Titta

UR Samtiden - Jonas Gardell om aidsutbrottet

UR Samtiden - Jonas Gardell om aidsutbrottet

Om UR Samtiden - Jonas Gardell om aidsutbrottet

Med anledning av sin utnämning till hedersdoktor vid Linköpings universitet föreläser Jonas Gardell om situationen för homosexuella i Sverige under 1980-talet då aids bröt ut. Jonas Gardell har skrivit böcker och en tv-serie där han beskriver han situationen för de hiv-positiva och hur samhället behandlade dem. Inspelat 16 maj 2013. Arrangör: Linköpings universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Jonas Gardell om aidsutbrottet : Sveket mot homosexuella på 80-taletDela
  1. Hej på er!
    Här står jag och är hedersdoktor-

  2. -vid universitetet som för 25 år sen
    hade läkare knutna till sig-

  3. -som förordade
    koncentrationsläger för HIV-positiva.

  4. Är inte det lustigt?
    Det var genomtänkta förslag-

  5. -för då det fanns HIV-positiva
    i alla samhällsgrupper

  6. -skulle man ha ett trevligt samhälle
    med präster och läkare.

  7. Jag är hedersdoktor i ett land
    som har en självbild av tolerans-

  8. -men som har den strängaste
    smittskyddslagen i världen-

  9. -som leder till att människor
    som inte kan hantera sin HIV-

  10. -i stället för vård och terapi
    döms till fängelse-

  11. -och är de utlandsfödda
    döms de till livstids utvisning-

  12. -vilket innebär en dödsdom-

  13. -när de kommer till länder
    där det inte finns nån bra medicin.

  14. Många av oss har inte koll på-

  15. -att Sverige i dag-

  16. -medvetet dömer människor till döden.

  17. Om "Torka aldrig tårar"
    har många sagt:

  18. "Vi visste inte.
    Om vi bara hade vetat."

  19. Man har gråtit över människor
    som led för 25-30 år sen-

  20. -men sjukdomen
    får konsekvenser än i dag.

  21. Människor som blir sjuka i dag-

  22. -döms av svenska myndigheter
    till utvisning och därmed döden.

  23. Där har ni svårare att komma undan-

  24. -när man frågar
    varför ni inget gjorde.

  25. Mer om det kan ni läsa
    i Anna-Maria Sörbergs "Det sjuka".

  26. Men här är jag
    hedersdoktor och väldigt fin av mig-

  27. -i ett land där jag får leva-

  28. -under relativ respekt och möta
    relativ tolerans som homosexuell-

  29. -och det är lätt att glömma
    att det inte alltid har varit så.

  30. Det fanns en tid
    innan Mark och Jonas, Eva och Efva-

  31. -och Anton Hysén, som dansar rumba
    för hela svenska folket.

  32. När jag skrev min första bok.

  33. Jag har alltså skrivit tre romaner om
    "Torka aldrig tårar utan handskar".

  34. Om man ska förstå dem måste man veta
    att det inte alltid varit som i dag.

  35. När jag skrev "Passionsspelet" 1985-

  36. -skrev Expressen,
    då Sveriges största dagstidning:

  37. "Äcklet och avsmaken
    vältrar sig över läsaren."

  38. Det var ett naturligt och accepterat
    tilltal till och om homosexuella.

  39. Eller som när Mark och jag
    åker till Ikea-

  40. -för att köpa bokhyllan Billy.

  41. Då blir en man så provocerad
    av att se två män köpa bokhylla-

  42. -att han bestämmer att vi måste dö
    och börjar förfölja oss med kniv.

  43. Polisen tillkallas-

  44. -och polisen tar mannens försvar.

  45. "Ni måste förstå att det är
    obehagligt för honom att se er."

  46. Polisen vägra ta upp en anmälan.

  47. Vi reagerar inte, för vi har alltid
    blivit tilltalade på det sättet.

  48. Eller som när hantverkare
    renoverar lägenheten-

  49. -och nån har skrivit "Bögjävlar"
    över hela sovrumsväggen.

  50. Vi reagerar inte, för vi har alltid
    blivit behandlade på det sättet.

  51. Det är bara ett litet tag sen.

  52. Det är mycket unga människor här,
    och jag var också ung.

  53. Herregud, vad jag var ung!

  54. Ni tror att ni är eviga,
    men det går över.

  55. Vi var 18-20 år och skulle ta reda på
    hur vi skulle leva och vem vi var.

  56. "Jag vill i mitt liv få älska nån
    som älskar mig", som Benjamin säger.

  57. Men när vi för första gången i
    historien vågat gripa efter-

  58. -kräva och begära vår frihet-

  59. -börjar plötsligt de vackraste av oss
    magra av, tyna bort, insjukna och dö-

  60. -i en sjukdom som tidningarna
    döper till "bögpesten".

  61. De säger att det är guds straff,
    att vi får skylla oss själva-

  62. -och en amerikansk debattör skrev:

  63. "Homosexuella har begått brott mot
    naturen, och nu tar den sin hämnd."

  64. Vi beskrevs
    i våra största dagstidningar-

  65. -som mördare som spred aids.

  66. Vi sa inget, för vi hade alltid
    blivit tilltalade på det sättet.

  67. Vi hade aldrig blivit tilltalade
    på nåt annat sätt.

  68. Det har varit fantastiskt att skriva
    böckerna och tv-serien-

  69. -med det perspektiv av relativ frihet
    och relativ tolerans och respekt-

  70. -vi erfar nu, och ur det perspektivet
    se tillbaka på de åren-

  71. -och konstatera
    att det inte var okej.

  72. Det sätt vi blev behandlade på
    och det sätt vi blev tilltalade på-

  73. -var inte okej.

  74. "Torka aldrig tårar" börjar 1982.

  75. Då är det tre år sen samhället-

  76. -officiellt klassade homosexualitet
    som en sjukdom.

  77. Jag föddes sjuk.

  78. Många säger att jag ännu är det,
    men av andra anledningar.

  79. Landets ledande psykologer beskrev
    homosexualiteten som en defekt.

  80. Den homosexuelle mannen
    var en plågad infantil-

  81. -som stannat på ett analt stadium-

  82. -modersbunden och tragisk.

  83. Också de få böcker på svenska i ämnet
    som jag läste som tonåring-

  84. -när jag smög in på biblioteket
    med dunkande hjärta av skam-

  85. -och letade vid kategorin Medicin.
    Det är väl T? Nej...?

  86. Whatever.

  87. Jag hittade t.ex. "Homosexualiteten"
    på Wahlström och Widstrands förlag-

  88. -som gjorde anspråk på
    att vara frisinnad-

  89. -och ville ge "en fördomsfri
    och tidsenlig framställning"-

  90. -"av de problem som är förknippade
    med den egendomliga avvikelsen."

  91. I baksidestexten stod det också
    att huvudvikten lades vid-

  92. -"möjligheterna att förebygga
    den homosexuella utvecklingen."

  93. Vi läste det ändå, för vi hade
    ett sånt behov av att bli bekräftade-

  94. -att vi gick med på det.

  95. I boken kunde man få ta del av
    vad en zoolog hade att berätta om-

  96. -"urspårade drifter i djurens värld".
    Så var det.

  97. Sjukdomsstämpeln kan skyllas på
    de första homoaktivisterna.

  98. Det var vid förra sekelskiftet.

  99. Karl Heinrich Ulrichs, Karl-Maria
    Kertbeny och Magnus Hirschfeld-

  100. -bedrev en kampanj
    för att förvandla homosexualiteten-

  101. -från en fördärvlig last
    till en biologisk defekt-

  102. -en naturens nyck, för att plädera
    mot den paragraf i strafflagen-

  103. -som fängelsebelade homosexualitet.
    Hajar ni varför?

  104. Hur kan man straffa nån
    för sin natur, hur sjuk den än var?

  105. Det är lite skojigt, för än i dag
    kan man i samma mening få höra-

  106. -att man som homosexuell
    är både lastbar och sjuk.

  107. Vi är både omoraliska och onaturliga-

  108. -fast det ena
    borde utesluta det andra.

  109. Jag är nu hedersdoktor i medicin-

  110. -men jag är tidigare
    hedersdoktor i teologi-

  111. -så jag är hedersdoktor
    i de vetenskapliga discipliner-

  112. -som har varit i luven på varandra
    om vem som ska fördöma mig mest.

  113. Det är rätt förtjusande.

  114. Det är svårt för er att komma ihåg,
    men det var en helt annan tid-

  115. -och vi ser Sverige
    som ett tolerant samhälle-

  116. -och blir chockerade när vi upptäcker
    att det inte är så-

  117. -att vi tvångssteriliserat folk,

  118. -att vi utvisar småbarn
    och dementa kvinnor.

  119. En CP-skadad pojke dör om han blir
    utvisad, men vi utvisar honom.

  120. Det går inte ihop med vår bild av
    det toleranta och liberala Sverige.

  121. Om vi tänker oss Sverige
    som ett liberalt land-

  122. -är det svårt att minnas att i början
    av 80-talet vägrade Dagens Nyheter-

  123. -Sveriges ledande morgontidning-

  124. -publicera dödsannonser för män
    där den närmast sörjande var en man-

  125. -för det ansågs ovärdigt av en man
    att sörja en annan man.

  126. När DN 1982 för första gången

  127. -skrev om den nya cancer
    som drabbade homosexuella-

  128. -konstaterade de att anledningen
    till att de danska män som drabbats-

  129. -var att "homosexuella män lättare
    drar på sig svåra infektioner"-

  130. -"på grund av bristande hygien
    vid sexuella kontakter".

  131. Jag vet inte om vi bögar var
    så väldigt mycket skitigare än andra.

  132. Men vi var rädda-

  133. -för att be en främmande läkare
    undersöka mun och rectum-

  134. -och därmed erkänna,
    som man erkänner ett brott-

  135. -att vi var en av de homosexuella.

  136. Just ordet "erkänna" lever kvar.

  137. När Anton Hysén kom ut
    för några år sen-

  138. -valde tv-nyheterna i TV4
    att använda det ordet.

  139. Hysén hade erkänt sin homosexualitet.

  140. Nu pratar vi om 2010-tal.

  141. Vi hade all anledning att vara rädda.

  142. Vi har pratat om hur HIV-positiva
    blev bemötta i vården-

  143. -och ofta blev felbehandlade-

  144. -men homosexuella blev överlag
    rätt hemskt behandlade.

  145. När jag var 17-18 år, och var tvungen
    att gå till ett sjukhus--

  146. -och måste säga
    att jag var homosexuell-

  147. -tittade den patriarkale
    medelålders doktorn på mig och sa:

  148. "Är du homosexuell?
    Det får du aldrig mer vara."

  149. "Det får du sluta med nu."

  150. Jag var ung, och sen
    måste jag opereras för det här.

  151. Det var i röven, och det
    gjorde fruktansvärt ont efteråt.

  152. Jag skickades hem, och i flera veckor
    hade jag så ont-

  153. -att jag inte visste
    om jag skulle överleva.

  154. Det var som knivar som skar i mig.

  155. Sen måste jag göra om operationen.

  156. Läkaren hade på efterkontrollen
    tittat på mig slarvigt och sagt:

  157. "Dig vill jag aldrig se igen."

  158. När jag skulle göra om operationen
    fick jag en homosexuell läkare-

  159. -som nog dog i aids också.
    Jag kommer inte ihåg.

  160. Inför behandlingen sa han:

  161. "Ta de medicinerna i förväg.
    Sen får du smärtstillande."

  162. "Nej, jag ska inte ha
    smärtstillande."

  163. "Det ska göra fruktansvärt ont."

  164. Han såg på mig som om jag var galen.
    "Du ska ha smärtstillande."

  165. "Vi skär i dina tarmar.
    Du ska ha starka smärtstillande."

  166. Då inser jag att jag har,
    när jag opererades-

  167. -dömts till ett straff
    bara för att jag var homosexuell.

  168. Jag skulle ha namnlöst ont-

  169. -som ett straff från läkaren.

  170. Vi hade anledning att vara rädda-

  171. -och man blev föraktfullt bemött
    och fick sämre eller ingen vård.

  172. Med den nya sjukdomen kände sig
    samhället allvarligt hotat.

  173. Inte bara de homosexuella, utan alla,
    riskerade att infekteras-

  174. -om man inte tidigt
    lyckades mota epidemin tillbaka.

  175. Så länge bögar, sprutnarkomaner
    och horor smittades så gick det an-

  176. -så länge gemene man gick trygg-

  177. -men som Expressen konstaterade 1985:

  178. "Snart hotas du också!"

  179. Du som läser, den icke-perversa,
    icke-knarkande, icke-afrikanska-

  180. -möjligen bara nån gång ibland
    till horor gående svensken.

  181. Bland de hederliga, icke-perversa
    svenskarna rörde sig smitthärdarna-

  182. -och man såg det inte på dem
    förrän de insjuknat rejält.

  183. Göteborgsposten har ett reportage
    om en polis och en sköterska-

  184. -som är livrädda för att genom jobben
    bli smittade av HTLV-III-

  185. -som viruset kallades.

  186. Rubriken lyder: "Blir vi smittade
    lämnar vi bort barnen."

  187. Hösten 85 har man bra överblick
    över hur viruset sprids-

  188. -men man redogör inte för det, eller
    för hur obefogat parets rädsla är.

  189. Journalisten skildrar ett hemskt hot
    mot den oskyldiga familjen i villan-

  190. -"där taxen Bamse
    ännu skuttar glatt."

  191. "Där kaffepannan ännu puttrar och
    Johan ännu kan klättra på sin pappa."

  192. Innan smittan brutit ut.

  193. Det är intressant,
    för 85 visste man hur det smittade.

  194. Man visste att det inte var farligt,
    men man upprätthöll skräcken.

  195. Det är likadant
    som när man stjälpte ner svarta i...

  196. Killar som dött i aids lade man i
    sopsäckar och skrev "smittofara"-

  197. -men man visste tidigt att det
    inte fanns nån smittofara.

  198. Vad var man rädd för?

  199. Min teori är att man inte var rädd
    för det dödliga viruset-

  200. -utan för den homosexuella kroppen
    och att ta i den-

  201. -ett sånt fiasko till människa.

  202. Hur ska man kunna skydda sig?

  203. Historikern Karin Johannisson
    redogör i "Medicinens öga" för-

  204. -föreställningar om sjukdom
    som envist hakat sig fast-

  205. -trots ökad kunskap
    om epidemiernas biologiska ursprung.

  206. Den vanligaste föreställningen är
    att sjukdomen är ett straff.

  207. I Gamla testamentet skildras hur Gud
    sänder farsoter, pest och spetälska-

  208. -över en enskild eller över ett folk.

  209. Han låter pesten härja hela Israel-

  210. -för att straffa Kung David
    för hans individuella synd.

  211. Kollektivet skulle stöta bort
    den drabbade, sjuke, syndige-

  212. -för att Guds vrede
    inte skulle drabba dem alla.

  213. Det var viktigt att stöta bort.
    Annars skulle Gud straffa oss alla-

  214. -för att vi inte straffade.

  215. Sjukdom, synd och orenhet
    var nära sammankopplade.

  216. Sjukdomen var en konsekvens av synden
    och gjorde människan oren.

  217. För att bli ren måste man bli frisk,
    och då man bli förlåten-

  218. -och då måste man göra bot.

  219. Det lever kvar än i våra dagar,
    fast det är flera tusen år gammalt.

  220. Jag citerar
    den svenska prästen Bengt Birgersson-

  221. -som intervjuas i Aftonbladet:

  222. "Aids kan ha en god sida"-

  223. -"om det får homosexuella
    att vända om."

  224. "Har man drabbats av aids och inser
    att det är fel att vara homosexuell"-

  225. -"har sjukdomen tjänat ett syfte."

  226. Han säger att om hans egen son
    fick aids och dog-

  227. -skulle han vara glad för det-

  228. -för då skulle sonen kanske ha
    tänkt om så att han slapp helvetet.

  229. I den sekulariserade världen
    som växer fram vid upplysningstiden-

  230. -omformuleras tanken om sjukdom som
    Guds straff till nåt självförvållat.

  231. Sjukdomen var en konsekvens
    av individens sätt att vara.

  232. Den sjuke var att betrakta
    som medskyldig till sitt lidande-

  233. -eller som Johannisson skriver:
    "Sjukdomen blev moraliskt laddad."

  234. "Den var ett misslyckande."

  235. Sjukdom kunde också ses
    som naturens sätt att korrigera.

  236. "Homosexuella har begått ett brott
    mot naturen, som nu tar sin hämnd."

  237. Det är tre... Naturen...

  238. Alla synsätten går igen
    under aids-utbrottet.

  239. I en insändare oroar sig nån över-

  240. -om man kunde bli smittad
    vid nattvardskalken.

  241. Tidningens rubriksättare skrev:

  242. "Oskyldiga kristna
    kan smittas av aids."

  243. Om vi har en oskyldig
    har vi naturligtvis en skyldig.

  244. Svenska Dagbladets rubriksättare var
    inte ensamma om att fördela skuld.

  245. En tidning skrev, när ett barn
    smittats vid en blodtransfusion:

  246. "Nu har det hänt som inte fick hända.
    En oskyldig har dött i aids."

  247. Kristna tidningen Dagen
    slog i en ledare fast:

  248. "Bortser man från dem
    som blivit smittade"-

  249. -"via blodtransfusioner, barnafödande
    eller överföring från äkta make"-

  250. -"finns det ett felaktigt, syndigt
    beteende bakom varje HIV-smittad."

  251. Slut på citatet.

  252. Hur skulle man kunna skydda sig
    och begränsa smitta till de andra-

  253. -från de där
    med det felaktiga beteendet?

  254. Snart hotas också du.

  255. Expressen beskriver i en stor artikel
    hur det smittar.

  256. Då illustreras heterosexualiteten
    med ett par-

  257. -som är unga och vackra
    och kysser varandra. Bildtexten är:

  258. "Lätta kyssar, kindkyssar
    och pussar är helt ofarliga."

  259. Homosexualitet,
    som jag skulle identifiera mig med-

  260. -illustrerades med en ryggbild på
    en gubbe som tittade på porr.

  261. I bildtexten står det: "Snabba och
    anonyma så kallade bögkontakter"-

  262. -"utgör en stor smittrisk."

  263. Så kallade bögkontakter.

  264. Det gällde för samhället
    att försvara för bögarna-

  265. -att få
    sina naturvidriga bögkontakter.

  266. Det behövdes drastiska åtgärder,
    som drev mot rättssäkerheten-

  267. -som tvångstestning, registrering,
    övervakning och internering.

  268. Kändisjurister som Henning Sjöström
    och Leif Silbersky förordade-

  269. -registrering och hård lagstiftning
    fast det bröt mot rättsuppfattningen.

  270. "Här står stridiga intressen
    mot varandra" sa Silbersky.

  271. "Då får vi vidta
    de åtgärder som är minst felaktiga."

  272. Sjöström menar att man måste
    ge avkall på skyddet för medborgaren-

  273. -för att skydda samhället
    från den smitta som han kan sprida.

  274. De homosexuella med sina så kallade
    bögkontakter var inte smittade-

  275. -utan smittspridare.
    De var pestråttorna-

  276. -som om de tilläts springa fria
    skulle infektera hela samhället.

  277. Vi var inte att lita på.

  278. Hänger ni med? Det är inte stand-up
    i dag, för nu är vi doktorer.

  279. Vi var inte att lita på. Jag har
    gått igenom allt som har skrivits-

  280. -och nu ska jag citera en debattör
    som skrev om oss-

  281. -och att man skulle
    isolera HIV-positiva.

  282. "Varför bör vi isolera
    alla virusbärare?"

  283. "Vi kan ej lita på att människor"-

  284. -"avstår från sexuella kontakter
    och inte för smittan vidare."

  285. "Sannolikt styrs de homosexuella
    av ett beroende"-

  286. -"som är mer svårhanterligt
    än de heterosexuellas."

  287. "Det är svårt att se
    att det är 'kärlek'"-

  288. -"som styr den homosexuelles
    sexuella aktivitet"-

  289. -"då den genomsnittlige homosexuella
    har dussintals partner årligen."

  290. Det fanns skyldiga och oskyldiga
    smittade, smittade och smittspridare-

  291. -eller som polisen Hans Strindlund
    säger i en intervju i Aftonbladet-

  292. -i en kampanj mot bastuklubbar:
    "De som sprider aids är mördare."

  293. Så förvandlades vi homosexuella
    från sjuka-

  294. -till mördare. Det är intressant.

  295. Man daltar inte med mördare
    utan man skyddar sig från dem-

  296. -med all rätt.
    För att åter låna Johannissons ord:

  297. "Samma sjukdomsförklaringar
    och samma syndabockssyndrom"-

  298. -"har moraliskt legitimerat
    tvång, utstötning och segregering."

  299. Det har skett varje gång
    det har kommit en ny epidemi.

  300. Så också nu. Samhället var kluvet.

  301. Det fanns myndighetspersoner
    bland politiker, läkare och poliser-

  302. -som krävde hårdare tag.

  303. Man skulle sätta ner foten, peka
    med hela handen, skydda de oskyldiga-

  304. -genom tvångstestning av befolkningen
    för att röka ut ohyran.

  305. Läkare vid Linköpings universitet
    där jag är hedersdoktor...

  306. Jag tycker om att säga det på tyska:
    Doktor Gardell.

  307. Lita Tibbling skrev i en artikel
    i Svenska Dagbladet-

  308. -att man skulle tvångsisolera
    de smittade i aids-samhällen-

  309. -som i forna tiders pestkolonier.

  310. Man skulle skilja barn från föräldrar
    och älskade från sina nära och kära.

  311. Jonas Berglund, virusläkare i Lund-

  312. -ansåg att man skulle testa hela
    befolkningen, registrera smittbärare-

  313. -och märka smittade med en tatuering
    så de inte kunde dölja sin vanära.

  314. Det är som när judarna i Tyskland
    tvingades bära davidsstjärna-

  315. -eller att vi homosexuella
    fick bära den rosa triangeln.

  316. Det var inte ensamma galningar
    i ett annars tolerant samhälle.

  317. Centerpartiet lämnade i riksdagen
    det år Tibbling skrev sin artikel-

  318. -in en motion om att det kunde bli
    nödvändigt att aids-testa folket.

  319. Det var samma år
    som Alibaba Gaybutik och Postorder-

  320. -fick avslag från Patentstyrelsen.
    Ordet "gay" skulle inte registreras-

  321. -då det stred mot
    goda seder och allmän ordning.

  322. Ni förstår inte hur långt vi kommit
    och hur långt vi har gått.

  323. Samma år, 1986,
    producerade Dagens Nyheter-

  324. -ett antal artiklar som skildrade-

  325. -hur anonyma homosexuella
    "kopulerade med varandra som djur".

  326. En anonym källa berättade att
    det fanns en liten, hänsynslös grupp-

  327. -som av hämnd och hat mot allt
    och alla spred smittan vidare.

  328. De som sprider aids är mördare.

  329. Mina vänner som hade HIV
    hade knappt sex alls.

  330. De var så äcklade av sig själva,
    av sina kroppar, sin sperma-

  331. -sin urin, sitt blod, sina tårar.

  332. En vän berättade
    att hans största skräck-

  333. -var att råka ut för en trafikolycka-

  334. -för när han låg blödande
    och nån rusade fram-

  335. -måste han ha kraft nog att ropa:
    "Nej! Rör mig inte. Jag är oren."

  336. Samtidigt anklagas han i tidningen
    för att vara en hänsynslös mördare-

  337. -som med vett och vilja sprider aids.

  338. I tidningar
    som anser sig vara liberala-

  339. -drivs kampanjer
    för hårdare tag mot riskgrupperna-

  340. -inte minst de homosexuella.
    Man sa jämt "de homosexuella".

  341. Det är inte "vi homosexuella"
    utan "de".

  342. Samhället behöver den främmande andre
    för att definiera sig som kollektiv.

  343. Då var homosexuella
    den främmande andre-

  344. -men nu är muslimer i Sverige
    den främmande andre-

  345. -och gör massor av konstiga saker
    hela dagarna.

  346. Ja, det är mycket med spädbarnsblod.

  347. Man sa att de första kristna
    dödade spädbarn och drack deras blod.

  348. Kristna sa det om judar, som sa det
    om muslimer, som sa det om kristna.

  349. Det är ett jäkla spädbarnsblods-
    drickande i det här samhället.

  350. Så småningom sades det om feminister.

  351. Jajamensan. Jag vet inte riktigt
    hur de gjorde då...

  352. ...kvinnfolket.

  353. Jag ska i hitta texten,
    så jag svamlar.

  354. Där var jag!

  355. "Nu måste de homosexuella tvingas
    ta sitt ansvar" skriver DN 1985-

  356. -samma år, när den första svensken
    har avlidit i sjukdomen-

  357. -skriker tidningen ut "Alla bögar
    undersöks i jakten på aids".

  358. Det ska lugna en skräckslagen
    och oskyldig allmänhet-

  359. -som behöver veta att krafttag görs-

  360. -för att skydda sig mot smittan
    och den främmande andre, bögen.

  361. "Alla bögar undersöks
    i jakten på aids."

  362. "Efter det första dödsfallet i aids"-

  363. -"planeras nu en massundersökning
    av alla homosexuella i landet."

  364. Det är lustigt.
    Hur hade de tänkt hitta oss?

  365. Exakt hur bögen skulle spåras upp
    och tvingas till undersökning-

  366. -framgick inte av DN:s artikel-

  367. -men tidningen piskar upp hatet
    mot den smittspridande bögen-

  368. -för att få myndigheter och politiker
    att driva igenom ny lagstiftning.

  369. Apropå att naturen korrigerar sig
    måste jag citera...

  370. Orkar ni med allt? Det är
    mycket fakta. Jag ber om ursäkt.

  371. Roligare blir det inte.

  372. Det här är en insändare
    i Smålandsposten 1985:

  373. "Naturen är mycket fint inrättad"-

  374. "för när nåt håller på att gå på tok
    säger den till. Min åsikt är"

  375. -"att naturen genom aids sagt ifrån
    att homosexualiteten är onormal."

  376. "Därför måste forskningen förutom
    att få fram medicin mot aids"-

  377. -"få fram medicin eller behandling
    så att homosexualiteten begränsas."

  378. "Aids varnar
    för att det onormala blir normalt"-

  379. -"och det normala blir onormalt."
    Signaturen Homo sapiens.

  380. Liknande tankegångar
    fanns hos objektiva läkare-

  381. -som förklarade varför infektionen
    bara drabbade homosexuella.

  382. Man trodde inte
    att kvinnor kunde smittas.

  383. Fel hade de.

  384. Amerikanska forskare hävdade att män
    inte tål sperma från andra män-

  385. -medan kvinnor har
    ett naturligt försvar mot sperma.

  386. "Sperman har hos män egenskapen
    att nedsätta kroppens immunförsvar."

  387. Tänk vilken homoskräck det byggde på:

  388. Om en man får en annan mans sperma
    i sig bryts kroppen ner.

  389. Det är fantastiskt.
    Men med kvinnor går det bra.

  390. Tidningen Arbetet skriver 1984:

  391. "Kvinnor som haft analt samlag
    med bisexuella män har fått aids."

  392. "Men inga kvinnor som haft analt sex
    med heterosexuella män har aids."

  393. "Det kan bero på att de männen
    inte har störda immunförsvar."

  394. "Det kan inte uteslutas att kvinnor
    har ett naturligt skydd mot sperma"-

  395. -"som förklarar
    att främst män får aids."

  396. Man tror inte att det är sant
    eller att det kunde hända i Sverige-

  397. -och de läkare, journalister,
    chefsredaktörer, politiker, poliser-

  398. -präster, jurister och myndighets-
    personer som gjorde dessa övergrepp-

  399. -har inte vid ett enda tillfälle-

  400. -fått stå till svars för det lidande
    och den förtvivlan de åsamkade-

  401. -en redan utsatt grupp.

  402. Det har det sista året höjts röster
    för att regeringen och sjukvården-

  403. -ska be om ursäkt.

  404. Andra, som läkare Sven Britton eller
    ledarskribenter på Dagens Nyheter-

  405. -som Hanne Kjöller -
    DN är ännu i farten-

  406. -har svarat att man
    inte ska be om ursäkt-

  407. -utan att de homosexuella bör vara
    tacksamma för den vård de fått.

  408. Jag är själv ointresserad
    av en ursäkt.

  409. Jag är ute efter att få prata om det-

  410. -att inte längre lägga locket på,
    att äntligen få minnas.

  411. När vi äntligen pratar om det,
    Britton, Kjöller och ni andra-

  412. -måste vi kanske också
    en aning mer ödmjukt lyssna-

  413. -till historier, berättelser och
    erfarenheter som vi själva inte har.

  414. Även om vi gjorde somligt rätt,
    gjorde vi också somligt fel.

  415. Vi kan lära oss av både det goda
    och det onda som vi gjorde.

  416. Sen "Torka aldrig tårar" kom ut-

  417. -har jag fått höra
    många nya historier från...

  418. Jag ställde vattnet
    ofantligt långt bort.

  419. Jag får brev från unga män som 2013
    lever med HIV, men inte söker vård-

  420. -för att skammen är för stor.
    De utvecklar aids.

  421. En person berättade nåt för mig,
    och det här är en fin historia.

  422. Han skrev för många år sen,
    för han var kristen-

  423. -och fick HIV på första försöket.
    Han hade haft sex en gång.

  424. Han kämpade med att förlåta sig själv
    och om Gud kunde förlåta honom-

  425. -så han skrev och frågade: "Finns det
    förlåtelse för en sån som mig?"

  426. Jag skrev tillbaka: "Jag vet inte
    vad det är för Gud du har hört om..."

  427. Hans formulering var:
    "Kan Gud älska en sån som mig"-

  428. -"som är skadat gods?"

  429. Det har han blivit lärd av nån.

  430. En kristen person har sagt
    att han är skadat gods.

  431. Jag skrev:
    "Snälla du, livet är ingen audition."

  432. "Vi ska inte bevisa att vi duger."

  433. "Du är inte skadat gods."

  434. För att han var skadat gods
    och Gud inte kunde älska honom-

  435. -sökte han inte vård.

  436. När han äntligen gjorde det
    orkade han inte längre gå.

  437. Han fick medicin och forslades hem
    till sina föräldrar-

  438. -som fick mata honom med sked.
    Han låg där i sängen.

  439. Han kom i tid. Det fanns tillräckligt
    med T-hjälparceller kvar-

  440. -så det gick att vända,
    och han mår bra i dag.

  441. Alldeles precis fick jag ett sms
    där det stod "Lycka till!".

  442. Är inte det vackert?

  443. Det är bara ett exempel på
    hur stigmatiseringen lever kvar.

  444. Nån annan skrev till mig:

  445. "Att få HIV i dag är att tvingas in
    i en andra garderob."

  446. Först har vi som homosexuella, HBTQ
    eller vilka bokstäver vi använder-

  447. -kämpat för att bejaka oss själva,
    komma ut och säga att vi är stolta-

  448. -men sen blir vi smittade med HIV
    och tvingas hemlighålla nåt nytt.

  449. De flesta hemlighåller
    för att man blir uselt behandlad.

  450. Läkare rekommenderar att inte berätta
    för andra än den närmsta familjen-

  451. -och hur skulle jag göra om jag
    fick HIV, vilket jag ännu inte har?

  452. Hur skulle jag göra på dagis?

  453. Skulle jag berätta eller inte
    för de andra föräldrarna?

  454. Nu ringer min telefon. Förlåt.

  455. Och...

  456. Vågar deras föräldrar låta
    deras barn att leka med mina barn?

  457. Om deras barn slår sig
    får jag trösta då?

  458. Om jag sätter på ett plåster,
    och de får veta att jag hade HIV-

  459. -vad säger de då?
    Förstår ni problematiken?

  460. Vi tvingar in den HIV-positiva 2013
    i ett nytt hemlighållande-

  461. -i en ny garderob
    och ett nytt skambeläggande.

  462. Där har vi en extremt viktig uppgift,
    osmittade som smittade-

  463. -att inte gå med på stigmatiseringen-

  464. -utan skapa ett samhälle där vi
    kan leva med att vara HIV-positiva.

  465. Det skulle gå med dagens mediciner,
    om inte stigmatiseringen fanns.

  466. Jag får många vittnesmål,
    också från män som än i dag, 2013-

  467. -blir utslängda av sina föräldrar.

  468. En kille som är sjutton år berättar,
    när han sett "Torka aldrig tårar"-

  469. -att han är gay-

  470. -och blir utkastad av föräldrarna
    som säger: "Kom aldrig tillbaka hem."

  471. Sverige 2013.

  472. Jag får anhörigas berättelser
    om sina söner, bröder och älskade-

  473. -berättelser om skam
    och hemlighållande.

  474. Berättelser från bögar i min ålder
    som äntligen kunnat släppa ut sorgen-

  475. -som varit inkapslad i alla dessa år.

  476. Jag får berättelser från överlevare
    som vill vittna om sina erfarenheter-

  477. -och från vårdbiträden
    och sköterskor.

  478. Det skulle ni veta,
    Hanne Kjöller och Sven Britton...

  479. När jag ibland trott mig ta i
    när jag berättat de här historierna-

  480. -har vårdpersonal fått mig att förstå
    att vi skrapar på ytan av ett isberg.

  481. Som en sköterska som jobbade med
    HIV-killar på 80-talet berättade:

  482. De behövde en respirator
    till en kille-

  483. -men inte ett sjukhus i Stockholms-
    trakten gick med på att låna ut en-

  484. -till en HIV-positiv, så hon fick stå
    och handveva in luft hela natten.

  485. Det är en berättelse om skam
    och skamfyllda handlingar-

  486. -men också om hjältinnor och hjältar-

  487. -som sköterskan som stod där
    och handvevade in luft.

  488. En annan kvinna som arbetade
    på Roslagstull för 30 år sen skrev:

  489. "Du förstår hur det kändes
    att aldrig få ta i patienterna"-

  490. -"aldrig få ge dem en kram eller
    sitta hos dem när ingen brydde sig."

  491. "Vi tvingades behandla dem
    som pestsjuka."

  492. "Det var makabert
    när vi under mitt första år där"-

  493. -"hittade killar, som efter att de
    fått en diagnos, begick självmord"-

  494. -"genom att hänga sig i ett lakan
    eller dränka sig i ett badkar."

  495. Kanske, Sven Britton, Hanne Kjöller
    och alla andra-

  496. -är det dags att ödmjukt lyssna
    också till dessa berättelser-

  497. -dessa erfarenheter-

  498. -och se vad vi kan lära av dem.

  499. Jag har tänkt mycket på dem-

  500. -mina vänner som levde och försvann-

  501. -som fanns där i en helt annan värld
    än den vi lever i nu.

  502. En helt annan värld och tid,
    ändå bara några andetag bort-

  503. -några hjärtslag bort.

  504. Vi var unga och skulle erövra världen
    och inget kunde stoppa oss-

  505. -för vi hade allt på vår sida -
    tiden, kärleken, rätten, allt.

  506. Det var dagar i vår ungdom
    då vi inte kunde förlora.

  507. Vi var så starka och oövervinneliga-

  508. -som en vårdag som denna majdag-

  509. -när jag står inför er, och hösten
    och vintern är långt borta.

  510. Då smög sig sjukdomen på oss,
    omärkligt först-

  511. -sen när den fått in foten
    utan barmhärtighet-

  512. -den overkliga
    och ofattbara sjukdomen-

  513. -som en mardröm man inte vaknar ur-

  514. -som när man öppnar ögonen
    och det hemska är kvar.

  515. Som en tidig frost kom den,
    sjukdomen-

  516. -och tog de vackraste av oss.

  517. Tidningarna kallade det "bögpesten",
    Guds straff-

  518. -att vi fick skylla oss själva
    och vi var mördare som spred aids.

  519. Vi läste och sa ingenting. Vi var
    inte offer man skulle tycka synd om-

  520. -utan smittspridare.

  521. Vi har pratat om kristna Dagen,
    men nu pratar vi om vänstern.

  522. Vänstertidningen Proletären skrev:

  523. "Om den dödliga sjukdomen aids
    enbart hade drabbat homosexuella"-

  524. -"kunde saken gärna ha sin gång."
    Slut på citatet.

  525. Vi kunde lika gärna dö.
    Proletären skämdes inte det minsta.

  526. Det var vi som skämdes.

  527. Det var som ett krig som utspelades
    i fredstid, där folk var oberörda.

  528. Magrade, unga, homosexuella män
    tynade bort och dog.

  529. De här åren hade jag
    fyra mycket nära vänner och älskade-

  530. -som tog livet av sig inom loppet
    av några månader. De bara försvann.

  531. Hade det hänt nu
    hade jag blivit förstörd.

  532. Andra dog i sjukdom, men skördades
    fast det var mitt i sommaren.

  533. Döden plockade dem
    som blommor på en sommaräng.

  534. De här åren hade många av oss
    sin begravningskostym på kontoret-

  535. -för att slippa gå hemom
    när man skulle på begravning.

  536. Så lever vi inte våra liv i dag,
    men under några absurda år.

  537. Vi hade begravningskostymen
    på kontoret av praktiska skäl.

  538. Det blev en märklig form av vardag,
    en träning i att leva och dö.

  539. De här åren bar mina vänner varandra
    på riktigt, bokstavligt.

  540. En av mina kompisar kunde stolt visa
    skavsår han fått av alla kistor.

  541. De HIV-positiva som kände varandra
    ingick i bärarlaget på begravningar-

  542. -och då bar man inte bara sina vänner
    utan också dem som inga vänner hade.

  543. Ibland måste man ställa upp
    när ingen annan ställer upp.

  544. Också de ensammaste måste
    få bli burna den sista biten.

  545. En ung flykting hade kommit hit
    och ganska omgående dött ensam.

  546. Han hade inga, men man hade bekostat
    den billigast möjliga begravning-

  547. -vilket innebar pappkista,
    och de var svåra att bära.

  548. De var vingliga
    och svåra att få grepp om.

  549. Också han som dog bland främlingar
    i ett främmande land-

  550. -måste ha några som bär honom.

  551. Mina vänner, de HIV-positiva, bar.

  552. De som anklagades
    för att vara mördare-

  553. -de som kallades Guds straff,
    de med det felaktiga beteendet-

  554. -de som lika gärna kunde dö-

  555. -de bar-

  556. -när ingen annan bar,
    när alla andra övergav.

  557. Jag ville bryta tystnaden
    och få minnas, berätta vår historia-

  558. -vad som hände oss, som ni inte vet.

  559. Jag ville få just er att lyssna.

  560. Vi har låtit bli att minnas, skämts
    och lagt locket på-

  561. -och skammen har ätit oss inifrån.

  562. En bekant till mig...

  563. Jag ska snart sluta.
    Orkar ni lite till?

  564. En bekant till mig hade en vän, Erik.

  565. En dag tar Erik farväl av vännerna.

  566. Strax därpå förstår man att han dött
    och att han begravts i tysthet.

  567. Min vän ringer upp Eriks mamma
    för att fråga var han är begraven-

  568. -så att hon kan gå
    med en ros till graven.

  569. Då svarar mamman: "Glöm Erik."

  570. "Nu är han död och har fått frid.
    Nu tänker vi inte på Erik mer."

  571. Hans egen mamma förnekade honom.

  572. Så stor var skammen.

  573. "Glöm Erik.
    Nu tänker vi inte på Erik mer."

  574. Av nån anledning respekterade vi det
    och vi avstod från att minnas-

  575. -men vi måste få minnas, vi måste få
    ha funnits och vi måste få finnas.

  576. Året sen "Torka aldrig tårar"
    har varit helt omtumlande-

  577. -för vi har vandrat så långt
    för att komma dit vi är i dag.

  578. Därför betyder det nåt, det gensvar
    som "Torka aldrig tårar" har väckt.

  579. Det betyder nåt, när mina vänner
    beskylldes av våra största tidningar-

  580. -för att vara hänsynslösa mördare
    när de felbehandlades av läkare-

  581. -frystes ut på arbetsplatser,
    försköts av familjer-

  582. -och stjälptes ner i sopsäckar
    och begravdes i tystnad.

  583. Det betyder nåt att 30 år senare-

  584. -få bryta tystnade, stå med rak rygg
    och berätta vår historia.

  585. Om ni förstår
    hur långt vi har haft att gå-

  586. -kan ni kanske ana hur omtumlande
    det sista året har varit.

  587. Ett av de brev som rört mig mest
    var från Alf, som jag kände en gång.

  588. Jag var nära vän med hans vän Hans-

  589. -som tog livet av sig
    efter att ha levt med HIV.

  590. Alf skrev hur han den gångna hösten
    gråtit mer än nånsin förut gråtit-

  591. -och att han äntligen kunde sörja
    i och med "Torka aldrig tårar".

  592. I november 2012 satte han in
    en dödsannons i DN-

  593. -där det stod:

  594. "Till minne av Hans, min älskade.
    Din Alf."

  595. Det var 25 år senare, och han
    lade till "Tack till Jonas Gardell".

  596. Jag blir så rörd och stolt över
    att nåt jag gjort kunnat bidra till-

  597. -att en annan människa
    kunnat släppa fram sin sorg.

  598. Omtumlad men stolt accepterar jag
    Linköpings universitets kallelse

  599. -att bli hedersdoktor i medicin.

  600. Vi ska aldrig vända tillbaka.
    Vi ska aldrig mer tiga.

  601. Vi ska aldrig mer skämmas.

  602. Är det nåt jag velat med
    "Torka aldrig tårar utan handskar"-

  603. -är det upprättelse.

  604. Min dröm är att Eriks mamma
    nu ska läsa böckerna-

  605. -och 30 år senare ringa upp min vän
    och säga:

  606. "Min pojke
    var en fantastisk människa."

  607. "Nu måste jag berätta
    var han ligger begraven"-

  608. -"så att du kan åka dit
    och lägga en blomma på hans grav."

  609. Upprättelse.

  610. Böckerna har sålt väldigt mycket.

  611. Jag var på bokmässan och signerade-

  612. -och det var mycket folk.
    Det var nästan perverst.

  613. Det var som en blasfemisk nattvard.

  614. Först gick en bokhandelsanställd
    och delade ut böcker.

  615. Sen gick en annan person bakom
    med en kreditkortsapparat.

  616. Det var absurt.

  617. Mitt i all kommers ber en kvinna mig
    att skriva "Till minne av Hans".

  618. Jag svarade "Var Hans en av dem
    som inte fick leva sitt liv?"

  619. "Ja, det var min son."

  620. Plötsligt tystnade allt. Det var
    som om allting frös i ett ögonblick.

  621. Det var mycket folk,
    och hon försvann-

  622. -men jag vill vinna upprättelse-

  623. -att mamman ska läsa böckerna och
    känna att hennes son får upprättelse-

  624. -och säga
    "Min son var inte Guds straff".

  625. Han var ingen mördare som spred aids.

  626. Han var en fin kille som hade otur-

  627. -och som hade förtjänat
    att få leva sitt liv.

  628. Jag är så glad, rörd, stolt
    och tacksam-

  629. -över att så många av er
    har velat se och läsa-

  630. -ta till er, gråta och skratta,
    älska med och sörja-

  631. -och äntligen minnas-

  632. -dessa vackra unga män,
    mina vänner-

  633. -som inte är med oss här i dag.

  634. Alla måste få finnas.
    Alla måste få ha nån som bär dem.

  635. Vi ska torka allas tårar.

  636. Tack för att ni orkade lyssna.

  637. Textning: Sofie B. Grankvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sveket mot homosexuella på 80-talet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Jonas Gardell är en av de som har förlorat många vänner i aids. Här berättar han om samhällets svek mot de hiv-positiva under 1980-talet. Inspelat 16 maj 2013. Arrangör: Linköpings universitet.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > HBTQ
Ämnesord:
1980-talet, Aids, Aidssjuka, Allmän medicin, HIV, HIV-positiva personer, Infektionssjukdomar, Medicin, Sverige
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Jonas Gardell om aidsutbrottet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jonas Gardell om aidsutbrottet

Sveket mot homosexuella på 80-talet

Jonas Gardell är en av de som har förlorat många vänner i aids. Här berättar han om samhällets svek mot de hiv-positiva under 1980-talet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Jonas Gardell om aidsutbrottet

Forskning om hiv och aids

När hiv och aids bröt ut visste vi ingenting om den dödliga sjukdomen. Idag finns det bromsmedicin som gör att de som fått viruset kan leva längre. Forskaren Marie Larsson sammanfattar hivspridningen idag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Att ge av sin kropp

Kristin Zeiler är biträdande professor vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Hon har under flera år studerat sambandet mellan etik och kroppsligt givande. När det gäller njurdonation känner ofta givare och mottagare varandra väl medan parterna i samband med äggdonation oftast blir rekommenderade att välja en anonym donator. Här vill Kristin Zeiler få oss att fundera över de rekommendationer vi får i samband med donation. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Lust och olust

Det påstås ofta att vi lever i en tid som är fixerad av sex och lust. Samtidigt söker allt fler människor hjälp för problem med, eller avsaknad av, lust. Vissa forskare väljer att kalla det för ett folkhälsoproblem.