.
    -Okej...

  198. Vi har arbetat lite-

  199. -och vi tänker att vi inte behöver
    studera SFI hela livet.

  200. Det finns några som vill stanna
    på samma nivå hela tiden.

  201. -Förstår du?
    -Att klara SFI snabbt?

  202. Jag tycker
    att vi måste klara SFI snabbt.

  203. De tre, alltså Abdulaahi,
    Fransisco och Daniela-

  204. -har samma åsikter.

  205. Pashtoon, Qutaiba och Pornthip
    har också samma, men inte jag.

  206. Du vill ha kort tid, eller hur?
    Eftersom du har gått i skolan.

  207. Men jag har inte gått i skolan.
    Vi kan väl skriva så? Eller?

  208. Det var inte så bra, för Wajihe
    tänker inte samma sak som vi.

  209. Mitt mål är att gå kort tid i skolan-

  210. -och sen gå vidare till komvux
    eller hitta ett jobb-

  211. -för jag vill inte stanna där.

  212. Språket kommer sen, när man till
    exempel hittar jobb eller praktik-

  213. -och har kontakt med svenskar.

  214. Om du stannar 5-6 år på SFI
    kan du inte gå vidare.

  215. Jag tycker bara
    att tiden ska vara lite längre.

  216. När jag kom hit som analfabet
    kunde jag inte ens hålla i en penna.

  217. Jag tycker att jag behöver lite
    längre tid, så vi kom inte överens.

  218. Att göra en insändare
    väcker mycket tankar.

  219. De ska säga sina åsikter
    och vi lär dem att de ska göra det.

  220. Meningen är att jag ska våga säga
    vad jag tycker och vad jag står för.

  221. Hej, allihop. Den här veckan har vi
    jobbat med att påverka samhället...

  222. -...genom att skriva vad då?
    -Insändare.

  223. Den är inte riktigt färdig-

  224. -men vi ska få hjälp av en person som
    har jobbat med att påverka samhället-

  225. -och att skriva. Den här personen ska
    hjälpa er att göra klart insändaren.

  226. Jag heter Gudrun Schyman
    och jag är frilansfeminist.

  227. Jag jobbar politiskt, men också
    professionellt, med utbildningar-

  228. -i frågor som rör jämställdhet
    och retorik till exempel.

  229. Jag tycker att det är viktigt med SFI
    och det är ofta ett försummat område.

  230. Det är inte tillräckligt med tid,
    lärare och utbildning.

  231. Kan vi lyfta det här på nåt sätt
    så vill jag gärna hjälpa till.

  232. Jaha, hej.

  233. En av grundförutsättningarna
    i samhället-

  234. -är ju att vi som bor i det kan vara
    med och påverka hur det ser ut.

  235. Hur vi vill ha det,
    nu och i framtiden.

  236. Utmaningen för mig är att tillsammans
    med er försöka få färdigt-

  237. -det som ni redan har diskuterat:

  238. Hur ni tycker att svenska för
    invandrare skulle kunna bli bättre.

  239. Rubriken är ju det som ska fånga
    mottagaren. Vad har ni för rubrik?

  240. "Begränsad tid på SFI."

  241. "Vi är några elever som läser SFI.
    Vi har ett förslag."

  242. "Om vi studerar en kort tid kan vi gå
    vidare till komvux, gymnasium, jobb."

  243. "Det är bra, för man måste anpassa
    sig till det svenska samhället."

  244. Syftet var att få fram en rubrik som
    lockar till läsning, och argument.

  245. -Ser ni likadant på det, allihop?
    -Vi har inte samma åsikter.

  246. De vill korta ner tiden,
    men jag vill ha mer tid.

  247. Jag var analfabet
    och jag hade ingen utbildning.

  248. Jag tycker att det är bättre
    om det är lite längre tid.

  249. Hon hjälpte oss. Det var jättebra.

  250. Vi sa vår idé till henne och hon
    förstod precis vad vi menade.

  251. Är ni överens om det, då?
    Att om man inte har de här grunderna-

  252. -om man inte har gått i skolan,
    så måste det få ta längre tid?

  253. De som är analfabeter
    kan gå längre i skolan.

  254. En person som är ung och har gått
    i skolan i sitt land kan inte...

  255. Det låter... För mig låter det som-

  256. -att man skulle behöva bemötas-

  257. -mer som den person man är.
    Man kan inte göra samma för alla.

  258. Det gick bra. De fick diskutera
    vad insändaren skulle innehålla.

  259. Det ledde till diskussioner, vilket
    var en av tankarna med övningen.

  260. De skulle diskutera och förhandla
    om vilka argument som skulle med.

  261. Då skulle rubriken kunna vara
    "Vi vill..."

  262. Vi har skrivit våra insändare.
    Först var vi inte överens-

  263. -men sen sa hon att vi kunde skriva
    bådas åsikter i en insändare.

  264. Det är nog många som skulle behöva
    lyssna på era erfarenheter.

  265. Och det är nog många som skulle vilja
    att det här fungerade bättre.

  266. Ska vi ta det på allvar
    får vi hjälpas åt-

  267. -och det här är ett jättebra steg.
    Ni höjer rösten.

  268. Då har vi det.
    Jag tror att ni skickar in den här.

  269. -Tack ska ni ha för i dag.
    -Tack själv.

  270. Vi ska prata om
    att möta en ny kultur-

  271. -och vilka dråpliga situationer
    som kan uppstå i det mötet.

  272. Hur gör vi
    när vi hälsar på varandra?

  273. När jag känner nån...

  274. -...pussar jag honom.
    -Nämen hej, Jonas!

  275. Jag sa "Jag ska döda dig".

  276. Jag ska ge deltagarna utmaningen
    att de ska berätta en anekdot.

  277. Pashtoon, varsågod,
    berätta din anekdot.

  278. Översättning: Elin Lindén
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Del 6

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det är tydligt att några av eleverna kan få svårt att klara slutprovet. Veckans tema är skriftlig produktion. Utmaningen handlar om att skriva en insändare tillsammans med en fullfjädrad proffsdebattör - Gudrun Schyman. Carol får reda på att hennes pappa blivit sjuk och blir tvungen att lämna slottet. De andra deltagarna oroar sig för att hon kanske inte kommer att komma tillbaka. Del 6 av 8.

Ämnen:
Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Svenska till varje pris

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 1

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Deltagarna anländer till slottet och träffar lärarna Jonas och Jozefina. Nu ska all vaken tid användas till att hjälpa deltagarna att klara slutprovet i sfi, svenska för invandrare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 2

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Lärarna försöker kartlägga deltagarnas olika behov och eleverna har fullt upp med att lära känna varandra. Tempot är högt och veckans tema är hörförståelse. Med musikens hjälp ska artisten Anne-Lie Rydé ge eleverna en känsla för språkmelodin.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 3

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Deltagarna är tillbaka på slottet efter helgen och veckans tema är läsförståelse. Författaren Theodor Kallifatides levererar en utmaning: De ska berätta sin historia. Abdulaahi berättar hur han tvingades fly hemlandet Somalia till fots.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 4

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Veckans tema är samtal eller muntlig interaktion som det står i läroplanen. För att träna på detta åker eleverna till Vaxholm för att söka jobb. Slottskocken Andreas Lindell serverar en riktig utmaning. Deltagarna ska lära sig laga ett delikat svenskt smörgåsbord!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 5

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Nu har halva tiden gått och flera av deltagarna ligger efter. Veckans tema är muntlig produktion, med andra ord att prata. Artisterna Rennie Mirro och Karl Dyall utmanar eleverna att vara modiga.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 6

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Det är tydligt att några av eleverna kan få svårt att klara slutprovet. Veckans utmaning handlar om att skriva en insändare tillsammans med en fullfjädrad proffsdebattör - Gudrun Schyman. Carol får reda på att hennes pappa blivit sjuk.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 7

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Snart dags för Nationella provet och näst sista veckan på slottet. Eleverna kämpar med språket. Veckans tema handlar om att möta en ny kultur. Vilka oskrivna regler finns det? Komikern Zinat Pirzadeh utmanar eleverna att berätta en rolig anekdot, om hur det kan vara att möta en ny kultur.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSvenska till varje pris

Del 8

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Sista veckan på slottet. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & svenska som andraspråk och sfi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tio lektioner i språkdidaktik

Lust att skriva

Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Tre pedagoger - om nyanlända och svenska språket

Hur hjälper man bäst elever som är nya i Sverige att komma in i svenska språket? Vi hör tre lärare ur tidigare program som alla möter den utmaningen i sin vardag. Medverkar gör Lotta Ahlström, lärare i svenska som andraspråk och SO för en förberedelseklass på Bagarmossens skola i Stockholm, Helena von Malortie, textil- och bildlärare på mottagningsskolan Mosaik i Malmö och Camilla Edvall som undervisar i svenska som andraspråk på Nivrenaskolan i Kvissleby.