Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : Bild eller verklighetMaterialDela
  1. He... Jag börjar om. Välkomna
    till dagens program om matematik.

  2. Matematik finns överallt
    och är så spännande.

  3. I dag har jag nöjet
    att få gå på jakt-

  4. -efter matematik här
    på ett nöjesfält. - Tommie, häng med.

  5. Hur högt är tornet här bakom?

  6. Matematik.

  7. Hur många meter räls? Matematik.

  8. Biljetter, priser, kronor.
    Matematik.

  9. Man blir hungrig, vill äta våfflor.
    Hur lång kö? Matematik.

  10. Vad är det här?

  11. -Tommie. Få den att flytta på sig.
    -Bort.

  12. Var var jag? Jo, matematik.

  13. Tommie.

  14. Vi får bryta här och skicka över till
    Beppe i studion. Över till Beppe.

  15. Tommie, se till att få den ur bild.

  16. -Spring efter den.
    -Försvinn.

  17. Vilken sjukt jobbig kanin.

  18. Agneta kan inte ha ett mattereportage
    med kaninen i vägen.

  19. Jag kanske kan hjälpa henne.
    Kaninen är som en leksakskanin-

  20. -fast stor som en vuxen människa.

  21. När man ändrar storlek
    i mattens värld pratar man om skala.

  22. Det ska vi göra ett experiment på,
    men inte på kaniner utan på denna.

  23. Här har vi honom. Rymdapan.

  24. Hur skulle rymdapan se ut om man
    gjorde den lika stor som jag?

  25. Det kan vi kolla.
    Då mäter man storleken på apans fot.

  26. Efter det mäter man storleken
    på min fot.

  27. Jag ska visa.

  28. Man tar längden på min fot
    delat med längden på apans fot.

  29. Då får man en siffra.
    I det här fallet fick jag siffran 5.

  30. Min fot är fem gånger större
    än apans.

  31. Någon som håller på med matte
    skulle säga så här:

  32. Skalan här är fem till ett.

  33. Min fot är fem gånger större.

  34. Tänk om vi skulle göra hela apan
    fem gånger större? Det har jag gjort.

  35. Är ni beredda. Då ska jag presentera
    apan fem gånger större.

  36. Här är han. Så här ser han ut.

  37. Jag backar så blir det kanske
    lättare att se.

  38. Vi blev inte lika stora,
    men den är fem gånger större.

  39. Problemet är att jag inte
    tänkte på proportionerna.

  40. Om vi kollar på apan kan vi se-

  41. -att om vi jämför apans ben
    med mitt ben-

  42. -så är mitt ben mycket mer än
    fem gånger större.

  43. Om jag hade tagit alla kroppsdelarna
    var och en för sig-

  44. -hade jag tänkt på proportioner.

  45. Då hade apan sett ut så här istället.
    Vänta, jag kommer runt.

  46. Här kommer apan där vi har tagit
    hänsyn till alla olika delar.

  47. Så där. Det blev lite mer likt mig
    den här gången.

  48. Nu tittar vi lite mer
    på det här med skala.

  49. När man till exempel gör en karta-

  50. -ritar man sällan sakerna lika stora
    som i verkligheten.

  51. Ett hus måste ju göras mycket mindre.

  52. Man ritar av huset i en mindre skala.

  53. Man kan se hur stor en leksaksapa
    skulle vara-

  54. -om den vore en riktig apa.
    Då har den skalan ett till ett.

  55. Alltså lika stor figur
    som verklighet.

  56. Jämför man leksakens
    och en riktig apas fot vet man-

  57. -hur mycket större
    den riktiga foten är.

  58. Längden på apans fot delat på längden
    på leksakens fot ger en siffra.

  59. Till exempel 15. Då är apans fot
    femton gånger större än leksakens.

  60. Nu kan man mäta leksakens
    övriga kroppsdelar-

  61. -och räkna hur stora de skulle bli.

  62. Tack, Beppe. Matematik är spännande.

  63. Det har blivit dags för oss
    att avrunda min jakt på matematik.

  64. Tack för oss.
    - Tommie.

  65. Tommie? Tommie?

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Skala
Ämnesord:
Fysikexperiment, Matematik, Mål, Mått, Måttsystem, Naturvetenskapliga experiment, Proportioner, Vikt
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Schackspelet

Li är hos sin mormor Karin på laboratoriet. Karin berättar för Li att det finns en hemlighet som har förvaltats inom familjen i många hundra år. Under tiden hittar Amina och Greger ett gammalt schackspel i mormors stuga. Del 5 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd

Kompassen

Del 2 av 8. Li undersöker spegeln på mormors vind och får ett konstigt samtal till mobilen, det brusar bara. Hon ringer sina vänner Amina och Greger för att se om de hör vad som gömmer sig i bruset. Samtidigt får Lis mormor oförklarliga resultat i laboratoriet.