Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : SkumsläckarenMaterialDela
  1. Hej och välkomna till
    detta ofantligt roliga program-

  2. -som handlar om naturvetenskap. I dag
    står jag utanför en brandstation.

  3. Vi ska nämligen prata om eld.
    - Tommie, häng med!

  4. Eld är nånting människan
    upptäckte för många, många år sen.

  5. Då använde man två såna här.

  6. Hur som helst -
    det var då och nu är nu.

  7. Och nu finns tändstickan.

  8. Och så hade man upptäckt tändaren.

  9. Har du blivit galen?!
    Vad gör du, Tommie?

  10. Jag hade ju precis fått fyr på den.

  11. Vi får ta och bryta här. Vi får ta
    och skicka över till Beppe i studion.

  12. Över till Beppe.

  13. Det verkar som om Tommie tog i
    lite väl mycket kanske.

  14. Agneta ville ju bara prata lite
    om eldens historia.

  15. Det ser ut som om han använder
    sig av en skumsläckare.

  16. Vi ska faktiskt göra
    vår egna slags skumsläckare.

  17. Inte precis som Tommies,
    men nåt liknande.

  18. Då behöver vi lite ingredienser.

  19. Då ska vi se vad vi har här.

  20. I den här har vi lite diskmedel.
    Här är lite ättika.

  21. Det går att köpa i en vanlig affär.

  22. Det vita pulvret är bikarbonat.

  23. Så behöver vi ju nånting att tända
    också. Nu är det viktigt att säga-

  24. -att när man jobbar med eld
    så ska man ha en vuxen med sig.

  25. Annars kan det bli riktigt farligt.

  26. Vad jag hade tänkt att vi skulle
    tända i dag och släcka med skummet-

  27. -är några såna här små värmeljus. Då
    kommer vi behöva tändstickor också.

  28. Vi tänder värmeljusen och sätter
    ner dem här i. Till en början.

  29. Så är det viktigt att man...
    Jag får passa fingrarna extra noga.

  30. Det går bra att göra det här
    i en balja eller en stor skål.

  31. Jag tyckte den här
    var fin att använda.

  32. Vi tar ett till.

  33. Så sänker vi ned dem så.

  34. Man passar fingrarna. Sen ska
    vi ha en tunn liten glasburk-

  35. -som vi sänker ned
    mitt emellan de två ljusen.

  36. Så börjar vi med att ha
    i lite bikarbonat i glasburken.

  37. Vi får se om jag kan göra det
    utan att spilla för mycket.

  38. Vi öser på lite grann.

  39. Så ska vi faktiskt ha i
    lite vatten också. Det har jag här.

  40. På med lite vatten på bikarbonaten.

  41. Man kan ta upp den lite försiktigt
    och röra runt så det blandar sig.

  42. Sen har vi i några droppar diskmedel.
    Det hjälper till att göra skummet.

  43. Det behövs bara några droppar.
    Så där nånting.

  44. För att det ska bli lite snyggare -
    det behövs egentligen inte-

  45. -har jag i lite karamellfärg.
    Det blir så fint då.

  46. Lite grön karamellfärg.

  47. Nu får vi passa oss,
    för så fort jag häller i ättikan-

  48. -börjar det hända grejer här i.
    Kolla nu riktigt noga på ljusen.

  49. Va... Såg ni hur coolt det där var?

  50. Ljusen släcktes helt och hållet
    utan att skummet ens nuddade vid dem.

  51. Vi tar och kollar
    på vad det var som hände.

  52. Om man blandar bikarbonat med ättika
    bildas det bubblor fyllda med en gas:

  53. Koldioxid. Häller man även
    i diskmedel bildar det-

  54. -tillsammans med koldioxiden
    ett skum.

  55. Detta kan användas om man vill släcka
    något som brinner, t.ex. ett ljus.

  56. Ljuset behöver syre för att kunna
    brinna. Om det finns koldioxid nära-

  57. -kan det knuffa undan syret
    och ljuset släcks.

  58. Ställer man ner ljuset i botten
    på en balja med koldioxidskum-

  59. -kommer ljuset att släckas
    innan skummet når det-

  60. -för att bubblorna spricker
    och koldioxiden släpps ut-

  61. -och knuffar undan syret.

  62. Man kan säga
    att det är en slags skumsläckare.

  63. Skumsläckare ska man använda vid
    lite enklare bränder som gardiner.

  64. Brinner det i elektronikprylar är
    det bättre med en pulversläckare.

  65. Om ni friterar pommes frites
    och oljan börjar brinna-

  66. -är det viktigt att ni inte
    försöker släcka med vatten.

  67. I stället ska ni försöka lägga på
    ett lock så elden kvävs.

  68. Då tror jag vi har det, Beppe.

  69. Man kan alltså släcka eld med skum
    hur skumt det än låter.

  70. Man kan också släcka en
    vetenskapsreporters lilla gnista.

  71. Vi skulle ju ha
    pratat om eld här i dag-

  72. -men Tommie tyckte det var viktigare
    med säkerhet och det är det så klart.

  73. Man måste vara försiktig med eld.

  74. Jag tror vi avslutar härifrån
    och säger tack för i dag. Tack.

  75. Tommie...
    Vad gör vi med allt det här nu, då?

  76. Det får du ta hand om.

  77. Textning: Fredrik Nygren
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Ämnen:
Fysik, Kemi
Ämnesord:
Brandsläckning, Brandteknik, Brandväsen, Fysikexperiment, Koldioxid, Naturvetenskapliga experiment, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Den starka myran

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.