Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2013)

Om En bok, en författare (2013)

Den rika utgivningen av svensk och utländsk facklitteratur hamnar i fokus då vi i varje program möter en aktuell författare som intervjuas om sin bok och dess ämne. Böckerna handlar om vitt skilda ämnen som till exempel media, historia, politik, samhälle, naturvetenskap, konst och kultur. Sändningsår 2013.

Till första programmet

En bok, en författare : I kroppen minDela
  1. "Jag kommer inte klara mig den här
    gången", skriver Kristian Gidlund.

  2. Han berättade
    om sin elakartade cancer på en blogg-

  3. -som snabbt
    fick sensationellt många besökare.

  4. Den blev boken "I kroppen min - resan
    mot livets slut och alltings början".

  5. Intervjuare är Kerstin Brunnberg, f.d.
    chef för SR-

  6. -och numera
    ordförande i Statens kulturråd.

  7. Varför har du skrivit den här boken?

  8. För att jag behövde göra det. Skrivandet
    hade varit...

  9. ...en av få centrala punkter
    i mitt liv under ett par år.

  10. Plötsligt stod jag inför ett enormt
    trauma som jag behövde bearbeta.

  11. Jag förstod omgående att det var genom
    skrivandet jag kunde göra det.

  12. Så jag skrev för att jag behövde
    ta hand om mig själv.

  13. Du började med en blogg.
    Vad var skillnaden mellan-

  14. -att skriva kontinuerligt på bloggen och
    sen göra en hel bok?

  15. Det var inte
    jättestor skillnad egentligen.

  16. Det märkliga med det är väl att-

  17. -många redan har läst boken innan de har
    det fysiska exemplaret i handen.

  18. Men mitt skrivande
    har inte förändrats av det.

  19. Inställningen till varför jag gör det
    har inte ändrats av att den ges ut.

  20. Jag har skrivit
    utifrån samma premisser hela tiden.

  21. Du har jobbat hårt för att bli en bra
    trummis och för att bli författare.

  22. Vad i författarskapet
    är det som lockar dig så mycket?

  23. Det är berättandet. Det är det som har
    fascinerat mig med musik också.

  24. Det är sånt som har förmågan
    att förmedla en berättelse.

  25. Man tänker på dig
    som musiker och författare.

  26. Hur påverkar
    de två skilda konstarterna varandra-

  27. -rytmen i ditt språk, till exempel,
    eftersom du är trummis?

  28. På det sättet hör det ihop.

  29. På det sättet kan jag se
    att det finns en släktskap i det.

  30. Jag titulerar mig inte musiker
    och har inte...

  31. -Fast du är en ganska bra trummis.
    -Ja, kanske det.

  32. Jag har gjort ett par spelningar sen
    2009 och var med på en skiva 2008.

  33. Jag är ju inte aktiv musiker, men när
    det kommer till rytmen och dynamiken-

  34. -tempo...

  35. ...och karaktär i populärmusik har jag
    mycket nytta av musikintresset.

  36. Hur då?

  37. När det kommer till
    att blanda passager med...

  38. ...ett långsamt berättande...

  39. ...med korta, intensiva partier.

  40. Det gäller att det ska flyta fram
    som en smekning.

  41. Det får inte bli för tråkigt, eller för
    snabbt. Det gäller att balansera.

  42. Den här berättelsen skulle kunna vara
    avskyvärd och pompös och pekoral.

  43. Om jag bara målat
    med de stora penslarna-

  44. -orkestrerat för bara stråkar.

  45. Men jag försöker att inte göra det. Det
    kan vara mer effektfullt att...

  46. ...att slänga in nåt
    som bryter av helt-

  47. -i stället för att fortsätta
    med det förväntade.

  48. Så...

  49. Din blogg mötte ju
    ett enormt gensvar.

  50. Det har växt till sju miljoner besökare
    eller nåt liknande.

  51. -Överraskade det dig?
    -Ja, det gör det fortfarande.

  52. -Varför det?
    -Det är så otroligt många människor.

  53. Jag blir ju igenkänd överallt nu.

  54. Jag har sagt tidigare att
    jag är Sverige mest bisarra kändis.

  55. På många sätt är jag ju det.

  56. Det som förvånar mig är väl att...

  57. På ett rationellt plan kan jag förstå
    att jag skriver om nåt väldigt unikt-

  58. -att jag gör ett ämne
    som har varit tabu i Sverige-

  59. -begripligt på något sätt.

  60. Det slog mig att den här bloggen...

  61. Vi brukar ju tala om
    före och efter internet.

  62. Vad tror du att det har betytt att
    blogga mot att inte kunna göra det?

  63. Det är en kontrafaktisk fråga, men...

  64. Jag hade antagligen skrivit
    i en anteckningsbok hemma...

  65. ...och haft den i byrålådan.

  66. Det är den inställningen jag har försökt
    ha ändå, trots internet.

  67. Du har hunnit göra oändligt mycket,
    trots att du är en ung person.

  68. Vad är du mest nöjd med hittills?

  69. Blandningen. Att jag har...

  70. Att det är så många kontraster.

  71. Att det är... Att jag hann skriva
    en bok som spelar roll-

  72. -som försöker säga nånting.
    Och att jag har spelat popmusik.

  73. Att jag har rest själv
    i stora delar av världen.

  74. Att jag...har arbetat med barn.
    Jag tycker om blandningen.

  75. När vi turnerade som mest så...

  76. När jag kom hem till Sverige
    jobbade jag på förskolor.

  77. Jag tyckte att det var en
    utmärkt blandning att röra sig i...

  78. ...musikerlivet och sen komma hem
    och arbeta med barn.

  79. Det var en bra blandning. Så har
    väl mitt liv varit, att jag har...

  80. ...blandat högt och lågt på nåt sätt.

  81. Jag är nöjd med att jag har gjort mycket
    av det jag bestämt mig för.

  82. Jag hade nog kunnat ha
    mycket mer ångest-

  83. -och haft svårare att hantera
    min situation om jag inte hade-

  84. -bestämt mig för att åka till Indien och
    stanna så länge jag behöver.

  85. Om jag inte hade gjort det
    hade jag ångrat mig väldigt i dag.

  86. Du har själv uttryckt att-

  87. -"man vill ju inte bli ihågkommen bara
    för att man varit sjuk".

  88. Man får snarare känslan av-

  89. -du är en känd person därför att
    du har lyckats leva så mycket.

  90. Det låter ju underbart. Det blir jag ju
    mycket hellre ihågkommen för.

  91. Du har i din bok formulerat en fråga.
    Du klankar på journalister-

  92. -och är lite kritisk mot
    våra slappa frågor.

  93. Frågan du vill ha är vilken historisk
    person du identifierar dig med-

  94. -så då ställer jag den nu.
    Vem är det?

  95. Jag besvarar ju den i boken.
    Är det svaret du vill ha?

  96. Jag vill det svar som du vill ge.

  97. Jag skriver
    att jag identifierar mig med-

  98. -kapten Ahab från "Moby Dick"
    av Herman Melville.

  99. På ett sätt
    tycker jag fortfarande det.

  100. Hans oerhörda beslutsamhet-

  101. -att ge sig in i en kamp
    han inte kommer vinna.

  102. Han måste göra det och accepterar bara
    att falla på sitt eget misstag-

  103. -vilket jag tror är ett väldigt
    mänskligt drag. Så fungerar vi.

  104. Vi kan ta emot många tips och råd
    om vad vi bör och inte bör göra-

  105. -men det är inte förrän vi står där som
    vi förstår att det inte var bra.

  106. Men då har vi alla fall
    fått reda på det själva.

  107. Sen har mitt liv blivit en vit val.

  108. Mitt liv har ju blivit Moby Dick,
    och jag jagar den konstant.

  109. När jag tror att jag har det inom
    räckhåll drar det ner mig mot botten.

  110. Vi kommer ju alla...
    Förr eller senare försvinner vi.

  111. Du har tagit upp frågan om att du inte
    lämnar nån efter dig, nåt barn.

  112. Men, varför är det så viktigt?

  113. Kristian Gidlund har ju funnits,
    och finns.

  114. Räcker inte det?

  115. Jo, det kan man väl tycka.
    Det är väl ganska självgott att...

  116. Det låter förmätet med
    "Jag fick inga barn"-

  117. -eller "Jag lämnade inget efter mig".

  118. Jag tror att det handlar...
    Det behöver kanske inte vara så...

  119. ...allmänmänskligt heller. Det kanske
    bara är på ett rent privat plan.

  120. Rent personligt tycker jag att det är
    sorgligt att jag inte fick barn.

  121. Ser du boken som att du lämnar
    ett märkbart avtryck efter dig?

  122. Ja. Jo. Jag skriver ju att
    det här blir min runsten på åkern.

  123. Mitt...testamente skrivet i blod.

  124. Och det är det ju.

  125. Blir det inte mer än ett testamente?

  126. Det är ju...ett skönlitterärt alster.
    Ser du det inte så?

  127. Jo, jag kan nog se det mer som ett
    skönlitterärt verk än facklitteratur.

  128. Det svävar ju på gränsen
    mitt emellan.

  129. Det svävar ju nånstans
    mellan dröm och verklighet.

  130. Fast det bisarra är
    att allting är sant.

  131. Det är mitt liv, mina tankar.
    Det är det som händer mig nu.

  132. Men...

  133. Det spelar ingen roll
    om det uppfattas som skönlitterärt-

  134. -eller som facklitteratur. Det viktiga
    är vad läsaren bär med sig.

  135. Vad den bär med sig
    är upp till var och en.

  136. Du talar om ett annat viktigt avtryck,
    en tatuering på din arm.

  137. -Precis.
    -...som är i form utav...ett skepp.

  138. Vad finns det för historia kring det?

  139. Det är en bark...som min farfar målade
    när han var sjöman.

  140. När han var sexton år gick han runt och
    sparkade grus i Örnsköldsvik-

  141. -och tänkte: "Det här kan inte vara allt
    livet har att erbjuda mig."

  142. "Det måste finnas nåt äventyr
    som väntar nånstans."

  143. Han förfalskade
    sina föräldrars underskrifter-

  144. -tog värvning på en båt
    och lämnade Sverige.

  145. Han kom på ett sätt aldrig tillbaka.

  146. Han fick se hela världen och upplevde
    alla stora hav utom Indiska oceanen.

  147. Han sa att det fanns
    två grupperingar på båtarna-

  148. -en som drack och en som läste. Farfar
    läste.

  149. Han kunde citera Dan Andersson
    och Nils Ferlin.

  150. Sen kom han in i en period när han
    målade. Då målade han den här tavlan.

  151. Jag ville bära med mig den, för det
    finns en rastlöshet hos min farfar-

  152. -som i rakt nedåtstigande led
    finns hos min pappa.

  153. Den finns hos mig. Därför har jag vid 29
    års ålder gjort allt det här.

  154. Det gör att jag med tacksamhet
    kan se ett rikt liv-

  155. -och kan möta döden lugnare
    än vad jag skulle kunna gjort.

  156. Det finns en mening i din bok
    som bara består av två ord.

  157. Det är Karl Stranne, som ju är namnet
    på en person i en låt av Taube.

  158. -Varför det?
    -Det är ju en fantastisk berättelse.

  159. "Balladen om briggen Blue Bird
    av Hull"-

  160. -är en av de bästa texterna
    som har skrivits i Sverige.

  161. Karl Stranne är den kraken
    som blir kvarglömd ombord.

  162. Lite så kan det väl kännas ibland.

  163. En helvetisk sjukdom.

  164. Varför skrämmer den mer än personer som
    råkar ut för en trafikolycka-

  165. -eller råkar ut för nåt annat
    som är helt annorlunda?

  166. Jag vet inte riktigt.

  167. Delvis för att vi inte har nåt...

  168. ...till synes
    fungerande botemedel mot det.

  169. Människan har svar på det mesta,
    men inför cancer står vi handfallna.

  170. Det gör att
    vi känner oss väldigt små.

  171. Kanske inte bara handfallna.
    Du skriver om en del andra-

  172. -känslor som du går igenom
    när du möter cancer...

  173. -...som en sorts fiende.
    -Ja, absolut. Det är ju min...

  174. Det här är mitt krig.

  175. Min generation kommer förhoppningsvis
    inte uppleva...inte ha sitt krig.

  176. Vi gick inte ut i första världskriget,
    andra världskriget.

  177. Min generation skickades inte till
    Vietnam, inte till Balkan och Rwanda.

  178. Men min generation kommer att möta sina
    fiender på andra slagfält.

  179. Sjukdomar och kanske en värld
    som är på väg åt helvete.

  180. Så slagfälten har förändrats,
    men krigen finns ju kvar.

  181. Om du ser på svensk cancervård som du
    mer än många andra har levt med-

  182. -under lång tid och i olika faser-

  183. -hur bedömer du den,
    vad är dina erfarenheter?

  184. Det är en ganska svår fråga.

  185. Jag tycker mig personligen
    ha blivit tagen på allvar.

  186. Jag tycker mig ha blivit sedd.

  187. Sen finns det ju mänskliga faktorer inom
    allt.

  188. Har du haft mycket ont?
    Har du ont nu?

  189. Ja.

  190. Jag är inne i en period
    då jag har väldigt mycket smärta.

  191. Jag är inne i en period då jag har
    väldigt många fysiska problem.

  192. Så jag är inne i en svacka,
    kan man säga.

  193. En person som hade tagit del av ditt liv
    och det du har skrivit sa:

  194. "Varför ska Kristian Gidlund
    få en livshotande sjukdom"-

  195. -"för att jag ska förstå att
    jag inte ska gnälla över skitsaker?"

  196. Jag vet inte. Det föll på mig på nåt
    sätt. Jag har aldrig bett om det.

  197. Jag skulle vilja gnälla över att det tog
    lång tid att få min Big Mac-

  198. -eller att det var...

  199. ...att det inte fanns biljetter kvar
    till bion eller att man var bakfull.

  200. Mycket pollen -
    jag vill också gnälla över sånt.

  201. Jag har inte glömt bort det.
    Jag minns att det var jobbigt.

  202. Men...man har det rätt bra ändå.

  203. Vilka sinnen har du utvecklat på ett
    eller annat sätt under den här tiden?

  204. Vad har gjort dig mer känslig
    eller mer observant-

  205. -eller, som du har upplevt det, starkare
    än tidigare?

  206. Jag har blivit mer observant.

  207. Jag vet inte om det
    enbart har med sjukdomen att göra.

  208. Jag har alltid varit
    en observerande person-

  209. -analyserande
    och betraktande min omgivning.

  210. Nu har jag tagit den egenskapen
    till ett absurdum.

  211. En berättelse i boken handlar om
    hur du möter Försäkringskassan.

  212. -Hur var det?
    -Det var jobbigt, fruktansvärt.

  213. Att vara sjuk är ju ett heltidsjobb på
    nåt sätt.

  214. Och... När jag skulle ge mig i kast med
    Försäkringskassan-

  215. -trodde jag inte att skräckhistorierna
    man hört stämde.

  216. Men det chockade mig
    att mycket visade sig stämma.

  217. Det var som att stånga sig blodig
    mot en betongvägg.

  218. Det var under den första diagnosen.

  219. Under den andra diagnosen
    har det tack och lov-

  220. -peppar, peppar,
    än så länge gått bra.

  221. När glömmer du att du har cancer, utom
    när du drömmer?

  222. Nästan aldrig längre.

  223. Väldigt, väldigt sällan.

  224. När jag är med min hund...

  225. ...och korta stunder
    när jag är med hästarna.

  226. Hästarna, hur kommer det sig att de
    spelar så stor roll i ditt liv?

  227. Vad är det hos hästen
    som du blir så stark av?

  228. Det är väl just att jag upplever det som
    en sorts uråldrig urkraft-

  229. -nåt väldigt primitivt och naturligt som
    människan har släktskap med.

  230. Det är så mycket kraft
    samlad i en kropp-

  231. -en kraft som kan göra slarvsylta
    av dig om du inte är närvarande.

  232. Hästen kräver närvaro.
    Jag tycker om de förutsättningarna.

  233. Så när jag håller om en häst kan jag
    nästan känna kraften komma till mig.

  234. Vad gör att människan kan behärska
    hästen och slippa bli slarvsylta?

  235. Det handlar nog om förtroende, framför
    allt.

  236. Du har ju, som du själv
    beskriver det, gått igenom-

  237. -en stor del av populärkulturen, den
    klassiska litteraturens alla genrer-

  238. -och så fångas du av
    en fotograf som Robert Capa.

  239. Jag hade en tonårsdröm om
    att bli krigsfotograf.

  240. Han spelade ju i en egen division.

  241. Nu har det kommit några de senaste
    tio-tjugo åren som varit väldigt bra.

  242. Det fanns ju en råhet i hans bilder.

  243. Han var en pionjär.
    Det är alltid inspirerande.

  244. Det handlar om historieberättande, att
    vara på frontlinjen-

  245. -att vara där ingen annan törs vara för
    att berätta det alla måste höra.

  246. Bisarrt nog hamnade jag vid en annan
    frontlinje och blev väl...

  247. ...kanske min...

  248. ...Borlänges Robert Capa
    eller Kvarnsvedens Robert Capa...

  249. ...kanske, i bästa fall.

  250. En författare som också har intresserat
    dig är Cormac McCarthy-

  251. -som skrev "Vägen" och som också
    har en känsla för hästar.

  252. Vad är det du upplever i hans verk?

  253. Återigen - råheten.

  254. Det är
    så otroligt obarmhärtigt...och kargt.

  255. Det är skrivet så att det är vad det är,
    det är inte några krusiduller.

  256. Han har ett material
    som han skapar utifrån...

  257. Det enda verktyg han har för att arbeta
    med det är en stor yxa-

  258. -som han hugger eller karvar fram
    ett resultat som blir-

  259. -ett vackert snideri till slut,
    hur han nu lyckas med det.

  260. Du skriver även boken för att du vill
    ligga steget före oss journalister-

  261. -för att vi inte ska stycka sönder din
    berättelse som en gammal cheva.

  262. Är det din syn
    på hur du tror att vi kommer att...

  263. ...eller hur risken är att
    vi skulle behandla din berättelse?

  264. Nej, jag tror faktiskt...
    Jag kan ju mycket väl ha fel i det-

  265. -men jag tror
    att jag på nåt sätt har...

  266. Min situation gör att jag kommer undan
    med mycket. Det fortsätter nog.

  267. Men man vet aldrig.

  268. Det kommer säkert
    att spekuleras när jag har dött.

  269. Det kommer det definitivt att göra.

  270. Så, på ett sätt vill man väl reda ut
    hemligheter före nån annan...

  271. ...så att det slipper bli
    så mycket...

  272. Mina föräldrar
    ska inte behöva stå till svars-

  273. -för nåt de inte kan stå till svars för,
    för att det var mitt beslut.

  274. Hur kommer det sig att du orkar tänka så
    mycket mer på andra människor?

  275. Du har, som du säger själv,
    ett heltidsjobb-

  276. -med att ta hand om dig,
    din smärta och dina tankar.

  277. Hur kan du flytta så mycket kraft till
    andra människor, dina närmaste?

  278. Det är ju de som betyder mest.

  279. Det är ju de som har tagit mig och gjort
    mig till den person jag är.

  280. De finns kvar
    när jag inte finns kvar.

  281. Då vill jag ha ordnat
    så att det blir så bra som möjligt-

  282. -så att det omöjliga blir så hanterbart
    som det i alla fall går.

  283. Det här med att reda ut hemligheter
    eller gå till botten med saker...

  284. Man har förstått sen barnsben att
    den stora sorgen hos människor är-

  285. -att de aldrig hann prata ut, att de
    funderar än på vad han tyckte om nåt.

  286. "Tyckte han om det där?"

  287. "Vad gjorde han den där sommaren?"

  288. De där frågorna kommer ju komma, det vet
    jag om att de kommer fundera på.

  289. Jag kan försöka
    minimera antalet gåtor.

  290. Hur förbereder du dig annars?

  291. -Administrerar du ditt liv?
    -Det har varit mycket sånt...

  292. ...som är en bisarr grej att göra: att
    märka upp nycklarna.

  293. Jag städar kontinuerligt ur
    lådor och skåp-

  294. -och garderober, så att man inte samlar
    på sig för mycket skit.

  295. Jag har kommit in i
    nån sorts asketisk livsstil.

  296. Det att du aldrig har varit snäll
    mot dig själv...

  297. Du skriver att du aldrig stannat upp och
    tänkt att "jag är ganska bra"-

  298. -eller gett dig själv en klapp på axeln,
    hur kommer det sig?

  299. Har du tänkt på det tidigare?

  300. Jag skriver nog inte att jag aldrig har
    varit snäll mot mig själv.

  301. Jag har haft svårt för det och
    tidvis inte tillåtit mig själv det.

  302. Men...

  303. Det var en period i mitt liv
    när jag inte mådde bra.

  304. Då tyckte jag inte
    att jag förtjänade att må bra.

  305. Då förtjänade jag att må dåligt,
    att slita ut mig själv.

  306. Men...

  307. Det har jag ju tagit mig ur,
    det kaoset.

  308. Trots att du ändå mår
    mycket sämre nu? Eller tack vare?

  309. Jag vill ju vara med.
    Jag vill ju leva.

  310. Jag vill fortsätta göra det jag gör.

  311. Jag vill att den här...

  312. ...den här branten ska sluta så att jag
    får fortsätta med mitt liv.

  313. Jag minns knappt hur det var
    innan jag blev sjuk.

  314. Men jag saknar en styrka
    som jag vet att jag en gång hade.

  315. Är det nåt mer som du har fått insikt om
    under det liv som du lever-

  316. -och har levt hittills
    under den här perioden?

  317. Nån ny insikt?

  318. Ja, även om du delar med dig väldigt
    mycket av det i boken-

  319. -av olika erfarenheter.

  320. Jag tror på det här med uppmärksamhet
    när det kommer till barn.

  321. Jag tycker mig se...

  322. ...att det har blivit en bristvara
    mellan föräldrar och barn.

  323. Det är lätt att stoppa en Ipad
    i händerna på sina barn.

  324. Sen håller de sig stimulerade,
    eller vad de nu är, i ett par timmar.

  325. Men jag vet inte om
    det är rätt uppmärksamhet.

  326. Det finns nog forskning som säger att
    det är det bästa som hänt barn sen...

  327. ...cykelhjälmen, jag vet inte.
    Jag tror kanske inte på det riktigt.

  328. Du tror att dina syskon kommer att bli
    arga på dig-

  329. -fast de fått ha en fantastisk tid
    tillsammans med dig.

  330. Varför?

  331. Jag vet inte om jag tror
    att de blir arga längre, men...

  332. Jag är rädd att göra dem ledsna. Man
    vill inte såra dem man älskar mest.

  333. Det är de personer som jag vill ska må
    bäst av alla. Jag unnar dem allt.

  334. Du uppmanar dem faktiskt att le.
    Tror du att de lyder dig?

  335. Jag vet inte.
    Kanske inte till en början.

  336. Ja, när tiden är rätt så hoppas jag
    verkligen det...

  337. Det hoppas jag verkligen.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

I kroppen min

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Journalisten och trummisen Kristian Gidlund delar med sig av tankarna kring livet och dess slut. "I kroppen min" handlar om hans kamp mot obotlig cancer. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Allmän medicin, Cancerpatienter, Gidlund, Kristian, 1983-2013, Medicin, Människan inför döden, Onkologi, Psykologi, Tillämpad psykologi, Tumörer
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

I kroppen min

Journalisten och trummisen Kristian Gidlund delar med sig av tankarna kring livet och dess slut. "I kroppen min" handlar om hans kamp mot obotlig cancer. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

Bokstavstrogen läsare eller inte?

Hur ska man egentligen läsa bibeln? Är den 2000 år gamla texten ens läsbar för dagens unga läsare? Vi möter en komiker och en kyrkoherde som ger sin syn på saken. Komikern Marika Carlsson är uppvuxen i Pingströrelsen. När hon i tonåren blev kär i en tjej bröt hon med kyrkan eftersom de fördömde homosexualitet. Hon skriver nu manus till en föreställning som handlar om hennes uppväxt och läser bibeln från pärm till pärm under arbetets gång. Louise Linder är kyrkoherde i Florida och ger sin syn på bibeln som läsupplevelse och berättar hur hon förhåller sig till olika tolkningar av texten. Programledare:Tara Moshizi och Karin Andersson.