Titta

Allti Kartong - jiddisch

Allti Kartong - jiddisch

Om Allti Kartong - jiddisch

Roboten Allti Kartong och hans kompis Lilla Röd har en butik där de säljer saker av kartong. De ger sig ut på ett nytt äventyr i varje program. Vi får följa med när de ska leta efter moln och människomat, odla blommor och när de bygger ett rymdskepp och åker till månen. Fantasifullt och humoristiskt där varje program behandlar ett konkret tema som till exempel regn, bajs, monster, månen och potatis.

Till första programmet

Allti Kartong - jiddisch : Potatis

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Potatis

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Robotarna Allti och Lilla Röd sitter i sitt kartongbeklädda kök och äter elektriska komponenter. Lilla Röd är inte nöjd med sin mat utan vill ha "människomat". Sökandet leder dem till en åker där de får åka traktor och hjälpa till med potatisskörden.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Mat och hälsa, Modersmål och minoritetsspråk > Jiddisch
Ämnesord:
Dryck, Grönsaker, Mat, Potatis
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Allti Kartong - jiddisch

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Regn

Avsnitt 1 av 8

En av Alltis och Lilla Röds krukväxter behöver vatten. De ger sig iväg för att hitta ett regnmoln.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Bajs

Avsnitt 2 av 8

En kund vill låna telefonen, men var är den? Lilla Röd har visst ätit upp den. Nu måste han och Allti hitta en toalett så telefonen kan komma ut igen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Potatis

Avsnitt 3 av 8

Robotarna letar efter "människomat", åker traktor och hjälper till med potatisskörden.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Fart

Avsnitt 4 av 8

Allti och Lilla Röd ska vara med i en cykeltävling. De bygger en raketmotor i kartong till sin cykel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Monster

Avsnitt 5 av 8

Robotarna Allti och Lilla Röd ska gå på maskerad och vara utklädda i läskiga kläder.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Månen

Avsnitt 6 av 8

Robotarna bygger ett rymdskepp och åker till månen. De upptäcker att det inte är roligare där än hemma på jorden.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Maskinen

Avsnitt 7 av 8

Allti och Lilla Röd får ett paket med delar till en hemlig maskin. Den visar sig tillverka ballonger.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAllti Kartong - jiddisch

Frön

Avsnitt 8 av 8

Allti och Lilla Röd måste ha pengar till hyran. De säljer blommor som de odlat och kan på så sätt ha butiken kvar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Hälften och dubbelt

I Sifferverkstan vill en ensam musketör ha en fyra för att kunna bli de tre musketörernas fjärde vän. Men hur ska det gå, när alla fyror är slut? I Räknebageriet vill syskonen Teddy och Freddy hela tiden ha dubbelt så många frallor som den andra. Till Geometribanken kommer en man som är på jakt efter ett fyrkantigt lock att lägga på sin stora korg. Vad är det som inte får smita ut?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hårda ord

Utanför

Vi träffar Ahmed som har flytt till Sverige från Syrien. Han berättar om hur han kunde känna sig utanför i början när han inte kunde svenska. Men han fick ändå vara med och leka. Då blev det lättare och han lärde sig språket snabbt. Vi ger oss också in i en låtsasvärld i ett klassrum där alla elever måste lämna in sina mobiltelefoner. Men Lisa har ingen mobil och blir retad av de andra barnen. Vad kan man göra om man känner sig utanför? Hur gör man om man ser någon annan som är utanför? Finns det saker vi gör och säger som gör att vissa hamnar utanför utan att vi tänker på det?