Titta

En del av mig

En del av mig

Om En del av mig

Möte med fem unga människor på väg ut i vuxenlivet som öppet berättar om sina liv. Hur är det att vara ung och hörselskadad idag? De berättar om tankar kring identitet, att bli kär och sambo första gången. Men också om diskriminering, kampen för att få ett arbete. Hur man som döv kan uppleva och älska musik. Vilka möjligheter finns att påverka sitt liv?

Till första programmet

En del av mig : TvivelDela
  1. Nu är jag på väg
    till min extrafamilj.

  2. Jag bodde hos dem ibland
    när jag var liten.

  3. Ett par gånger i veckan och ibland
    på helgerna. Det ska bli spännande.

  4. Vad roligt.

  5. -Känner du igen dig?
    -Jag minns den lilla vägen.

  6. Den lilla vägen? Jaså.

  7. Jag minns att jag ritade en barnbok.

  8. Vi hittade den i dag.
    Han hittade den.

  9. -Jag ritade mycket.
    -Precis.

  10. Min familj kunde inte teckenspråk.
    De valde det själva.

  11. De ville inte lära sig teckenspråk.

  12. Vi kommunicerade med talad svenska.

  13. Men det var inte lätt för mig
    att uttrycka mig.

  14. Jag tyckte ofta att det blev ytligt.

  15. Till exempel...

  16. De frågade mig hur det var i skolan.

  17. Sedan var det färdigt.

  18. Det blev inte så djupa samtal som när
    man sitter ner och pratar med barnen.

  19. Jag låg och sov där.

  20. -Nej men.
    -Läs den.

  21. Den är underbar. Behåll den
    så kan du läsa den i Stockholm.

  22. -Jag trodde att den var borta.
    -Det trodde jag också.

  23. Det vore roligt om du har den kvar.

  24. Jag tror verkligen att det har påverkat
    mitt självförtroende lite.

  25. Ytligheten har lett till
    att jag inte tror på mig själv.

  26. Jag måste få fråga
    hur ofta jag bodde här.

  27. Jag tyckte att det var en hel helg,
    fredag, lördag, söndag. Har jag fel?

  28. Du har rätt. Jag körde dig hit.
    Du var här hela helgen.

  29. Och en natt mitt i veckan.

  30. -Varför bodde jag hos er?
    -Dina föräldrar kontaktade oss.

  31. -De kontaktade oss.
    -Jag vet inte vem som kontaktade oss.

  32. Det var mycket för att du
    behövde teckenspråk.

  33. Dessutom hade vi två döva barn.

  34. Mina föräldrar
    kunde inte teckenspråk.

  35. Märkte ni att jag mådde dåligt
    när jag var liten?

  36. Alla säger att jag var det gladaste
    barnet. Det förstår jag inte.

  37. Du var precis så glad
    som du beskriver.

  38. Positiv, alltid nyfiken på allt,
    som du sa.

  39. Laga mat, baka, läsa böcker, fantisera,
    spela teater.

  40. Det är sant.
    Det var inga problem med dig.

  41. Konstigt. Trots allt dåligt och hemskt
    hemma var jag alltid glad.

  42. Otroligt.

  43. Jag är så tacksam för att ni läste
    så många böcker för mig.

  44. Det var ni som fick mig intresserad av
    böcker.

  45. Det var roligt för du älskade böcker. Vi
    läste mycket varje kväll.

  46. Jag bad alltid er läsa böcker.

  47. Jag läste aldrig hemma hos mamma.

  48. Jag bad mamma berätta men hon
    orkade inte. Hon hade aldrig tid.

  49. När jag kom hit blev jag alltid glad och
    bad er läsa för mig.

  50. Det var jättemysigt för oss också.

  51. -Tack för att jag fick komma hit.
    -Det var bara roligt.

  52. -Ha det så bra.
    -Tack.

  53. Jag har blandade känslor.

  54. Just nu känner jag mig mest vemodig.

  55. Det känns inte färdigt.
    Vi har inte pratat färdigt.

  56. Men jag är glad att jag fick träffa dem.
    Gamla minnen kommer tillbaka.

  57. Jag är otroligt intresserad av djur.

  58. Det har jag varit ända sedan jag
    var liten.

  59. Ibland blir jag lite rädd att jag
    ska börja samla på djur.

  60. Mitt mål, ända sedan jag var liten, har
    varit att bli veterinär.

  61. Jag vill verkligen det,
    men det är tufft.

  62. Det är över fem år att läsa.

  63. Det vore tufft för mig som person
    att plugga så mycket.

  64. Jag skulle göra praktik i två veckor.

  65. Jag ville vara hos en veterinär.

  66. Plats. Sätt dig.

  67. Jag fick praktik på ett stuteri som var
    kopplat till en liten praktik.

  68. Sitt. Nu får du sitta still.

  69. En liten veterinärpraktik
    som var kopplad dit.

  70. De hade samma veterinär.
    Ägaren var pensionerad veterinär.

  71. Vi satt och pratade och jag sa att jag
    ville bli veterinär.

  72. Han sa: "Det är omöjligt. Du är döv."

  73. När jag växte upp har jag bemötts
    av attityden:

  74. "Det är omöjligt, du är ju döv.
    Du kan inte. Det går inte."

  75. "Det blir så svårt, för du är döv.
    Du är sämre än andra."

  76. Självklart tar man åt sig, men nu
    försöker jag att inte bry mig.

  77. Men det är svårt när man har blivit-

  78. -itutad de här kommentarerna
    så många gånger. Det fastnar inuti.

  79. Då tror man lätt på allt man hör.

  80. Det finns alltid lösningar. Det är
    hunden som är min kund, inte ägaren.

  81. Hunden är patienten
    som jag ska kommunicera med.

  82. En hund kan inte prata så vi använder
    kroppsspråk och känsel.

  83. Jag visuell och jobbar med känseln.

  84. Så jag kan vara en bättre veterinär än
    hörande.

  85. Jag tänker inte låta mig
    bli nedtryckt.

  86. Istället vill jag motbevisa honom. Visa
    att han har fel.

  87. När jag var liten sa mamma alltid
    att jag kunde bli vad jag ville.

  88. Jag ville börja dansa balett.

  89. Då hörde hon av andra föräldrar
    som hade hörselskadade barn-

  90. -att de inte förstod varför
    hon skulle utsätta mig får sådant.

  91. Jag kunde ju bli ledsen och sårad, och
    det kunde bli jobbigt för mig.

  92. Men mina föräldrar sa att-

  93. -jag kunde göra allt jag ville göra.
    Man sätter gränsen själv.

  94. -Nu på fredag?
    -Ja, jag har fått jobbet.

  95. -Jag börjar nu på måndag.
    -Vad kul.

  96. Du är en tur-brud.

  97. Innan jag skulle börja jobba
    var jag jättenervös.

  98. Det vore inte tryggt
    om jag inte fick jobbet.

  99. -Sa du att du är hörselskadad?
    -Ja.

  100. Jag gjorde det till något positivt.

  101. Jag sa att jag är mer uppmärksam
    eftersom jag är hörselskadad.

  102. Jag tittar hela tiden runt omkring mig
    och på människorna.

  103. Då får de uppfattningen om att jag
    är intresserad av alla.

  104. Det gäller att alltid hänga med.

  105. När du flyttar till Stockholm
    blir jag ensam.

  106. -Då har jag ingen att umgås med.
    -Du får också flytta till Stockholm.

  107. Jag känner att jag vill ut i världen.

  108. Jag väntar på dig.

  109. Hej då.

  110. Vi ses snart.

  111. Hej då.

  112. Om jag blir uttagen ska jag åka
    till min gamla hemstad.

  113. Det känns märkligt. Jag är född där och
    har vuxit upp där.

  114. Jag har fina minnen därifrån.

  115. Det kommer att ge mig styrka.

  116. Jag ska inte vara med. Cissi sa att jag
    måste vila så jag kan inte träna.

  117. -Vad har du gjort?
    -Stukat foten.

  118. När jag flyttade till Sverige
    hade jag en tuff tid.

  119. Det var svårt att få kompisar
    när jag hade flyttat hit.

  120. Jag kunde inte komma in i gruppen.
    Alla stötte ut mig.

  121. Jag kände mig ensam.

  122. I dag är det inte lika farligt,
    men ändå måste jag kämpa.

  123. Du, vad är klockan?

  124. -Halv ett.
    -Om en halvtimme är uttagningen.

  125. -Hoppas att det går bra.
    -Det blir spännande.

  126. Kom igen.
    Ge järnet de sista minuterna. Bra!

  127. Vi samlas här i mitten.
    Bra jobbat, allihop.

  128. Jag ska prata med var och en av er.

  129. Jag vill prata med dig en sekund.
    Vi tar det där borta.

  130. -Vem är det först?
    -Det är jag.

  131. Kom.

  132. Vi har diskuterat.
    Du har utvecklats mycket på sistone.

  133. Du har bra attityd, du tränar bra
    och du har fått bättre kondition.

  134. Du kan både spela som trea och fyra,
    båda positionerna.

  135. Om någon får en foul kan du få hoppa in
    som fyra. Annars är du trea.

  136. Du är uttagen. Grattis till EM!

  137. -Ja!
    -Det är helt din egen förtjänst.

  138. Du har bra attityd
    och har gjort stora framsteg.

  139. Nu gäller hård träning tills det
    är dags för EM.

  140. -Jag kan bli ännu bättre.
    -Det blir du.

  141. -Det ska jag bli.
    -Roligt. Nu kan du skutta runt lite.

  142. Det känns härligt.

  143. Allt känns tungt just nu.

  144. Det känns tomt.

  145. Jag har alltid känt att något
    hindrar mig.

  146. Jag vågar inte öppna mig
    till hundra procent.

  147. Jag berättade inte
    hur jag hade det hemma.

  148. Jag trodde att det var normalt,
    att alla familjer hade det så.

  149. Jag trodde att det var självklart.

  150. Jag vill kunna älska mig själv
    och tro att jag kan.

  151. Jag har ofta funderat på att prata med
    någon professionellt.

  152. Men det har aldrig blivit av.

  153. Jag känner lite som att...

  154. Jag har börjat kolla runt
    vad det finns för terapi.

  155. Det här verkar intressant. EMDR.

  156. Ögon- och rörelseterapi.

  157. De arbetar med tankar och känslor, och
    kopplar ihop traumaupplevelser.

  158. Och att stärka självkänslan,
    ge en bra självbild. Det behöver jag.

  159. -Har du hört talas om det?
    -Jag har läst om det.

  160. Du har läst om det, ja...

  161. Man använder sig av den metoden-

  162. -när man ska behandla
    traumatiska händelser.

  163. Jag är hörselskadad och skulle uppskatta
    om du talade tydligt.

  164. Vad sa du?

  165. Jag hörde inte.

  166. -Jag frågar om du vill prova?
    -Ja.

  167. Jag vrickade fötterna hela tiden.

  168. Mina föräldrar tyckte att det
    var konstigt.

  169. Mina leder visade sig vara överrörliga.

  170. Jag började åka regelbundet
    till en kiropraktor för ryggen.

  171. Han sa att jag hade foglossning,
    som gravida kvinnor brukar ha.

  172. Lederna är överrörliga.
    Då brukar man ha gördel.

  173. Sist jag var hos läkaren sa hon
    att jag har artros.

  174. Jaha, tänkte jag. Det kändes bara
    som en till grej på min lista.

  175. Om man tar en skala mellan 1 och 10-

  176. -så är min smärta på nivå nio.

  177. Varje dag.

  178. Jag funderar på mitt liv, vad jag vill
    bli. Vad jag klarar av.

  179. Att stå och jobba så här många timmar i
    rad hela natten är tufft för mig.

  180. Jag orkar inte det en längre tid.

  181. Men vad ska jag jobba med då?
    Mitt intresse? Det, det eller det?

  182. Har jag en hobby jag kan jobba med? Det
    snurrar i huvudet.

  183. -Ska du ha något mer?
    -Nej, det är bra.

  184. Då hämtar jag kaffe.

  185. Du, hur gör du om... Lyssna.

  186. Hur gör du om du vill ha
    den där andra tjänsten på jobbet?

  187. -Det ser ut som...
    -Första steget. Hur vill du göra?

  188. Jag kan prata med chefen-

  189. -och fråga vad man kan få göra
    för att utveckla sig och gå vidare.

  190. Man kan kanske byta skift-

  191. -eller få något extra ansvar
    under nattpasset.

  192. Du sa att du ville läsa någon kurs på
    universitetet. Vilken typ av linje?

  193. Vilken sorts utbildning
    behöver du visa upp för din chef?

  194. Då kanske du kan få en annan tjänst.

  195. Jo, men om jag ska ta mer ansvar
    och styra över personalen-

  196. -måste jag ha...

  197. -Ledarskapsutbildning?
    -Precis. Ledarskapspsykologi.

  198. Kanske behövs det mer.

  199. Man kan också ta kontorsvägen,
    men då måste man nog kunna mer data.

  200. Kanske det.

  201. En sak vet jag: Jag vill inte stå och
    plocka i 40 år fram till pensionen.

  202. Jag har inte varit ute så mycket
    här i Stockholm.

  203. Jag känner mig vilsen och väntar tills
    min kille kommer hem från Åre.

  204. Han får visa mig runt så att jag
    kan hitta själv.

  205. Första dagarna kände jag mig ensam och
    förvirrad i den här stora staden.

  206. Man känner sig lite ensam och rädd.

  207. Det är ett nytt kapitel i livet.

  208. Jag har flyttat från Skåne
    där allt är litet.

  209. Där händer samma saker hela tiden.

  210. Då visste jag inte vad jag
    ville göra.

  211. Nu tror jag att jag vet det.

  212. Jag vill jobba ett tag
    och sedan plugga till barnmorska.

  213. Jag bor med min pojkvän nu
    och allt är nytt.

  214. Jag har förlorat lite av mig själv.
    Hur ska jag förklara?

  215. Om någon frågar vem jag är,
    vad jag tycker om-

  216. -kan jag inte svara på det.

  217. Folk säger att jag är duktig,
    har klarat så mycket-

  218. -och att jag är söt och fin,
    och sådana saker.

  219. Men det räcker inte.
    Man måste känna det själv.

  220. Jag har känt att jag har
    varit beroende av hörande.

  221. Nu måste jag vara allt det där själv.

  222. Man ska vara nöjd med sig själv.

  223. Det är nog det viktigaste
    för att bli lycklig i livet.

  224. Man måste vara lycklig med sig själv.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tvivel

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur påverkar bemötande självkänslan? Antonias familj ville inte lära sig teckenspråk, men hennes fosterfamilj talade teckenspråk. Vi följer med henne till denna extra familj som hon inte sett på länge. Antonia får tillbaka känslan av att vara omtyckt för den hon är. Johanna älskar djur och vill bli veterinär. Hon har ofta fått höra att hennes planer är omöjliga för att hon är döv. Bauras föräldrar har alltid stöttat henne. Nu har hon fått ett jobb och flyttat till Stockholm. Baura vill känna att hon är lycklig i sig själv och klarar att stå på egna ben. Melihat älskar basket. Hon satsar på att bli uttagen till landslaget. Melihat hade en tuff tid när hon kom till Sverige och har fått kämpa mycket. Hon får mycket positiv feedback från sina tränare.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Teckenspråk
Ämnesord:
Dövhet, Hörselskador, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med hörselskada
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i En del av mig

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn del av mig

Oro

Avsnitt 1 av 5

Vi möter flera personer med olika erfarenhet av att leva med hörselskada. Baura blev ofta retad när hon inte hörde vad kompisarna sa. Men detta har gjort henne stark, "Jag tar liksom inte skit från folk nu", säger hon. Antonia har en grav hörselskada och enligt andra var hennes drömmar omöjliga. Det finns en oro inom henne, men också en hjälpande ängel. Hon vill bli tv-producent. Melihat pluggar till lärare och är döv. Hon flyttade till Sverige som tolvåring och fick lära sig två språk samtidigt, svenska och teckenspråk. Det var en tuff tid. Robins modersmål är teckenspråk trots att han hör. Hans pappa är döv och hans mamma är hörselskadad. Teckenspråket är en viktig del av honom.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn del av mig

Frustration

Avsnitt 2 av 5

Antonia är gravt hörselskadad och växte upp i en familj som inte ville lära sig teckenspråk. Johanna är musikintresserad och lever i två världar, den döva och den hörande. När Melihat bodde i Turkiet var hon populär och hade många vänner. I Sverige blev det tvärtom. Robin är hörande och växte upp med en döv pappa och en hörselskadad mamma. Redan som femåring fick han vara tolk åt föräldrarna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn del av mig

Tvivel

Avsnitt 3 av 5

Hur påverkar bemötande självkänslan? På besök hos den gamla fosterfamiljen känner Antonia att hon är omtyckt för den hon är. Bauras föräldrar har alltid stöttat henne. Men hon vill vara lycklig i sig själv och klara att stå på egna ben. Melihat hade en tuff tid när hon kom till Sverige och har fått kämpa mycket. Hon satsar på att bli uttagen till landslaget och får positiv feedback från sina tränare i basket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn del av mig

Stress

Avsnitt 4 av 5

Baura har nyss flyttat hemifrån. Hon bor nu i Stockholm och jobbar som servitris. Hon får ibland en känsla av att hennes liv hade varit lättare om hon hörde bra. Ibland känner hon sig lite klumpig och trög, och tror att folk uppfattar henne som lite dum istället för att hon inte hör. Du får också följa med Antonia som drömmer om att bli tv-producent och har blivit kallad till intervju på Stockholms dramatiska högskola. Melihat är i Turkiet för att spela EM i basket för döva tillsammans med Sveriges landslag. Hon är nervös, glad och förväntansfull. I andra sammanhang har hon alltid känt sig lite blyg och tillbakadragen på grund av sin hörselnedsättning och språkförbistringar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn del av mig

Hopp

Avsnitt 5 av 5

Antonia vill bli tv-producent, men hennes låga självkänsla hindrar henne. Hon träffar en psykolog. Baura kämpar mot arbetsgivarnas fördomar och jobbar hårt för att visa att hon kan. Nu har hon två jobb. Efter en tids sjukskrivning får Johanna äntligen komma tillbaka till sitt jobb. Det är viktigt för Robin att vara med i den döva världen, han är ordförande i Sveriges dövas bridgeförbund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om manlighet

Debatten efter massövergreppen mot kvinnor i Köln och Kalmar har rasat i sociala medier. Ett klipp från UR-satsningen Tänk till där män talar om sexuellt våld har fått stor viral spridning. Tanken med klippet är att få elever att reflektera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Romane gindora

Kompis kai pirell kavrensa kai nai lache

"Min kompis har börjat hänga med en som har dåligt inflytande." Panelen funderar kring vad man kan göra när man ser sin vän förändras och hur grupptrycket kan påverka.