Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : Geggigt ljudMaterialDela
  1. Välkomna till dagens program...

  2. ...som ska handla om teknik!

  3. Vi befinner oss på en bilskrot
    med massor av teknik!

  4. Få tyst på tutan!

  5. -Hörs jag?
    -Va?

  6. Jag hör ju inte ens mig själv.

  7. Kom hit! Titta inte på mig så där!

  8. Vad skulle jag prata om? Teknik, ja!

  9. Just det!

  10. Nej! Det var just snyggt.
    Hela nageln har gått av.

  11. Tommie, vi får bryta.

  12. Jag måste fixa det.

  13. Åh, vad är det frågan om?!

  14. Vi får bryta och skicka över
    till Beppe i studion.

  15. Över till Beppe!
    - Har du en nagelfil?

  16. Vilket störigt ljud! Man kan ju inte
    göra reportage när det låter så.

  17. Man kan ju höra ljud,
    men visste ni att man kan se ljud?

  18. Det är coolt.
    Det kan vi göra ett experiment på.

  19. Jag har en gammal radio, men det
    går bra med en datorhögtalare.

  20. Sen satte jag på ett membran.

  21. Jag har tagit en papprulle
    och har trätt en gummihandske på.

  22. Jag har målat med svart
    för att det ska vara lättare att se.

  23. Jag ska nämligen ha på salt.
    Vi behöver lite salt!

  24. Jag ska lägga saltet på membranet.

  25. Vi behöver lite ljud också,
    och den här kan göra olika ljud.

  26. Är ni med?

  27. Där är ljudet!
    Kolla när jag ändrar ton!

  28. Fint!

  29. Beroende på vilken ton man har
    hoppar saltet olika.

  30. Det funkar bra med musik också.

  31. Det finns ett ännu coolare sätt
    att göra det på.

  32. Här är en riktigt stor högtalare.

  33. Det här kan ni inte göra hemma
    om ni inte skyddar högtalaren.

  34. Jag behöver inte det
    för den ska skrotas.

  35. Om ni vill göra det kan man ta
    en sån här aluminiumform och ha på.

  36. Det behöver inte jag.

  37. Vi ska ha på det här på högtalaren.

  38. Det är en blandning
    av vatten och potatismjöl.

  39. Ungefär lika mycket potatismjöl
    som vatten.

  40. Då ska vi dra i gång en ton. Beredda?

  41. Nu kör vi!

  42. Såg ni?! Jag kör igen.

  43. Den far av direkt. Vi tar mer.

  44. Hur snyggt är inte det där?!
    Ser ni den?

  45. Lite till!

  46. Konstigt, va?!

  47. Vi öser på lite färg och ser vad
    som händer. Jag har karamellfärg här.

  48. Vi tar lite blått.

  49. Snyggt! Och så kör vi lite grönt.

  50. Lite rött!

  51. Så krämar vi på med lite mer ljud.

  52. Kolla vad färgerna dansar!
    Det här kan jag hålla på med länge.

  53. Vi kollar på vad det är som har hänt.

  54. Ljud är rörelser i luften.

  55. Rörelserna ser ut som vågor
    och kallas för "ljudvågor".

  56. Ljudvågor kan få saker att röra sig.

  57. Om man gör ett membran av en handske
    och ett pappersrör och strör salt på-

  58. -hoppar saltet
    av ljudvågornas toppar och dalar.

  59. Där saltet ligger still
    är vågornas "noder".

  60. Membranen i våra öron
    vibrerar av ljudvågorna.

  61. Olika ljud
    vibrerar olika hårt eller fort.

  62. Vibrationerna skickar signaler
    till hjärnan som förstår vad man hör.

  63. Tack! Här är allt frid och fröjd.

  64. Nageln är fixad och äntligen
    har vi fått tyst på tutan.

  65. Det är intressant med ljud.
    Precis som Beppe sa...

  66. Oj! Förlåt.

  67. -Men, Tommie!
    -Förlåt!

  68. Vi får avsluta programmet om ljud.

  69. Tack för oss.

  70. Vi får ta om det sista.
    Det distade i mina lurar. Kör igen!

  71. Vi får avsluta programmet om ljud
    härifrån bilskroten.

  72. Textning: Jenny Tegnborg
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Geggigt ljud

Avsnitt 17 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta försöker göra ett reportage från en bilskrot men störs av allt oljud. Beppe visar i ett enkelt experiment att man inte bara kan höra ljud utan se det också.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Akustik, Fysik, Ljud, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.