Titta

Tala ut!

Tala ut!

Om Tala ut!

Klassisk retorik i praktiken. Ståuppkomikern Simon Garshasebi sätts på prov i utmanande uppdrag av retorikexperten, Barbro Fällman. Han får hålla tal i olika miljöer och övertyga pensionärer, fotbollssupportrar och professorer. Vi möter kända förebilder inom retoriken som; politiker, musiker och talskrivare. Vad är det som gör vissa tal odödliga? Programmen i denna verison är något nedkortade då ett arkivinslag klippts bort av rättighetsskäl.

Till första programmet

Tala ut! : Världens bästa tal och en och annan grodaMaterialDela
  1. Här bor Simon.
    Han är ståuppkomiker.

  2. Nånting händer när jag pruttar.
    Folk kommer alltid nära mig.

  3. Även om jag befinner mig i skogen tre
    på natten, så kommer det nån gubbe.

  4. Han är van vid att stå på scen
    och jobba med texter.

  5. Men han är inte van vid att
    hålla seriösa tal och argumentera.

  6. Jag har inte hållit tal
    sedan jag gick i gymnasiet, tror jag.

  7. Mitt jobb är att få folk att skratta,
    inte att hålla ordentliga tal.

  8. -Det är nervöst.
    -Det tycker inte bara Simon.

  9. Här kommer han
    att utsättas för olika experiment.

  10. Han får uppdrag i retorik, som är
    nästan omöjliga att utföra rätt.

  11. Vissa är till och med
    extremt pinsamma.

  12. Jag tror väl
    att det kommer att bli jobbigt.

  13. Det kommer att bli pinsamt.
    Det blir säkert jättelärorikt också.

  14. Varför ska Simon utsättas
    för detta?

  15. Därför att vi tittare kommer att
    lära oss mycket när han misslyckas.

  16. Det kan tyckas lite taskigt att
    behandla någon som en labbråtta.

  17. Jag är glad att det inte är jag.

  18. Vi får också träffa retorikproffset
    och FN-höjdaren Jan Eliasson.

  19. -Hej! Barbro heter jag.
    -Simon.

  20. Barbro Fällman är en av Sveriges
    ledande experter på retorik.

  21. Hon har skrivit böcker och får ofta
    analysera partiledardebatter.

  22. Hon kanske ser ordentlig
    och rar ut, men hon är lurig.

  23. Hon ska ge Simon uppdrag.

  24. -Välkommen.
    -Vad fint du har det.

  25. Du vet varför du är här.
    Du ska få ett uppdrag av mig.

  26. En retorisk utmaning.

  27. I dag ska vi dessutom gå igenom
    grunderna i retoriken.

  28. Din uppgift blir att, inför en
    yrkesgrupp som inte använder uniform-

  29. -argumentera för
    att de ska börja bära uniform.

  30. -Den målgruppen är lärare.
    -De bär ju inte uniform, nej.

  31. Retorikens grunder
    består av tre grekiska ord:

  32. -"Ethos", "logos" och "pathos".
    -Just det. Latin...

  33. Är det favoritspråket?
    Det första ordet är ethos.

  34. Det står för betydelsen av det man
    signalerar, det första intrycket.

  35. Man ska signalera att det här är nån
    som det kan ge något att lyssna till.

  36. Det andra ordet i trilogin
    är ordet logos.

  37. Det påminner om logik.

  38. Där handlar det om vad du säger
    och vad du har för sakargument.

  39. Är du förberedd och påläst?
    Kan du någonting om ämnet?

  40. Det visar du i det andra steget.

  41. Det tredje steget är pathos.
    Det betyder känsla och engagemang.

  42. Där ska man beröra på något sätt.

  43. Där kan man vara personligare,
    även om man inte är privat.

  44. De här tre delarna
    är grundpelarna inom retoriken.

  45. Du får med dig
    orden ethos, logos och pathos.

  46. -Hoppas att träningen blir spännande.
    -Det blir den säkert. Tack så mycket.

  47. -Lycka till.
    -Tack så mycket. Hej då.

  48. Okej, skoluniform. Och inte
    på eleverna, utan på lärarna.

  49. Är hon helt galen, Barbro?
    Hur ska han ens få dem att lyssna?

  50. Stackars Simon. Hur ska det gå?
    Det får vi veta snart.

  51. -Ulf Hjertonsson.
    -Hej. Madelen Persson heter jag.

  52. Jag ringer från ett program
    som heter "Tala ut".

  53. Jag ska träffa bra
    och kända retoriker.

  54. -Och då tänkte jag på Jan Eliasson.
    -Det var ett bra val.

  55. Vad tycker du om Jan som retoriker?

  56. Han har en väldigt stor förmåga
    att tala passionerat om sitt ämne.

  57. Det är kopplat till en stor förmåga
    att få folk att förstå-

  58. -och känna för vad han talar om.

  59. Han är en retoriker
    som går hem i alla sammanhang.

  60. Flott hotell!

  61. Då ska vi se. Jan Eliasson.

  62. -Han ska bo på 40001.
    -40001?

  63. Ta hissen upp till fjärde våningen.
    Sedan står det skyltat.

  64. Jan Eliasson.

  65. -Hej.
    -Hej, Janne! Madelen.

  66. Hej.

  67. -Välkomna till Göteborg.
    -Änna.

  68. -Jag älskar Göteborg.
    -Vill du ha ett glas vatten?

  69. Det är ett av mina
    demonstrationsobjekt när jag talar.

  70. Jag säger: "Detta är en lyx och
    en dröm för 880 miljoner människor."

  71. Det blir mycket kraftigare
    om man pekar på glaset.

  72. -Just det. Då förstår man.
    -Detta var till dig. Du håller mitt.

  73. -Jag ska ju vara med dig i dag.
    -Följer du med till Lerums gymnasium?

  74. -Vad ska du göra där?
    -Jag ska tala om FN. De kör rollspel.

  75. -Ungdomarna spelar olika länder.
    -Hur har du förberett dig?

  76. -Ämnet FN är jag ganska förberedd på.
    -Det kan man säga.

  77. Jag har skrivit ner några punkter.
    Jag brukar ha en lapp i fickan.

  78. Det är 5-6 punkter
    som jag kan ha om jag kommer av mig.

  79. -Ta med dig glaset.
    -Det kan jag göra.

  80. -Kan du ge tre konkreta retoriktips?
    -Ett bra ordförråd.

  81. En bra känsla för tajming.
    Sammanfattning.

  82. På slutet säger man:
    "Det här är mina huvudbudskap."

  83. "Jag hoppas att ni tar med er detta."
    Först kan man berätta om upplägget.

  84. Får jag lägga till en fjärde punkt?
    Bilder.

  85. Ge målande exempel. Man ska kunna
    blunda och känna att man är i Darfur-

  86. -eller
    i den personens föreställningsvärld.

  87. -Akta så att vi inte blir påkörda.
    -De stannar.

  88. -Jag kan den här staden.
    -Ja, ja...

  89. -Föds man som god retoriker?
    -Absolut inte.

  90. Det är miljön. Miljö och uppmuntran.

  91. Man ska vårda plantan.
    Alla kan lära sig det här, tror jag.

  92. -Här är vår bil.
    -Okej.

  93. Nu är vi på väg till gymnasiet
    i Lerum. Är du nervös?

  94. Jag ska inte låtsas att jag inte
    är nervös. Det ska man vara.

  95. Man ska visa respekt för sin publik
    och inte gå upp likgiltig.

  96. Jag känner mig troligen
    som en häst före ett lopp varje gång.

  97. -Lite laddad.
    -Jag vill ge något till varje publik.

  98. De får inte tro att jag går på rutin.

  99. -Tänker du på ethos, logos, pathos?
    -Nej, det ligger nog under allting.

  100. Det är retorikens huvudregler
    att ha ethos, pathos och logos.

  101. -Eller ethos, logos och pathos.
    -Man kan säga som man vill.

  102. Jag brukar avsluta med att man
    ska ha passion för det man tror på.

  103. På engelska blir det bättre.
    "Passion and compassion".

  104. Utan passion händer det ingenting,
    och utan medkänsla händer fel saker.

  105. Jag läste att dina ledord
    är passion och medkänsla.

  106. "Passion and compassion."
    Jag ska skriva in det i slutet.

  107. -Du har inte så tydlig handstil.
    -Det är bara jag som behöver läsa.

  108. -Jag ska skriva "passion" här.
    -Var det jag som kom på det?

  109. Ja. Om jag säger det, så får du
    tänka på mig och jag på dig.

  110. -Gud, vad...
    -Bra. Så.

  111. Sen var det det här. Ethos...

  112. Hur går det för Simon?

  113. Han ska övertyga några lärare
    om att vi borde införa läraruniform.

  114. Han ska nästla sig in på en lärar-
    kongress under falsk identitet.

  115. Barbro Fällman sa åt honom att öva.
    Vi kollar om han gör sin läxa.

  116. "Hej. Jag heter Simon.
    Jag är glad över att vara här."

  117. "Ett problem som jag vet
    att ni har diskuterat i dag..."

  118. Simon verkar samla på sig
    bra argument-

  119. -men han ska också kunna presentera
    ett trovärdigt förslag-

  120. -till vilken typ av uniform
    som lärarna ska ha på sig.

  121. Tur för Simon att han har en snäll
    granne som kan vara bollplank.

  122. Tjena. Va? Det är ju skitbra.

  123. Jag testar nåt annat.

  124. -Tjena. Va? "Take cover."
    -Lägg av. Någonting lite mjukare.

  125. -Jag vet inte om jag vågar kolla.
    -Jo, kolla. Den här, då?

  126. Du sa ju "mjukare".
    Det blir inte mjukare än så här.

  127. -Ja, i och för sig...
    -Just det.

  128. Om jag ska vara ärlig...

  129. Det skulle vara soft om du tog något
    som var lite mer du. Lite mer Simon.

  130. Det är alltså därför som det
    är viktigt att införa läraruniform.

  131. Jag är väldigt glad
    att ni lyssnade på mig här i dag.

  132. Ni har mig att tacka för att ni
    har det så bra ställt framöver.

  133. Jag började göra Lill-Babs
    för ungefär 1,5 år sedan.

  134. Jag såg henne och tänkte: "Det där
    skulle det vara kul att parodiera."

  135. Denna folkkära kvinna.

  136. Mette, du kan backa lite. Pilen
    är så nära huvudet. Backa lite där.

  137. Hon är alltid här och nu,
    och med sina medmänniskor.

  138. Och så är jag lite gammal,
    så jag ser lite dåligt.

  139. Det gör inget
    om det är dåligt sminkat.

  140. Det handlar mycket om andningen.

  141. Hon har ganska tung andning.

  142. Det är något som är lite sensuellt
    och lite sugande över henne.

  143. Hej igen. Nu ska vi se.
    Och så ska vi ha ett litet halsband.

  144. Så.

  145. Det ska vara mycket tingeltangel
    när det är jag som är i gång.

  146. När jag övar
    brukar jag titta på Lill-Babs.

  147. Jag tittar ganska länge, tills det på
    något sätt sätter sig lite i kroppen.

  148. Jag är en tuff brud i lyxförpackning

  149. tuff tjej i snyggt fodral

  150. Här har ni mig. Jag heter Barbro
    Svensson. Känner ni igen mig?

  151. Inte? Vad fruktansvärt. Då kanske jag
    måste göra det här lite bättre.

  152. Du var ju först i släkten med att
    ta studenten. Var det mycket press?

  153. Det var inte så att de pressade oss.
    Vi bara kände att vi skulle leverera.

  154. Om inte de fick chansen...
    Deras förfäder fick ingen utbildning.

  155. De kunde inte få en annan typ av liv.

  156. De hade levt i djup fattigdom
    på både mammas och pappas sida.

  157. Därför kände jag, och antagligen
    min bror med, att vi skulle leverera.

  158. -Det här är skolan, va?
    -Ja. Vi ska stå bredvid skåpbilen.

  159. Hej! Får jag ta med mig det här?
    Jag ska åka vidare till London.

  160. -Titta där. Ska ni spela rollspel?
    -Välkommen in.

  161. Är det något som du känner
    att du måste göra innan du går in?

  162. -Nu är man i båset före loppet.
    -Det är bara att köra.

  163. Jag är imponerad över detta uppbåd.

  164. Det är roligt att Lerum
    får den uppmärksamhet de förtjänar.

  165. Jag vill inte vänta för länge nu.
    Jag vill helst se publiken.

  166. -Jag är nog inte rädd för publiken.
    -Vad gör man om man är det, då?

  167. Jag brukar tänka att jag pratar med
    mamma och pappa vid köksbordet.

  168. Då glömmer jag alla tusen
    eller femhundra som sitter där.

  169. En sak får vi aldrig glömma.
    Man måste kunna sitt ämne.

  170. -Man måste vara oerhört påläst.
    -Nu säger jag lycka till.

  171. Okej. Lycka till.

  172. Det här är ett glas rent vatten.

  173. Detta är en lyx, en dröm-

  174. -för 884 miljoner människor
    i världen.

  175. Krig är diplomatins nederlag.

  176. En fin blandning av passion och med-
    känsla. Tack för att jag fick komma.

  177. Det var starkt. Hjärtat
    fick knappt plats i bröstkorgen.

  178. Dags att säga adjö.

  179. -Det har varit så lärorikt.
    -Det var ett inspirerande gymnasium.

  180. Tack, Jan!

  181. Bra klädval, Simon. Men hur
    har det gått med retorikläxan?

  182. Han ser ganska trovärdig ut, så där
    har vi ethos, åtminstone på ytan.

  183. Sedan är det logos,
    de logiska argumenten-

  184. -och så pathos, att kunna väcka
    känslor och beröra sin publik.

  185. Han ska nu ta sig in på en stor
    lärarkongress och deras middag.

  186. Vi har sett till att han ska bli
    presenterad under falsk identitet.

  187. Hans uppdrag nu är
    att övertyga flera hundra lärare-

  188. -om att vi bör införa obligatorisk
    läraruniform i Sverige.

  189. Inte nog med det. Nu kommer Barbro
    för att betygsätta Simons insats.

  190. Nu vill jag presentera en talare
    som vi är mycket glada att ha här.

  191. Han är knuten till tankesmedjan Demos
    i Storbritannien.

  192. Därför vill jag med stor glädje
    välkomna Simon Garshasebi.

  193. Tack så mycket.

  194. Tack för det så mycket.

  195. Det är ju så att utbildning och skola
    är otroligt viktigt i vårt samhälle.

  196. Ni lärare spelar en central
    och otroligt viktig roll.

  197. Det har talats om hur man ska höja
    lärarnas status på olika sätt.

  198. Jag jobbar både i Sverige
    och internationellt med signalvärden.

  199. Det handlar om hur man framstår
    och vilka signaler man sänder ut-

  200. -när man står och talar inför folk.

  201. Det talas ofta om att läraryrket
    är bland de viktigaste i världen.

  202. Men det känns som att det är tomma
    ord, för det avspeglas inte i lönen.

  203. Man ser det inte
    på hur folk behandlar en.

  204. Ni måste handskas med att det
    kan bli stökigt i klassrummet.

  205. Det finns elever
    som inte lyssnar på er.

  206. Utbildningsministern har talat
    om ökade befogenheter för lärare.

  207. Man ska få ta tag i elever rent
    fysiskt om situationen kräver det.

  208. Man kan ge kvarsittning eller
    ta mobiltelefoner om de är störande.

  209. Det är bra förslag, men jag har ett
    förslag som jag tror funkar bättre.

  210. Det är väldigt konkret.
    Jag sysslar ju med signalvärden.

  211. Jag sysslar med uniformer och tänkte
    att man kunde införa en läraruniform.

  212. Det verkar ni ju bli glada över.

  213. Jag har faktiskt några förslag på
    vad ni skulle kunna tänkas ha på er.

  214. Här har vi då en typisk röd dräkt.

  215. Inspirationen kommer från våra
    hjältar i luften. Flygvärdinnorna.

  216. Den finns även med byxor,
    och både för män och kvinnor.

  217. Nästa modell.

  218. Här har vi en marin uniform.

  219. Den här är lite mera strikt.
    Lite nedtonad.

  220. Den signalerar mer koncentration och
    arbetsro, men framför allt elegans.

  221. Det här är då en riktig statushöjare
    för lärare, kan jag tala om.

  222. Den sista modellen är en
    personlig favorit. Det är en overall.

  223. Den fungerar bra på friluftsdagar.
    Ni behöver inte ens byta om.

  224. Det finns flera fickor i dräkten.
    Ni ser ju. Överallt har ni fickor.

  225. Ni kan ha pennor, linjaler, iPad,
    kniv... Vad ni vill.

  226. Vad som helst.

  227. Nu vill jag tacka för mig. Jag hoppas
    att ni får en fortsatt trevlig kväll.

  228. Det var inte så pjåkigt.
    De skrattade.

  229. Men vad säger Barbro Fällman,
    vår retorikexpert, om framträdandet?

  230. -Hallå, Simon. Hur känns det nu?
    -Jätteskönt.

  231. Innan du kom med dina argument
    för uniform hade du skapat välvilja-

  232. -genom att tala om att de har låg lön
    och inte så hög status.

  233. Då var det lättare
    att få in argumenten.

  234. Det var folk som satt och nickade.
    Andra undrade vad jag pratade om.

  235. När du fick de första skratten på att
    höja statusen med en läraruniform-

  236. -då slappnade du också av. Du var
    på din mammas gata, mer avslappnad.

  237. Det blev mer energi i presentationen.

  238. Det var skönt.
    Det gör så mycket när man får skratt.

  239. Kom in mer i den röda tråden
    i början. Sedan drar man på.

  240. Jag blev paff
    när jag såg hur stor publiken var.

  241. När jag ställde mig där var det den
    största chocken. De var så många.

  242. De var så finklädda och propra.

  243. Jag ville verkligen
    att inledningen skulle bli bra.

  244. Den blev lite annorlunda
    än vad jag hade tänkt.

  245. -Jag tror att jag tappade lite där.
    -Men man har inte råd med det.

  246. När du funderar och tittar ner
    i manuskriptet, så säger du "eeeh".

  247. Det ska vi ta bort,
    för då ska det vara en konstpaus.

  248. Jag har tänkt på det också.

  249. Det kommer med vanan. Du får mycket
    beröm. Jag tyckte att det var bra.

  250. -Då får vi se vad som händer härnäst.
    -Du får ha det så bra. Hej då.

  251. Simon fick publiken
    med sig till slut.

  252. Men lärarna köpte inte argumenten
    för att de skulle ha uniform.

  253. Simon får fler chanser. Nästa vecka
    ska han lära sig att mingla.

  254. Och det är inte
    vilket party som helst.

  255. Textning: Marie Ekenstav
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Världens bästa tal och en och annan groda

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Retorikexperten Barbro Fällman ger ståuppkomikern Simon Garshasebi i uppdrag att förespråka införandet av läraruniformer. Han nästlar sig in på en kongress för att försöka övertyga lärarna där att om de bara bär uniform så kommer de att höja såväl lön som status och dessutom få bättre ordning i klassrummet. Madelen Sjöberg möter Jan Eliasson, FN:s vice generalsekreterare, som avslöjar att han alltid är nervös inför ett framförande. Och så får vi se hur komikern Anna Blomberg övar inför ett framträdande som Lill-Babs.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Muntlig framställning, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Tala ut!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Världens bästa tal och en och annan groda

Avsnitt 1 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att förespråka införandet av läraruniformer. På en kongress försöker han övertyga lärarna om att bära uniform. Jan Eliasson, FN:s vice generalsekreterare avslöjar att han alltid är nervös inför ett framförande.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Mingel deluxe

Avsnitt 2 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebis får i uppdrag att att mingla på en högtidlig tillställning i Stadshuset. Möt också de amerikanska aktivisterna i The Yesmen som vill sprida sitt budskap med finess och humor. Björn Ranelid berättar hur han förbereder sig inför framträdanden.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Vässa argumenten

Avsnitt 3 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att övertyga Bajens supportrar att lägga ner lagen i Stockholm. Vi möter läraren som skickar elever till retoriktävlingar och så visar sportkommentatorn Lasse Granqvist hur han övar upp tempot i snacket medan han kör bil.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

En skön stil

Avsnitt 4 av 6

Hur kan man smycka sitt språk och göra det lite snyggare? Simon Garshasebi ska hålla ett tal om säkert sex för gymnasieelever med hjälp av Harry Potter-metaforer. Men i sista stund ändras förutsättningarna. Rapparen Immortal Technique visar hur rap och retorik hör ihop och så får vi se hur amerikanska advokater försöker övertyga juryn att de har rätt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Sist men inte minst

Avsnitt 5 av 6

Ståuppkomikern Simon Garshasebi får i uppdrag att berätta historier för dagisbarn, korvgubbar och kritiska tonåringar. Men Simon ska lägga upp sitt tal i fel ordning för att se hur publiken reagerar. I Hollywood berättar Oscarsgalans manusförfattare Bruce Vilanch hur han jobbar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTala ut!

Kroppen avslöjar allt

Avsnitt 6 av 6

Ditt kroppsspråk kan förstärka ditt budskap, eller göra det otydligare eller till och med vara förvirrande. Simon Garshasebi får i uppdrag att göra ett framförande där hans kroppsspråk har ett helt annat budskap än det han framför inför sin publik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Gül

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde frågan: var får unga vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Botkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Mer än ett språk

Sydafrika

Efter århundraden av förtryck beslutade Sydafrikas parlament att göra elva av landets språk till officiella språk. I ett mångkulturellt samhälle där många svåra frågor kring fattigdom, arbetslöshet och upprättelse dagligen måste lösas har rätten till det egna språket blivit en grundbult i att skapa en enad och hållbar nation.