Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : FlaskraketenMaterialDela
  1. Hej och välkomna!

  2. Vi står mitt i hjärtat
    av tv-produktionen, verkstaden!

  3. Här snickras och målas det till många
    tv-program, så även till vårt.

  4. I dag ska vi prata om teknik. Vi ska ta
    en titt på tekniken i verkstaden.

  5. -Det funkar!
    -Som ni märker är det full fart här.

  6. Ja, som sagt... Teknik ska vi...

  7. Hoppsan... Här är jag.
    Här bakom är jag.

  8. Ja... Var var jag nu nånstans?
    - Tommie, ge mig manus.

  9. Jag måste se vad det var
    jag skulle säga.

  10. Vad ÄR det här?!

  11. Vi får bryta.
    Skicka över till Beppe i studion.

  12. Över till Beppe!
    - Tommie, få tyst på den.

  13. Det kanske inte var så lätt
    att fortsätta utan manus.

  14. Agnetas manus
    skickades i väg av luften.

  15. Vi ska skicka i väg nånting annat
    med luft, nämligen en raket.

  16. Då behöver vi först och främst luft.

  17. Luft har jag i den här flaskan.
    Den är fylld med luft.

  18. Sen måste vi göra en raket. Det gör vi
    enkelt med hjälp av en bit papper.

  19. Man rullar den lite snyggt så här-

  20. -och sen tejpar man ihop den
    och piffar till den lite.

  21. Då ser den ut så här.

  22. Kolla, vad fin.

  23. Vi har luften och raketen. Nu behöver vi
    koppla ihop dem på nåt sätt.

  24. Vi behöver ett gammalt plaströr,
    som ser ut så här. Lite böjt.

  25. Vi stoppar in det
    i vår tomma flaska, så här.

  26. Och så tejpar vi fast det här.

  27. Vi har sån här tjock tejp.

  28. Så gör vi så här, och tejpar runt.

  29. Man tejpar ordentligt,
    så att det sitter riktigt bra.

  30. Så här...
    Det ska ju inte läcka nån luft.

  31. Det här tycker jag känns stabilt.

  32. Sen ska vi ha en avfyrningsramp.
    Det måste stå stadigt.

  33. Jag har kommit på en variant. Man kan
    göra det på massor av olika sätt.

  34. Jag hittade en träbit. Det kan
    vara bra att ha hjälp av en vuxen.

  35. Jag har borrat hål,
    och satt fast såna här bultband.

  36. Man stoppar in dem i ett hål
    och drar åt, så sitter det hårt.

  37. Det här kommer att hålla
    avfyrningen på plats.

  38. Då spänner vi fast det.

  39. Först den här, så.

  40. Och den här.

  41. Såja. Nu sitter det stenhårt.
    Kolla! Perfekt!

  42. Då är det dags för avfyrning.

  43. Då tar jag min raket
    och trär på den här.

  44. Så får jag be dig att backa
    så att det blir lättare att se.

  45. Är ni med nu då? Då räknar vi ner.

  46. Tre, två, ett...

  47. Vad den stack i väg!

  48. Fantastiskt roligt! Jag skulle kunna
    fortsätta hur länge som helst!

  49. Vi ska kolla vad som hände i flaskan så
    att raketen stack i väg.

  50. Om man kopplar en pet-flaska
    till ett plaströr-

  51. -kan man få egna små raketer
    att åka i väg med en himla fart.

  52. Det som får dem att flyga i väg kallas
    pneumatik.

  53. En tom behållare
    är egentligen fylld med luft.

  54. Lufttrycket i behållaren är lika stort
    som i resten av rummet.

  55. Men om man komprimerar luften i
    behållaren, alltså trycker ihop den-

  56. -så blir trycket där inne större.

  57. Luften tycker inte om att det blir
    trångt, och pressar mot väggarna.

  58. Luften sticker i väg genom röret
    till nästa ställe där det är stopp.

  59. Vid pappersraketen.

  60. Papperet tål inte lika mycket tryck som
    flaskan, och flyger i väg.

  61. Nu har jag hällt ner potatismjöl
    i röret och satt på raketen igen.

  62. Nu är det dags för avfyrning. Backa.

  63. Är ni beredda? Då kör vi!
    Tre, två, ett...

  64. Kolla, vad fint!
    - Tillbaka till dig, Agneta.

  65. Tack, Beppe.

  66. Som ni ser är vi kvar i verkstaden.

  67. Nu har vi äntligen hittat en lugn plats
    där vi kan sända i fred.

  68. Hallå! Hallå, du...

  69. Jaha... Nej, vi får...

  70. Vi får avsluta här. Det var allt
    för oss. Tack så mycket. Hej då.

  71. Tack. Du kan stänga av den där nu.

  72. Vad gör vi nu?

  73. Textning: Nina Brander Källman
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Ämnen:
Fysik > Fysik och teknik, Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Fysikexperiment, Luftpumpar, Maskinteknik, Naturvetenskapliga experiment, Pneumatik, Raketer, Teknik, Tryckluftsteknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Fota en giraff

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.