Titta

Familjen

Familjen

Om Familjen

Att vara förälder är att ingå i en spännande, svår och underbar relation tillsammans med en växande liten människa. Samtidigt är man under hela sitt liv barn till någon annan. Föräldraskapet innebär att ständigt pröva sig fram och att hitta sitt eget sätt att vara förälder på. Hur vill jag göra och vilket slags familjekultur vill jag ge mitt barn? Vi möter många olika slags familjer, i olika livsfaser och med olika tankar om hur livet kan levas eller hur det bara blev.

Syfte

Att stärka föräldrar och blivande föräldrar i sin föräldraroll genom att undersöka följande frågeställningar: Vad är kärlek? Vad utgör en familj? Vad gör vi med tiden som bara rusar på? Vilken roll spelar könsrollerna? Vad händer i konflikter och när den riktiga krisen inträffar? Hur hanterar man den ständiga oron och när är man tvungen att börja om? Hur ska man kunna räcka till och känna att man duger? Vilken roll spelar det sociala arvet? Hur är det att bli förälder första gången? Och varför gör frigörelse så ont ibland?

Till första programmet

Familjen : KonfliktDela
  1. När man har barn blir det
    som är olika väldigt tydligt.

  2. Det blir också
    starka känslor inblandade.

  3. Jag vill vara uppe sent i dag.

  4. "Jävla mamma. Jävel."

  5. När jag tänker på kriget i Syrien,
    så tänker jag: Hur kan de göra så?

  6. Men jag har konflikter med mina barn,
    som jag älskar mer än allt annat.

  7. Du säger alltså tvärnej
    till att sätta upp staket?

  8. Det finns ingen anledning till det?

  9. "Good!" Då gör vi så. Nu går vi in.

  10. Jag träffade ett par
    som sa att de aldrig hade bråkat.

  11. -Fy fan, vilken osund relation!
    -Ja.

  12. Jag har full respekt för viljan att
    psykologisera över folks relationer-

  13. -och är ständigt skyldig till det.

  14. Men de kanske har fattat nåt
    som inte jag har fattat.

  15. De kanske är mer harmoniska
    och inte hade en strulig uppväxt.

  16. Det handlar mycket
    om hur man lär känna sig själv.

  17. Det gör ont att bråka.
    Jag känner mig inte renare efteråt.

  18. Man vinner aldrig ett gräl.
    Jag har försökt vinna.

  19. Men att gräla är ingen sport.
    Man tar bara sönder.

  20. Alla saker man säger som man inte
    menar, finns kvar som en tagg.

  21. Vill man nåt på riktigt, som jag
    vill nu när jag är över fyrtio...

  22. Vill man vara i en relation tills man
    dör måste man vara försiktig med ord.

  23. -Ord betyder väldigt mycket.
    -Ja.

  24. Man får tänka på vad man säger,
    för ord landar hos mottagaren också.

  25. Jag har också haft såna relationer
    där det har slängts krukor i golvet.

  26. Jag får en klump i bröstet av det,
    och det är skitsvårt att försonas.

  27. Ja. Blir man arg, så kan man tänka:
    "Nu kommer jag att säga saker..."

  28. Det är bättre att gå
    och komma tillbaka om en timme.

  29. I allmänhet lägger det sig om man
    går ut och går eller springer.

  30. Jag har slutat köra bil
    när jag är arg.

  31. Ja...

  32. Men hela den här biten är ju...

  33. ...utan staket.

  34. Jag tänker att som barn
    ser man en pulkabacke och glider ner.

  35. Var ån börjar och var isen är tunn har
    man ju ingen koll på.

  36. När är det så farligt för mina barn-

  37. -att jag måste, trots att min partner
    inte tänker som jag, säga stopp?

  38. Jag vill inte köra över honom helt
    för att det...

  39. Det är hans barn också. Det är svårt.

  40. Oj! Fångad!

  41. Jag kunde!

  42. När man har barn
    blir alla saker större.

  43. Det som är olika
    blir väldigt tydligt.

  44. Det blir ju också
    väldigt starka känslor inblandade.

  45. -God morgon, Benjamin.
    -Jag hörde er.

  46. Akta i backarna!
    Annars får du tusen hål i nackarna!

  47. Vi har mjölk och gör pannkaka.

  48. Jakob står på en punkt stadigt
    där han står, och det är bra så.

  49. Det behövs inget annat.
    Medan jag går mer med känslan.

  50. Att vi är olika kan även ha fördelar.

  51. Man kompletterar varandra.

  52. Det hade förstås varit mer praktiskt
    att vilja ha saker på samma sätt.

  53. Här var det en massa våningssängar.
    En brandbil...

  54. Jakob tycker inte om att köpa. Punkt.

  55. Jag hade velat ha en säng
    med rutschkana.

  56. Man kan göra en klottervägg och
    måla med kritfärg. Magnetfärg...

  57. Tågbana, sätta upp ett litet barnkök
    och docksängar och alla såna saker.

  58. Vad jag än säger, så är det bara:
    "Nej, inte det..."

  59. -Hej.
    -Hallå!

  60. -Jag öppnar den själv.
    -Oj! Öppnar du den själv?

  61. Det jobbiga är om hon gör om nåt
    utan att vi har pratat om det.

  62. Oj, vad du kan flyga!

  63. Det har hänt att jag har kommit hem
    och så är barnrummet ommöblerat-

  64. -eller vardagsrummet ommöblerat.

  65. Då känner man sig överkörd, även om
    man förstår tanken som hon hade.

  66. Det är fascinerande när saker som
    man har rensat ut kommer tillbaka.

  67. Den är för liten för Benjamin
    och för stor för Nathalie.

  68. När man har fungerande...

  69. När man har ärvt kläder som fungerar
    är det onödigt att köpa nytt.

  70. Jag vet inte... De dyker upp igen.

  71. Den här är också för liten.
    Den är för liten för Nathalie också.

  72. Jag skulle vilja
    att vi hade en gemensam vision-

  73. -men nu känns det som att
    jag gör som jag känner för-

  74. -och han gör som hans princip är.

  75. Det går att sätta staket.

  76. -Det kan inte vara helt omöjligt.
    -Nej, men inte helt enkelt heller.

  77. I morgon, då?
    Då lämnar du dem och hämtar dem?

  78. -De stänger fyra.
    -Just det.

  79. Björnen sover, björnen sover
    i sitt lugna bo...

  80. Oj, oj, oj. Var är de?
    Där är de. Kom igen!

  81. -Jag tror inte man kan bada i ån.
    -Ni sa ju att vi fick det.

  82. Alltså...
    Jag känner mig inte trygg med detta.

  83. Jag kan inte koppla av
    och låta dem springa fritt.

  84. När hallonen är mogna
    är ju buskaget upp till knähöjd.

  85. Hallonen blir ju tätare
    för varje år.

  86. Vill du hoppa ner?
    Vi ska gå ner snart.

  87. Jag känner mig inte trygg
    med bara buskarna.

  88. Jag har provat. Vår deal från början
    var staket hela vägen.

  89. Häcken räcker inte,
    och snart kommer det en till bebis.

  90. Det är svårare att sätta staket i den
    lutningen än där vi har satt upp det.

  91. -Om jag fixar nån som sätter upp det?
    -Jag ser fortfarande inte behovet.

  92. Det är tydligen viktigt för dig
    att vi inte har staket.

  93. -Då är det skit samma vad jag tycker.
    -Nej, det är inte skit samma.

  94. -Det är större behov där borta.
    -Det ena utesluter inte det andra!

  95. Du säger alltså tvärnej
    till att sätta upp staket där?

  96. Det finns ingen anledning
    att göra det?

  97. -Här är det praktiskt svårt.
    -Okej, vi sätter upp staket där.

  98. Jag är hemma hos pappa med barnen
    när inte du är hemma. "Happy?"

  99. "Good."
    Då gör vi så. Nu går vi in.

  100. Vill du att Benjamin ska följa med?

  101. Det är svårt när man både
    vill ha olikheterna och inte.

  102. Ibland vore det skönt
    att ha nån som säger:

  103. "Visst, det gör vi! Kör på det!"

  104. Å andra sidan vill jag inte ha nån
    som bara hänger med på allt.

  105. Nu kan du borsta.
    När du tappar dem får du nya tänder.

  106. Sen måste det finnas nån sorts
    rimliga gränser, på nåt sätt.

  107. Det är väl det vi försöker hitta.
    En gemensam grund.

  108. Om vi är överens om
    att man ska våga ta konflikter-

  109. -så är ju andra halvan
    att våga lösa konflikten-

  110. -och också våga ge efter
    för goda argument och våga lyssna.

  111. När mina barn har protesterat mot
    mycket och inte fått som de vill-

  112. -så kan jag tänka:
    "De måste få som de vill."

  113. Det är ett uselt liv om man aldrig
    får bestämma själv.

  114. Varje gång jag glömmer att sätta mig
    in i deras värld blir det konflikt.

  115. Jag har två barn. De lever
    i en tillvaro där allt är inrutat.

  116. De ska gå till skolan, gå upp en viss
    tid, äta mat de vuxna har bestämt.

  117. De har på sig kläder som de vuxna
    har bestämt. Det är otroligt lite-

  118. -kanske en procent av deras existens,
    som är ett fritt val.

  119. Jag bara drog till med en siffra.

  120. -Nu ska jag springa runt dig.
    -Okej.

  121. Du ska bita på min först.

  122. Jag blundar.

  123. Aj!

  124. Så får vi lov, så får vi lov
    att sjunga Bajsolles visa

  125. Emmy? Vet ni vad?

  126. Det är dagis i morgon.
    Det börjar bli dags att gå hem.

  127. -Nej!
    -Jo, kom nu.

  128. -Jag vill leka med Ella.
    -Emmy My.

  129. -Nej!
    -Det är förskolan i morgon. Kom.

  130. Kom, annars jagar jag dig.

  131. Jag tänker inte komma
    bara för du vill vara med mig!

  132. -Jag tänker leka med Ella!
    -Jag går in nu.

  133. -Kom fort.
    -Vi går till den andra lekparken.

  134. Fort, Ella. Ta den!

  135. -Jag vill vara uppe sent i dag!
    -På helgen, men inte på en vardag.

  136. Om du går, så går jag.

  137. -Om inte du går...
    -Följer du med, då? Gör du det?

  138. -Då går jag hem så kommer du också.
    -Jag kommer inte att komma.

  139. Vad roligt!

  140. Kom nu. Nu blir jag arg.
    Åk ner nu, så går vi hem.

  141. Sluta, mamma!

  142. -Jag vill inte!
    -Du har varit ute hela dagen.

  143. -Då får du försöka ta mig först.
    -Det kan jag inte.

  144. Nu, då?

  145. Så. Kom nu.

  146. Ella? Får jag leka med dig i morgon?

  147. -Joho.
    -Nähä.

  148. -Du är en tröttis.
    -Nej.

  149. Nu går vi in.

  150. Konflikterna stammar ofta från
    att vi bestämmer vad som är viktigt-

  151. -och det är nåt slags idé som finns.

  152. Det är viktigt att gå i skolan, lära
    sig, äta nyttig mat på vissa tider.

  153. Sen ska vi överföra det på våra barn
    som inte resignerat på samma sätt.

  154. Vi slutar protestera.
    "Så här är livet."

  155. "Jag ska gå upp varje morgon. När
    jag är gammal har jag inga tider."

  156. I några år, om jag har tur...

  157. Vi har ju varit barn.
    Vad hade du för konflikter?

  158. Jag hade nog mest konflikter
    med min bror.

  159. När man får ett cp-skadat barn,
    så tar syskonen väldigt mycket stryk.

  160. De hamnar i skymundan.

  161. Det har jag haft dåligt samvete för,
    även om det inte är mitt fel.

  162. Jag försöker gottgöra det
    nu i vuxen ålder i stället.

  163. Vi hade ju samma konflikter
    som alla andra föräldrar och barn.

  164. Vinterkläder tyckte jag inte om.

  165. Sen har jag haft konflikter
    med samhället i stället.

  166. Är du förälder till ett funktions-
    hindrat barn, så är det en strid.

  167. Man måste gå i konflikt jämt.

  168. Min svåger
    har en svår funktionsnedsättning.

  169. Min svärmor är ju specialist
    på alla dessa regler-

  170. -och vilka regler som gäller
    för boende och vad man kan kräva.

  171. -Det ska man inte behöva vara.
    -Nej...

  172. Man ska inte behöva bli specialist,
    utan det ska vara självklart.

  173. De svåraste konflikterna, om jag
    går till mig själv, i alla fall-

  174. -har egentligen inte handlat om
    praktiska saker.

  175. Barnet vet
    att det ska ha på sig vinterkläder.

  176. Det handlar om
    att det är för stressigt-

  177. -jag har inte lyssnat,
    barnet känner sig inte sett...

  178. De svåra konflikterna är de grund-
    läggande ideologiska konflikter-

  179. -som man kan ha med sin förälder.

  180. Min mamma talade om
    att om jag inte gjorde som hon sa-

  181. -så skulle jag komma till helvetet.
    Det menade hon på fullt allvar.

  182. Jag har inte
    en världsuppfattning som är sådan-

  183. -att barn kommer till helvetet.
    Oavsett vilken tro man har-

  184. -så är det inget pedagogiskt
    eller religiöst redskap.

  185. Den konflikten är ju,
    vågar jag påstå, i grunden olöslig.

  186. -De olösliga konflikterna...
    -De blir fler ju äldre barnen blir.

  187. I de praktiska konflikterna
    vet båda två att föräldern har rätt-

  188. -för man måste klä på sig när man går
    ut, komma i tid och borsta tänderna.

  189. När de blir äldre...
    Mina pojkar är politiskt engagerade-

  190. -och har en annan uppfattning än jag.

  191. Jag tycker inte att man ska ockupera
    hus eller att våld är en bra lösning.

  192. -Inte våld, men att ockupera hus.
    -Där blir det hårda diskussioner.

  193. Men jag måste respektera att mina
    barn inte är jag. De tycker så här.

  194. Det är svårare för dem att respektera
    min åsikt, för jag är ju bara mamma.

  195. Man måste hitta en ny relation till
    sina barn, och det kämpar jag med nu.

  196. Att ha en relation där jag inte är deras
    kompis, men där vi är vuxna.

  197. Där vi är vuxna tillsammans.
    Det tar ju några år.

  198. De måste välja att vara vuxna
    i relation till mig.

  199. Det är inte alltid så lätt, för
    ibland är det bekvämt att vara barn.

  200. "Jävla mamma. Jävel."

  201. Jag kommer inte ihåg varför hon blev
    så arg på mig, men nåt var det nog.

  202. Jag är mor till åtta barn.
    Den äldste är snart fyrtio år.

  203. Det var inget mer roligt i den här.

  204. Du ska få mat sen.

  205. När man har många barn
    dras många in i konflikterna-

  206. -och så blir det ringar på vattnet,
    och det blir så stort.

  207. Alla kommer till mig. Varför kommer
    de till mig? Varför ska jag jämt?

  208. Mamman i mitten och alla barn
    och barnbarn runt omkring.

  209. Då är det inte roligt att vara mamma.

  210. Då vill jag åka till månen
    på enkelbiljett.

  211. "Nu får ni sköta er själva. Jag
    struntar i er. Jag har gjort mitt."

  212. Om det är riktigt bråkigt
    tar jag bilen och kör i väg.

  213. Då åker jag och pussar
    på mina barnbarn, så är det bra sen.

  214. Då är jag riktigt arg,
    om jag tar bilen och åker i väg.

  215. Annars går jag upp här...

  216. Jag kan vara tjurig och långsint.

  217. Men ett viktigt ord:
    Be om förlåtelse och ursäkt.

  218. Alla kan inte göra det. Det är svårt.

  219. Alla är envisa. "Det är inte
    mitt fel!" Det är ingens fel.

  220. Ett förlåt eller en ursäkt
    blir ett stopp.

  221. Men sen kommer det ett sms:
    "Förlåt. Jag älskar dig, mamma."

  222. "Du är den bästa mamman i världen."
    Då är det borta när de kommer hem.

  223. Att åtta individer
    drar så jämnt som de gör-

  224. -det tycker jag är enastående.

  225. Prata, prata...
    Tjura inte. Bli inte arg.

  226. Jag hoppas jag har lärt dem nåt.

  227. Det kanske jag har,
    eftersom de är såna vänner.

  228. Mina föräldrar förstår nu
    att det jag gör är ett jobb.

  229. Ändå har jag hållit på
    i över tjugo år som komiker.

  230. Men min pappa kunde bli jättenervös-

  231. -när jag skulle gå på scen.

  232. I början trodde han-

  233. -att publiken applåderade
    bara för att de var snälla.

  234. Det kunde vi ha konflikter om.

  235. Jag tror att det har slagit mycket
    kullerbyttor i deras huvuden-

  236. -att jag håller på som artist.

  237. Det har tagit lång tid för mina
    föräldrar att förstå vad jag gör.

  238. Hemma går man inte på universitetet
    och försörjer sig på att skriva.

  239. Mina föräldrar ville länge
    att jag skulle bli sjuksköterska.

  240. De misstrodde inte min kapacitet-

  241. -utan de tyckte
    att det var osäkert och konstigt.

  242. Som vuxet barn
    kan man uppleva sig som underkänd.

  243. Det är ju intressant
    att fastän man är en bit över fyrtio-

  244. -så är man fortfarande beroende
    av sina föräldrars bekräftelse.

  245. Det tror jag att man är hela livet.

  246. -Så är det.
    -Är det? Nej, jag tror inte det.

  247. -Har du frigjort dig?
    -Mina båda föräldrar är ju döda.

  248. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Konflikt

Avsnitt 5 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Måste man ha konflikter i ett förhållande? Renar ett gräl eller gör det bara ont? Eller är själva konsten att kunna lösa konflikter? Och vilken skillnad gör det när man som förälder försöker sätta sig in i barnets situation? Vi besöker familjer i Örebro, Nynäshamn och Färjestaden för att se hur de tänker kring gräl och konfliktlösning. Samtal om stora och små konflikter i familjelivet med Ann Heberlein, trebarnsmor, etikforskare, och författare; Augustin Erba, tvåbarnsfar, journalist och författare och Jesper Odelberg, bonuspappa och ståuppkomiker.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad
Ämnesord:
Familjer, Familjesociologi, Föräldraskap, Konflikter, Samhällsvetenskap, Sociologi
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Familjen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Kärlek

Avsnitt 1 av 12

Vad är kärlek egentligen och hur kan man hålla liv i en parrelation trots allt vardagsbestyr? Vi besöker några familjer i Göteborg, Huddinge och Limhamn som berättar om hur deras vardagsliv ser ut. Samtal om föräldraskap och familjeliv med Ann Heberlein, Augustin Erba och Bosse Löthén.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Familjeband

Avsnitt 2 av 12

Vad är egentligen en familj och hur förtjänar man titeln förälder? Vi besöker några familjer i Upplands Väsby, Kilafors och Skogås, med barn som av olika skäl inte lever med sina biologiska föräldrar. Samtal om föräldraskap, barndom och olika familjekonstellationer med Lo Kauppi, Zanyar Adami och Katarina Hahr.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Tiden

Avsnitt 3 av 12

Vad lägger vi tid på och hur fria är vi att välja våra liv? Vi besöker familjer i Klockrike, Kalmar och Stockholm för att se hur de planerar sin tid. Samtal om familjeliv och att få tiden att räcka till med Ann Heberlein, Augustin Erba och Bosse Löthén.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Mamma, pappa, barn

Avsnitt 4 av 12

Varför finns det ofta lägre förväntningar på pappan än på mamman i en familj? Vi besöker familjer i Enskededalen, Klippan och Tumba för att få en inblick i hur de ser på könsroller i föräldraskapet. Samtal med Zanyar Adami, Gunilla Bergström och Lo Kauppi om de egna föräldrarnas roller och hur barndomen format dem som föräldrar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Konflikt

Avsnitt 5 av 12

Måste man ha konflikter i en familj? Renar ett gräl, eller gör det bara ont? Samtal om stora och små konflikter i familjelivet med Ann Heberlein, Augustin Erba och Jesper Odelberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Kris

Avsnitt 6 av 12

Hur bearbetar man familjekriser och hur påverkas familjemedlemmarna? Vi träffar några familjer som har genomgått olika typer av kriser och får höra hur de hanterat dem. Samtal med Gunilla Bergström, Lo Kauppi och Jonas Modig om olika sorters kriser och bearbetningens faser.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Oro

Avsnitt 7 av 12

Hur kan man hantera den ständiga oro som följer av att vara förälder? Vi träffar familjer som har oron ständigt närvarande på grund av sjukdomar som plötsligt kan förändra tillvaron. Samtal med Ann Heberlein, Augustin Erba och Bosse Löthén om mod och rädslan för att familjemedlemmar plötsligt ska försvinna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Att börja om

Avsnitt 8 av 12

Vad driver en omstart? Vad kan man göra om man fastnat i något, som sorg eller missbruk? Eller om man måste ge sig av hemifrån? Vi möter familjer i Hjällbo, Undersåker och Markaryd där en eller flera familjemedlemmar har haft anledning att starta om. Samtal om vikten av, och svårigheterna med, att lämna det som är inte är bra och starta på nytt med Zanyar Adami, Gunilla Bergström, och Lo Kauppi.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Att räcka till

Avsnitt 9 av 12

Vilken roll spelar ens egna föreställningar om vad som är tillräckligt i ett föräldraskap när känslan av otillräcklighet slår till? Vi träffar personer som på olika sätt har tampats med otillräcklighetskänslor. Samtal med Ann Heberlein, Jesper Odelberg och Augustin Erba om att duga och att försonas med tanken på att man ibland inte är sitt bästa jag.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Arvet

Avsnitt 10 av 12

Hur kan man bryta ett socialt arv och mönster från barndomen? Och vilsenheten man kan känna om man är adopterad, går den att skingra? Vi träffar personer som vuxit upp i familjer där fysiskt våld och övergrepp har förekommit. De har i vuxen ålder på olika vis följt mönstren från barndomen, men har nu hittat strategier för att hantera sina egna beteenden. Samtal med Gunilla Bergström, tvåbarnsmor, farmor och barnboksförfattare; Lo Kauppi, ettbarnsmor och skådespelare samt Jonas Modig, farfar, förläggare och poet, om arvets betydelse och betydelsen av förebilder.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Att få barn

Avsnitt 11 av 12

Hur mycket förändras man av föräldraskap och hur mycket måste man förbereda sig? Eller är det bättre att bara låta det bli som det blir? Vi träffar familjer som väntar barn, som vill ha barn och som består av många barn. Samtal med Ann Heberlein, Augustin Erba och Bosse Löthén om barnlängtan, barn som bara blir till och om att våga skaffa barn.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFamiljen

Frigörelse

Avsnitt 12 av 12

Hur påverkar en förälders egen frigörelse synen på barnens? Hur hanterar man separationsångest? Vi träffar olika familjer och pratar om tonåringar som gör uppror, om att vara tillräckligt gammal för att ta ansvar och att flytta hemifrån. Samtal med Lo Kauppi, Zanyar Adami och Katarina Hahr om frigörelse och hur den egna frigörelsen påverkar föräldraskapet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Nyanländ

Flykting eller alternativt skyddsbehövande

Om flyktingar och andra som kan behöva beskydd. Vad är en flykting och vad är en skyddsbehövande? Vilka rättigheter har man som flykting eller skyddsbehövande?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Nietzsches dubbla ansikte

Friedrich Nietzsche är filosofen som ofta förknippas med fascism. Men han har också inspirerat feminister och människor på den politiska vänsterkanten. Idag är det många som vill stöpa om Nietzsche och göra honom till sin. Många av Nietzsches idéer är kontroversiella. Han var emot demokrati, han var elitist och föraktade svaghet. Nietzsche-specialisten David Brolin skriver om de olika nyfascistiska grupperingar som växer sig allt starkare i Europa och där Nietzsche är en av förebilderna. Enligt Brolin legitimeras den här typen av rörelser om Nietzsche görs rumsren.