Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : Gör din egen blixtMaterialDela
  1. Välkomna till detta spännande,
    sprakande program om fysik.

  2. Under den här motorhuven är allt
    som en stor, fysikalisk dröm.

  3. Vi ska titta närmare på motorn. Kom.
    Nu ska vi hitta tändningen.

  4. Kom ihåg att inte göra detta
    om ni inte är proffs.

  5. Tommie, verktygen. Tack.

  6. -Oj!
    -Ingen fara. Rulla bandet.

  7. Vi kör vidare.
    Vi ska se... Tändningen.

  8. -Nämen vad gör du?
    -Hoppsan. Vi kör vidare.

  9. Som jag brukar säga: "The show must
    go on." Vi fortsätter om en stund.

  10. Vi går över till Beppe i studion.
    Över till Beppe.

  11. Det blixtrade till, Tommie.
    Poff, sa det.

  12. Kom och sitt här hos mig.

  13. Aj, aj, aj. Det där ska man inte göra
    om man inte är proffs.

  14. Agneta fick en stöt i sig.

  15. Vi skulle kunna göra
    vår egen blixt här inne-

  16. -fast under lite mer kontrollerade
    former. Kolla här.

  17. Då behöver vi en helt vanlig penna
    och en bit häftmassa.

  18. Häftmassan ska vi sätta fast i
    en sån här:

  19. En vanlig engångs-pajform som går
    att köpa i vanliga livsmedelsaffärer.

  20. Vi sätter häftmassan i mitten
    och kör ner pennan där i.

  21. Det är för att pennan ska funka som
    ett handtag för pajformen-

  22. -när vi gnider den mot nåt för att
    ladda den med statisk elektricitet.

  23. Jag har hittat en bit frigolit
    som funkar utmärkt.

  24. En vaxduk eller en bit ylle
    går också bra.

  25. Vi ska gnugga dem mot varandra och
    ladda den med statisk elektricitet.

  26. Det kan hända
    att man får gnugga en stund.

  27. Nu är det dags. Vi ska få laddningen
    att hoppa över nån annanstans-

  28. -så att det blir en blixt.
    Då behöver vi lite grejer.

  29. Först och främst
    ska vi sätta på oss en gummihandske.

  30. Det är för att laddningen bara ska
    hoppa till gaffeln och inte min hand.

  31. Laddningen över till gaffeln.

  32. Kan vi släcka ner så ska vi se
    om vi har tur och får se blixten.

  33. Då ska vi se.
    Vi kan kanske höra den också.

  34. Oj! Såg ni?
    Hörde ni? Hur coolt var inte det där?

  35. Vi tar och gnuggar en gång till.

  36. Okej. Och så är vi riktigt tysta.
    - Kan vi släcka ner?

  37. Kolla här.

  38. Det blev en blixt. Det finns ett ännu
    bättre sätt att kolla på laddningen.

  39. Då behövs ett lysrör.

  40. Lysrör. Pajform. Är ni med?
    Då kör vi.

  41. Ha! Såg ni hur det blixtrade till
    i röret? I röret finns en gas-

  42. -som lyser när man skickar statisk
    elektricitet på den. Häftigt!

  43. Men hur gick det till? Vi kollar.

  44. Har du funderat på varför man ibland
    får en stöt när man nuddas vid?

  45. Här kommer ett exempel: Springer man
    med gympaskor på ett plastgolv-

  46. -får man ofta en stöt
    när man nuddar nån.

  47. Det är för att negativa laddningar
    från golvet samlas på kroppen-

  48. -och vill hoppa över nån annanstans.

  49. När de hittar nån att hoppa över till
    känner man stöten.

  50. Det händer också när laddningar
    hoppar från åskmoln till marken-

  51. -och det bildas ljusfenomen. Blixtar.

  52. Det händer också när man gnider
    en metallskål mot en vaxduk.

  53. Metallen tar negativa laddningar från
    duken. Förs en gaffel mot skålen-

  54. -hoppar laddningarna över.
    Vips har vi gjort vår egen blixt.

  55. Tack så mycket, Beppe. Man kan alltså
    göra egna blixtar med en metallskål.

  56. Jag gjorde av misstag
    egna blixtar under motorhuven.

  57. Det såg kanske lite läskigt ut,
    men jag mår bra nu.

  58. Tommie, du kan väl titta efter
    varför det smällde?

  59. Vi får nog tacka för i dag
    och säga på återseende.

  60. Jag står precis bakom dig.

  61. Textning: Jussi Walles
    www.broadcasttext.com

  62. Vad smutsigt det är.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Gör din egen blixt

Avsnitt 20 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agneta vill prata om all fysik som finns i en bilmotor, men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Beppe testar om det går att göra en egen blixt.

Ämnen:
Fysik > Elektricitet och magnetism, Kemi
Ämnesord:
Elektricitet, Elektriska urladdningar, Elektrostatik, Fysik, Magnetism, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Sätt färg på elden

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.