Titta

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Om UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Seminarier och föreläsningar från bokmässan i Göteborg, Bok och bibliotek 2013. Inspelat den 26-29 september 2013.

Till första programmet

UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013 : Vad jag säger och vad du hörDela
  1. God morgon! Hur har det gått
    med kommunikationen i dag?

  2. Har det funnits konflikter
    eller har det gått smidigt?

  3. Det har gått bra?

  4. Vår begränsning är att vi sällan
    utvecklar vår kommunikationsförmåga-

  5. -för i stort går det ganska bra.

  6. Vi klarar oss-

  7. -men i min värld
    är kommunikation ett hantverk.

  8. Det är som idrott:
    Vi måste träna för att utvecklas-

  9. -och det är en färskvara.

  10. Vi har 20 minuter på oss, och jag
    ska ta er igenom några nycklar.

  11. Det är svårt med "quick fixes"-

  12. -men några nycklar ger jag er.

  13. Jag tror på upplevelsebaserad
    inlärning, så vi gör en övning.

  14. Ser alla att det här är
    en svensk hundralapp?

  15. Titta på den
    genom tre olika par glasögon.

  16. Först är du 1 år.

  17. Sen fyller du snabbt 14 år.

  18. Du tar av dig glasögonen
    och är plötsligt 30 plus.

  19. Ta den som sitter bredvid
    och diskutera.

  20. Vad ser du när du tittar på sedeln
    genom glasögonen?

  21. Ja. Vad ser ni när ni tittar
    genom 1-åringens glasögon?

  22. Ett papper-

  23. -som man kan knyckla ihop
    och stoppa i munnen.

  24. När ni är 14 år ser ni en möjlighet
    till vad...?

  25. Att spara till ett dataspel, eller
    köpa en biobiljett utan popcorn.

  26. Ni är 30 plus. Vad har hänt?

  27. Är det för lite?
    Har värdet sjunkit eller ökat-

  28. -när ni är 30?

  29. Vi har förstått
    hur lätt man blir av med den.

  30. Har ni nån gång trott att ni pratat
    om samma sak men haft olika glasögon-

  31. -när ni t.ex. pratat med tonåringen
    om städning?

  32. Vem hade då de rätta glasögonen?

  33. Så klart. Där dilemmat i möten.

  34. Vi ser aldrig världen som den är,
    utan genom våra egna glasögon.

  35. Vi har många värderingar
    förprogrammerade-

  36. -och den första nyckeln är:
    Förstå dina egna och andras glasögon.

  37. 90 % av våra tankar och beteenden-

  38. -grundar sig
    på beteendemönster på värderingar.

  39. Värderingarna står ibland i vägen.
    Vi har värderingar om andra.

  40. Det räcker att vi ser deras kläder.

  41. "Hästsvans och svarta kläder -
    Det måste vara en reklamkille."

  42. Vi har värderingar om oss själva.

  43. Är det nån som kallar sig oteknisk?

  44. Händerna upp!

  45. Ni som har kallat er otekniska
    får en ny mobiltelefon, öppnar den-

  46. -och där ligger en snygg handbok.

  47. Vad tänker ni? Ska det bli spännande
    att läsa den i kväll?

  48. Nej. Jag lägger den åt sidan,
    för jag kommer aldrig att förstå den.

  49. Jag börjar använda mobilen, och
    sannolikheten ökar att det går fel.

  50. Vad var det jag sa? Jag är oteknisk.
    Det är en självuppfyllande profetia.

  51. Vi behöver ibland titta på
    om våra värderingar är rätt.

  52. Om du har bråkat i samma soffa
    flera gånger, så är soffan värderad.

  53. Det är inte längre roligt
    att sitta där.

  54. Kommunikation är ord.

  55. I morgon kommer du till jobbet...

  56. Nej, på måndag.

  57. Din chef kommer gående och säger:
    "Du, vi måste prata."

  58. Vad tänker du direkt?

  59. Oj!

  60. Vänster hjärnhalva
    hör att personen vill prata-

  61. -men vad säger tolken på höger sida
    som värderar meningen?

  62. När ville dina föräldrar
    prata med dig?

  63. Var det när du hade lyckats, eller
    när du inte hade gjort det du skulle?

  64. När vi är vuxna och nån trycker
    på knappen, är vi där igen.

  65. Vi lever utifrån våra värderingar,
    och hjärnan är som en taxichaufför.

  66. Du kliver in i en taxi,
    och chauffören ger dig ett val.

  67. Vill du ta den snabba och billiga
    eller den vackra vägen?

  68. Den snabbaste, och hjärnan tar också
    den snabbaste och billigaste vägen.

  69. På de värderingarna lever vi.

  70. Jag önskar att alla företagsledningar
    skulle förstå värderingar om ord.

  71. Gå in i dig själv-

  72. -och tänk på när din chef säger
    "Vi ska omorganisera om en månad".

  73. Vad associerar de flesta svenskar
    med "omorganisation"?

  74. Inte ens 5 % av alla på mina kurser
    skulle svara med nåt positivt-

  75. -utan de flesta kopplar det
    till varsel, fara, osv.

  76. Tänk om företagsledare skulle
    kunna hitta nya, ovärderade ord.

  77. "Nyorganisation" är bättre,
    för "omorganisation" pekar bakåt.

  78. "Nyorganisation" pekar framåt.
    Är ni med på vad jag menar?

  79. Det finns primade ord och personer.

  80. Du träffar en person på en middag-

  81. -och inom 10 sekunder
    tänker du "skitstövel".

  82. Då lagras informationen i hjärnan, så
    alla som liknar honom är skitstövlar.

  83. Två år senare får du en ny chef
    som liknar honom-

  84. -men de känner inte varandra.

  85. Börjar ditt möte då från noll?

  86. Nej. Du korsar armarna, tittar
    misstänksamt och litar inte på honom.

  87. Tror du att ditt beteende
    framkallar personens bästa jag?

  88. Nej. Vad händer då?

  89. "Vad var det jag sa?
    Det går inte att lita på honom."

  90. Ibland behöver vi
    ändra våra glasögon.

  91. Om du har stämplat nån som skitstövel
    kan det ha varit en dålig dag.

  92. Om du vill tänka i nya banor
    så sitt inte i samma konferensrum-

  93. -och försök att ha brainstorming,
    för det går inte.

  94. Ni är med på vad jag menar.

  95. Här ingår att vi oftare behöver välja
    vårt eget förhållningssätt.

  96. Om du stod här
    och två personer sov på andra raden-

  97. -hur skulle du värdera situationen?

  98. Undermedvetet, som taxichauffören,
    vad tänker du direkt?

  99. "De tycker inte om mig."
    Blir jag bättre som talare då?

  100. Nej. Då behöver jag sätta på mig
    självvalda glasögon:

  101. "De är så trygga med mig
    att de vågar sova framför mina ögon."

  102. Det gör skillnad.
    Jag kan också tänka:

  103. "Jag vet inte hur de sov i natt."

  104. Jag behöver inte koppla det till mig
    och tänka att de inte gillar mig.

  105. En annan nyckel är att lyssna först
    för att bli lyssnad på.

  106. Visste ni det? Några nickar.

  107. Det grundar sig på
    vårt flockbeteende.

  108. Det kallas "reciprokregeln"
    eller "den omvända regeln".

  109. Vi gillar inte att ha
    våra relationskonton i obalans.

  110. Om du ger mig nåt har jag instinktivt
    ett behov av att ge dig nåt tillbaka.

  111. Många svenskar säger efter ett besök
    "Nästa gång är det vår tur"-

  112. -och forskning har visat-

  113. -att restauranger som ger en godisbit
    med notan får mycket mer dricks.

  114. Är vi rationella? Nej.

  115. Vad händer nu, när du hamnar
    i en konfliktsituation hemma-

  116. -och mitt i konflikten
    tar ett djupt andetag-

  117. -och sen säger
    "Jag håller absolut inte med dig"-

  118. -"men jag vill veta
    varför du tycker så"?

  119. Den andra kanske undrar
    om du har gått en kurs-

  120. -men om du verkligen menar det-

  121. -och genuint lyssnar i några minuter-

  122. -och sen ber att få några minuter
    till att förklara vad du tycker-

  123. -har den andra svårt att säga nej.

  124. Den ligger i skuld till dig.

  125. Man kan se det som manipulation,
    men det kanske gör att ni kan mötas.

  126. Väntar du på nästa konflikt nu?

  127. Som ni hörde, inledde jag med:

  128. "Vill du höra vad jag tycker?"

  129. Vi har två psykologiska grundbehov.

  130. Det ena är att vara sedd-

  131. -att få bekräftelse och vara sedd.

  132. Det andra är att vi alltid vill
    ha en valmöjlighet och kunna påverka.

  133. Gör det skillnad om jag ger min åsikt
    eller säger "Vill du höra på mig?"?

  134. Även om det är skenbart
    får den andra en valmöjlighet.

  135. Hur kan vi använda mer sånt?
    Sokrates var världsmästare-

  136. -på valmöjlighet med implikation.

  137. Det innebär att i situationer
    där det inte går att välja-

  138. -som om du vill
    prata med din medarbetare-

  139. -kan du i implikationen
    ge en möjlighet-

  140. -som: "Jag måste prata med dig,
    men vill du ta det nu eller senare?"

  141. Det är som med barn. "Det är lunch,
    men på vilken stol vill du sitta?"

  142. Det gäller bara
    att ge en valmöjlighet.

  143. Om du jobbar med offerter,
    ska du bygga in valmöjligheter i den-

  144. -så slipper kunden att välja mellan
    din och andra. Vi är inte rationella.

  145. Det här har ni hört talas om.

  146. En bild säger mer än tusen ord.

  147. Power point i vår hjärna-

  148. -är mycket starkare än Word.

  149. Vi gör en övning.
    Räck upp höger hand.

  150. Vet alla...? Här tvekade nån.

  151. Jag räknar ner från tre till ett,
    och på "nu" tar ni ner handen.

  152. Tre, två, ett.

  153. Nu.

  154. Attans!

  155. Vad hände? 15 % klarade sig,
    men vad hände med er andra?

  156. Bilden var starkare.

  157. Hur kan vi använda oss av det?

  158. Du kommunicerar alltid
    genom tre kommunikationskanaler:

  159. Din kropp-

  160. -din röst-

  161. -och orden. Nu får ni gissa.

  162. De tre utgör 100 % av kraften
    du har för att förmedla ett budskap-

  163. -men hur mycket
    ligger på kroppsspråket?

  164. Det är ungefär 70-80 %.

  165. Hur mycket ligger på rösten?

  166. Det är svårt,
    men det är ungefär 10-15 %.

  167. Ungefär 5 % ligger på orden, men när
    du håller föredrag vad förbereder du?

  168. Visst är vi logiska. I stället för
    att fråga mig om jag är inspirerande-

  169. -och om jag har rätt inställning
    för att min kropp ska spegla det...?

  170. Är rösten bra?

  171. Utifrån det kan vi undra om vi
    väljer rätt kommunikationskanal-

  172. -när vi försöker lösa en konflikt
    genom att skicka ett mejl?

  173. Då har jag bara orden, men jag kan
    kanske ringa och prata med personen.

  174. Det är bra att tänka på hur viktigt
    det visuella intrycket är.

  175. Det fysiska spelar roll.
    Ställ er upp en sekund.

  176. Bra. Ta den som står bredvid dig-

  177. -och vänd ansiktet mot den.

  178. Så, ja! Jag hoppas att ingen
    är överviss och börjar kramas direkt.

  179. Försök hitta ett avstånd där det är
    bekvämt att möta personen framifrån.

  180. Har ni hittat det?

  181. Bra! Det är intressant
    hur ni tolkar ordet "tyst".

  182. Nu vill jag att ni gör samma övning-

  183. -men står sida vid sida
    och tittar åt samma håll.

  184. Nu får ni sätta er.

  185. Var det nån skillnad
    i avståndsbehovet?

  186. Ja. Vi har sen urtider skyddat
    fram- och baksidan av kroppen mest-

  187. -för det är våra mest sårbara sidor.
    Vi är svårare att döda från sidan.

  188. Det kan vi upptäcka
    när vi sitter vid köksbordet.

  189. Har du undrat varför det är lättare
    att lösa konflikter i bilen än där?

  190. Hjärnan uppfattar att vi
    står eller sitter på samma sida.

  191. Det använder man i politiken, där man
    sitter lite snett bredvid varandra.

  192. Vi ser åt samma håll. Tänk på det
    när du har ett tufft samtal-

  193. -oavsett vem det är.
    Närma dig lite snett från sidan.

  194. Sen finns det en finess med bilen
    där det fysiska spelar roll:

  195. Hjärnan har svårt att tänka bakåt
    när bilen rullar framåt-

  196. -för tanken följer
    den fysiska riktningen.

  197. Vi är inte logiska. Ni som löptränar
    eller promenerar kan ha märkt det.

  198. När vi springer eller promenerar
    tänker vi framåt-

  199. -så om du är fast i offerperspektivet
    ta en promenad.

  200. När ni bara bråkar om vems fel det är
    men inte kommer till en lösning-

  201. -så sätt er i bilen,
    och låt hjärnan rulla framåt.

  202. Så lätt kan det vara.

  203. Man kan säga mycket om kommunikation.
    För mig är det att bygga broar.

  204. Det latinska ordet "communicare"
    betyder samspel eller samhörighet.

  205. Med handen på hjärtat du
    i alla tuffa samtal känt samhörighet?

  206. Kanske inte.

  207. Där kommer vi tillbaka till
    vikten av att välja rätt inställning.

  208. Vi har pratat mycket om tankar,
    för det är bara tankar-

  209. -men de styr mycket.

  210. Vi kan göra ett tankeexperiment.

  211. Tänk en liten stund på en citron.

  212. Har alla en?

  213. Nu får du en kniv, och du ska
    klyfta citronen i fyra bitar.

  214. Du tar första klyftan och suger ut
    all saften. Låt den rinna ner.

  215. Det smakar gott.

  216. Nästa klyfta sparar du i munnen.

  217. Låt saften rinna in
    och bilda en pöl under tungan.

  218. Till slut
    är hela munnen full av citronsaft.

  219. Händer nåt? Vad händer?

  220. Är det saliv? Hjärnan skiljer inte
    mellan tanke och verklighet-

  221. -så den blotta tanken om citronsaft
    larmar hjärnan om fara.

  222. PH-värdet i citronsaft
    är skadligt lågt-

  223. -så hjärnan skickar ut saliv i munnen
    för att tunna ut citronsaften.

  224. Men det var ju bara en tanke.

  225. Gör det då skillnad om jag tycker
    dömer ut en person som skitstövel-

  226. -eller om jag ger den en ny chans-

  227. -om jag primar en dag som skitdag?

  228. Du har alltid ett val
    att frisätta adrenalin eller dopamin.

  229. Det kan vara värt att tänka på.

  230. Om du undrar vad du ska börja med
    så bestäm dig för en sak-

  231. -för annars blir inget av,
    och det visar den sista övningen.

  232. Lyft lätt högerfoten
    och låt den cirkulera åt höger-

  233. -som en analog klocka. Det går bra.

  234. Fortsätt med foten,
    men ta höger hand och skriv en sexa.

  235. Gick det? Nej.

  236. Det händer i livet när vi försöker
    förändra allt på en gång.

  237. Nu tar ni upp högerhanden igen, och
    bestämmer att ni ska vänta på "nu".

  238. Vi har en vilja, och den tar oss över
    alla automatiserade mönster.

  239. Är viljan på?

  240. Tre, två, ett... Upp igen.

  241. Tre, två, ett, nu.

  242. Några fuskade, men bra jobbat! Tack!

  243. Textning: Sofie B. Grankvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vad jag säger och vad du hör

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Att nå fram till andra är ingen medfödd mänsklig förmåga, utan ett resultat av attityd, kunskap och träning. Precis som idrott är kommunikation något vi måste träna på. Det säger författaren och kommunikationstränaren Jana Söderberg. Hon ligger även bakom våga-vara-metoden, som stärker barns självkänsla. Inspelat på Bokmässan i september 2013. Arrangör: Brombergs förlag.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Kommunikationspsykologi, Psykologi, Samtalsmetodik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2013

Vad jag säger och vad du hör

Att nå fram till andra är ingen medfödd mänsklig förmåga, utan ett resultat av attityd, kunskap och träning. Precis som idrott är kommunikation något vi måste träna på, menar författaren och kommunikationstränaren Jana Söderberg. Inspelat på Bokmässan i september 2013. Arrangör: Brombergs förlag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Psykoterapi via internet

Gerhard Andersson är professor i klinisk psykologi vid Linköpings universitet och Karolinska institutet. Hans forskning visar att psykoterapi via internet ger goda resultat. Idag finns det behandling mot bland annat ångest, depression och sömnsvårigheter. Man kan jämföra behandlingen med en distanskurs inom området och idag använder vi oss av internet med filmer, bilder och text. Vi har läxor där våra patienter får hemläxor att utföra. Ofta handlar det om övningar som du måste praktisera regelbundet, säger Gerhard Andersson. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.