Titta

Bankrånet - till dig som pedagog

Bankrånet - till dig som pedagogDela
  1. "Bankrånet" är en
    dramaserie i tio delar-

  2. -som vänder sig till elever
    som läser franska, spanska och tyska.

  3. Det är tre serier, en på franska,
    en på tyska, en på spanska.

  4. God dag. Detta är ett rån!

  5. God dag. Detta är ett rån!

  6. God dag. Detta är ett rån!

  7. Ja, ett bankrån!

  8. -Håll tyst.
    -Fattar ni?

  9. Vad vi vill uppnå med serien är
    att skapa intresse i klassrummet-

  10. -för de som studerar, att de känner
    att det är stimulerande och kul.

  11. Sen är hela dramat språkligt enkelt,
    men historien är komplex.

  12. Dramat är viktigare än språket, det
    är inte en språkkurs utan ett drama-

  13. -men förhoppningsvis tänker eleven:
    "Jag fattar. Jag är bra på språket."

  14. En kaka?

  15. När man tänker sig
    hur hjärnan fungerar...

  16. När man använder media
    är man i språket.

  17. Ofta i språkinlärning
    översätter man och jämför-

  18. -och det får ju upp korrektheten-

  19. -men ska man använda ett språk
    bör man kunna finnas i det.

  20. Så fungerar media. Man funderar inte
    över betydelser, utan man förstår.

  21. Man ser, man kopplar till bilder,
    man gissar-

  22. -så det tränar upp språkdetektiven
    och ens förmåga att använda språket.

  23. Är du pappan?

  24. Du måste lära dig tyska.
    - Är han pappan?

  25. Nej.

  26. Men barnet är ju...?

  27. -Arab?
    -Arab!

  28. Bankrån är en extrem situation,
    vilket gör det intressant.

  29. Folk kanske glömmer att det är
    en språkserie, det är bara spännande.

  30. Det ska vara kärlek, möten
    och missförstånd-

  31. -och ännu mer grejer.
    Det föds barn, det sprängs en bil...

  32. Man tar extrema situationer, och man
    har hela världen öppen för det-

  33. -men man stänger in det på en plats.
    Då känns det ju mer.

  34. Man kan skapa...

  35. Man kan få det mer tydligt.

  36. Rör er inte!

  37. -Vad gör ni?
    -Vi hånglar.

  38. Hånglar ni?

  39. Det tror jag inte på.

  40. Följ med, små skitungar.

  41. Vi valde att göra
    en historia vi verkligen tyckte om.

  42. Vi tänker ju på att det är en språk-
    serie, det är inbyggt i konceptet.

  43. Men det är också en historia
    vi brinner för, det är grejen.

  44. Om jag skulle välja en scen är det-

  45. -en scen som jag gillade
    redan när vi skrev den.

  46. När Schwein och Miss Piggy
    har kommit in i bankvalvet-

  47. -och de har firat
    att de har hittat pengarna.

  48. I efterspelet så sitter Schwein...

  49. Miss Piggy räknar pengar,
    helt inne i pengarna-

  50. -medan Schwein
    sitter och bygger ett hus av pengar.

  51. Han är bara inne i ögonblicket-

  52. -och så retar Miss Piggy honom
    för huset.

  53. Det är känsligt, och Schwein går
    iväg för att han nästan börjar gråta.

  54. Miss Piggy står kvar
    och retar honom lite till-

  55. -men sen ser man att hon lägger
    den sista högen på huset-

  56. -för att hon också har den där tanken
    om familj djupt inom sig.

  57. Man får se karaktärerna inpå...

  58. Inne i själen, liksom.

  59. Elever är olika. Det bra med såna här
    serier är att det finns nåt för alla.

  60. En del ogillar
    när nåt inte är rimligt.

  61. Då kan de jobba med
    vad som är orimligt.

  62. Att kunna jobba kreativt själv-

  63. -både mellan och kring materialet,
    det är nånting jag tror på.

  64. -Nu då?
    -Jag vet inte.

  65. Man ska kunna jobba med materialet
    på många sätt.

  66. Dels i klassrummet
    och titta på det tillsammans.

  67. Det är filmkänsla, det är roligt
    och mycket att prata om.

  68. Sen finns det ett arbetsmaterial
    kopplat till kursplanen-

  69. -som är kopplat till varje avsnitt,
    där man kan jobba vidare.

  70. Plus en webb där karaktärerna
    berättar mer.

  71. Det man inte fått höra
    får man reda på i de korta klippen-

  72. -som är språkligt mer avancerade.
    Där blir det mer språkbad.

  73. Där kan man checka av
    om man har fattat.

  74. Är kameran på?

  75. Extramaterial,
    fördjupning, arbetsmaterial-

  76. -men först och främst sitta
    och titta. Gå på bio med eleverna.

  77. Det är bra att vara i ett land
    när man lär sig språk.

  78. Det här är det näst bästa.
    Det är att vara i språket.

  79. Man ser saker, upplever saker,
    man reagerar känslomässigt-

  80. -och så har man språket kopplat
    till känslor och det man upplever.

  81. Text: Jens Ullenius
    www.broadcasttext.com

  82. God dag. Vart ska ni?

  83. -Ville Granuille.
    -Perfekt. Hoppa in.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bankrånet - till dig som pedagog

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Le hold-up, El atraco al banco och Der Bankraub är en och samma historia på tre olika språk: franska, spanska och tyska. Serierna, som består av tio program à tio minuter, är tänkta att användas i språkundervisning på högstadiet och gymnasiet, nivå A2. Här presenteras tankarna bakom serierna och hur de kan användas i undervisningen. Medverkar gör Helena von Schantz, ordförande Språklärarnas riksförbund, Gabriella Thinsz, projektledare UR, och seriens upphovsmän Alexander Barth och Gustav Öhman Spjuth.

Ämnen:
Moderna språk
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer moderna språk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kortfilmsklubben - tyska

Black hole

Paul har fått en chans man bara får en gång, ett erbjudande om en praktikplats vid FN i New York. Men hans mamma ligger på sjukhus och har inte så långt kvar. Paul vill inte och kan inte lämna henne. Ska den svåra situationen också knäcka förhållandet till Sarah?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Nouvelles en français

2019-02-16

Nyheter direkt från Paris på medelsvår franska. En kampanj mot homo- och transfobi lanseras i skolor över hela Frankrike. Utrikesministern vill testa att starta lektionerna i skolan en timme senare för att eleverna inte ska vara för morgontrötta. Musik med Minuit, ett syskonpar som är barn till två kända franska musiker.