Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : Flytta vätskaMaterialDela
  1. Hej och välkomna till dagens avsnitt
    som handlar om att förflytta vätska.

  2. -Då är det kaffepaus.
    -Va?

  3. Vad pratar du om, Tommie?
    Vi har ju precis börjat filma.

  4. Kan du vara lite mer flexibel
    med kaffepausen?

  5. Nähä, inte det...

  6. Ja, då kör vi.

  7. Driver du med mig?

  8. Okej...

  9. Välkomna till dagens avsnitt,
    som handlar om att förflytta vätska.

  10. -Kisspaus.
    -Va?

  11. Nej, Tommie, nu får det vara nog.
    Det här funkar inte.

  12. Filmar vi, så filmar vi.
    Jag kan inte jobba så här.

  13. Vi bryter där. Vi skickar över till
    Beppe i studion. Över till Beppe.

  14. Tommie, vi får prata om dina pauser.

  15. Det där var ett jättejobbigt sätt att
    flytta vätska på i det där vädret.

  16. Det såg lite farligt ut. Jag vet ett
    mycket bättre sätt att flytta vätska.

  17. Vi kan flytta den här vätskan
    till en annan behållare-

  18. -som den här,
    på ett mycket smidigare sätt.

  19. Först ska vi färga vattnet
    så att det blir lättare att se.

  20. Det blir ju mycket snyggare också.
    Jag kör i lite karamellfärg här.

  21. Så där nånting.

  22. Visst blir det fint?

  23. Nu behöver vi en slang.
    Den har vi här.

  24. En vanlig gummislang. Jag stoppar ner
    ena änden av slangen här i.

  25. Så. Sen suger jag här,
    så får vi se vad som händer.

  26. Kolla. Det rinner en massa vätska.
    Visst är det fint?

  27. Vet ni vad det kallas
    att flytta vätska med en slang?

  28. Det kallas en "hävert". Jag sätter
    fast den här med en klämma också.

  29. Jag kan sitta här i stället för att
    springa upp och ner för ett isberg-

  30. -för nu gör häverten jobbet åt mig.

  31. Fast man skulle kunna göra det här
    ännu coolare med en dubbelhävert.

  32. Då behöver man en slang till.
    Jag ska strax förklara vad jag menar.

  33. Om ni kollar ner här, så ser ni
    att det står en liten planta här.

  34. Den vill ju ha lite vätska, så jag
    skulle kunna ta en ny slang härifrån-

  35. -ner till plantan. En dubbelhävert.

  36. Då gör vi så att vi fäster slangen
    här med en ny liten klämma.

  37. Så här.

  38. Så nånting.
    Sen är det bara att dra i gång den.

  39. Här har du, lilla gubben. Varsågod.

  40. En dubbelhävert.

  41. Nu kan den få dricka i lugn och ro.

  42. Så nånting. Men vad är det som gör
    att det här funkar?

  43. Hur funkar en hävert? Vi kollar det.

  44. Fint.

  45. Att flytta vätska
    brukar inte vara några problem-

  46. -men tänk om behållaren är för stor
    att flytta, som på byggarbetsplatser.

  47. Då kan man använda en hävert:
    en slang mellan två behållare.

  48. Men för att den ska funka måste
    behållaren med vätska stå högre upp-

  49. -än den tomma. Sist får man skapa
    undertryck genom att suga på slangen.

  50. Då rör sig vätskan mellan behållarna.

  51. Det här beror på gravitationskraften.

  52. Kraften trycker ner oss på marken,
    så att vi inte flyger ut i rymden.

  53. Ju högre upp, desto större kraft.

  54. Det här använder hävertar för att
    trycka vattnet mellan behållarna.

  55. Tack, Beppe. Vi blev inspirerade
    av ditt experiment-

  56. -så vi kom på hur Tommie kan jobba
    och dricka kaffe samtidigt.

  57. Det var allt vi hann med i dag,
    så tack för i dag och på återseende.

  58. Funkar det, Tommie?

  59. Vi måste lösa toabesöken, så att du
    inte behöver kissa under sändning.

  60. -Ska vi göra nästa avsnitt nu?
    -Nu är det lunch.

  61. Textning: Staffan Åhman
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Ämnen:
Fysik > Fysik och teknik
Ämnesord:
Fluidmekanik, Fysik, Fysikexperiment , Gravitation, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Vätskors fysik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.