Badsmart

Om Badsmart
En serie om vatten- och isvett för barn och unga. Programledaren Gurgin Bakircioglu badar och simmar i bassäng, hav och sjö. Han träffar barn som tränar livräddning, åker båt med sjöräddningen och tar sig upp ur en isvak. Vi möter barn som har varit med om nödsituationer med lyckliga slut, och barn vars största intresse är aktiviteter i och på vattnet. Medverkande skådespelare: Anna Blomberg och Nadine Kirschon.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Vatten, vatten, bara vanligt vatten.
Det finns mycket skoj med vatten.
Det roligaste är att simma!Man kan simma och ha roligt
med vännerna.Jag brukar simma med mina hundar.
Men att simma är nånting man lär sig.
-Malin och Nency, kom in!
-Okej.-Samtidigt som ni simmar, så säg hej.
-Hej!Kom så hjälper jag dig.
Malin och Nency är två av mina vänner
som jag ska......som har simning på skolschemat.
-Var lärde ni er att simma?
-I en pool.I Höglundabadet i Jordbro.
Jag ska få följa med er
till bassängen snart och titta.Vad är skillnaden
mellan att simma i sjö och pool?I sjö så är det mycket djupare. Det
är bättre. Då kan man inte slå i sig.Men man måste kunna simma.
Jag gillar pool mer.
Det är varmare och man ser vattnet.Då kan du se med dina superglasögon.
Jag ska följa med er snart.Men först ska vi träffa Ahmed. En dag
i badhuset höll det på att gå snett.Jag heter Ahmed Ali,
är 15 år och bor i Fittja.Jag badar minst en gång i veckan.
Jag lärde mig simma
när jag var tio år.Pappa tog mig till en simskola
på Fittjabadet.Jag gick där i sex månader-
-och sen gick jag själv regelbundet
till badet--och började simma, så att jag kände
mig mer trygg i vattnet.Innan jag kunde simma
var det läskigt att vara i vattnet--men så fort jag började lära mig
så gick rädslan bort.Jag kan alla simsätt:
rygg, fjäril, bröst, crawl.Allt hände på en söndag. Jag ville
komma till badet och motionssimma.Jag hade simmat tio varv. Jag blev
trött och satte mig vid kanten.När jag sitter där brukar jag kolla
när folk hoppar--och hur de badar.
Det är så jag lär mig.Jag såg en pojke
som dök på ett bra sätt.-Han dök i härifrån.
-Han stod här?Han dök på ett speciellt sätt,
så jag ville lära mig det.Jag provade att dyka
på samma sätt som han.Sen kom jag upp, men jag insåg
att han inte hade kommit upp.Jag letade efter honom vid ytan
men hittade honom inte.Sen såg jag att han låg på botten.
Jag hann inte tänka. Jag tänkte bara
på honom. Skulle han överleva?När jag hämtade upp honom
la jag honom på axeln--och tog snabbt honom till kanten
och ropade på hjälp.Vi ska snart få se fortsättningen,
men nu är det bassängdags.Höglundabadet i Jordbro
där Malin och Nency har simträning.-Vad tycker ni om badtemperaturen?
-Varmt.-Väldigt bra.
-Väldigt bra och varmt.-Hur ser er simträning ut?
-Vi simmar 150 m bröstsim.-Och 50 m ryggsim.
-Två olika simsätt.-Vilken är er favorit?
-Bröstsim.-Ryggsim.
-Kan ni visa mig?Nu drar de i väg.
Bravo!
För att få godkänt i idrott i sexan
ska man kunna simma 200 m--där minst 50 m är på rygg.
Men det är bra att fortsätta träna--precis som Nency och Malin gör
när de har simträning med skolan.Erika, simlärar-superproffs,
om man inte vill lära sig simma--eller om man aldrig vill bada
behöver man inte lära sig simma, va?Jo, man måste lära sig simma
om man bor i Sverige.Vi har ju vatten överallt - hela
kusten och alla vattendrag och sjöar.Om man inte kan simma
kan det hända en olycka.Men om man är rädd för vatten,
som jag själv var--hur blir man van vid vattnet?
Man kommer över rädslan genom
att leka och ha roligt i vattnet.Det handlar inte bara om
att simma, simma, simma.Ha roligt i vattnet,
plaska, doppa, hoppa.Det är då man kommer över
sin rädsla för vatten.Det är inte bara viktigt att kunna
simma, utan också att kunna flyta.Om man kan flyta kan man simma bättre
och är mycket tryggare i vattnet.Malin och Nency, ska vi flyta
tillsammans? Okej, då flyter vi.Man lägger sig på rygg.
Öronen under vattnet.Upp med magen,
och så slappnar man av.Snyggt! Vad duktiga ni är. Ni är ju
som värsta korkarna i vattnet.Man kan flyta som bokstaven X också.
-Ja, ni ser, vi kan ju flyta.
-Ja, ni är jätteduktiga.Om man kan flyta så kan man simma.
Att flyta är jätteviktigt.Vi ska se hur det gick för Ahmed när
han skulle rädda en pojke på botten.Allt gick så snabbt. Jag la honom på
min axel och tog honom till kanten.När jag tog honom till kanten
ropade jag på badvakterna.De gav honom hjärt- och lungräddning
och han fick tillbaka medvetandet.Då han började vakna sa han nåt,
men jag förstod inte vad han sa.De andra vuxna som jobbade här
började snabbt utrymma hela lokalen.När ambulansen kom var det tomt här.
Ingen fick vara här.Jag var orolig för hans skull.
När jag kom tillbaka efter några
dagar sa de att han hade överlevt.Sen ringde Svenska livräddnings-
sällskapet och ville ge mig diplom.Jag gick till badet med min familj
och fick diplom och medalj.Jag känner mig stolt.
Jag är nyfiken på hur pojken har det.
Det skulle vara kul att träffa honom.Det skulle kännas bra.
-Kan du simma nu?
-Lite.Vad är du bra på att simma?
Crawl eller...?Jag kan bara ta huvudet in i vattnet.
Men huvudet här, det är kvar.
-Hur känns det när du simmar?
-Det är kul.Om det är kul borde du lära dig.
Det blir mer kul om du kan.Jag kan bara simma
med såna där som man har på sig.-Kan du simma utan dem?
-Ja, faktiskt.Vi pratade om allt möjligt.
Hur det gick i skolan--om han gillade att bada nu
eller om han var rädd.Han hade inte lärt sig simma än,
men han vill lära sig.En gång simmade jag ända dit.
Du vet, jetski?Jag ramlade av en jetski där borta.
Jag bara: "Hjälp..."-Kan du simma på såna där surf...?
-Surfbrädor? Nej.Det kändes bra att träffa Alfa.
Jag kände mig väldigt stolt.I framtiden finns det en möjlighet
att jag kan bli livräddare.Om du kan simma
kan du känna dig tryggare i vattnet.Och du kan hjälpa nån annan,
precis som Ahmed gjorde.Sen kan man ha kul i vattnet om man
kan simma. Det ska jag ha nu. Hej då!Svensktextning: Elin Törnqvist
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Simma
Avsnitt 1 av 5
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Om hur viktigt det är att kunna simma. Vi träffar Ahmed som berättar om den dramatiska dagen då han räddade en liten kille från att drunkna. Programledare Gurgin Bakircioglu badar med Malin och Nency i poolen där de lärde sig att simma. Tillsammans med simläraren Erika Krook tränar de bröst- och ryggsim och övar på att flyta.
- Ämnen:
- Idrott och hälsa > Rörelse och friluftsliv > Bad och simning
- Ämnesord:
- Idrott, Simning, Simsport, Sport
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
Alla program i Badsmart

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Simma
Avsnitt 1 av 5
Om hur viktigt det är att kunna simma. Vi träffar Ahmed som berättar om den dramatiska dagen då han räddade en liten kille från att drunkna. Programledare Gurgin Bakircioglu badar med Malin och Nency i poolen där de lärde sig att simma.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Under vatten
Avsnitt 2 av 5
Vi träffar Sandra, som håller på med konstsim och har tränat upp sina lungor så att hon kan hålla andan länge. Programledaren Gurgin Bakircioglu snorklar i Stockholms skärgård tillsammans med marinbiologen Ellen Schagerström. De tittar närmare på växter och djur som man kan stöta på i Östersjön.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vid havet
Avsnitt 3 av 5
Programledaren Gurgin Bakircioglu träffar Elsa och Julius som är med i Nippers, Svenska livräddningssällskapets barn- och ungdomsverksamhet. Där får de lära sig att livrädda och att bada säkert i havet. Vi träffar också Clara i Bohuslän som räddade sin yngre syssling, som råkat komma för långt ut i havet.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
På båten
Avsnitt 4 av 5
Programledaren Gurgin Bakircioglu följer med sjöräddaren Sara Ljungberg på en tur i Stockholms skärgård, där han får veta mer om båtvett och sjösäkerhet. Vi träffar Marcus som har bott nära vattnet i hela sitt liv och får följa med när han och kompisen Oskar åker ut på en fisketur med båt.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Isen
Avsnitt 5 av 5
Vad ska man tänka på innan man går ut på en frusen sjö? Programledaren Gurgin Bakircioglu testar hur det är att gå igenom isen och att ta sig upp ur en vak med isdubbar. Vi får dessutom följa med Lisa på en utflykt med långfärdsskridskor på en spegelblank is.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns