Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : Vika flygplanMaterialDela
  1. Välkomna till
    dagens spännande avsnitt om fart.

  2. Varför står jag då här framför en
    brandstation? Jo, här går det undan.

  3. Larmet går, det brinner. Brandbilarna
    får bråttom, bråttom att rycka ut.

  4. Vi tar trappan ner till brandbilarna.

  5. Men det går ju så långsamt, långsamt.

  6. Nej, vi gör så här i stället.

  7. Är ni klara där nere?
    - Tommie, nu går det undan.

  8. Aj! Tommie...
    Jag tror att nåt gick sönder här.

  9. Vi får ta och bryta här.

  10. Vi lämnar över till Beppe i studion.
    Det handlar om fart och lyftkraft.

  11. Tommie, såg du vad fort det gick?

  12. Tror du att du kan laga den?

  13. -Finns det is?
    -Vi kan linda kanske.

  14. Det gick ganska fort. Det känns bra
    att Tommie kunde hjälpa henne lite.

  15. Minns ni att hon sa "lyftkraft"?
    Det handlar dagens experiment om.

  16. Kolla här.

  17. Vi ska skapa lyftkraft
    genom att vika pappersflygplan.

  18. Planen kan vikas på en massa sätt.

  19. Beroende på hur man viker dem
    beter de sig olika.

  20. Jag börjar vika en enkel variant.

  21. Det är viktigt att vara noggrann-

  22. -och få de här vikningarna raka.

  23. Så... Sen går vi in mot mitten här.

  24. Sen viker vi in åt mitten igen,
    så att det blir spetsigt.

  25. Så nånting.
    Sen öppnar vi den åt andra hållet.

  26. Jag ska se om jag kan få till den,
    så att den blir spetsig och fin.

  27. Vi ska vika ner den på varje sida.
    Sen är planet klart.

  28. Då har vi förhoppningsvis-

  29. -ett rakt och fint
    orange pappersplan-

  30. -som är redo att lyfta.

  31. Det här ser bra ut. Nu ska vi bara
    upp en bit. Jag hämtar stegen.

  32. Då ska vi se. Är ni beredda? Då
    kommer den. "Glidaren" kallar vi den.

  33. Såg ni? Den gled i väg ganska rakt.

  34. Vi kan titta på andra modeller.

  35. Här har vi en variant
    som har lite plattare vingar-

  36. -och ser helt annorlunda ut.
    Sen kan vi ta...

  37. Det ser nästan ut som en liten fågel.

  38. Nu är det dags att testa de här.

  39. Jag går runt för att få lite plats.

  40. Vi ska kasta det gröna löst uppåt.

  41. Det gled på ganska fint där.

  42. Det röda ska vi kasta hårt men nedåt
    och se hur det ser ut.

  43. Det gick ner och upp igen. Snyggt!

  44. Men hur var det lyftkraft fungerade?
    Vi tar och kollar på det.

  45. Plan flyger olika
    beroende på vikningen.

  46. Om de ska flyga snabbt
    ska de vara spetsiga.

  47. Om det ska flyga långsamt och längre
    ska vingarna vara breda och stora.

  48. För att ett flygplan ska kunna flyga
    behöver det lyftkraft.

  49. Genom att bygga flygplansvingarna på
    ett speciellt sätt får det lyftkraft.

  50. Här är vingen
    ovanifrån och från sidan.

  51. När vingen åker framåt färdas luften
    längre på ovansidan än på undersidan.

  52. Luften blir inte lika tätt packad
    på ovansidan.

  53. Det är då ett lägre lufttryck där.

  54. Luft går från högt tryck till lågt -
    från vingens under- till ovansida.

  55. Den här rörelsen
    skapar lyftkraft som är riktad uppåt.

  56. Hallå igen.
    Jag vill visa en liten grej till.

  57. Om man tar det här fina röda planet
    och kastar det uppåt i stället-

  58. -så händer nåt annorlunda. Kolla nu.

  59. Såg ni? En perfekt loop. Det där
    tycker jag är roligt i alla fall.

  60. Tillbaka till dig, Agneta.

  61. Tack, Beppe.

  62. Här flyger vi inte så mycket. Jag
    störtade och fick problem med foten.

  63. Jag tror att vi tackar för i dag.
    På återseende.

  64. Aj, Tommie! Inte så hårt.

  65. Såja...

  66. Textning: Staffan Åhman
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Ämnen:
Fysik > Fysik och teknik, Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Flygplan, Flygplanskonstruktion, Fysikexperiment, Kommunikationer, Luftfarkoster, Naturvetenskapliga experiment, Pappersflygplan, Teknik, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.