Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : PotatisbatterietMaterialDela
  1. Hej! Nu kör vi.

  2. Hej och välkomna till dagens program.
    I dag ska vi ha extra kul.

  3. Vi ska prata om energi. Vet ni att
    mat innehåller olika mycket energi.

  4. Men vad får man mest energi av?
    Det ska vi prova nu.

  5. Tommie, kom in i bild.

  6. Här har vi honom. Nu ska vi köra.
    Här är korv, choklad och vita bönor.

  7. Jag tror vi börjar med korv.
    Varsågod och ät.

  8. -Hur känns det, Tommie?
    -Som vanligt.

  9. Ingenting?

  10. Då går vi på chokladen i stället.

  11. Nu du, Tommie, blir det åka av!

  12. Känner du dig pigg?
    Pirrar det inte i magen?

  13. -Hopp och lek. Spring runt.
    -Nej.

  14. Då går vi på vita bönorna i stället.

  15. -Nu känns det väl bra?
    -Nej.

  16. -Känner du fortfarande ingenting?
    -Det känns precis som vanligt.

  17. Jaha...

  18. Då får vi ta och bryta här.
    Så Tommie hinner känna efter lite.

  19. Vi får gå över till Beppe i studion.
    Över till Beppe helt enkelt.

  20. Stackars Tommie.

  21. Agneta har verkligen en poäng. Maten
    vi stoppar i oss innehåller energi.

  22. Man skulle kunna ta en sån här helt
    vanlig potatis till exempel-

  23. -och skapa en helt annan typ av
    energi, nämligen ström.

  24. Bara med hjälp av den här potatisen.

  25. Vad tror ni om jag säger att jag kan
    tända lampor med hjälp av den här?

  26. Vi får väl se om jag lyckas.
    Kolla här!

  27. Det jag behöver
    är två stycken olika metaller.

  28. Jag har koppar i den ena handen.
    Koppar kan man hitta i koppargem.

  29. Och zink - det hittar man ofta i
    verktygslådan i form av zinkspik.

  30. De här två ska jag stoppa
    ner i potatisen.

  31. Kopparn där och zinken där i.
    Det här kan jag tända lampor med.

  32. Men innan det tänkte jag att vi
    skulle lyssna på hur ström låter.

  33. Då behöver jag en högtalare
    och en sån här vanlig hörlurssladd.

  34. Då ska vi se hur det låter.

  35. Så låter ström.

  36. Coolt, va?

  37. Nu ska vi försöka tända lampor
    med det här också.

  38. Då behöver vi så klart
    nånting att tända.

  39. Här i har jag små led-lampor.

  40. Den här t.ex. hittade jag i
    en gammal leksaksbil som blinkade.

  41. Jag kopplade loss den.
    Då ska vi se om det här fungerar.

  42. Jag är lite nervös.
    Jag har förberett lite sen innan.

  43. Vi behöver några fler
    potatisar nämligen.

  44. Det räcker inte med en
    för att tända de här lamporna-

  45. -så här har jag fem potatisar
    som jag kopplat ihop med varann.

  46. När man kopplar ihop dem så
    kan man använda sig av...

  47. ...om man hittar
    lite sladdstumpar hemma...

  48. Det blir inte så mycket ström,
    så man behöver inte vara rädd.

  49. Det går bra med aluminiumfolie också.

  50. Vi testar med den här lilla lampan.
    Vi får ta och släcka ner här inne.

  51. Kan vi släcka?

  52. Då ska vi se om det börjar lysa.

  53. Ser ni?

  54. Häftigt! Eller hur?

  55. Potatisar som tänder en liten lampa.

  56. Men hur gick det här till?
    Det måste vi ta och kolla på!

  57. Potatisar, batterier och de flesta
    frukter som är blöta inuti-

  58. -har en sak gemensamt.
    De kan ge ifrån sig ström.

  59. Det här går att visa enkelt genom
    att stoppa ner två olika metaller-

  60. -i en potatis. Zink och koppar
    fungerar riktigt bra ihop.

  61. Det gör de för att de har olika
    laddningar i sig från början.

  62. Zink vill väldigt gärna ge ifrån
    sig av sina minusladdningar.

  63. Och kopparn tar väldigt
    gärna emot dem.

  64. Men laddningarna hoppar inte gärna
    från zink till koppar i bara luften.

  65. Just därför stoppar man ner dem
    i en potatis.

  66. Då kan de hoppa
    från den ena sidan till den andra-

  67. -med hjälp av vätskan
    som finns i den.

  68. När negativa laddningar hoppar
    från ett ställe till ett annat-

  69. -så kallas det för - just det -
    ström!

  70. Man kan självklart se strömmen också.

  71. Det kan man göra om man kopplar
    en liten lysdiod till metallerna.

  72. Då kan man se
    att den börjar lysa lite svagt.

  73. Tack så mycket, Beppe. Potatis!
    Det är alltså det som är grejen.

  74. Tommie, vilken tur att jag har.

  75. Varsågod och ät.

  76. -Nu, då?
    -Nej.

  77. Nej. Då får vi avsluta här.
    Vi tackar så mycket för i dag-

  78. -och så säger vi hej då.

  79. Nej. Jag vet att du tycker bättre om
    choklad men nu gör vi ett experiment.

  80. Du får prova en till.
    Ta den också.

  81. Prova den.

  82. Textning: Fredrik Nygren
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Ämnen:
Fysik > Elektricitet och magnetism, Kemi
Ämnesord:
Elektricitet, Energikällor, Fysik, Fysikexperiment, Magnetism, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Potatis
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd

Spegeln

Del 1 av 8. Li hittar en mystisk spegel i mormors sommarstuga och får plötsligt konstiga meddelanden på mobilen. Hon kontaktar sina vänner Greger och Amina och tillsammans försöker de lista ut vad meddelandena kan betyda. Samtidigt startar Lis mormor, som är chef på en stor forskningsanläggning, ett sista experiment innan midsommarafton.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.